Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg heter Aquarius og jeg lider av kronisk rødming. :rodme:

Høres ut som jeg gjør en stor sak over en liten ting. Men rødming er ikke en liten ting for meg lenger. Det er forferdelig irriterende å styre unna sosiale konfrontasjoner for å unngå å stå foran et annet menneske som en tomatrød idiot som ser i bakken og føler seg dum. Jeg prøver å finne ut grunnen til at jeg rødmer. Det bunner vel som regel i usikkerhet. Men det er ikke rødmingen i seg selv som er problemet, det er fobien mot rødming. Fobien mot at folk skal kommentere den stadig økene rødfargen som sniker seg frem i fjeset. Jeg rødmer i situasjoner hvor folk enten ser lenge på meg, snakker til meg uten at jeg er forberedt på det eller rundt mennesker jeg liker godt og hvor jeg ikke vil si noe "feil". Og av og til rødmer jeg uten grunn. Er ikke jeg heldig? :ironi:

Jeg har alltid vært en sjenert person som har hatt lett for å rødme, men nå i det siste har det blitt ekstremt da! Må ha skjedd noe som virkelig har påvirket meg. Kommer ikke på en konkret ting eller hendelse, men det er vel forskjellige faktorer som fører til hvordan man reagerer på saker og ting.

Situasjoner jeg har kontroll over, som prosjektfremføringer, går som regel smertefritt uten rødming. Da vet jeg hva jeg skal si, jeg vet hva jeg går til.

Denne tråden skriver jeg ikke for å få råd mot rødming. For det finnes vel ikke noe mirakelkur, eneste kur er vel å ikke tenke over at man rødmer. Bare drite i det. På den måten er det ingen big-deal lenger. Det skjønner jeg jo. Men hvorfor må ting være så mye lettere sagt enn gjort?

Grunnen for at jeg skriver denne tråden er rett og slett pga et tips jeg fant. Det hjelper å snakke om det, eller sette ord på det. Derfor denne tråd. Her gjøres det som gjøres kan :ler: Og jeg skjønner at noen ikke kan fatte å begripe at å rødme kan være noe å styre over. Men andre kroniske rødmere vil skjønner hva jeg mener. Det vet jeg ;)

phju! Da har jeg fått ut det jeg ville ha ut :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_signe_*
Skrevet

Tror rødming kommer av lav selvtilitt.

Skrevet

Jeg rødmer når jeg sitter og hører på morsom musikk i klasserommet alene og ingen andre hører det og jeg må le for meg selv, og tilslutt istedenfor HAHAHAHA så renner tårene og øyne/fjes blir blodsprengte så spør folk om det går bra med meg og jeg trenger et øyeblikk for meg selv.

Ja det kan lages ny tråd om, HVORFOR er det ikke ok å le alene av ting oppi hodet ditt? :frustrert:

Skrevet

Hadde ei venninne på ungdomskolen som rødmet. veldig masse og hun fikk en del oppmerksomhet pga det. Hun var en veldig usikker jente som lett lot seg påvirke av andre. Hun kom etterhvert i dårlige miljøer og har hørt at hun mått skrive kontrakter for å unngå enkelte mennesker. Disse hun måtte unngå var skikkelige mennesker som hun ville hatt bedre av å omgås. Etterhvert klarte hun å bryte ut av miljøet og fikk bedre venner. Å på toppen av alt hun har godtatt at hun rødmer og synes faktisk det kan være litt sjarmerende selv

:grine2:

Skrevet

*gulp*

Jeg har det akkurat som deg, trådstarter. Jeg er en kronisk rødmer.

Det er fryktelig slitsomt og etterhvert som tiden har gått har jeg faktisk utviklet en enorm angst for noen situasjoner hvor jeg vet jeg kommer til å rødme (og ikke bare litt heller, men sånn at jeg er helt rød i hele ansiktet og det ikke nytter å dytte håret foran ansiktet for alle kommer til å se det likevel). Situasjoner som f.eks framføringer, steder hvor noen kan komme til å snakke til meg uten at jeg er forberedt på det, når det er flere enn en person til stedet (f.eks vennekvelder, fester osv).

Det verste jeg vet er når jeg blir rød og sidemannen ikke kan dy seg med å si "åå, så rød du er!" og le i tilegg. Eller som fremføringen jeg hadde for et år siden hvor hele klassen lo hysterisk gjennom hele fremføringen av det røde ansiktet mitt. Dessuten blir jeg alltid helt rød etter den første slurken alkohol. Jeg kan også rødme uten at det er noe i det hele tatt, uten at det er noen rundt meg, bare når jeg sitter alene på rommet mitt og ser på tv eller noe.

De fleste gangene jeg rødmer tror jeg at det er psykisk. Men det hjelper ikke noe særlig. Angsten for situasjoner hvor jeg kommer til å rødme blir større og større.

Så du er definitivt ikke alene.

Skrevet

Hei!

Jeg rødmer også ofte og uten grunn osv..

Det kommer ikke av lav sevltillit, men jeg har jo fått det pga rødmingen.

Før dette ble et problem, var jeg utadvendt og sosial. Det begynte i tenårene og jeg ventet hele tiden på at jeg skulle "vokse det av meg." Det skjedde aldri.

Har vurdert operasjon, men det er risikabelt pga at du kan få store problemer med svetting i stedet..

Rødming i tide og utide har noe med overfølsomhet i et el annet som gjør at du blir rød. Søk på det på f.eks dr.online.no.

Et helvetes promlem er det i hvert fall, som kanskje er vanskelig og forstå for de som ikke har opplevd det i stor grad. Har jo fått mange kommentarer på at det er kledelig og søtt og rødme.

Skrevet

Jeg er også blitt sånn, etter en sykeperiode og mye hjemme-væring. BLitt mer og mer asosial, og takler ikke lenger sosiale greier for å si det sånn, så for meg er det vel usikkerhet.

Og det gjør ikke saken bedre fordi jeg trenger å være sosial, men blir jo heller motsatt for det er jo så flaut å bli helt tomat..

• 2 uker senere...
Gjest Har ikke brukernavn
Skrevet

Hi. jeg er en jente på 39 år og blir rød bare hvis noen ser på meg. Er veldig usikker om jeg kommer inn på sida. Få prøva først.

Skrevet
Hi.  jeg er en jente på 39 år og blir rød bare hvis noen ser på meg.  Er veldig usikker om jeg kommer inn på sida.  Få prøva først.

Ja jeg fikk bekrefta at jeg kom inn. Rødming har sett hemninger på hele mitt liv. Jeg kan huska angst fra jeg var 7 år (jeg hadde stabilt og godt barndomshjem)

Rødmingen begynte og bli stort problem når jeg var 17-18 år og har bara auka på.

I dag jobbar jeg i helsevesenet og har store problemer med at holde meg oppegående. Jeg er talentfull, engasjert og faglig. Jeg rødmer så mye at jeg kan nesten ikke væra med noe som helst. At snakke der som det er flere en 2 - 3 personer får meg til at svetta,RØDMA og til slutt får ikke sagt noe som helst. Vurdere op. Sverge er det nokon som blir med. LOVE

Skrevet

Jeg har lest litt om erfaringer etter en rødme-operasjon, og de fleste er dårlige. Det er mange bivirkninger, som f.eks ekstrem svette. Og de fleste begynner å rødme for fullt igjen etter kort tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...