AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Vet ikke helt hva jeg føler om dette så jeg skriver her, håper det gir noe mening. Jeg føler jeg har gått i sekretærfella. Jeg er midlertidig ansatt men håper på fast stilling etterhvert. Jeg har en mastergrad men hadde lite erfaring så var glad da jeg fikk en semi-relevant midlertidig stilling. Problemet er at jeg føler at oppgavene jeg får er ofte enkle og har litt sekretærpreg. Sjefen har det veldig travelt og jeg er jo ansatt for å avlaste. Ofte så blir jeg bedt om å være med på møter osv. for å ta notater fordi jeg skriver fort. For eksempel i dag så bad sjefen meg bli med på et møte med en leverandør for å skrive referat, kort varsel så fikk ikke lest meg opp på noe. På møtet så sa han "jeg har med meg ei til å skrive, synes kvinnfolk som oftest er flinkere til å skrive". Det verste er at referatet ble dritdårlig fordi tema for møtet var innenfor et fagfelt jeg overhodet ikke har peiling på, fyren snakka så fort og kasta rundt masse fagterminologi som jeg ikke kan og var ikke så veldig behjelpelig med å gjenta så jeg måtte bare kladde ned slik det hørtes ut🤷♀️ Så nå tenker de vel at jeg er helt inkompetent. Det er liksom litt både og. Interessant å få bli med på ulike møter og greier, men er redd at jeg blir litt låst i den rollen. Hun som tar notater men ikke deltar i samtalen. Noen tanker om dette? Hva burde jeg gjøre videre? Anonymkode: 70d04...25a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg føler jeg har gått i sekretærfella. Ja, det har du. Med mindre denne sekretærjobben er i et stort firma som ser bra ut på CV'en og betaler himla godt, så er du på feil hylle i livet. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noen tanker om dette? Hva burde jeg gjøre videre? Anonymkode: 70d04...25a Du burde gjøre det du føler for. Og jeg vidder ræven min på at du tenker at du burde skifte jobb siden du skriver om dette på KG. Og jeg støtter deg i det. Så se deg rundt og søk på jobber. Ikke stress, og smør deg med tålmodighet, men gjør det likevel. Anonymkode: 3f275...016 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Men du, det høres jo ut som om de har ansatt deg som en sekretær og da kan du jo ikke klage så mye på arbeidsoopgavene heller? Bytt jobb til noe som ikke innebærer sekretæroppgaver. Når det er sagt så har menn en lei tendens til å gi oss damer slike "oppdrag". Selv jobber jeg som saksbehandler i tyngre saker, det er mye analyse av store datamengder osv, i et faglig tungt miljø. Enkelte menn, dog aldri min sjef, har prøvd å pushe på meg drittjobbene. Svarer enkelt og greit at jeg ikke har noen planer om å være sekretæren hans, eller be han skaffe seg en sekretær hvis han ikke greier å gjøre den jobben selv. Hos meg kom de ofte for å få hjelp til å booke om møter, har jeg tid til å ringe og avtale ditt og datt på vegne av dem osv. Når jeg var ung og dum var jeg hjelpsom og hyggelig, det gikk fort over. Anonymkode: 0f9b7...a11 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du, det høres jo ut som om de har ansatt deg som en sekretær og da kan du jo ikke klage så mye på arbeidsoopgavene heller? Bytt jobb til noe som ikke innebærer sekretæroppgaver. Når det er sagt så har menn en lei tendens til å gi oss damer slike "oppdrag". Selv jobber jeg som saksbehandler i tyngre saker, det er mye analyse av store datamengder osv, i et faglig tungt miljø. Enkelte menn, dog aldri min sjef, har prøvd å pushe på meg drittjobbene. Svarer enkelt og greit at jeg ikke har noen planer om å være sekretæren hans, eller be han skaffe seg en sekretær hvis han ikke greier å gjøre den jobben selv. Hos meg kom de ofte for å få hjelp til å booke om møter, har jeg tid til å ringe og avtale ditt og datt på vegne av dem osv. Når jeg var ung og dum var jeg hjelpsom og hyggelig, det gikk fort over. Anonymkode: 0f9b7...a11 Altså. Man kan ikke klage på at man må drive på med referatskriving når man er sekretær. Uansett kjønn. Det er en del av jobben. Tja, ja, jo, kanskje det er en "drittjobb", men fakta er at enkelte menn er komplett udugelige til jobben som referent. Spesielt eldre menn. Det handler da om at du får oppgaven fordi du er så himla mye bedre på å gjøre jobben, som da blir et kompliment igjen. Jeg er for øvrig mann selv, og har jobbet med en sjef som alltid delegerte slike jobber på meg, såkalte drittjobber som jeg egentlig ikke skulle gjøre, men det var rett og slett fordi jeg fikk jobben gjort ordentlig og fikk med meg detaljene. Skrev han referatene selv så stod det fort bare et par ord under punktene, og han klarte ikke få med seg noe. Sånn er det bare. Og så får man sørge for å sette grensene selv utifra den konteksten man er i. Blir du pushet på "drittjobber" du ikke vil ha, så må du stå opp for deg selv. Men liker du det, ønsker det eller kanskje ikke har noe imot det, så kan man jo gjøre jobben. Da blir det pluss i boka. Alltid. Og du blir lagt merke til hvis du gjør det rimelig greit. Å ta "drittjobbene" var min vei til oppgradering av stilling, hvorav at jeg gikk forbi flere som egentlig var før meg. Men de som var før meg sa jo nei til drittjobbene, eventuelt ble ansett som ikke kompetent til oppgaven, så da blir det jo slik. Anonymkode: 3f275...016 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det har du. Med mindre denne sekretærjobben er i et stort firma som ser bra ut på CV'en og betaler himla godt, så er du på feil hylle i livet. Du burde gjøre det du føler for. Og jeg vidder ræven min på at du tenker at du burde skifte jobb siden du skriver om dette på KG. Og jeg støtter deg i det. Så se deg rundt og søk på jobber. Ikke stress, og smør deg med tålmodighet, men gjør det likevel. Anonymkode: 3f275...016 Det er en jobb i alle fall. Hadde gått ledig en stund da jeg fikk den så var glad for å få noe som helst. Du har nok rett i at jeg burde søke meg videre men vet ikke om jeg har sjans på noe bedre. Så er egentlig miljøet bra og de har vært veldig fleksible mtp. arbeidstid og litt diverse, så det er ikke det at jeg mistrives egentlig. Bare er redd for at jeg burde gjort noe annet og redd for å gro fast i den rollen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du, det høres jo ut som om de har ansatt deg som en sekretær og da kan du jo ikke klage så mye på arbeidsoopgavene heller? Bytt jobb til noe som ikke innebærer sekretæroppgaver. Når det er sagt så har menn en lei tendens til å gi oss damer slike "oppdrag". Selv jobber jeg som saksbehandler i tyngre saker, det er mye analyse av store datamengder osv, i et faglig tungt miljø. Enkelte menn, dog aldri min sjef, har prøvd å pushe på meg drittjobbene. Svarer enkelt og greit at jeg ikke har noen planer om å være sekretæren hans, eller be han skaffe seg en sekretær hvis han ikke greier å gjøre den jobben selv. Hos meg kom de ofte for å få hjelp til å booke om møter, har jeg tid til å ringe og avtale ditt og datt på vegne av dem osv. Når jeg var ung og dum var jeg hjelpsom og hyggelig, det gikk fort over. Anonymkode: 0f9b7...a11 Altså ja🤔 På en måte. Har jo håpet at han skulle delegere mer av andre typer oppgaver. Har ikke hatt noen tydelig stillingsbeskrivelse, men ble vel kanskje forespeilet litt mer relevante oppgaver. Noe har jeg fått, men blir mye sånt småplukk og busywork. Synes jo sekretæroppgavene på en måte er ok, de er ikke vanskelige eller ubehagelige (bortsett fra typ det nevnte møtet), men føler jeg burde hatt en jobb med mer avanserte oppgaver som er relevant for utdanningen. Anonymkode: 70d04...25a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså. Man kan ikke klage på at man må drive på med referatskriving når man er sekretær. Uansett kjønn. Det er en del av jobben. Tja, ja, jo, kanskje det er en "drittjobb", men fakta er at enkelte menn er komplett udugelige til jobben som referent. Spesielt eldre menn. Det handler da om at du får oppgaven fordi du er så himla mye bedre på å gjøre jobben, som da blir et kompliment igjen. Jeg er for øvrig mann selv, og har jobbet med en sjef som alltid delegerte slike jobber på meg, såkalte drittjobber som jeg egentlig ikke skulle gjøre, men det var rett og slett fordi jeg fikk jobben gjort ordentlig og fikk med meg detaljene. Skrev han referatene selv så stod det fort bare et par ord under punktene, og han klarte ikke få med seg noe. Sånn er det bare. Og så får man sørge for å sette grensene selv utifra den konteksten man er i. Blir du pushet på "drittjobber" du ikke vil ha, så må du stå opp for deg selv. Men liker du det, ønsker det eller kanskje ikke har noe imot det, så kan man jo gjøre jobben. Da blir det pluss i boka. Alltid. Og du blir lagt merke til hvis du gjør det rimelig greit. Å ta "drittjobbene" var min vei til oppgradering av stilling, hvorav at jeg gikk forbi flere som egentlig var før meg. Men de som var før meg sa jo nei til drittjobbene, eventuelt ble ansett som ikke kompetent til oppgaven, så da blir det jo slik. Anonymkode: 3f275...016 Ja, han spurte meg fordi han som egentlig skulle skrive ikke kunne bli med og han selv skriver jævlig sakte og er ikke så god på å notere samtidig som han prater. 60+😄 Slett ikke sikkert at det jeg skrev er brukbart til noe da, det var kompliserte greier. Det er det jeg har tenkt, at hvis jeg er på tilbudssiden og gjør meg selv uunnværlig så får jeg kanskje fast jobb... Bare får sånne stunder hvor jeg tviler på om det er den lure veien fram. Om jeg burde sikte "høyere". Om det er mulig å bli oppgradert til ingeniørstilling når man kom inn som kontormedarbeider 🤦♀️ Anonymkode: 70d04...25a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Engasjer deg, ta ansvar, kast deg inn i samtaler osv så får du gjerne mer interessante oppgaver. Jeg har gjort dette på to arbeidsplasser nå. Ene stedet begynte jeg som sekretær, men endte som kontorsjef. Andre stedet fikk jeg også en fot innenfor i et nyoppstartet firma (kunne lett blitt sekretær) og har nå veldig morsomme oppgaver i administrasjonen med web og markedsføring osv. På begge arbeidsplassene har det vært faguttrykk osv jeg ikke kan noe om, så enten har jeg spurt sjefen eller googlet meg frem til mer kunnskap. Fordi de skjønner at jeg kan lære meg det meste får jeg mer og mer tillit ++ Lykke til 😃 Anonymkode: 087e3...882 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er det jeg har tenkt, at hvis jeg er på tilbudssiden og gjør meg selv uunnværlig så får jeg kanskje fast jobb... Bare får sånne stunder hvor jeg tviler på om det er den lure veien fram. Om jeg burde sikte "høyere". Om det er mulig å bli oppgradert til ingeniørstilling når man kom inn som kontormedarbeider 🤦♀️ Det har jeg også tenkt, det har likevel ikke blitt sånn. I min erfaring blir man bare tatt som en selvfølge hvis man finner seg i alt, og så bruker de masse ressurser på å få tak i nye folk som får utfordringer tvert. Jeg sier som de andre, søk i vei. Eventuelt spør på en hyggelig måte om du kan få den og den arbeidsoppgaven. Anonymkode: 7337a...7ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå