Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk termindato 14 dager før jeg hadde sex med min samboer første gang, altså, om jeg hadde sex med min samboer 01. februar , så fikk jeg termindato 16. oktober og ikke 01. november. Dato ble satt ved ultralyd. 

Barnet er nå født og veide 4 888 gram, og kun 3 dager over termin. Med tanke på vekt, så er det vel vanskelig å anta at barnet kom 11 dager for tidlig? 

Hadde lenge et håp om at min nåværende samboer var biologisk pappa, men er jo redd for at det ikke stemmer nå da. Eller finnes det fortsatt håp om at termindato var feil på grunn av stort barn? 

Anonymkode: 96fad...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet vel selv om du har hatt sex med en annen person?

Anonymkode: 74b5d...976

• Liker 3
Skrevet

Hvis du hadde sex med en annen person 14 dager før kjæresten din, og terminen ble satt 14 dager før du hadde sex med kjæresten din, er det selvforklarende at du er sammen med feil baby daddy. 

Feil skjer, men dette var litt for obvious. 

Anonymkode: 767fb...6f3

Skrevet

Hæ? Hvor er du hen i termindatokunnskap? Du vet at dato for termin settes ved å regne fra den første dagen i den siste menstruasjonen du hadde? Du vet at et svangerskap ikke er 9 mnd, men nesten 10(!), nærmere bestemt 40 uker og 3 dager? Termindato settes på ultralyd ved å måle lengden på lårbeinet, ikke vekt. 

Anonymkode: a5c85...336

Skrevet

Ojsann

Anonymkode: cc859...87e

Skrevet

Nekter å tro at du har gått gjennom et helt svangerskap og trodd at termindato skulle være på dato 9 mnd etter du hadde sex. Dårlig trolletråd? Du fikk vel en midlertidig dato av fastlege/jordmor på første kontroll basert på mensterminen din (dato for første dag i siste mens)?

Anonymkode: 4e7d4...0a9

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk termindato 14 dager før jeg hadde sex med min samboer første gang, altså, om jeg hadde sex med min samboer 01. februar , så fikk jeg termindato 16. oktober og ikke 01. november. Dato ble satt ved ultralyd. 

Barnet er nå født og veide 4 888 gram, og kun 3 dager over termin. Med tanke på vekt, så er det vel vanskelig å anta at barnet kom 11 dager for tidlig? 

Hadde lenge et håp om at min nåværende samboer var biologisk pappa, men er jo redd for at det ikke stemmer nå da. Eller finnes det fortsatt håp om at termindato var feil på grunn av stort barn? 

Anonymkode: 96fad...8f7

Med beregnet termin 16. oktober skjedde mest sannsynlig befruktningen rundt 20. januar, avhengig av din syklus osv. 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kalkulator-og-oversikter/terminkalkulator/

Men sånn helt nøyaktig på uka er verken terminkalkulatorer eller ultralyd, da til termin er 2-3 uker før og etter termindato.

Jeg hadde beregnet termin rundt 17. oktober, ultralydtermin 10. oktober og fødte 30. september - stor baby på over 4 kg 🤷 

Anonymkode: 9935d...fab

Skrevet

Ja de gjør nok feil stadig vekk:) De er helt fiksert på de ulike målene sine, men det er også mye erfaring og tolkning også som spiller inn. De er likevel så stolte og stae og du får sjeldent høre dem si de tok feil. De ‘låser’ første termindato og forholder seg til den resten av svangerskapet er min erfaring. Jeg fikk feil termindato på begge mine barn. Første var litt ‘kjip for min del også, for HADDE den stemt hadde jeg blitt gravid i løpet av de ukene mannen var vekkreist ifm annleggsarbeid😅 Stakkars mannen min stolte heldigvis på MEG. Babyen var nøye planlagt, så jeg forholdt meg hele tiden til min egen termindato basert på første dag siste mens og antatt unnfangelses dag…noe stemte nokså presist;)  Neste mann mente de var nokså liten i vekst etter første ul og vi måtte derfor ha ekstra oppfølging og ultralyd undersøkelser fra uke 22. Da han så ble født 3 uker før termindato, ventet alle en nokså liten baby. Men han var perfekt med sine 3740 g. Dette tolket jeg som at termindatoen må ha vært feil her også;)

Så i din situasjon ville jeg forholdt meg til termin basert på siste mens eller antatt unnfangelsesdag her:) Så er det bare å jatte med om er uenige, for de blir bare fornærmet om du påstår noe annet er min erfaring😅

Anonymkode: 96e61...02f

Skrevet

Altså.. termindato er bare et ca estimat for at helsepersonell skal ha noe å jobbe ut i fra og foreldre skal ha noe å forholde seg til. Kun 4% av alle barn fødes på termindato som er satt. Hvis man har en lengre menssyklus enn vanlig vil det ikke nødvendigvis være 14 dager fra siste mens til befruktning. Her er mange individuelle variabler. 

Om du seriøst har hatt sex med 2 ulike menn med 14 dagers mellomrom i tiden rundt unnfangelse, så er DNA test eneste måten å 100% sikkert finne ut av farskap på. Termindato er ubrukelig til sånt. 

Anonymkode: 87237...fac

Skrevet

DNA test er eneste løsning her 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...