AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Dere som har klart å øke lønnen mye i som statlig ansatt: hvordan? Her på kontoret virker det som at det er noen som har klart å øke lønnen mye, mens andre står på stedet hvil. Er det noe man bør eller ikke bør gjøre? Jeg er nyutdannet, og ønsker å øke i lønn ved neste lønnsforhandling. Anonymkode: 9df21...efa
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 https://www.samfunnsviterne.no/Arbeidsliv-og-karriere/Arbeidsliv-2021/Arbeidsliv/Lonnsforhandlinger/Hvordan-skrive-et-godt-lonnskrav Anonymkode: 74fd4...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Trynefaktor. Hjelper ikke å sende inn kravskjema til organisasjonen om ikke leder stiller seg bak kravet ditt. Er min erfaring i alle fall. Er medlem i NTL nå og godt fornøyd med dem. Men når tidligere leder var mest opptatt av å løfte mannfolka med arbeidsoppgaver han selv synes er interessante så hjalp det lite. Ny leder, mye høyere lønn ved første lønnsforhandlinger. Anonymkode: 29252...fec
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Det er to typer lønnsforhandlinger i staten. 2.5.1 og 2.5.3. På sistnevnte kan du fremme krav basert på prestasjon, belønning eller endring i arbeidoppgaver. Anonymkode: d8cd8...c81
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Takk for svaret dere. Men er det nærmeste leder som må stille seg bak kravet, eller hvem er det? Anonymkode: 9df21...efa
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dere som har klart å øke lønnen mye i som statlig ansatt: hvordan? Her på kontoret virker det som at det er noen som har klart å øke lønnen mye, mens andre står på stedet hvil. Er det noe man bør eller ikke bør gjøre? Jeg er nyutdannet, og ønsker å øke i lønn ved neste lønnsforhandling. Anonymkode: 9df21...efa Det er først og fremst når man blir ansatt at man skal og må forhandle om lønn. Senere er det vanskeligere å få betydelige lønnshopp (med mindre man får nye oppgaver, går over i ny og høyere stillingskode og lignende), siden man da må kjempe mot andre om en begrenset pott. Hvis du er nyutdannet og nyansatt har du dårlige kort på hånden, med mindre du ble fullstendig feilplassert da du ble ansatt. Men da vil din manglende forhandling om vilkår før du skrev under kontrakten gå direkte ut over andre. Følg rådene i linken over. Les arbeidsgivers lønnpolitikk, og argumenter i kravet ut fra dette (måloppnåelse på ulike områder etc). Leder sender også (begrunnet) liste over ansatte hen mener bør gå opp i lønn, denne er prioritert. Få lønnsstatistikk fra fagforeningen din, både generelt og på din arbeidsplass. Alle ønsker å øke i lønn i lønnsforhandlinger. Du må ha gode argumenter (helst dokumenterbare) for at DU fortjener å bli prioritert foran andre ansatte. Anonymkode: 75a7c...a78 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg er forresten tillitsvalgt og er med på å forhandle om lønn (ansatt i staten). De jeg ser får store lønnshopp: - de som får direkte forfremmelser (nye stillingskoder, helt nye oppgaver) - de som har dokumentert svært gode resultater (mange publikasjoner etc) - de arbeidsgiver er spesielt redd for å miste (folk høyt i systemet med spesielle kvalifikasjoner som er svært vanskelige å erstatte) - noen har konkurrerende jobbtilbud, andre ikke - enkelte som ble plassert altfor lavt da de ble ansatt. Dette er ikke hovedgruppa Anonymkode: 75a7c...a78 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for svaret dere. Men er det nærmeste leder som må stille seg bak kravet, eller hvem er det? Anonymkode: 9df21...efa Her er det nærmeste leder, ja. Men hen stiller seg ikke bak kravet - hen har ingen oversikt over hvilke ansatte som har sendt inn krav, eller hvor høye disse er. Min leder lager prioritert liste ut fra arbeidsinnsats (og at hen vet om det er enkeltansatte som er for lavt plassert lønnsmessig). Anonymkode: 75a7c...a78 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 Tusen takk for gode svar. Jeg forhandlet om lønn før jeg startet, og kom opp i en lønn som er bra for en nyutdannet med master i staten, litt over snittet i følge statistikken. Jeg er en nøkkelperson for min nærmeste leder, og produserer mye… Kompetansen min er veldig etterspurt, og jeg blir kontaktet av headhuntere fra tid til annen. Jeg vet altså at jeg kunne fått et skikkelig lønnshopp ved overgang til det private. Så dette kan jo være et argument for lønnøkelse, samtidig har jeg inntrykk av at den type argumentasjon er lite populært hos ledelsen… Anonymkode: 9df21...efa
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for gode svar. Jeg forhandlet om lønn før jeg startet, og kom opp i en lønn som er bra for en nyutdannet med master i staten, litt over snittet i følge statistikken. Jeg er en nøkkelperson for min nærmeste leder, og produserer mye… Kompetansen min er veldig etterspurt, og jeg blir kontaktet av headhuntere fra tid til annen. Jeg vet altså at jeg kunne fått et skikkelig lønnshopp ved overgang til det private. Så dette kan jo være et argument for lønnøkelse, samtidig har jeg inntrykk av at den type argumentasjon er lite populært hos ledelsen… Anonymkode: 9df21...efa Det største lønnshoppet får du nok ved å bytte jobb. Anonymkode: 75a7c...a78
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk for gode svar. Jeg forhandlet om lønn før jeg startet, og kom opp i en lønn som er bra for en nyutdannet med master i staten, litt over snittet i følge statistikken. Jeg er en nøkkelperson for min nærmeste leder, og produserer mye… Kompetansen min er veldig etterspurt, og jeg blir kontaktet av headhuntere fra tid til annen. Jeg vet altså at jeg kunne fått et skikkelig lønnshopp ved overgang til det private. Så dette kan jo være et argument for lønnøkelse, samtidig har jeg inntrykk av at den type argumentasjon er lite populært hos ledelsen… Anonymkode: 9df21...efa Det er jo slik at du må være villig til å faktisk ta det private tilbudet, for sjefen kan finne på å si nei og ikke ville matche/gi deg lønnsøkning. Men tenker det er helt naturlig å ville forsøke å få høyere lønn, det skjønner de nok og det er ikke personlig. Anonymkode: d8cd8...c81
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 I staten er det særlig viktig å forhandle god startlønn. Etter det blir det i praksis vanskelig utenom klatring på rangstigen, eventuelt ved internt jobbskifte og økt ansvar. Foruten god startlønn er det vanligvis jobbytte eksternt som har størst innvirkning på lønna. Anonymkode: 5e31c...a25 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå