Gå til innhold

Gravid, men venter med å fortelle det til partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som venter med å fortelle partner om graviditet? Har tenkt å vente til etter uke 12, eller senere dersom resultater fra fosterdiagnostikk lar vente på seg. Har prøvd i noen måneder, og vil liksom ikke få opp håpet hans dersom det viser seg at dette barnet har downs og jeg ikke skal beholde.

Håper å få tatt NIPT så tidlig som mulig, uke 8? Og så fortelle om resultatet er ingen kromosomavvik.

Anonymkode: 7555c...7d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva er planen din dersom du oppdager at barnet er sykt? Gjennomgå svangerskapsavbrudd i stillhet? 
Dette høres ut som en dårlig plan. Det er ikke bare ditt barn. 

Skrevet

Jeg fortalte det til mannen med en gang jeg fikk tydelig positiv test. Det var ikke aktuelt for meg å vente med å dele det

Anonymkode: 9dfa1...d14

• Liker 23
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Dere burde jo være sammen om det uansett hvordan det går, han hjalp deg jo å lage den..

Skrevet

Du tenker å eventuelt gjennomgå en abort uten at han merker det? 

Anonymkode: 67a78...584

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker å eventuelt gjennomgå en abort uten at han merker det? 

Ja, evt. Redd han ikke vil prøve igjen om det er noe avvik med fosteret.

Skrevet

Å ikke si noe synes jeg egentlig bare er stygt gjort uansett om det ikke er noe problem og du skal beholde barnet. Husk på at han også er grunnen til at du i det hele tatt er gravid, han fortjener å få vite det.

Anonymkode: f3f85...8f1

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er like mye hans barn som ditt. Dette er veldig ugreit. 

• Liker 13
Skrevet

Nei, det er bare dårlig gjort! Selvfølgelig skal han inkluderes i sitt eget barn!

Dessuten, hva skal du si om du f.eks blir plaget med mye kvalme og oppkast, som jo er typisk for 1. trimester? Kronisk omgangssyke?

Si det til han du, for dere begges del 😊

Anonymkode: 6931e...c30

• Liker 13
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere må jo kommunisere bedre enn dette. Hvordan skal dere kommunisere når det først kommer en baby? Bare unngå problemer, være unnvikende og ta beslutninger bak ryggen på hverandre? Synes du heller burde tenke på disse tingene enn noe nipt-test..

Skrevet

Han har like mye rett som deg å vite om graviditeten, det er tross alt hans barn det er snakk om? Hvorfor går dere rundt og bekymrer dere for et downs barn uansett? Skjer det, så skjer det. Det kan oppstå komplikasjoner og utviklingsfeil under hele svangerskapet, ikke bare før uke 12. 

Anonymkode: 1807b...a6f

• Liker 4
Skrevet

Kunne ikke finne på å holde det skjult for mannen min så lenge. 12 uker er lang tid.. 

Med nr 2 var den første positive testen veldig svak, så da ventet jeg med å fortelle til jeg hadde kjøpt en til test og tatt den dagen etter for å se at den ble sterkere. Det var ille nok å holde det hemmelig en dag syntes jeg. 

Anonymkode: e9827...ea1

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår meg ikke på kvinner som ønsker å stenge barnefar ut av dette. Hadde ikke blitt godt mottatt av meg.

Anonymkode: 6eaf5...87b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det? Sjansen for downs er i utgangspunktet ekstremt liten, for de over 40 er det 1,29% sjanse og helt nede i 0,06% sjanse for kvinner mellom 20-24. Så hvis det mot formodning skulle være noe, så er det ekstremt usannsynlig at det skjer igjen. Og hvorfor antar du noe sånt i utgangspunktet, har han sagt det? 

Anonymkode: 15e32...815

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvordan tenker du å holde et svangerskapsavbrudd hemmelig for partneren din? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår meg ikke på kvinner som ønsker å stenge barnefar ut av dette. Hadde ikke blitt godt mottatt av meg.

Så får hun ingen støtte fra oss andre på det heller, da. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har mistet et barn, tro meg på at du ikke vil gå igjennom et svangerskapsavbrudd alene. Støtten jeg fikk fra min mann var det som holdt meg oppe. 

Anonymkode: 3502a...aeb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har tenkt å vente til etter uke 12, eller senere dersom resultater fra fosterdiagnostikk lar vente på seg. Har prøvd i noen måneder, og vil liksom ikke få opp håpet hans dersom det viser seg at dette barnet har downs og jeg ikke skal beholde.

Håper å få tatt NIPT så tidlig som mulig, uke 8?

Skal du ta nipt utenlands eller sende blod utenlands med posten? Det var tidligst uke 11, fikk jeg beskjed om. I Norge er grensen tidligst 12 uker + ventetid på time og svar. Jeg har lest folk ikke har fått svar før uke 18, som jo er tiden for ordinær ultralyd, magen synes tydelig og du begynner å føle liv. Det er helt ekstremt å holde det hemmelig så lenge. Og hva tror du han sier når han får vite at du har holdt det hemmelig 3-4 måneder? Nesten halve graviditeten? Han får jo vite det, Hei kjære, vi har termin om fem måneder? 

Anonymkode: 15e32...815

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Hippogriff said:

Så får hun ingen støtte fra oss andre på det heller, da. 

Noe annet har jeg vel heller ikke hevdet. Kun at jeg ikke forstår meg på slike kvinner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...