AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg skal opereres. Livmor skal fjernes. Og jeg er veldig nervøs! Jeg har aldri vært i narkose før. Hvordan er det? Jeg er 45 år, har angst, og emetofobi. (Redd for å kaste opp) Og derfor ee jeg livredd for å kaste opp etter narkosen. Anonymkode: fd6dd...b31
Alauda Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal opereres. Livmor skal fjernes. Og jeg er veldig nervøs! Jeg har aldri vært i narkose før. Hvordan er det? Jeg er 45 år, har angst, og emetofobi. (Redd for å kaste opp) Og derfor ee jeg livredd for å kaste opp etter narkosen. Anonymkode: fd6dd...b31 Jeg har hatt narkose flere ganger. Jeg har vært ørlite svimmel rett før jeg ble borte, men da jeg våknet var det akkurat som fra dyp søvn. Ikke kvalm eller uvel.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg grudde meg noe helt forferdelig på forhånd. Fikk litt panikk rett før jeg sovna fordi kroppen ble så tung og jeg klarte ikke å røre meg. Men så sovna jeg og våknet opp senere og alt hadde gått bra. Ble ikke kvalm eller uvel sånn. Anonymkode: ab964...c81
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Postoperativ kvalme er dessverre vanlig,men du kan be om kvalmestillende Anonymkode: c039f...fce
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Vært operert to ganger. Den korte operasjonen på 1 tim var som å blunke. Den lange på 7 timer var jeg borte, men drømte ikke. Jeg blir kvalm etter narkose, og siden jeg vet det etter første gang ber jeg om at de gir noe mens jeg begynner å våkne. Det hjalp. Men jeg kastet ikke opp, og kvalmestillende hjelper. Bare forklar dem at du er bekymret for det, så har de nok klart til deg Anonymkode: 71748...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 millisekundet før du sovner kjenner du deg ruset og så våkner du opp post-op. Når du snakker med legen før operasjonen be om å få kvalmestillende når de vekker deg. Personlig var jeg bare utrolig trøtt i 2-3dager etter operasjon, ikke noe kvalme. Fant ut etterpå at trøtthet kan være en slags kvalme etter operasjon. Lykke til med operasjonen og god bedring. Anonymkode: 6f83e...048
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal opereres. Livmor skal fjernes. Og jeg er veldig nervøs! Jeg har aldri vært i narkose før. Hvordan er det? Jeg er 45 år, har angst, og emetofobi. (Redd for å kaste opp) Og derfor ee jeg livredd for å kaste opp etter narkosen. Anonymkode: fd6dd...b31 Da gir du bare beskjed om at du ikke skal ha ren morfin som smertelindring, men andre typer som feks. Ketorax. Det har jeg gjort mange ganger da man ofte blir kvalm av morfin. Ellers vil jeg for min del si at narkose er helt topp. Den ultimate form for avslappning. Og det mener jeg. Du kan be om beroligende medisiner før operasjonen. Det er å anbefale dersom du er veldig nervøs. Du får også beroligende (eller svært sterke smertestillende) når du kommer inn på operasjonsstua. Dette får du intravenøst. Da er man så avslappet og lykkelig at ingenting betyr noe lenger. Så får du litt oksygen i en maske over ansiktet. Dersom du har klaustrofobi eller synes det er ubehagelig så kan du holde masken selv eller så kan de holde den et stykke over ansiktet ditt. Når de gir deg oksygen vil du også få narkosemiddel intravenøst og plutselig er du bare borte. Du merker egentlig ikke at du sovner engang før du våkner på oppvåkningen. Anonymkode: 9c3b9...238 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 Husker at jeg lå litt ubehagelig til på operasjonsbordet, så kom masken og jeg sovnet. Var trøtt da jeg våknet første gang, men kom meg fort og var hjemme igjen knappe 3 timer etterpå. Ble aldri kvalm Anonymkode: 499f0...240
Michaelhe Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal opereres. Livmor skal fjernes. Og jeg er veldig nervøs! Jeg har aldri vært i narkose før. Hvordan er det? Jeg er 45 år, har angst, og emetofobi. (Redd for å kaste opp) Og derfor ee jeg livredd for å kaste opp etter narkosen. Anonymkode: fd6dd...b31 Det føles som om lyset skrus av, og så er det på igjen. Et stykke tid er borte. Ingen drøm, ingen smerte. Bare borte vekk. Bevisstløs er ikke det samme som mareritt. Det verste er selve innsovningen. Men legene spøker litt, og er hyggelige og da går det greit. Når man våkner virker det som om to minutter har gått, men det har altså gått lang tid. Man er litt groggy. Men de fleste er verre på vanlige søndager etter en tur på byen. Endret 21. oktober 2021 av Michaelhe
Doktor Dyregod Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 Har hatt narkose en gang. Og det må vel ha vært den beste fylla noen sinne. 😂
Wenda Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 Å legges i narkose er det deiligste som finnes og hver gang prøver jeg å dra ut på tiden for å nyte det mest mulig, dessverre så går jeg ut for telling like fort hver gang Ang kvalmen så sier du klart i fra om det så gir de deg kvalmestillende så du våkner opp mindre kvalm Eneste jeg ikke liker ved slike operasjoner er å ligge med beina opp og spredt 🙈 men sier ifra at det er ubehagelig så de har dekket meg til med håndklær og tepper fra til jeg sovner
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 Hvor lang narkose må du i? Jeg var veldig kvalm og kastet opp etter narkose som barn, men da jeg skulle ta narkose nå som voksen sa de at det var blitt endret og forebedret så mye siden da at nå ble man mye sjeldnere kvalm av narkosen og de få som ble det ble bare litt kvalme. Men jeg tok en ganske kort operasjon da, under 2 timer. Var overhode ikke kvalm etterpå, følte meg bare groggy Min operasjon var såpass enkel at det var lite behov for smertestillende da, fikk vel bare paracet ikke noe smertestillende morfin eller noe sånt etter oppvåkning (usikker på om jeg fikk noe under operasjonen som "satt i" jeg spurte ikke og husker ikke om de sa noe) Du kan også si ifra til dem at du er redd for kvalme så er de klar over det og kan gi deg kvalmestillende eller ta hensyn om de ser at du blir uvel Anonymkode: 24551...ac7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal opereres. Livmor skal fjernes. Og jeg er veldig nervøs! Jeg har aldri vært i narkose før. Hvordan er det? Jeg er 45 år, har angst, og emetofobi. (Redd for å kaste opp) Og derfor ee jeg livredd for å kaste opp etter narkosen. Anonymkode: fd6dd...b31 Hvis du er nervøs så kommer du til å være nervøs frem til du 'sovner', uavhengig av hva folk sier her. Personlig synes jeg det var helt greit med narkose. Vil tro de har en eller annen form for rutine for å behandle folk med mentale problemer når det skal gis narkose? Er vel bare å ringe å høre. Anonymkode: 099c6...b37 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 Takk for svar. Det hjalp litt å se kommentarer her. Anonymkode: fd6dd...b31
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Når du kommer inn på operasjonssalen så gir du beskjed til anestesilegen at du er redd for og bli kvalm. Det gjorde jeg så fikk kvalmedempende intravenøst. De er da og oppmerksom på det når du våkner. Du får kvalmedempende hvis du trenger det. Kun første gang jeg ble operert kasta jeg opp men dette er 30 år siden og anestesien er blitt mye bedre siden den gang. Dessuten reagerer vi forskjellig. Har hatt 4 operasjoner etter den gang og aldri kasta opp. Anestesilegen pleier og å spør om du har eventuelle problemer. Så det er ikke sånn du vipps blir lagt i narkose. Det er flere prosedyrer som gjennomgås før du sovner og dette kan ta litt tid. Anonymkode: 48390...606 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 Må bare si meg enig i at narkose er kjempekjekt 😂🙊 skikkelig sær gøyal opplevelse synes jeg! Har hatt det to ganger, begge ved kikkhullsoperasjoner i mageregionen. Bare observere alle på operasjonsstua, puste i den maska, og bare PUFF er du helt borte. Vips er alt ferdig. Ikke kjent antydning til kvalme! Anonymkode: e22ee...b1c
Kalevala Skrevet 23. oktober 2021 #17 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har vært i narkose flere ganger, og synes det er helt nydelig. Kvalme trenger du ikke bekymre deg for - det er ikke så vanlig lenger, men hvis du blir kvalm er fordelen at kvalmestillende medisin er lett tilgjengelig, og du får det intravenøst slik at det virker på sekundet nesten.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg var gjennom en større operasjon med narkose. Og husker ingenting. På postoperativ og døgnet etterpå merket jeg ingenting til kvalme eller lignende, jeg var bare veldig trøtt. Og sov for det meste. Jeg husker jeg våknet på oppvåkningen og hadde en blødning, men jeg brydde meg ikke i det hele tatt. Helt herlig fjern 🙂 Lykke til, narkose går bra og du blir godt passet på! Anonymkode: dac84...400
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #19 Skrevet 24. oktober 2021 Kalevala skrev (10 timer siden): Jeg har vært i narkose flere ganger, og synes det er helt nydelig. Kvalme trenger du ikke bekymre deg for - det er ikke så vanlig lenger, men hvis du blir kvalm er fordelen at kvalmestillende medisin er lett tilgjengelig, og du får det intravenøst slik at det virker på sekundet nesten. Dette stemmer ikke «Kvalme og oppkast etter operasjon (postoperativt) er, ved siden av smerte, et av de hyppigste og mest plagsomme problemene hos pasienter etter kirurgiske inngrep» https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/kvalme-og-oppkast-etter-operasjon/ Anonymkode: c039f...fce
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #20 Skrevet 24. oktober 2021 Vært i narkose flere ganger, aldri blitt kvalm. Er nok veldig vanlig, men skjer nok ikke med alle! DU kan være heldig! Anonymkode: 7f1a3...612
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå