Mika85 Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Eg har tenkt å ha navnefest for min datter på 1.5år. Pga corona så ble det ikke før nå. Så lurer jeg på hva andre tenker om navnefest og hva som ska te for at det skal bli en fin hendelse i min datters liv. Ønsker inspill. Eg har tenkt å holde tale så vil gjerne vute hva jeg bør si. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 Navnefest er tull! Dåp eller ingenting! Anonymkode: a793f...4e7 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Mine foreldre hadde det for hvert av sine barn, og jeg vil ha det for mine. Det er en fin anledning til å samle familien, og for at alle får møte barnet🥰 Middag, kaker, gaver, man pynter seg med bunad eller annet høytidelig. Ikke noen seremoni, bare familieselskap😊 Anonymkode: a3271...ae2 3
Marvelous Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Navnefest er tull! Dåp eller ingenting! Anonymkode: a793f...4e7 Ikke alle er kristne, dessuten er det mange kulturer og land som har en lang tradisjon for navnefest. Endret 21. oktober 2021 av Marvelous 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Hvis du ønsker en seremoni, så finnes det navnfestsermoni i rådhuset i kommunen du bor i. Det er bare et par ganger i året, men det finnes. Sånn ellers kan du arrangere det på samme måte som du ville gjort dersom du ønsket dåp. Ang. tale, så skriver du det du ønsker å formidle. Skriv fra hjertet. Anonymkode: aaae0...d42
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 Vi hadde navnefest, med seremoni i regi av HEF. Fin seremoni med taler og sang og overrekkelse av navneplakett til hvert barn. Det var et tjuetalls barn som ble feiret samtidig. Etterpå hadde vi bestilt bord på et hotell som har søndagsbuffet, i eget adskilt lokale. Mat og drikke og hygge. Vi er ingen talende familie, og babyen forstår jo ikke noe uansett, så det var ingen taler/sang under middagen. Etterpå dro vi hjem til oss for kaker og kaffe. Anonymkode: 5e792...5bf
Mika85 Skrevet 22. oktober 2021 Forfatter #7 Skrevet 22. oktober 2021 Hva bør man så gjør ved en navnefest? Tenkt kanskje servere sodd da vi er i Trøndelag. Ellers så blir det type kake og kaffe. Noen synspunkt? Hva bør vi ønske i form av gaver til en 1.5åring? Hva ska til for at det blir en god fest? Så lurer jeg på hvilke jeg skal invitere, venner, familie?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 Vi har hatt navnefest for våre barn og våre foreldre hadde navnefest for oss, så det er tradisjon i begge våre familier. Vi er ikke religiøse. Vi er heller ikke medlem av HEF så vi har ikke hatt noe seremoni, bare en fest. Vi har hatt snitter eller koldtbord først også kaffe og kaker og gaver. Av og til har det vært et dikt eller sang, kommer litt an på hvem som bjuder på. Poenget er å ha en koselig feiring av barnet som er født. Anonymkode: 09115...ef5
RockyRose Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Vi har hatt namnefest, og skal ha sermoni av human etisk. Passa ikkje å ha fest og sermoni på same dag 🙈 Til festen hadde vi koldtbord og kaker. Vi hadde ingen spesielle ynskjer, men sa typiske "dåpsgåver" då folk spurte, då vi syns dette er fint istadenfor kun peng. Vi fekk begge deler. Vi inviterte familie(onkler/tanter, besteforeldre, søskenbarn, oldeforeldre til baby) og dei nærmaste venepara. Til sermonien blir det kun besteforeldre, onkler/tanter og søskenbarn Hadde ikkje noko talar og opplegg, tvilar uansett baby eller born i så små alder bryr seg om kva som vert sagt 😅
Rosa Dartle Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Navnefest er tull! Dåp eller ingenting! Anonymkode: a793f...4e7 Dåp er tull. Så mange ureligiøse som står der og skal fostre opp barnet i Guds navn eller hva de sier. 2
Rosa Dartle Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 Mika85 skrev (1 time siden): Hva bør man så gjør ved en navnefest? Tenkt kanskje servere sodd da vi er i Trøndelag. Ellers så blir det type kake og kaffe. Noen synspunkt? Hva bør vi ønske i form av gaver til en 1.5åring? Hva ska til for at det blir en god fest? Så lurer jeg på hvilke jeg skal invitere, venner, familie? Sodd er fin trøndermat i navnefest. Vi hadde nærmeste familie, var ca 32. Holdt taler og feiret en ny verdensborger. Veldig koselig 😊 Hadde kjøpt et par kaker, resten bakte nærmeste familie. Vi hadde ingen ønskeliste, men han fikk bunad, sølv, praktbøker, gyngehest, barneservise.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Navnefest er tull! Dåp eller ingenting! Anonymkode: a793f...4e7 Så de som ikke er kristne kan liksom ikke markere at et barn har kommet til verden på den måten de ønsker? Anonymkode: a8037...dc2 2
Mika85 Skrevet 23. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 23. oktober 2021 Kanskje skulle gå for dåp likevel?
Tuppeluri Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 Navnfest og dåp kan feires på nøyaktig samme måte, det er for å feire at barnet har fått navn! Eneste forskjellen er om du ønsker å oppfostre ungen i guds tro eller ikke. Vi valgte navnfest fordi meg og samboer er ateister. Vi hadde en helt nydelig seremoni i regi av Human etisk forbund nå i august. Planen var å ha selskap også, men navnseremonien ble utsatt 2 ganger pga corona, så vi valgte å dele selskapet i flere deler. Å hadde grillings med de det gjaldt over flere helger. Hovedplanen var å leie et lokale å ha besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn og nærme venner i selskapet. Servere lapskaus eller sette opp koldtbord. Også selvfølgelig kaffe og kake etterpå. Syns ihvertfall ikke du skal velge dåp bare fordi enkelte mener det er det eneste riktige å gjøre, for det er det ikke
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #15 Skrevet 23. oktober 2021 On 10/21/2021 at 9:54 PM, Mika85 said: Eg har tenkt å ha navnefest for min datter på 1.5år. Pga corona så ble det ikke før nå. Så lurer jeg på hva andre tenker om navnefest og hva som ska te for at det skal bli en fin hendelse i min datters liv. Ønsker inspill. Eg har tenkt å holde tale så vil gjerne vute hva jeg bør si. Du er en av de SpEsIeLlE foreldrene Anonymkode: e3523...36b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå