Gå til innhold

Hva ville du gjort? Hund, økonomi, sykdom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er veldig sårt for meg, men jeg trenger å høre med andre hundeeiere hva dere ville gjort i min situasjon. Jeg har en snart 8 år gammel hund som hele livet har slitt med tilbakevennende ørebetennelser. Pga. rase og størrelse koster fôr og forsikring meg 1300,- per mnd., i tillegg til at det blir mange utgifter til dyrlege ifb. med ørene. Han har betennelse 3 ganger i året, og vi har prøvd spesialfôr, vaksine mot allergi og det meste som går an. Betennelsene er vanskelige å få bukt med i tillegg til at de raskt kommer tilbake. Hunden er nå veldig dyr i drift, i tillegg til at den har vondt og må sederes ved hvert tilfelle. Ville dere latt hunden slippe, eller fortsette å behandle? 

Anonymkode: b8f4d...761

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har den vondt hele tiden? 

Anonymkode: ff8de...d09

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har den vondt hele tiden? 

Anonymkode: ff8de...d09

Den har vondt når betennelsen pågår, samt når ørene renses og blir undersøkt. En runde med ørebetennelse og behandling kan vare opptil to måneder.

Skrevet

De siste månedene min katt levde betalte jeg 20 tusen for at hun skulle innlegges, få dialyse og leve litt lengre. Du må nesten spørre dyrlegen. Jeg angrer ikke på at jeg brukte pengene.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har undersøkt at det ikke finnes noe mer fornuftig som kan gjøres (Av og til kan det være lurt å konsultere flere veterinærer og da gjerne en som som mye om det spesifikke problemet) så ville jeg nok ha vurdert avliving. En ting er kostnadene, men hvis dette plager hunden så ofte og mye at det reduserer livskvaliteten betraktelig så er det beste å la den få slippe. 

Nå har jeg vært hundeeier i flere tiår og jeg merker at jeg får lavere og lavere terskel for å avlive etter hvert som jeg blir eldre. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det kan være fordi jeg noen ganger har sittet med en følelse i ettertid om at vi ventet for lenge, mens jeg aldri har tenkt at vi har vært for raske med å ta avgjørelsen. Det kan også være fordi jeg nå selv har erfaring med å leve med kroniske plager og det er noe jeg ikke ønsker for hunden(e) mine. I hvert fall ikke hvis det ikke finnes gode alternativer med tanke på smertebehandling osv. 

• Liker 7
Skrevet

Hvordan er hunden ellers? Frisk, rask og livsglad, eller har den andre ting som plager den? "Bare" ørebetennelse er jo en del av enkelte raser, og noe man må påregne kostnader til, tenker jeg... Men om den er veldig plaget, ville jeg tatt en samtale med dyrlegen. Det er du (og til en viss grad dyrlegen) som kan vurdere hvor mye smerter hunden har, det kan ikke vi som er på ett forum og ikke kjenner dere... Jeg ville vel iallefall forsikret meg om at ALT var prøvd før jeg avlivet hunden... 

Anonymkode: 9b7c2...6eb

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (4 minutter siden):

De siste månedene min katt levde betalte jeg 20 tusen for at hun skulle innlegges, få dialyse og leve litt lengre. Du må nesten spørre dyrlegen. Jeg angrer ikke på at jeg brukte pengene.

Pengene er en ting, men spørsmålet er jo om dyrene har noen egentlig glede av disse ekstra månedene når de er alvorlig syke. 

• Liker 4
Skrevet

Har du vært hos veterinær som er spesialisert på allergier? Hvilken rase er det? Noen får lett betennelse om de får vann i ørene og de ikke tørkes etter tur. Kan dekken med feks hette over ørene hjelpe? 

Blir betennelsen oppdaget sent? Tenker det ikke burde være så vondt dersom behandling starter tidlig. Tidlige symptomer kan være kløe, hode/øret trykt i underlag for å vri på/klø. Min hund ser ut som den leker da, så lett for å ikke tenke så mye over det. Lurt å lyse i øret for å sjekke jevnlig og bruke rens. 

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (1 minutt siden):

Hvis du har undersøkt at det ikke finnes noe mer fornuftig som kan gjøres (Av og til kan det være lurt å konsultere flere veterinærer og da gjerne en som som mye om det spesifikke problemet) så ville jeg nok ha vurdert avliving. En ting er kostnadene, men hvis dette plager hunden så ofte og mye at det reduserer livskvaliteten betraktelig så er det beste å la den få slippe. 

Nå har jeg vært hundeeier i flere tiår og jeg merker at jeg får lavere og lavere terskel for å avlive etter hvert som jeg blir eldre. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det kan være fordi jeg noen ganger har sittet med en følelse i ettertid om at vi ventet for lenge, mens jeg aldri har tenkt at vi har vært for raske med å ta avgjørelsen. Det kan også være fordi jeg nå selv har erfaring med å leve med kroniske plager og det er noe jeg ikke ønsker for hunden(e) mine. I hvert fall ikke hvis det ikke finnes gode alternativer med tanke på smertebehandling osv. 

Takk for et fint og utfyllende svar, dette er min første hund, så jeg er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det virker som veterinærene også blir «oppgitt» over at det er såpass lite man kan gjøre med problemet, og de har full forståelse for den økonomiske biten (vi er faste og gode kunder…). Hunden er ellers en senior, livsglad men litt stiv og støl. Jeg er bare redd den har mye vondt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg avlivet min forrige hund på grunn av kronisk ørebetennelse, etter anbefaling fra dyrlegen. Hunden hadde plager hele tiden, måtte gå på prednisolone med de jævlige bivirkningene det gir ett. Det er over 10 år siden og gjør fortsatt vondt, men jeg er ikke i tvil om at det var det beste for hunden. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke avlivet den før, så hadde den lidd mindre. Men det var jo fordi jeg stadig håpet at den skulle bli frisk, og at man ser seg blind på hvor ille det er fordi det går gradvis så man hele tiden venner seg til den nye normalen på en måte.

Anonymkode: 1258d...500

• Liker 3
Skrevet
Perleblomst skrev (1 minutt siden):

Har du vært hos veterinær som er spesialisert på allergier? Hvilken rase er det? Noen får lett betennelse om de får vann i ørene og de ikke tørkes etter tur. Kan dekken med feks hette over ørene hjelpe? 

Blir betennelsen oppdaget sent? Tenker det ikke burde være så vondt dersom behandling starter tidlig. Tidlige symptomer kan være kløe, hode/øret trykt i underlag for å vri på/klø. Min hund ser ut som den leker da, så lett for å ikke tenke så mye over det. Lurt å lyse i øret for å sjekke jevnlig og bruke rens. 

Ja, fått spesiallaget vaksine mot det hunden er allergisk mot, som kan føre til ørebet. Det blir oppdaget og behandlet raskt pga. skjevt hode og risting på ørene. De anbefaler ikke rens med mindre vi vet at det er betent, for dette kan gjøre vondt verre om det ikke er betent/sopp/bakterier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, fått spesiallaget vaksine mot det hunden er allergisk mot, som kan føre til ørebet. Det blir oppdaget og behandlet raskt pga. skjevt hode og risting på ørene. De anbefaler ikke rens med mindre vi vet at det er betent, for dette kan gjøre vondt verre om det ikke er betent/sopp/bakterier. 

Jeg fikk anbefalt å bruke rens forebyggende en dag i uken. Ville sjekket opp i hos et par andre veterinærer også.

Skrevet

Jeg avlivet min forrige hund på grunn av kronisk ørebetennelse, etter anbefaling fra dyrlegen. Hunden hadde plager hele tiden, måtte gå på prednisolone med de jævlige bivirkningene det gir ett. Det er over 10 år siden og gjør fortsatt vondt, men jeg er ikke i tvil om at det var det beste for hunden. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke avlivet den før, så hadde den lidd mindre. Men det var jo fordi jeg stadig håpet at den skulle bli frisk, og at man ser seg blind på hvor ille det er fordi det går gradvis så man hele tiden venner seg til den nye normalen på en måte.

Anonymkode: 1258d...500

Veldig trist, tusen takk for at du deler erfaringen din. Prednisolon er utelukket her pga. tidligere bukspyttkjertelbetennelse. 

Skrevet

Da virker det jo som om alt som kan gjøres er gjort. Ser også at du nevner bukspyttkjertelbetennelse og min erfaring er at hunder som starter med forskjellige typer sykdom i relativt ung alder heller ikke blir så gamle. Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det, men jeg vil tro det er så enkelt som at noen er mer sykelige enn andre og da blir det fort for mye når de blir seniorer. 

En annen ting jeg kanskje ville ha tatt med i betraktningen er antatt levealder for rasen. Noen lever gjerne ikke mer enn i 9 - 10 år mens andre ofte blir 15 - 16. Hvis man vil kunne anta at hunden uansett nærmer seg maksimal levealder så er det jo enda større grunn til å vurdere avliving nå for da vil helsen uansett neppe bli bedre selv problemene med ørene, mot formodning, skulle bedre seg. 

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at når man begynner å lure på om avliving er det rette, så er det somregel det. Du kjenner din hund best, om du tenker at livskvaliteten er begrenset er det nok det rette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...