AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Hei! Har en topp der det står "dry clean only". Hvordan vasker jeg denne? Bøtte med varmt vann og vaskepulver? (Er student og har akkurat flyttet hjemmefra, til mitt forsvar 🙊) Har ikke råd til å levere på rens.. Anonymkode: e0274...8dd
solmåneogstjerner Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Dry clean er (tørr)rens, ikke håndvask. Hva slags plagg er det? 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 På finvask. Anonymkode: c3e71...1d5
Daria Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Enkeltplagg kan jeg ta i vasken eller en bøtte med Biotex, ellers tåler det meste som er merket med håndvask greit finvask i maskin. Når det står at den skal renses ville jeg vurdert litt ut fra materiale og pris - snakker vi silketopp til flere tusen kroner ville jeg kanskje gått litt forsiktigere fram - men de fleste plagg er mer hardføre enn merkingen skal ha det til. 2
Marcie Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 16.07): Hei! Har en topp der det står "dry clean only". Hvordan vasker jeg denne? Bøtte med varmt vann og vaskepulver? (Er student og har akkurat flyttet hjemmefra, til mitt forsvar 🙊) Har ikke råd til å levere på rens.. Anonymkode: e0274...8dd dry clean only betyr ikke håndvask, det betyr rens. Men når jeg vasker for hånd, så bruker jeg Milo (hvis det er ull eller silke) eller Biotex, i en balje, eller badekaret. Noen ganger ullprogrammet i vaskemaskinen. Kommer an på plagget. Ellers er jeg enig med @Daria i at mange plagg tåler mer enn merkingen tilsier, men da må man vurdere hva grunnen kan være til at det er merket som det er, og om verdien på plagget er lav nok/for høy i forhold til risikoen. Da jeg var student håndvasket jeg en blazer som var merket dry clean only og resultatet var at den fikk stygge vannskjolder over det hele. Det kunne heldigvis repareres med at hele blazeren ble dynket i vann og dampet opp av profesjonelle, men jeg endte jo opp med å betale for profesjonell vask i stedet for rens. Men det var en nyttig leksjon i å prøve å forstå hva som ligger bak merkingen.... Endret 1. januar av Marcie
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Lucille skrev (1 time siden): dry clean only betyr ikke håndvask, det betyr rens. Men når jeg vasker for hånd, så bruker jeg Milo (hvis det er ull eller silke) eller Biotex, i en balje, eller badekaret. Noen ganger ullprogrammet i vaskemaskinen. Kommer an på plagget. Ellers er jeg enig med @Daria i at mange plagg tåler mer enn merkingen tilsier, men da må man vurdere hva grunnen kan være til at det er merket som det er, og om verdien på plagget er lav nok/for høy i forhold til risikoen. Da jeg var student håndvasket jeg en blazer som var merket dry clean only og resultatet var at den fikk stygge vannskjolder over det hele. Det kunne heldigvis repareres med at hele blazeren ble dynket i vann og dampet opp av profesjonelle, men jeg endte jo opp med å betale for profesjonell vask i stedet for rens. Men det var en nyttig leksjon i å prøve å forstå hva som ligger bak merkingen.... Tusen takk for svar fra dere alle sammen. Ser jeg har misforstått litt. Det er snakk om en bluse fra Pia Tjelta i et slags velour stoff. Består av 75% viskose og 25% nylon. Så rens er det eneste alternativet som er helt sikkert slik jeg leser det da? Anonymkode: e0274...8dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå