Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til å bygge hus, oghar fått tegnet inn en sjakt fra bad i 1. etg til vaskerom i kjelleren. Hverken arkitekt, byggmester eller andre"spesialister" vi har snakket med kan hjelpe oss i utførelsen av denne. Er det noen som hartips eller ideer på dette området? Luke i vegg eller i skap, eller kanskje en leddet benkeplate med sjakten under.... Tips mottas med stor takk...

Jahop

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi holder på å bygge hus og har sjakt fra bad i 2. etg. til vaskerom i 1. etg. Dette har vi løst ved at vi har bygd en "kasse" i rommet bak badet og med en liten dør fra badet og inn i den. Så går sjakten ned til vaskerommet hvor vi har et skap som går til taket hvor klærne havner.

Har sett andre som har denne "kassen" inne på badet og de har da flislagt den.

Gjest Violetta
Skrevet

Blikkenslagere som lager ventilasjonssystemer kan vel lage en sjakt med slike rør de bruker til ventilasjon.

Skrevet

Men har dere da en dør/luke inn i veggen? Hva slags dør? Vi har ikke mulighet til å ha en kasse i naborommet.... Vet du dimensjonen på røret dere skal bruke?

Vi holder på å bygge hus og har sjakt fra bad i 2. etg. til vaskerom i 1. etg. Dette har vi løst ved at vi har bygd en "kasse" i rommet bak badet og med en liten dør fra badet og inn i den. Så går sjakten ned til vaskerommet hvor vi har et skap som går til taket hvor klærne havner.

Har sett andre som har denne "kassen" inne på badet og de har da flislagt den.

Skrevet
Men har dere da en dør/luke inn i veggen? Hva slags dør? Vi har ikke mulighet til å ha en kasse  i naborommet.... Vet du dimensjonen på røret dere skal bruke?

Vi skal ha en dør, og tenkte da på å kjøpe en skapdør hos en kjøkkenforhandler. Vi har ikke noe rør, vi har bare laget et hull i gulvet slik at det er en liten åpning imellom 1. og 2. etg. (ca. 40 x 40 cm kanskje), og med et skap som går til taket vil klærne havne rett i skapet på vaskerommet.

Når dere ikke har mulighet til å ha noen "kasse" i naborommet, så ville jeg bare som jeg nevnte tidligere bygge en kasse inne på badet inntil veggen som jeg ville flislagt og hatt en luke i. Det er jo ikke så store hullet man trenger egentlig, så "kassen" behøver jo ikke å bli så stor.

Håper du skjønner noe av dette. Jeg er ikke den beste til å forklare :)

Skrevet

Joda, du er flink du, men er ikke helt sikker på om det er den perfekte løsningen på vårt bad.... Perfekt for kasse i naborommet.... Hadde håpt å ha rette, "rene", vegger uten noen form for boks inne på badet.... Tanken min er å ha denne sjakten integrert i benkeseksjonen. På en eller annen måte...., men aner ikke hvordan.

Vi skal ha en dør, og tenkte da på å kjøpe en skapdør hos en kjøkkenforhandler. Vi har ikke noe rør, vi har bare laget et hull i gulvet slik at det er en liten åpning imellom 1. og 2. etg. (ca. 40 x 40 cm kanskje), og med et skap som går til taket vil klærne havne rett i skapet på vaskerommet.

Når dere ikke har mulighet til å ha noen "kasse" i naborommet, så ville jeg bare som jeg nevnte tidligere bygge en kasse inne på badet inntil veggen som jeg ville flislagt og hatt en luke i. Det er jo ikke så store hullet man trenger egentlig, så "kassen" behøver jo ikke å bli så stor.

Håper du skjønner noe av dette. Jeg er ikke den beste til å forklare :)

Skrevet

Jada, skittentøysjakten kan du skjule i skapet på badet. Sjakten lager tømmermennene når de bygger huset.

Skrevet
Sjakten lager tømmermennene når de bygger huset.

Du mener vel tømrerne, tømmermennene jobber stort sett på søndager. :ler:
Skrevet

Jeg har også sett flere som har det inne i innredningen, men utvalget i innredninger som går helt til gulvet, slik at man får skjult sjakten, er vel kanskje litt begrenset?

Skrevet

Hjemme hos en venninne av meg hadde de brukt en type ventilasjons(?)rør i metall. Diameter ca 25-30 cm. De hadde en løsning uten luke/dør foran, men det kan da ikke være noe vanskelig å lage?

Fordelen med dette røret, er at det er helt slett på innsiden, så risikerer man ikke at blondetrusene blir hengende fast i en pitteliten flis et eller annet sted mellom 2. etasje og kjelleren... :ler:

Dette røret endte forøvrig ca 1,5 meter over gulvet i vaskerommet, passelig til å putte en skittentøyskurv under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...