Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Hei. Samboeren min skal søke 50/50 ordning for barnet sitt, han betaler barnebidrag til mor. Han er ung ufør og mor går på AAP. Mor står som hovedomsorg. Samboeren min får ung ufør forsikrings penger hver mnd, regnes dette med i barnebidrag?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 Ja, all inntekt regnes med Anonymkode: bfe9a...aa2 2
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, all inntekt regnes med Anonymkode: bfe9a...aa2 Men det er vel bare om de forsikringspengene er skattbare?
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Med dagens skatteregler betaler du kun 4,4 prosent skatt på den samlede utbetalingen fra en Uførepensjon. Engangsutbetalingen er skattefri. Uførepensjon gir månedlige utbetalinger dersom du blir minst 40 prosent arbeidsufør. Utbetalingen justeres i forhold til uføregraden.
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 WhisperingWind skrev (34 minutter siden): Med dagens skatteregler betaler du kun 4,4 prosent skatt på den samlede utbetalingen fra en Uførepensjon. Engangsutbetalingen er skattefri. Uførepensjon gir månedlige utbetalinger dersom du blir minst 40 prosent arbeidsufør. Utbetalingen justeres i forhold til uføregraden. Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener 😅 men siden de forsikringspengene ikke står noe sted om på skatteetaten inntektsopplysninger og heller ikke står noe om på nav utbetalinger så er d vel ikke skatt på de? For da må vel Storebrand sende inn info til skatteetaten å det har de jo ikke gjort 🤔
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 Juliem skrev (49 minutter siden): Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener 😅 men siden de forsikringspengene ikke står noe sted om på skatteetaten inntektsopplysninger og heller ikke står noe om på nav utbetalinger så er d vel ikke skatt på de? For da må vel Storebrand sende inn info til skatteetaten å det har de jo ikke gjort 🤔 Om det ikke er en engangsutbetaling skattes det av og blir en del av inntekt.
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 WhisperingWind skrev (17 minutter siden): Om det ikke er en engangsutbetaling skattes det av og blir en del av inntekt. Hvorfor står ikke det på skatteetaten i inntektsopplysninger? Er det fordi Storebrand betaler den skatten av de? For når nav skal hente opplysninger så må de jo eventuelt hente ifra Storebrand for å se info om de forsikringspengene for den infoen står ikke noe sted på skatteetaten eller på nav
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) Juliem skrev (3 minutter siden): Hvorfor står ikke det på skatteetaten i inntektsopplysninger? Er det fordi Storebrand betaler den skatten av de? For når nav skal hente opplysninger så må de jo eventuelt hente ifra Storebrand for å se info om de forsikringspengene for den infoen står ikke noe sted på skatteetaten eller på nav Ville sjekket med forsikringsselskapet så dere ikke går på en smell. Mulig jeg har misforstått, men sånn jeg leser det skattes det av månedlige utbetalinger og skal da være med i total inntekt. Endret 21. oktober 2021 av WhisperingWind
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 WhisperingWind skrev (5 minutter siden): Ville sjekket med forsikringsselskapet så dere ikke går på en smell. Mulig jeg har misforstått, men sånn jeg leser det skattes det av månedlige utbetalinger og skal da være med i total inntekt. Ja kan være lurt å sjekke da tror jeg, men rart hvis Storebrand ikke har ordna opp i det hvis det skulle vært skattet på osv, han har hatt de forsikringspengene nå i 3 år🤔 også er d jo det der at den "inntekten" ikke står noe sted på skatteetaten. Vil jo tro at de er såpass streng og påpasselig at de burde ha gjort noe med det hvis det skal skattes på 🤔
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 Ja de regnes med. Det er skattbar inntekt og skal tas med. Jeg får også fra en uførforsikring og det blir regnet som inntekten og dermed tas med i beregningsgrunnlaget. Anonymkode: de461...cbc
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja de regnes med. Det er skattbar inntekt og skal tas med. Jeg får også fra en uførforsikring og det blir regnet som inntekten og dermed tas med i beregningsgrunnlaget. Anonymkode: de461...cbc Storebrand har sendt opplysninger til skatteetaten men det står fortsatt ikke på inntekt hos skatteetaten, så de vet at han får forsikringspenger. Men ut ifra det vi fant på dokumenter fra storebrand kan det se ut som de forskuddstrekker skatten. Vi skjønner ikke så mye av det egentlig
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 Juliem skrev (49 minutter siden): Ja kan være lurt å sjekke da tror jeg, men rart hvis Storebrand ikke har ordna opp i det hvis det skulle vært skattet på osv, han har hatt de forsikringspengene nå i 3 år🤔 også er d jo det der at den "inntekten" ikke står noe sted på skatteetaten. Vil jo tro at de er såpass streng og påpasselig at de burde ha gjort noe med det hvis det skal skattes på 🤔 Det er ikke Storebrand som skal ordne opp i det, det er ansvaret til den som mottar pengene. Her er det lurt å sjekke opp kjapt sånn at han ikke får et skattekrav for de tre årene mot seg. Anonymkode: c8ba3...e55
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 Man er selv ansvarlig for å rapportere inn all inntekt korrekt og at skatten som trekkes er korrekt. Oppdages det senere at du ikke har betalt det du skal i skatt er det ene og alene ditt ansvar, og du risikerer straffeskatt ved å ikke ha oppgitt inntekt. Alle har en viss plikt til sette seg inn i skattereglene selv Anonymkode: 73eb0...0fa
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man er selv ansvarlig for å rapportere inn all inntekt korrekt og at skatten som trekkes er korrekt. Oppdages det senere at du ikke har betalt det du skal i skatt er det ene og alene ditt ansvar, og du risikerer straffeskatt ved å ikke ha oppgitt inntekt. Alle har en viss plikt til sette seg inn i skattereglene selv Anonymkode: 73eb0...0fa Ja jeg forstår det men vil jo tro at alt har blitt korrekt siden de har hentet skattekortet hans elektronisk da står det jo at han ikke trenger å gjøre noe. Også har han jo aldri fått smell på noe skatteoppgjør. Opplysningene hans er jo riktig for skatteetaten har jo fått det han og eventuelt ville ha sendt fra Storebrand. Også var d jo det dokumentet han har fra Storebrand der det ser ut som de forskuddstrekker skatten på de forsikringspengene. Altså at Storebrand betaler skatten på de pengene. Står på skatteetaten at alle forsikringsselskaper har rapporteringsplikt Endret 21. oktober 2021 av Juliem
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Et annet spørsmål fra sidelinjen: Hvis din samboer er ufør, klarer han å ta seg av barnet? Å ha omsorg og ansvar for barn er en stor jobb. Hvorvidt han takler oppgaven, bør gå foran å redusere bidraget. Det holder ikke å bare slenge i dem noen skiver innimellom. Det er også veldig dyrt å ha barn. Anonymkode: bcad9...18b 1
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et annet spørsmål fra sidelinjen: Hvis din samboer er ufør, klarer han å ta seg av barnet? Å ha omsorg og ansvar for barn er en stor jobb. Hvorvidt han takler oppgaven, bør gå foran å redusere bidraget. Det holder ikke å bare slenge i dem noen skiver innimellom. Det er også veldig dyrt å ha barn. Anonymkode: bcad9...18b Ja han klarer det helt utmerket i forhold til mor.. som da har hovedomsorg. Uføren hans går ikke utover omsorgen for barnet. Syns det var litt rart at du stiller spørsmål ved far sin omsorgssevne og ikke mor? For å si det sånn uten å gå i detaljer så gjør han jobben mye bedre og har et mer stabilt miljø.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 Juliem skrev (3 minutter siden): Ja han klarer det helt utmerket i forhold til mor.. som da har hovedomsorg. Uføren hans går ikke utover omsorgen for barnet. Syns det var litt rart at du stiller spørsmål ved far sin omsorgssevne og ikke mor? For å si det sånn uten å gå i detaljer så gjør han jobben mye bedre og har et mer stabilt miljø. Men han ønsker å betale så lite som mulig for barnet sitt? Anonymkode: 72a46...c52 1
Gjest Juliem Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men han ønsker å betale så lite som mulig for barnet sitt? Anonymkode: 72a46...c52 Hvorfor tror du det? Er jo ingen som har sakt d.. Han har like store utgifter som Hu til barnet siden de har 50/50 da betaler de like mye for ungen. Hvorfor skal da han sponse hennes uker når barnet er der? Mor får uansett mer penger enn det far får i ufør fra nav. Far betaler mer enn nok for barnet sitt når det er her. Mor får massevis av tillegg for Hu har 2 barn med 2 mannfolk..
Hr. Aktiv Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men han ønsker å betale så lite som mulig for barnet sitt? Anonymkode: 72a46...c52 Ved 50/50 er det da riktig å i det heletatt betale den andre noe som helst? Da er jo barnet like mye til begge.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Juliem skrev (6 minutter siden): Hvorfor tror du det? Er jo ingen som har sakt d.. Han har like store utgifter som Hu til barnet siden de har 50/50 da betaler de like mye for ungen. Hvorfor skal da han sponse hennes uker når barnet er der? Mor får uansett mer penger enn det far får i ufør fra nav. Far betaler mer enn nok for barnet sitt når det er her. Mor får massevis av tillegg for Hu har 2 barn med 2 mannfolk.. hvis mor får mer utbetalt på 50/50 så er det jo hun som må betale bidrag. Men uansett; virker som dere ønsker at ikke uføreforsikring skal være med å bidra til barnet. Anonymkode: 72a46...c52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå