AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Sliti skikkelig med kvalme siden Juni nå. Trodde jeg var kvalm fordi det har vært en varm sommer men det gir seg ikke. Brekker meg og gulper og får sure oppstøtt DAGLIG.. jeg kan gulpe/spy selvom jeg ikke har spist. Men til å med etter å ha spist så strever jeg for å holde maten nede og ikke spy. Jeg brekker meg og gulper bare jeg pusser tenna også. Har legetime om 1 uke. Livredd for at de skal ta gastroskopi fordi jeg vet jeg kommer til å spy... klarer så vidt å ta en tannbørste i munnen uten å gulpe. Redd noe er galt med halsen min eller magesekken... som f.eks syre i magesekken eller magesår. Men det begynner å bli skikkelig slitsomt. Er liksom kvalm hele tiden. Er som en kraftig morrakvalme som varer dagen lang. jeg kjenner liksom at brystet og opp til halsen knyter seg slik at jeg brekker meg som bare det, helt til det kommer opp gulp eller sure oppstøtt... Finnes det andre ting man kan gjøre enn gastroskopi? som noen tester? dumt at jeg ikke skal få sjekket dette bare pga jeg ikke klarer til å måtte ta gastroskopi....... Anonymkode: 8f967...032 1
KjøttOPP Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 Hvis du vil bli kvitt plagene dine, må du gå gjennom en del ubehagelige ting. Med vondt skal vondt fordrives, som det heter så fint 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Må du ta gastroskopi for å se nedi der, så er det det du må. Finnes ikke andre måter å se hele veien ned. Det er ubehagelig, men ikke så ille fo de aller fleste. Er du engstelig, så får du beroligende. Er du heeeelt i panikk, så kan man få narkose. Innebærer en stund på overvåkning, så jeg hadde prøvd uten. Lykke til! Anonymkode: ea878...819 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Meg over. Mulig de prøver med syrenøytraliserende før du i det hele tatt må ta gastroskopi. Men om du er veldig plaget, hadde jeg gledelig tatt den for å finne ut av ting. Anonymkode: ea878...819 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 TS her Ja har spydd 3 ganger i dag, altså sure oppstøtt og vurderer å dra til legevakta... de kan vel ta tester uten å måtte bruke gastroskopi?? vet jeg kommer til å spy så fort de legger den i halsen min. Anonymkode: 8f967...032
KjøttOPP Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her Ja har spydd 3 ganger i dag, altså sure oppstøtt og vurderer å dra til legevakta... de kan vel ta tester uten å måtte bruke gastroskopi?? vet jeg kommer til å spy så fort de legger den i halsen min. Anonymkode: 8f967...032 Da tar du valget om å ikke ta en skopi, og stopper å sutre her på kg om det. Voks opp, for du får ikke i både pose og sekk 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 KjøttOPP skrev (Akkurat nå): Da tar du valget om å ikke ta en skopi, og stopper å sutre her på kg om det. Voks opp, for du får ikke i både pose og sekk Voks opp??? det har vel ingenting med pose og sekk å gjøre, det handler om at jeg ikke klarer fordi jeg bare spyr Anonymkode: 8f967...032 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her Ja har spydd 3 ganger i dag, altså sure oppstøtt og vurderer å dra til legevakta... de kan vel ta tester uten å måtte bruke gastroskopi?? vet jeg kommer til å spy så fort de legger den i halsen min. Anonymkode: 8f967...032 Det gjør ikke noe om du brekker deg eller kaster opp, legene får gjennomført gastroskopien uansett. Anonymkode: a94a9...1db 7
KjøttOPP Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Voks opp??? det har vel ingenting med pose og sekk å gjøre, det handler om at jeg ikke klarer fordi jeg bare spyr Anonymkode: 8f967...032 Har selv en tilstand som medfører oppkast, men herrefred menneske, hev deg litt. Du får det ikke bedre av å unngå det som evt. kan gjøre godt 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 Gastroskopien gjøres uansett om du brekker deg. Du får beroligende og vi kjører på Anonymkode: 111bc...c8e 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 Er du overvektig? Da får man lettere sure oppstøt! Anonymkode: 976dc...7fe
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du overvektig? Da får man lettere sure oppstøt! Anonymkode: 976dc...7fe Nope, er normalvektig Anonymkode: 8f967...032
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 Er du på jobb/skole når du er kvalm dagen lang? Anonymkode: 976dc...7fe
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 Som legene sa til meg da jeg skulle ta gastroskopi - det er vm i oppkast! Men altså, du skal jo møte fastende så i realiteten ligger du bare å brekker deg. JA, det er forj*vlig, men noen ganger må man bare. Jeg har forresten kraftig emetofobi (fobi for oppkast), når jeg klarte det, klarer alle det! 😅 Anonymkode: e6277...867 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du på jobb/skole når du er kvalm dagen lang? Anonymkode: 976dc...7fe Nei, hjemme. Men er alltid kvalm uansett hvor jeg er Anonymkode: 8f967...032 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som legene sa til meg da jeg skulle ta gastroskopi - det er vm i oppkast! Men altså, du skal jo møte fastende så i realiteten ligger du bare å brekker deg. JA, det er forj*vlig, men noen ganger må man bare. Jeg har forresten kraftig emetofobi (fobi for oppkast), når jeg klarte det, klarer alle det! 😅 Anonymkode: e6277...867 TS Uff ja. Får vel bare kvinne meg opp å gjøre det. Alltid vært redd for sånne ting, som fører til at jeg unngår legebesøk... men får gjøre det og prøve å være sterk. Selvom det høres helt for j*vlig ut. Ja, det tar over livet føler jeg, for nå er jeg redd for å spy på offentlige steder, siden d skjer så ofte Anonymkode: 8f967...032 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 Når du skal ta gastroskopi så skal du faste -så magesekken er tom så er evt kun slim som kommer opp, jeg tok gastroskopi med så mye beroligende de turde å gi meg innabords og kan ikke huske så vidt annet en at jeg brakk meg litte grann (kastet ikke opp), men det gjorde liksom ikke noe var som om jeg egentlig bare drømte det, lå slapp som en sild på benken mens de gjennomførte det. Hadde glatt gjort det igjen med beroligende. Har til og med oppkastfobi -men dette gav men overhode ikke skrekken. Min mann har tatt gastroskopi flere ganger og gjør heller det en å dra til tannlegen feks😅 Lykke til -går nok bedre en du frykter🥰 Anonymkode: e916c...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 Når jeg skulle ta gastroskopi sa jeg ifra på forhånd at jeg hadde angst for det og kom til å kaste opp/brekke meg. Fikk da 2mg vival 1 time før. Men når jeg lå klar kjente jeg ingen forskjell, hadde fortsatt angst og kvalmen hadde satt inn. Fikk da noe som "minner om sobril" intravenøst, og da gikk det greit. Sykepleieren holdt også i meg og strøyk meg på armen 😅 Anonymkode: 42eba...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): TS Uff ja. Får vel bare kvinne meg opp å gjøre det. Alltid vært redd for sånne ting, som fører til at jeg unngår legebesøk... men får gjøre det og prøve å være sterk. Selvom det høres helt for j*vlig ut. Ja, det tar over livet føler jeg, for nå er jeg redd for å spy på offentlige steder, siden d skjer så ofte Anonymkode: 8f967...032 Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Uten noe beroligende. Du faster på forhånd (= kaster ikke opp), og du får bedøvelse i halsen. Du kommer til å brekke deg i starten, men det går over. Så kjenner man et slags press i øvre del av overkropp/mage, men ikke smerte. Bare underlig press. Pust rooooooolig med nesen og lukk øynene. Ett tips er å klype deg selv hardt i låret feks, tar bort litt fokus. Samt tenke at du skal svelge en stor pille når de ber deg svelge. Da er det lettere å få ned slangen. Det går raskt, og er ikke vondt etterpå. Det verste som kommer til å skje er at du brekker deg. Og det gjør du jo hele tiden allerede 🤷♀️ Spør på forhånd om du kan få en Sobril av legen, den kan tas 1,5 time før med litt vann så du blir mer rolig. Anonymkode: c8ff6...4f9 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg har sluppet gastroskopi og fått ultralyd. Jeg klarer ikke gastroskopi pga traumer fra barndommen, hverken sobril eller vival får meg gjennom en slik undersøkelse. Er snaut nok jeg har nytte av slike medisiner hos tannlegen. Forøvrig finnes det medisiner som hjelper hvis det er syre som gir plagene dine. Anonymkode: 30cd9...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå