Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 dette er sikkert tatt opp mange ganger, men det er føste gang vi skal ta opp lån for å kjøpe bil... Det jeg lurer på er hva som er "normal" rente på et slikt lån? Det er i størrelsesorden 50 000 og det er samboern min, med fast og full jobb som har søkt om lån (med morens inntekt som garanti ellerkausjonist eller noe). Synes bare renta 9,-et eller annet % i nominell rente (og over 13% effektiv) virket ganske høy og lurer på om vi bør (eller kan) velge en annen løsning. Vi eier ikke bolig selv og kan dermed ikke låne på den.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #2 Skrevet 4. oktober 2005 Skandiabanken har billån på 5.05%, men jeg vet ikke hvilke kriterier de stiller for at du skal få det lånet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #3 Skrevet 4. oktober 2005 Kommer vel an på om det er billån eller forbrukslån som skal tas opp. På billån tar banken pant i bilen, da må man ha en viss egenkapital selv, 35% egenkapital er kanskje vanlig. "Problemet" er at bilen må være nokså ny (og tilsvarende dyr) for at man kan velge denne løsningen. Hvis bilen ikke koster mer enn 50.000 så er det sannsynligvis et forbrukslån han skal ha, og da er kanskje ikke renta så gærn? Sist jeg tok forbrukslån til bil så var nom. rente 13-16%, det var i '99 tror jeg. Men det går jo an å sjekke i flere banker, og om moren virkelig trenger å stå som kausjonist? Jeg lånte i samme bank som jobben min brukte, og da foreslo bankmannen at jobben kunne garantere for meg. Sjefen min skrev under, men jeg oppdaget senere at jeg fikk likevel ikke billigere rente enn om jeg hadde tatt lånet helt uten garantist.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. oktober 2005 #4 Skrevet 4. oktober 2005 Mange banker gir ikke lån med pant i bilen dersom bilen er eldre enn 5 år, og det regner jeg med at den er, dersom den koster 50.000,-? Så da er det vanskelig å få noe annet enn forbrukslån til det.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #5 Skrevet 4. oktober 2005 Ok:-) da er det sikkert et helt greit lån vi har fått likevel. Og for en såpass liten sum ville det jo blitt tungvint om vi skulle styrt med å låne på foreldrenes hus osv... Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå