Gå til innhold

Holde 3-åringen hjemme fra barnehagen før planlagt keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter baby nr.2 ved planlagt keisersnitt om ca.2 uker. Storesøster på 3 1/2 år går til daglig i barnehagen, men har den siste tiden blitt ofte smittet med sykdom. Først var det forkjølelse og nå er det et magevirus på gang som gjør at vi måtte hente henne hjem og hun blir værende hjemme i morgen også. Fikk vite at flere andre barn i bhg også er syke. 

Siden keisersnittet ikke er så lenge til er jeg bekymret for å selv bli syk. Er sykmeldt frem til permisjon men vurderer nå å holde 3-åringen hjemme for å unngå mer sykdom. Vil ikke risikere at ks blir utsatt.

Er det noen her som har gjort det på denne måten med eldre søsken før et planlagt ks? Eller har noen andre gode råd/innspill?

Anonymkode: 54821...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du selv hjemme så er det vel ikke noe problem å ha ungen hjemme? Så sier du bare ifra til personalet at hun kommer den dagen du skal ha keisersnitt....

Anonymkode: 071d3...370

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)

Jeg skal holde min 3åring hjemme det siste trimesteret, så jeg ikke får corona eller andre ting som er kjipe mens lungene mine er trøkket sammen. Har valgt å ikke vaksinere meg, da verken jordmor eller lege kunne anbefale meg det pga senvirkninger på fosteret ikke er kjent. Så dette kommer til å fungere best for oss. :) Er bare hjemme 100% uansett nå pga bekkenløsning og kynnere som legen var redd kunne sette igang premature rier, så hell i uhell er jeg glad for at jeg har muligheten til det :)

Edit: han skal bli med de når de har turdag og er utendørs et par ganger i uka, så han ikke faller helt ut. Og vi får aktiviteter sendt med hjem så han kan gjøre det samme som de andre, bare sammen med meg istedenfor for en periode.

Endret av 123 eller noe
Skrevet

Altså, ingen kritikk til dere som skal holde hjemme, all ære om dere klarer det.  Men en 3 åring hjemme de siste ukene før fødsel? Jeg hadd mer enn nok med meg selv og hadde nok måtte innlegges på dps om jeg skulle tatt vare på eldste i tillegg til meg selv😶😶

Anonymkode: ff3b7...1d9

• Liker 10
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, ingen kritikk til dere som skal holde hjemme, all ære om dere klarer det.  Men en 3 åring hjemme de siste ukene før fødsel? Jeg hadd mer enn nok med meg selv og hadde nok måtte innlegges på dps om jeg skulle tatt vare på eldste i tillegg til meg selv😶😶

Jeg tror det skal gå helt greit, det er ikke så mye trass nå lengre siden vi har vært flinke til å sette grenser, han leker greit på egenhånd og det er jo bare i 8 timer :) Ærlig talt savner jeg han kjempemye nå som han er 60% i barnehagen, og gleder meg masse til å hente han etter de 6 timene han er der. Kunne jo bare hatt han hjemme nå siden jeg er 100%, men det er jo sunt for han å leke med andre barn også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det blir hardt. Formen min er ikke så bra (bekkensmerter, og svært sliten med jernmangel). Men tenker at en skikkelig influensa eller omgangssyke vil være mye verre. Har desverre ingen som kan avlaste/passe heller. 

ts

Skrevet
skruttveig skrev (15 minutter siden):

Jeg skal holde min 3åring hjemme det siste trimesteret, så jeg ikke får corona eller andre ting som er kjipe mens lungene mine er trøkket sammen. Har valgt å ikke vaksinere meg, da verken jordmor eller lege kunne anbefale meg det pga senvirkninger på fosteret ikke er kjent. Så dette kommer til å fungere best for oss. :) Er bare hjemme 100% uansett nå pga bekkenløsning og kynnere som legen var redd kunne sette igang premature rier, så hell i uhell er jeg glad for at jeg har muligheten til det :)

Edit: han skal bli med de når de har turdag og er utendørs et par ganger i uka, så han ikke faller helt ut. Og vi får aktiviteter sendt med hjem så han kan gjøre det samme som de andre, bare sammen med meg istedenfor for en periode.

Skjønner du gjør det sånn, høres jo ut som en grei plan. Jeg er heller ikke korona-vaksinert og tenkte å ta influensavaksinen neste uke. Men etter det jeg har hørt tar det noen uker før den har effekt.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du selv hjemme så er det vel ikke noe problem å ha ungen hjemme? Så sier du bare ifra til personalet at hun kommer den dagen du skal ha keisersnitt....

Anonymkode: 071d3...370

Ja tenker jeg gir de ansatte i bhg beskjed om hva det gjelder, og regner med de anser det som en ok grunn til fraværet.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja tenker jeg gir de ansatte i bhg beskjed om hva det gjelder, og regner med de anser det som en ok grunn til fraværet.

ts

Barnehage er en tjeneste du betaler for. Det er ikke oppmøteplikt som på skole. Du sier bare i fra om at dere skal ha barnet hjemme en stund 

Anonymkode: b0cda...3f4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnehage er en tjeneste du betaler for. Det er ikke oppmøteplikt som på skole. Du sier bare i fra om at dere skal ha barnet hjemme en stund 

Anonymkode: b0cda...3f4

Ja, men synes det er greit å fortelle årsaken. De holder på med mange prosjekter nå som jeg vet min datter liker godt. Men tenker samtidig at 10 dager hjemme ikke er allverden. Skal vel være lenger borte for å falle helt utenfor. 

ts

Skrevet

Om du orker det så skjønner jeg godt at du vil det iallfall, man vil jo helst ikke bli syk før KS, da kan det jo i verste fall bli utsatt. 

(Stusser på at lege og helsesøster har gitt noen her råd som går i mot FHI sine råd da..ang corona.. men det blir jo en helt annen diskusjon.)

Anonymkode: 37072...960

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men synes det er greit å fortelle årsaken. De holder på med mange prosjekter nå som jeg vet min datter liker godt. Men tenker samtidig at 10 dager hjemme ikke er allverden. Skal vel være lenger borte for å falle helt utenfor. 

ts

De er jo lengre borte på sommeren... :)

Skrevet

Har ikke lest gjennom alt. Men du skriver at hun nå er hjemme pga magevirus i barnehagen. Vil det si hun er hjemme fordi hun selv er syk av det? Isåfall pleier det jo å gå en god stund før neste runde. 
Forkjølelse derimot er vanskelig å slippe unna. Hvis smittetrykket er lavt der dere bor så ville jeg likevel vurdert å sende i barnehagen. Å være hjemme flere dager før fødsel, så få forandringer hjemme som storesøsken og så gå i barnehagen igjen gjør jo at en del rutiner forandres. Kanskje er det godt å få ha sin faste rutine i barnehagen nå.

Men det er jo selvsagt ingenting i veien for at barnet er hjemme. Det velger dere jo selvsagt selv. Så dette er bare innspill.

Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

De er jo lengre borte på sommeren... :)

Da er det jo ferie og alle skal ha fri, ikke noe spesielt. Men å plutselig ta ungen ut ti dager uten å gi beskjed om hvorfor, det hadde i hvert fall vår barnehage reagert på.

Anonymkode: 06e04...4d4

Skrevet

Jeg hadde gjort det hvis du uansett har permisjon og er i form til å ta deg av henne :) 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da er det jo ferie og alle skal ha fri, ikke noe spesielt. Men å plutselig ta ungen ut ti dager uten å gi beskjed om hvorfor, det hadde i hvert fall vår barnehage reagert på.

Hvorfor skal de det? Barnet mitt skal ha fri hele neste uke for å reise på ferie til sin far. Bare på gøy, det passet fordi far hadde fri. Bhg har ikke hevet et øyebryn. Synes TS’ grunn er mye bedre enn min for å holde ungen hjemme.

Anonymkode: 82cbc...2e2

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo et tankekors at vaksinen ble anbefalt til gravide, men ikke til mindre barn. Da var plutselig argumentet at man ikke visst nok om langtidsefffekten..

Vi har uansett valgt av vente med vaksinen til etter fødsel. Resten av debatten rundt dette kan du ta ved å opprette din egen tråd.

ts

Argumentet er ikke langtidseffekten, men at fordelene ikke veier opp for ulempene (så vidt man kjenner til foreløpig). Små barn blir ikke særlig syke av covid19, men de kan, som voksne, få ubehagelige bivirkninger. 

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må selvfølgelig gi beskjed, men noen grundig forklaring er jo ikke nødvendig. "Maria tar ferie i to uker før jeg har termin", ok, ferdig forklart. 🤷‍♀️

Skrevet

Hvorfor ikke? Hvis du er i form så er det vel bare ekstra hyggelig å nyte de siste ukene alene med jentungen 😊 Finn på noe aktiviteter hvis du ønsker, gå til lekeplass og gi hun all din oppmerksomhet. Kanskje ikke hun husker det, men du vil jo 😊

Anonymkode: 733d1...c31

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 3-åringen hjemme i 3(!!) uker før planlagt keisersnitt, midt i nedstengningen og fulle sykehus med covid-pasienter. Far fikk ikke bli med på fødsel om noen var syke, så vi tok ingen sjanse på noe smitte. Slitsomt som fy, men det var verdt det! 

Anonymkode: c8c70...56f

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjønner du gjør det sånn, høres jo ut som en grei plan. Jeg er heller ikke korona-vaksinert og tenkte å ta influensavaksinen neste uke. Men etter det jeg har hørt tar det noen uker før den har effekt.

ts

Ja influensavaksinen vurderer jeg også, men det er mulig jeg bare lar den være siden vi bare skal holde oss unna alle uansett de siste månedene :)

Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At gravide klarer å tenke selv skal man ikke kimse av. Når man ikke anbefaler ingefær i større doser fordi man ikke vet hvordan det påvirker fosteret i magen, så skal gravide bare nikke og smile når en nødgodkjent (ja, den er fortsatt ikke godkjent på vanlig vis) vaksine anbefales til gravide?

Har du tenkt på at brukeren du siterte stilte spørsmål utover FHI sine anbefalinger (som forøvrig bare baserer seg på 35 000 selvrapporterte tilfeller i USA der kvinnene gir tilbakemelding om hvordan vaksinen opplevdes for dem), som både fastlege og jordmor ikke kunne svare på? For dersom du ser på FHI sine sider finnes det ingen dokumentasjon eller forskningsrapporter som viser til hvordan det har gått for foster etter fødsel?

Anonymkode: 052f4...029

Man skal være forsiktig med å tenke selv i disse dager, og ikke høre på noen andre enn FHI (som gang på gang i feite overskrifter på VG og DB har innrømmet: VI HAR TATT FEIL mer enn en gang når det gjelder denne pandemien) man blir fort stemplet som antivaxxer, fordi man vil være forsiktig på lik linje som når de fraråder Paracet, lakris, ingefær, koffein, spekemat osv osv.. men en vaksine som mange folk blir sengeliggende og får feber av (som man OGSÅ skal passe seg for som gravid) skal man stole blindt på, og som klusser med mensen til dem som ikke er gravide - men man vet både mensen og babyer kommer fra eggstokkene, så det høres ikke fristende ut...

og unge dumme jenter på kvinneguiden som føler de må krysse av som anonym for å fornærme intelligensen og dømmekraften min, tror plutselig de faktisk kan måle intelligens utfra valget man har tatt om en valgfri vaksine. Hadde prøvd å leve noen år til og bli litt mer moden før jeg hadde turt å uttale meg selv om noe som helst, jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...