Gå til innhold

Trenger tips til rengjøring av vaskemaskin og tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Min nevø har bodd i sokkelleiligheten i huset mitt. Nå har han flyttet og jeg holder på å vasker ned her. 

Problemet mitt er vaskemaskinen og tørketrommelen ser ikke ut. Han har vasket og tørket arbeidsklær. Så maskinene er møkkete som fy. Stinker olje og gummilistene ser ikke ut. 
Noen som har noen kjerringråd? Tilogmed tørketrommelen er møkkete av motorolje.. 

Har satt vaskemaskinen på 90 grader med en oppvask tablett nå. Skal se om det fungerer på den vonde lukten, prøvde å vaske forsiktig med en fuktig klut i tørketrommelen.. den var helt brun/grå av motorolje. 

Er det bare å kaste maskinene? De var helt nye i fjor.. 

Anonymkode: 22bdd...6bf

Skrevet

Du trenger ikke å kaste maskinene, men det krever nok litt jobb å få de rene nok til å brukes, for motorolje er ikke lett å få bort.

Du trenger noe som løsner fett.  Det første som slår meg er Whitesprit, men det er garantert ikke det beste alternativet. 

Jeg tror jeg ville forhørt meg på Jernia, eller andre jernvare-/byggvarebutikker (Maxbo, Montér, Felleskjøpet og lignende) om de har noe ikke-skummende og fettløselig stoff som kan brukes.

Anonymkode: 0c488...cf8

Skrevet

Til vaskemaskinen må du bare fylle på med fettløsende zalo og la den gå en times tid. 

Anonymkode: 65a7c...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Til vaskemaskinen må du bare fylle på med fettløsende zalo og la den gå en times tid. 

Anonymkode: 65a7c...c19

:ler:  Jeg ville ikke prøvd dette rådet, om ikke målet er å ha skumparty på badet/vaskerommet.

I beste fall vil TS måtte bruke timer på å skuffe ut såpeskum fra maskinen, og i verste fall blir maskinen helt ødelagt.

• Liker 2
Skrevet

Prøvde kjerringråd fra mamma heldigvis 😊 

Var mye skitt helt under gummilistene. Så tok en klut dynket i sitronsåpe og glovarmt vann. Fikk løsnet det da 😊 

Så brukte jeg omo maskinrens 😊👍

tørketrommelen fikk jeg nesten helt ren og fikk fjernet lukt ved at jeg lot en skål med eddik stå i maskinen over natten 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var mye skitt helt under gummilistene. Så tok en klut dynket i sitronsåpe og glovarmt vann. Fikk løsnet det da 😊 

tørketrommelen fikk jeg nesten helt ren og fikk fjernet lukt ved at jeg lot en skål med eddik stå i maskinen over natten 😊

Takk for at du oppdaterte, og så utrolig bra at du fikk fikset det.

Sitronsåpe er et tips jeg skal notere meg bak øret.   Det har jeg aldri prøvd før, men leste om det nå, og siden jeg har noen gjenstridige fettflekker skal det prøves.  🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så gode tips! Da skal jeg kjøpe inn sitronsåpe så fort som mulig. Har noe av det samme problemet med en vaskemaskin. Omo maskinrens - får man kjøpt det i matbutikken?

Anonymkode: 8f88f...502

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så gode tips! Da skal jeg kjøpe inn sitronsåpe så fort som mulig. Har noe av det samme problemet med en vaskemaskin. Omo maskinrens - får man kjøpt det i matbutikken?

Omo maskinrens kan man kjøpe i dagligvarebutikker. Har gjort det selv. 

Skrevet
Kittykat skrev (51 minutter siden):

Omo maskinrens kan man kjøpe i dagligvarebutikker. Har gjort det selv. 

Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...