Gå til innhold

Fremføring i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som er redde for å stå foran klassen å fremføre noe - hvordan trygger dere barna på forhånd?
Jeg har et barn som skal ha fremføring og gruer seg så enormt, at h*n ikke vil på skolen den dagen. Jeg forstår det så godt, for det er det verste jeg visste på skolen også. Har prøvd å fortelle om mine egne opplevelser for å oppmuntre, men tror ikke det hjalp. Er også redd for at hvis barnet ikke gjennomfører, vil det bare bli vanskeligere med årene..
Jeg fikk vite om det for sent til å snakke med lærer om situasjonen, så det er nok for sent å gjøre endringer nå.

Anonymkode: 647ac...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør uansett informere læreren hvis barnet er unormalt preget. For meg avhenger det litt av hvor sårbar barnet er ellers. Hvis det til vanlig trives, har et greit nettverk i klassen og klarer seg greit faglig, så ville jeg nok ikke "forstått barnet ihjel", og jeg ville heiet frem fremføringen. Alle gruer seg, det er ikke farlig med slik kortvarig stress - det skjerper oss, og gjør at vi får det bedre til. 

Hvis barnet av ulike årsaker er mer sosialt sårbar i klassen, har fagvansker som vil komme til syne under fremføringen eller opplever sosial isolasjon/mobbing så ville jeg bedt læreren om tilpasninger selv om det er litt seint.  

Hvor gammelt er barnet?  

Anonymkode: 76c91...478

• Liker 2
Skrevet

Skulle likt å visst på hvilken måte dette temaet belyses i lærerplanen. Finnes kravet der? Eller er det opp til en lærers skjønn. Er ikke spesielt psykologiske da i så fall, noen heller knapt pedagogiske får jeg inntrykk av. 

Barn/ungdom-mennesker kan sikkert utvikle psykiske senskader av slik tvang til å presentere. Og da skal også karakteren ned, hvis ikke?  `Syng en sang foran klassen ellers dumper du et klassetrinn`..liksom?

Har kun hatt moderat sceneskrekk selv gjennom årene, men jeg føler virkelig med disse som på dette har det tøft mentalt.

• Liker 5
Skrevet
PITTY skrev (5 minutter siden):

Skulle likt å visst på hvilken måte dette temaet belyses i lærerplanen. Finnes kravet der? Eller er det opp til en lærers skjønn. Er ikke spesielt psykologiske da i så fall, noen heller knapt pedagogiske får jeg inntrykk av. 

Barn/ungdom-mennesker kan sikkert utvikle psykiske senskader av slik tvang til å presentere. Og da skal også karakteren ned, hvis ikke?  `Syng en sang foran klassen ellers dumper du et klassetrinn`..liksom?

Har kun hatt moderat sceneskrekk selv gjennom årene, men jeg føler virkelig med disse som på dette har det tøft mentalt.

Herlighet. Skjerp deg. Slutt å overdriv. 

Anonymkode: 6cc93...47d

• Liker 11
Skrevet

Jeg har hatt sykelig prestasjonsangst. Sånn type Grue seg i ukesvis før fremføring på studiet. 

Men det eneste som faktisk har hjulpet er å gjøre det. Jeg blir fortsatt veldig nervøs, men klarer å gjennomføre. 

Tror det er skikkelig viktig å øve på dette helt fra barneskolen. Men du kan jo snakke med lærer om de kan være en liten gruppe som gjør det sammen? 

Å slippe fremføringer er en skikkelig bjørnetjeneste, fordi det kommer garantert på videre studier og arbeidsliv 

Anonymkode: 6bbbc...79e

• Liker 11
Skrevet

Jeg er lærer, Har jobbet 10 år i ungdomsskolen, og nå på vgs i tre år. Man begynner å bort fra det å tvinge alle elever til fremføringer foran hel klasse.

På ungdomsskolen pleide jeg f.eks. å ha fagsamtaler i grupper iblant, med 3-4 elever f.eks.. Eller presentasjoner foran bare meg mens resten av klassen jobbet i klasserommet. Noen ganger foran hele klassen, lettere om elevene da er to og to sammen f.eks., er min erfaring. Og så man se an klassen og enkelteleven.

Anonymkode: dc45a...494

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt sykelig prestasjonsangst. Sånn type Grue seg i ukesvis før fremføring på studiet. 

Men det eneste som faktisk har hjulpet er å gjøre det. Jeg blir fortsatt veldig nervøs, men klarer å gjennomføre. 

Tror det er skikkelig viktig å øve på dette helt fra barneskolen. Men du kan jo snakke med lærer om de kan være en liten gruppe som gjør det sammen? 

Å slippe fremføringer er en skikkelig bjørnetjeneste, fordi det kommer garantert på videre studier og arbeidsliv 

For noen, ikke alle, vil fremføringer være relevant i senere studier og arbeidsliv. Og, da vil det heller sjelden være foran en klasse med 29 medelever, men heller en kollokive-eller seminargruppe f.eks. hvor deltakerne er voksne og mer modne/seriøse, så det kan ikke helt sammenliknes.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig i alt dette, og har sagt det samme til barnet, men hvordan overbevise en 10-åring om dette? Barnet kommer til å slå seg helt vrang på morgenen og gjøre alt h*n kan for å slippe unna.

Anonymkode: 647ac...749

Skrevet

På skolen til mine barn fremfører de for hverandre i grupper på 3 eleve + 1 lærer.

Jeg ville nok ringt på skolen. Læreren kjenner (forhåpentligvis) barnet ditt og har nok erfaring med denne typen utfordringer.

Anonymkode: 37795...33a

Skrevet

Send en Mail til lærer og forklar situasjonen. Kanskje kan barnet ditt få fremføre i mindre gruppe eller bare for læreren. 

Skrevet

Du forteller barnet ditt at absolutt ALLE er redde før de står foran klassen. Fleste som står på scena og er kjente sangere føler et sug i magen. 
og så forteller du at barnet har et valg, enten bruke følelsen til å være redd eller til å bruke det som en styrke. 

jeg tok meg også tid til å forklare ulike elementer som gjør fremføringer bedre. Fremføringer vil skje igjennom hele skolegangen, like greit å begynne nå som alle ikke vet hva de gjør. Sant skal sies at de andre elevene ikke følger like godt med.

så min gikk fra å ville fake sykdom til å mestre fremføringene og få 6ere. (Så det er mulig å snu redselen!)

Anonymkode: 25399...f3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er lærer, Har jobbet 10 år i ungdomsskolen, og nå på vgs i tre år. Man begynner å bort fra det å tvinge alle elever til fremføringer foran hel klasse.

På ungdomsskolen pleide jeg f.eks. å ha fagsamtaler i grupper iblant, med 3-4 elever f.eks.. Eller presentasjoner foran bare meg mens resten av klassen jobbet i klasserommet. Noen ganger foran hele klassen, lettere om elevene da er to og to sammen f.eks., er min erfaring. Og så man se an klassen og enkelteleven.

Da er det virkelig lærer som legger føringer på dette. Med eller uten en god plan. Høres ut som om du hadde det.

Har en frustrert nabo familie og hvor datteren ikke tør snakke/lese godt nok i timen. Så kreves det av lærer at de står fremme foran elevene. Alle. Beskjeden til henne er at hun snakker for lavt, slik at medelever ikke hører henne, og at hun derfor må regne med at dette tas med til betraktning ved karaktersettingen. Nå har hun fått helt skole-fobi. Hennes 1 år eldre bror har aldri opplevd slike tilstander i sine klasser..

Det beste må nok være å få de til å fikse dette mtp fremtid. Men så er det et opplegg og en metode fra lærer som må fungere også da. Men synes det er merkelig hvis det er så forskjellig praksis i skoler på dette som jeg får inntrykk av.

Så er det også poenget ditt; man må se an klassen og enkelteleven. For de lærere som får til det...

Skrevet
PITTY skrev (5 timer siden):

Ser en skriver skjerp deg og tydeligvis mener du overdriver innlegget ditt, men jeg kan skrive under på at dette stemmer. Selv hadde jeg forferdelig angst for fremføringer på skolen, hadde jo sosialangst i tillegg, så det å stå foran klassen var enda verre. Og desverre ble det ikke bedre til tross for hvor mange ganger jeg gjorde det. Det ble panikkanfall hver gang. 

Nå som 34 åring har jeg fortsatt av og til mareritt om at jeg går på skolen og skal ha fremføring, våkner opp og blir like letta hver gang! 

Anonymkode: dda8a...d39

• Liker 1
Skrevet

Jobber på ungdomsskolen, og vi presser ingen. Vi har alternative fremføringsmetoder, innspillinger ,videoer, fagsamtaler, gruppefremlegg, fremføre for mindre publikum, evt bare lærer... 

Men vi jobber også med lavterskel muntlig aktivitet for å styrke disse elevene, og gradvis bygge de opp til å tørre. Som regel går dette helt fint. Gjør ikke så stort nummer ut av det. 

Men det er viktig at elevene får se hverandre. Om noen av elevene mine har spilt inn en skikkelig god presentasjon på video f.eks, pleier jeg å spørre om jeg får vise deler av den til klassen. Får jeg lov, så får klassen også gi positiv respons til eleven etterpå. Det styrker troen på at det de gjør er bra, og neste gang kanskje de tør. :)

Ville øvd med barnet mitt hjemme, rost masse og bedt han prøve, og bedt han heller si fra til læreren at han er nervøs dersom det skjærer seg, og om han bare kan ha for lærer denne gangen. 

Anonymkode: cb0de...7b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri trengt å gjøre fremføring. Den ene gangen jeg gjorde det ble jeg ledd av i løpet og mobbet etterpå. 

Anonymkode: 7a1fe...2ca

Skrevet

Jeg slapp det fra 4 til 7 klasse. Hadde så vondt kroppen husker jeg at jeg ble syk fordi jeg gruet meg så fælt.

På ungdomsskolen kunne man fremføre for kun lærer hvis man ville, men jeg syns det var like fælt. Så jeg måtte bare gjøre det. Nå er jeg 33 og har ingen problemer med å snakke foran hundrevis av mennesker 🙂

Anonymkode: a5379...c53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...