Gå til innhold

ubehagelig møte med lisenskontrollør

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld ringte det på døra. Jeg åpnet vinduet og det sto en mann under. Jeg trodde det var fra Jehovas Vitner el.l., og sa skeptisk "Hei?". Han tok i dørhåndtaket (heldigvis var det låst) og sa: "Slipp meg inn!" Jeg: "Eh, det passer ikke akkurat nå, kom heller tilbake en annen gang!" Han: "Åpne døra, det tar ikke lang tid" Ble nesten litt redd, fyren var så brysk og ikke hadde han sagt hva han ville heller.

Så viste det seg at det var lisens-mannen. Og jeg, dumme meg, er så høflig og snill og får meg ikke til å lyve, så jeg svarte ærlig på at jeg hadde TV og ikke betalte lisens. Så nå skal jeg få regning i postkassa.

Men dette møtet oppskaket meg fullstendig. mannen var så brysk og uvennlig, og tvang seg på på en svært ubehagelig måte.

Og jeg er en "lovlydig borger", har aldri belastet det offentlige, aldri en gang brukket et ben og fått behandling på sykehus! Bare betalt inn min skatt traust. Føler av og til at jeg blir utnyttet pga min ærlighet, nettopp kjøpt leilighet og må betale 70000 ekstra pga at selger har holdt tilbake informasjon ang en stor takreparasjon rett etter jeg kjøpte for noen måneder siden. Jeg har alltid tenkt at ærlighet varer lengst, og selv om man ikke vinner økonomisk på det så kan man gå rundt i verden med hevet hode.

Denne lisens-greia var min "frisone", min hemmelige uskikkelige greie som jeg koste meg litt med når jeg følte at verden gikk meg i mot. (He he - men jeg betaler ihvertfall ikke lisens! :sjarmor: )

Nå er det som om de har meg bundet og kneblet på alle kanter, og har overvåkningskamera plassert i alle rom i huset mitt. Dette var en slags berøvelse av friheten (høres sikkert teit ut, men det er en ubehagelig følelse).

Varer ærlighet lengst? Eller blir du utnyttet hvis du ikke selv utnytter andre?

I tillegg irriterer det meg grenseløst at jeg faktisk ikke HADDE noe NRK eller andre kanaler de første månedene i huset mitt, i Trondheim er det mange plasser slik at du ikke får inn signaler selv om du har antenne på tven. Så jeg måtte bestille kabel fra kanal digital. Og DA fikk jeg jo NRK også. Og så kommer NRK etter dette og vil ha penger de OGSÅ???

:evil: :evil:

I natt forfattet jeg et lite og enkelt brev jeg skal prøve å sende til dem:

"Jeg sier herved opp abonnementet mitt på NRK-lisensen". Nekter å gi meg i denne prinsippsaken, og er spent på hva som skjer.

Men etter det ubehagelige møtet med lisensmannen kommer jeg til å ha svært negative assosiasjoner til NRK.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble også busta etter flere friår med tv-lisens. Men det var greit nok da jeg ble tatt, og om jeg ikke betaler med glede, så betaler jeg nå da i hvert fall. Det må nok du også finne deg i.

Men oppførselen til denne mannen er under enhver kritikk. Og å forlange å bli sluppet inn uten å presentere seg, det er noe helt annet.

Jeg hadde ringt lisenskontoret og bedt om retningslinjene for kontrollørene og rett og slett fortalt hva du forteller her. For at den mannen bør få seg en skrape er helt sikkert!

Hadde det kommet en sånn til meg, hadde jeg blitt livredd.

Du fikk se legitimasjon?

Skrevet

Det er flere som har prøvd seg med å kjempe mor NRK-lisensen, har inntrykk av at det er like vellykket som å kjempe mot vindmøller.

Men han hørtes ubehagelig ut, han kontrolløren :overrasket: jeg hadde sikkert ikke turt å åpne døra om det hadde stått en fremmed og brytt på dørhåndtaket og forlangt å bli sluppet inn. Synes nesten han fortjener at du klager på ham..?

Skrevet

Du spør om ærlighet varer lengst. Hadde du vært ærlig, hadde du betalt lisensen hele tiden og sluppet den opplevelsen du hadde med kontrolløren.

Så lenge du har TV er du forpliktet til å betale lisens. Det hjelper ikke om du aldri ser på TV.

Skrevet

Kontrolløren har ikke rett til å "presse" seg inn - han har jo ikke ransakingsordre akkurat. Så klag på oppførselen hans! Utover det ER det jo slik at vi må betale lisens for å ha tv - jeg er også en "ærlig sjel" som forbanner meg over disse pengene; for det første ser vi nesten aldri på tv (bruker apparatet nesten utelukkende til å se dvd og til spill), for det andre får vi knapt inn NRK, og ikke NRK 2 i det hele tatt. Det kan være et alternativ å skifte ut tv-en med en monitor uten antenneinngang - da slipper du lisensen, og kan se så mye film du vil på dvd og video. Men du får ikke sett på tv, da...

Det er vel bare å innrømme at jeg synes lisensen begynner å utspille sin rolle - særlig fordi vi betaler for et NRK 2 jeg bare har fått inn to av fem steder jeg har bodd, og som sender chatteprogrammer og jalla-jukebokser mesteparten av døgnet... Da veier det ikke opp at jeg VET de sender bra filmer en sjelden gang...

Skrevet

Jeg har ogsåopplevd gangske så ubehagelige lisens-kontrollører, og jeg har klaget! Ved en anledning var det en fyr her som var så brysk mot hybelboeren at hun begynte å gråte! Og det selv om hun ( og alle vi andre i huset) faktisk hadde betalt lisens!

Klag til NRK, og krev en unnskyldning for oppførselen! (men selve lisensen tror jeg ikke du kommer utnom.....)

Skrevet

Det hadde nok vært lettere å finne seg i å betale hvis kontrolløren hadde vært høflig og ydmyk. Jeg er ikke vant til slik oppførsel, er et rolig menneske som omgås med rolige og besindige folk, og fikk plutselig så mye aggresjon og motstand i kroppen etter denne opplevelsen som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fordøye. :forvirret:

Takk for svar, det er godt å få tilbakemeldinger og ikke bare sitte inne med det selv! :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Lisenskontrollører har ingen rett til å gå inn i boligen din, bare politiet har det, og da må de også ha en ransakingsordre. Vanligvis kan man bare lyve å si at man ikke har tv, dersom man vil det. (Med mindre den står på i bakgrunnen, selvsagt...) Jeg synes du bør klage på oppførselen hans.

Skrevet

Kan være han var litt lei av at mange hadde løyet til ham den dagen. Han er ute etter å få tak i folk som stjeler, for det er det dere gjør. Hvorfor skal han være så ydmyk fordi du stjeler?

Skrevet
Lisenskontrollører har ingen rett til å gå inn i boligen din, bare politiet har det, og da må de også ha en ransakingsordre. Vanligvis kan man bare lyve å si at man ikke har tv, dersom man vil det. (Med mindre den står på i bakgrunnen, selvsagt...) Jeg synes du bør klage på oppførselen hans.

Politiet trenger ingen direkte ransakingsordre for å komme inn til deg. Det holder med en godkjennelse fra en politijurist og de kan gjøre det på grunnlag av mistanke om at du på en eller annen måte bryter loven. Og det gjør du jo hvis du "stjeler" tv-signaler fra NRK. Vet om et konkret tilfelle hvor noen hadde svære parabolantenner på veggen, men de nektet for å ha tv (selv om den var synlig gjennom stuevinduet fra parkeringsplassen). Da kontaktet kontrolløren politiet og de tok beslag i fjernsynet på stedet pluss at de ble anmeldt for forholdet og senere bøtelagt.

Så å lyve og lage trøbbel er ikke særlig lurt ...

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvorfor skal han være så ydmyk fordi du stjeler?

Av samme grunn som vi har sluttet å skambanke forbrytere og henge ut folk i gapestokk, for eksempel? Vi lever i ett sivilisert land hvor alle har krav på ett minimum av rettsbeskyttelse. Vi har også ett rettssystem hvor hver enkelt er uskyldig til det motsatte er bevist, og lisensmannen visste ikke 100% at hun hadde tv før han ringte på.

Skrevet

Jeg hadde en lisens-kontrollør på døra forleden. Han sa hvor han var fra, viste legitimasjon og sa det ikke var registrert lisens på denne adressen - var høflig og vennlig. Jeg sa som sant var at jeg fylte ut skjema i butikken da jeg kjøpte TV et lite år tidligere, men hadde ikke fått noe innbetalingskort. Han sa at dette hadde han hørt før at butikene rotet og at jeg da ville få innbetalingskort på lisens fra og med nå (fikk altså lavere lisens fordi det ikke var min feil).

Om jeg var deg ville jeg klaget på oppførselen til han som var på døra hos deg og ellers betalt lisens som alle andre og tidd still :)

Skrevet
Kan være han var litt lei av at mange hadde løyet til ham den dagen.  Han er ute etter å få tak i folk som stjeler, for det er det dere gjør.  Hvorfor skal han være så ydmyk fordi du stjeler?

Sånt sprøyt!

At det er vanskelig å være lisenskontrollør, bør hvem som helst kunne klare å tenke seg frem til før de tar jobben. Kan han ikke takle den uten å skremme folk, er det mulig han ikke er den rette for jobben. Her i landet har vi nemlig et rettsprinsipp som sier at man er uskyldig frem til det motsatte er bevist, så han har ingen rett til å behandle kundene dårlig allerede fra begynnelsen.

Skrevet

Jeg har også lyst til å spørre Canal digital om hvorfor de har NRK etc i basispakken sin. Det er jo en av de kanalene jeg betaler for der! Man nå betale to ganger for NRK sånn som det er nå.

Skrevet
lisensmannen visste ikke 100% at hun hadde tv før han ringte på.

Hva vet du om det?
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hva vet du om det?

Fordi det ikke finnes noen sikker måte å bevise dette på uten å komme på besøk, og da er man uskyldig til det er bevist.

Skrevet
Jeg har også lyst til å spørre Canal digital om hvorfor de har NRK etc i basispakken sin. Det er jo en av de kanalene jeg betaler for der! Man nå betale to ganger for NRK sånn som det er nå.

Tipper canal digital ikke har noe valg. Ikke viasat heller. Har du tv i huset så får du lisens uansett.

Hater å betale lisens for en kanal jeg ikke se på jeg også, men gjør det alikevel to ganger i året.

Butikkene som selger tv, parabol ol må registrere navn og sende videre til lisenskontoret. Så sånn ordner de det.....

Så det er bare å betale ja. For det blir tyveri/snylteri å ikke betale.

Men det er også lov til å klage på oppførselen til kontrolløren, men neppe nytter det noe. Du får regning og han beholder jobben uansett.

Og ang den leiligheten... Det er vel noen regler på det at selger tilbakeholder opplysninger om sånt som den reparasjonen. Der syns jeg jo ikke du bare skal finne deg i å betale uten videre, evnt sjekk om det er mulig å få noe igjen fra selger.

Det er gratis advokat 1/2 time flere steder i landet bare for å sjekke saken din om det er noe å gå videre med.

Skrevet

Det beste er å betale lisensen uansett hvor urettferdig den kan være.

Når det er sagt, jeg ville aldri sluppet inn fremmede som påsto at de var kontrollører uten at de legitimerer seg! Aldri. Dersom jeg hadde opplevd det samme som trådstarter hadde jeg betraktet dette som en inntrenger og reagert deretter. Og latt politiet hente restene.

Skrevet

Litt på siden, men jeg lurer.. Hvor mye er lisensen på?

Skrevet

Så undertrykte nordmenn er! Jeg blir sjokkert over at det er så mange som er imot tv-lisensen men som likevel bare godtar den fordi det er det lureste...

Det beste hadde vært om alle boikotta tv-lisensen.

Den er kanskje ikke på så mye ( rundt 900 kr i halvåret tror jeg ), men det er snakk om hva man skal finne seg i og ikke finne seg i.

Vil man ikke ha nrk så synes jeg man skal få slippe og heller bare betale for kanaler som man vil ha. Hvorfor skal nrk få bestemme at alle som vil ha tv også ha nrk? man eier jo ikke sin egen tv i dette landet for man bestemmer jo ikke over den selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...