AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg synes 1 år er for tidlig, og at under 1 år er helt latterlig tidlig. Ideelt sett ville jeg ventet til barnet var hvertfall 2 år med å sende i barnehage - og da kanskje bare 3-4 dager i uken, 5-6 timer per dager. Skjønner at dette lar seg gjøre for de færreste av oss, men om du ser helt bort i fra økonomi osv - når ville du sendt barnet i barnehage? Anonymkode: 33987...530 5
Gjest rampenissen72 Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes 1 år er for tidlig, og at under 1 år er helt latterlig tidlig. Ideelt sett ville jeg ventet til barnet var hvertfall 2 år med å sende i barnehage - og da kanskje bare 3-4 dager i uken, 5-6 timer per dager. Skjønner at dette lar seg gjøre for de færreste av oss, men om du ser helt bort i fra økonomi osv - når ville du sendt barnet i barnehage? Anonymkode: 33987...530 Rundt 2-års alderen. Går hjemme nå, og skal gjøre det til neste august, baby blir da litt over 2år.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Ikke før to år. Før det er barnehagen i praksis bare oppbevaring. Små barn har mest glede av og behov for å være sammen med foreldrene/nære omsorgspersoner. Anonymkode: d5347...62d 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 18-24 måneder. Anonymkode: 54e38...2f8 3
Crazydoglady Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 Hadde du spurt når kidden var typ spebarn eller før han ble født så hadde jeg nok sagt at han skulle få være hjemme så lenge som mulig osv osv, og kjente veldig på at jeg ble litt stressa feks når det kom beskjed om at det er på tide å søke, ungen har knapt blitt 6 mnd og man innser at tiden har gått ganske fort og nå er det bare måneder igjen til han evt skal i bhg. Da føltes det veldig feil. For oss var det derimot veldig rett å begynne i bhg det året han fylte 1, selv om jeg er hjemmeværende og han strengt tatt ikke måtte. De siste månedene frem mot bhg start var han veldig klar for noe mer, selv om jeg tok han med mye rundt og fant på ting og vi hadde flere i omgangskretsen med jevnaldrende barn som vi var mye sammen med. Så han begynte når han var litt over 11 mnd og har bare trivdes fra dag en. Nye barn, nye utfordringer, midt i blinken. Men jeg setter pris på at jeg hadde mulighet til gradvis tilvenning om litt kortere dager enn hva folk flest i full jobb kanskje får til, men ikke så veldig langt unna normalen, litt senere levering og litt tidligere henting. Veldig tydelig på hele han at det har vært utelukkende positivt. Og ikke minst mye fin lærdom får de med seg. Det sagt så valgte jeg å søke på en liten, privat barnehage og var heldig å få plass der. Det tenker jeg og har vært positivt. 😊 Svaret mitt må nok bli at det avhenger nok veldig av barnet, og kanskje til en viss grad også av barnehagen og hvilke forhold det er der. Noen er nok veldig klar for bhg når de er ett år eller rundt der, andre hadde kanskje vært tjent med senere start. Men synes godt det kunne vært lengre tid til tilvenning (sånne ting er jo veldig viktig for veien videre også og for hvor stort eller lite stress barnet opplever når foreldrene ikke er der), og jeg tror det hadde vært fint med en ordning hvor man kunne hatt på en måte en gradert permisjon fra normal bhg oppstart og feks et år fremover slik at barna kunne hatt litt kortere dager. Det blir liksom brått litt mye og lange dager med en gang for små sinn. 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Aldri Anonymkode: ffe5d...63c Du ville hoppet over barnehagen, og gått rett på skolen? Ts Anonymkode: 33987...530
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 Det avhenger av barnet tenker jeg. Det ideelle hadde vært å kunne se an barnet. Når det er sagt så startet min 14 mnd gammel, og det var perfekt. Han gikk greit, spiste bra selv, og er en sosial og trygg type som elsker folk og at det skjer noe hele tiden. Anonymkode: 31926...ff2
*Marihøna* Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Hadde frøkna mi hjemme til hun var 2 år, og det var planen fra start. For hennes del hadde det nok vært optimalt å begynne med korte dager og fks 3-4 dager i uka rundt 18mnd, men nå hadde vi ikke tilgang på åpen barnehage og "fri sosialisering" med andre på samme alder som henne pga covid-19. Hadde hun gått i barnehage da hadde den uansett vært nedstengt. Tenker at det er viktig å omgås andre noenlunde jevnaldrende og ha faste aktiviteter om man skal ha de hjemme til de er 2 år ++. Endret 21. oktober 2021 av *Marihøna*
Lorieen Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 Etter fylte to år. Halv tid fram til tre år, så fulltid etter det. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 Rundt 20 mnd. Avhenger jo både av barnet og barnehagen selvfølgelig. Min eldste startet ved 21 mnd og var mer enn klar da. Han gled rett inn i barnehagehverdagen og stortrivdes. Yngste slet forferdelig med tilvenning da hun var 2 år. Tok tid før hun trivdes, men nå er hun veldig glad i barnehagen og løper rett inn. Anonymkode: e95dc...001
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du ville hoppet over barnehagen, og gått rett på skolen? Ts Anonymkode: 33987...530 Ville gjort det, og har gjort det med alle 4. Veltilpassede barn, som har greid seg bra på skolen, både sosialt og faglig. Har hatt en uke førskole på våren før skolestart. Anonymkode: ffe5d...63c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 Så fort ungen kunne gå. Så si etter 1-2mnd der han klarer å reise seg opp å gå Anonymkode: aca67...bcf
Million Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Sønnen min var jeg hjemme med noen måneder ekstra i ulønnet permisjon, før han begynte i barnehagen da han var 16 måneder. Det var vel omtrent riktig tidspunkt for han føler jeg, fordi han da var begynt å bli veldig aktiv og oppmerksom på andre barn, og gjerne ville leke, leke, leke hele dagen. Barnehagelivet passet han utmerket. Underholdning, aktiviteter og andre barn hele dagen. Skulle jeg pirket på noe, kunne vi kanskje ventet en måned eller to til før barnehagestart, bare for å runde halvannet år. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 Crazydoglady skrev (18 minutter siden): Hadde du spurt når kidden var typ spebarn eller før han ble født så hadde jeg nok sagt at han skulle få være hjemme så lenge som mulig osv osv, og kjente veldig på at jeg ble litt stressa feks når det kom beskjed om at det er på tide å søke, ungen har knapt blitt 6 mnd og man innser at tiden har gått ganske fort og nå er det bare måneder igjen til han evt skal i bhg. Da føltes det veldig feil. For oss var det derimot veldig rett å begynne i bhg det året han fylte 1, selv om jeg er hjemmeværende og han strengt tatt ikke måtte. De siste månedene frem mot bhg start var han veldig klar for noe mer, selv om jeg tok han med mye rundt og fant på ting og vi hadde flere i omgangskretsen med jevnaldrende barn som vi var mye sammen med. Så han begynte når han var litt over 11 mnd og har bare trivdes fra dag en. Nye barn, nye utfordringer, midt i blinken. Men jeg setter pris på at jeg hadde mulighet til gradvis tilvenning om litt kortere dager enn hva folk flest i full jobb kanskje får til, men ikke så veldig langt unna normalen, litt senere levering og litt tidligere henting. Veldig tydelig på hele han at det har vært utelukkende positivt. Og ikke minst mye fin lærdom får de med seg. Det sagt så valgte jeg å søke på en liten, privat barnehage og var heldig å få plass der. Det tenker jeg og har vært positivt. 😊 Svaret mitt må nok bli at det avhenger nok veldig av barnet, og kanskje til en viss grad også av barnehagen og hvilke forhold det er der. Noen er nok veldig klar for bhg når de er ett år eller rundt der, andre hadde kanskje vært tjent med senere start. Men synes godt det kunne vært lengre tid til tilvenning (sånne ting er jo veldig viktig for veien videre også og for hvor stort eller lite stress barnet opplever når foreldrene ikke er der), og jeg tror det hadde vært fint med en ordning hvor man kunne hatt på en måte en gradert permisjon fra normal bhg oppstart og feks et år fremover slik at barna kunne hatt litt kortere dager. Det blir liksom brått litt mye og lange dager med en gang for små sinn. 11 måneder 😔 Og du tror oppriktig at dette var noe ungen var veldig klar for da? I tillegg var du hjemmeværende? Kjenner at jeg faktisk ikke har ord. Anonymkode: 73d9f...a5a 11
GammelKaktus Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg hadde ikke valgt annerledes enn hva jeg gjorde så han ble sendt i barnehage når han var nesten 3, hadde valgt det samme i dag. 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 4 år. Men tenker egentlig opp mot 7. Jeg har flere barn hjemme, er mye ute, har mye familie og barna har mange venner. Vi er veldig aktive. Skulle gjerne hatt en gruppe for barna privat og holdt på til 7 år hjemme. (Har og relevant høgskole for å jobbe med barn men jeg mener det ikke er nødvendig for å være hjemme). Anonymkode: ce49f...3bb
Million Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 4 år. Men tenker egentlig opp mot 7. Jeg har flere barn hjemme, er mye ute, har mye familie og barna har mange venner. Vi er veldig aktive. Skulle gjerne hatt en gruppe for barna privat og holdt på til 7 år hjemme. (Har og relevant høgskole for å jobbe med barn men jeg mener det ikke er nødvendig for å være hjemme). Anonymkode: ce49f...3bb Hjemme til barnet er 7 år? Skal du droppe obligatorisk første klasse for norske barn da eller? De begynner jo på skole når de er 6. 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Million skrev (Akkurat nå): Hjemme til barnet er 7 år? Skal du droppe obligatorisk første klasse for norske barn da eller? De begynner jo på skole når de er 6. Undervisning hjemme. Anonymkode: 73d9f...a5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå