Gå til innhold

Vente med å prøve til mensen blir stabil igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 37 år her, burde vel egentlig kunne mye mere om dette enn jeg gjør men jaja..

Nå skal vi endelig begynne å prøve på barn. Jeg har sluttet med cerazette for ca en måned siden - ingen mensen enda.

Vi vurderte å prøve for noen år siden, og da gikk jeg 5-6 måneder uten mensen, før livssituasjonen endret seg og jeg hoppet på Cerazette igjen.. skal vi vente så lenge og kanskje enda lengre før vi faktisk begynner å prøve? Det er jo greit å ha kontroll, men.. tiden går jo..

Anonymkode: 7f378...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinne 37 år her, burde vel egentlig kunne mye mere om dette enn jeg gjør men jaja..

Nå skal vi endelig begynne å prøve på barn. Jeg har sluttet med cerazette for ca en måned siden - ingen mensen enda.

Vi vurderte å prøve for noen år siden, og da gikk jeg 5-6 måneder uten mensen, før livssituasjonen endret seg og jeg hoppet på Cerazette igjen.. skal vi vente så lenge og kanskje enda lengre før vi faktisk begynner å prøve? Det er jo greit å ha kontroll, men.. tiden går jo..

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Du kan jo alltids prøve imens, men dersom du ikke har eggløsning vil man jo heller ikke bli gravid.

Anonymkode: b8440...f52

Skrevet

Ts her: jeg har vel eggløsning, bare at veggen i livmora ikke er helt som den skal så egget går bare rett gjennom og du får ingen signaler på at den veggen skal byttes ut eller noe slikt. 

Jeg har hørt at man skal vente til syklusen er helt normal igjen før man prøver, men samtidig så kan man bli gravid bare man glemmer en pille.

Er det bare fordi man skal ha kontroll at man venter til syklusen er normal igjen? Eller er det heller usannsynlig at noe skjer om ikke kroppen fungerer helt som den skal?

Skrevet

Eggløsningen skjer som regel 12-16 dager før menstruasjon.  Men det kan skje både tidligere og senere. Du kan ha hatt eggløsning allerede med menstruasjon rett rundt hjørnet, eller ikke. Men hvis du gikk 5-6 måneder sist gang uten å få mensen ville jeg snakket med en lege, om jeg var deg. Ingen menstruasjon betyr (mest sannsynlig) ingen eggløsning, og dermed ingen mulighet for å bli gravid. 

https://www.verywellfamily.com/signs-of-ovulation-1960281

https://www.froyaklinikken.no/blogg/2018/11/26/egglsning-og-egglsningsslim-hvordan-finne-ut-av-det

Anonymkode: 3a035...2d7

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke hvorfor man skal vente med å prøve til mensen er stabil. Hos noen blir den aldri stabil. Begynn og prøv, og snakk med legen. 

Anonymkode: b5130...f54

Skrevet

Eneste grunn til å vente er vel for å kunne fastslå termin med større sikkerhet. For meg var det viktigere å bli gravid raskt (noe jeg ikke ble 🤪), så begynte å prøve med en gang etter at jeg sluttet med cerazette. 

Skrevet

Jeg tenker du er 37år og den biologiske klokken tikker. Jeg hadde ikke ventet. Sluttet selv på p-piller for snart 3mnd siden og mensen og eggløsning er absolutt ikke stabil. Men jeg har jo fått positive eggløsningstester. Og hvem vet, det kan jo ta minst 3mnd til å bli gravid. Føler ikke at disse ustabile syklusene er bortkastet. 

Og det er lettere å få hjelp etter et år prøving, men for din del og alderens del, så ville jeg startet slik at det året raskere blir ferdig dersom dere skule slite. 

Anonymkode: be118...8a4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her: jeg har vel eggløsning, bare at veggen i livmora ikke er helt som den skal så egget går bare rett gjennom og du får ingen signaler på at den veggen skal byttes ut eller noe slikt. 

Jeg har hørt at man skal vente til syklusen er helt normal igjen før man prøver, men samtidig så kan man bli gravid bare man glemmer en pille.

Er det bare fordi man skal ha kontroll at man venter til syklusen er normal igjen? Eller er det heller usannsynlig at noe skjer om ikke kroppen fungerer helt som den skal?

Har du eggløsning så vil du kunne befruktes, tviler på at noe med slimhinner etc er som det ikke skal Hvis du har eggløsning. Egget kan ikke bare bli borte, har du eggløsning så kommer mensen uansett ca 2 uker etterpå. Det går ikke an å ha eggløsning uten å få mensen igjen etterpå. (Som ugravid.) Hvis du gikk 5 måneder uten mens hadde du ikke eggløsning da. Mange har ikke eggløsning de første syklusene etter pille slutt og dermed så er syklusene litt uvanlige. Har man først eggløsning er de stort sett ok. 
man trenger ikke ha kontroll for å prøve. Man trenger eggløsning. Anbefaler å feks kjøpe eggløsningstester for å følge med, du kan prøve så snart du har eggløsning. Eller ha regelmessig sex uansett. :) 

Endret av Laura80
Skrevet

noen bruker gjerne 6mnd å bli stabile etter P piller. nå har du kun vært en mnd uten, så må nok se litt til. 

Men det betyr ikke at dere ikke skal prøve. samtidig vil det jo ikke være vits å ha sex annenhver dag dersom du ikke har eggløsning. 

når du begynner å merke symptomer på eggløsning hadde jeg personlig tatt eltester, tempet og kjørt inn aksjer. 

Anonymkode: 8d139...b0e

• Liker 1
Skrevet

Det er da bare å kjøre på🤷‍♀️ Blir du ikke gravid, så drar du til legen. 

• Liker 1
Skrevet

Vente? Hvorfor det? Mener du at dere skal bruke kondom for å unngå å bli gravid, når det du vil er å bli gravid?

Det er bare å la det stå til. Kanskje blir du gravid, kanskje ikke.

Det er ikke slik at et barn unnfanget mens mor hadde stabile sykluser blir noe annerledes enn barn unnfanget mens mor hadde ustabil syklus...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...