Gå til innhold

Vanskelig situasjon med nevø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har en nevø som begynner på ungdomsskole neste år, og vi har en datter som er 3 år. Nevøen bor mesteparten av tiden hos faren sin, og er hos min svigersøster noe.

Nevøen har slitt mye fra han var liten, og sliter fortsatt. Han har mye sinne og nedsmeltinger, og krever enormt mye av alle voksenpersoner rundt han. Han har en person som følger han hele skoledagen, og får en del undervisning alene ettersom han ligger langt etter. Har gått på medisin for ADHD, men stoppet pga mangel på matlyst. Han har drapstruet andre barn, truet bestemor med kniv o.l

Det vi sliter mest med er mye sjalusi fra hans nevø. Om vi er ilag så krever han at mannen min gir han all oppmerksomhet, og skal ha han med på leker mye av tiden som ikke inkluderer vårt barn. Dette er greit noe av tiden, men ikke når hun blir ekskludert gang på gang. De får ikke leke alene for han oppfordrer hun til å gjøre potensielt farlige ting, som springe kappløp ned trapp. Når de leker dytter han henne om hun kommer først slik hun ikke vinner. 

Så det jeg sliter med rundt dette er farlige situasjoner og ekskluderingen som ingen av de andre(min manns foreldre, søster og bror) gjør noe særlig med. Og når han dytter blir det bortforklart og får ingen konsekvenser. Jeg føler de voksne der fokuserer nærmest kun på han om begge barna er der, og gjør som han vil. Og det er vi som må si ifra om alle ting til nevøen, siden ingen av de andre sier noe.

Jeg vet han har problemer som ikke er lett for han, men det er slik at jeg vil ikke på besøk lenger siden det blir bare sur stemning. Vi må korrigere atferden til nevøen mens de andre ser på, barnet vårt blir ekskludert, og vi må følge med hele tiden i tilfelle det blir en ny nedsmelting når han ikke får oppmerksomheten han vil ha eller prøver å få vårt barn med på farlige leker. Mannen min har sagt ifra, men det blir likt nesten hver gang. 

Bestemor vil ha vårt barn med på overnatting på hytten, men da er nevøen mest sannsynligvis med, og det tør jeg ikke. De mener han har godt av ansvar, noe jeg er enig i, men ikke på bekostning av vår datters sikkerhet. De ser heller ikke problemet i at de leker alene siden ingenting "galt" har skjedd til nå.

Jeg har komt til det punktet at jeg ikke liker barnet mye av tiden, selv om jeg vet at han har problemer. Det føles ikke greit. Dette ble litt langt, men har noen noe råd?

Anonymkode: 2e762...b10

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville vel sagt at dere er glade i nevøen deres og at dere gjerne vil ha samvær mellom søskenbarna, men at dere finner det nødvendig å selv være til stede for å ivareta sikkerheten til datteren deres.

Jeg ville heller ikke utsatt barna mine for dette da de var små, så jeg syns du tenker helt riktig. 

Edit: Må også slenge inn kudos til deg for å ha en veldig rasjonell og reflektert tilnærming til noe som må være nokså frustrerende å stå i. 

Endret av Hippogriff
  • Liker 26
Skrevet

Det er da helt greit og ikke noe problem at en fetter på 12 år (som ikke er supergrei og fungerer som god barnevakt) ikke leker eller er alene sammen med en kusine på tre? Og det er da ikke noe problem å si at en treåring ikke kan være med bestemor på hyttetur, hun er altfor liten. Hvorfor skal de leke sammen eller være sammen? Passer dere nevøen over hele dager, og må dere ikke passe på treåring uansett? Sitter han ikke og spiller på mobilen hvis han kan når han er hos dere, han kommer da vel ikke på besøk verken for å leke med onkel eller kusine? Jeg spør seriøst, mine døtre har eldre fettere, og det har aldri vært i noen farlige eller ekskluderende situasjoner med dem, de er kjempegreie. De spiser kake og andre måltider sammen med oss og kikker på mobilen eller tom har med en bok, og er vi på tur går de tur, og da de var 11-12-13 nedlot de seg til å se på en barnefilm kanskje, ellers stakk de bort på fotballbanen alene (ok, eksludering, men ingen forventet at kusinene skulle være med på slikt). 

Hvis dere er på besøk, kan deres datter tegne, se på mobil, ha med dukka/bilen/yndlingsleken, kjede seg, noen følger henne til lekeplassen. Det er jo ikke noe annerledes enn hvis man er på besøk et sted det bare er voksne, en 12-åring er ikke på samme planet.  

Ingen 12-åringer "har godt av ansvar" på den måten, han skal selvfølgelig ikke ha noe ansvar. Din datter har heller ikke noe ansvar for å verken underholde, leke med eller være forsøkskanin for å lære fetter "ansvar". Men dere som familie må jo kunne omgås. Fordi de voksne vil treffes. Ikke for at barna skal leke sammen.

Anonymkode: 0b2ea...415

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er da helt greit og ikke noe problem at en fetter på 12 år (som ikke er supergrei og fungerer som god barnevakt) ikke leker eller er alene sammen med en kusine på tre? Og det er da ikke noe problem å si at en treåring ikke kan være med bestemor på hyttetur, hun er altfor liten. Hvorfor skal de leke sammen eller være sammen? Passer dere nevøen over hele dager, og må dere ikke passe på treåring uansett? Sitter han ikke og spiller på mobilen hvis han kan når han er hos dere, han kommer da vel ikke på besøk verken for å leke med onkel eller kusine? Jeg spør seriøst, mine døtre har eldre fettere, og det har aldri vært i noen farlige eller ekskluderende situasjoner med dem, de er kjempegreie. De spiser kake og andre måltider sammen med oss og kikker på mobilen eller tom har med en bok, og er vi på tur går de tur, og da de var 11-12-13 nedlot de seg til å se på en barnefilm kanskje, ellers stakk de bort på fotballbanen alene (ok, eksludering, men ingen forventet at kusinene skulle være med på slikt). 

Hvis dere er på besøk, kan deres datter tegne, se på mobil, ha med dukka/bilen/yndlingsleken, kjede seg, noen følger henne til lekeplassen. Det er jo ikke noe annerledes enn hvis man er på besøk et sted det bare er voksne, en 12-åring er ikke på samme planet.  

Ingen 12-åringer "har godt av ansvar" på den måten, han skal selvfølgelig ikke ha noe ansvar. Din datter har heller ikke noe ansvar for å verken underholde, leke med eller være forsøkskanin for å lære fetter "ansvar". Men dere som familie må jo kunne omgås. Fordi de voksne vil treffes. Ikke for at barna skal leke sammen.

Anonymkode: 0b2ea...415

Nevøen vil helst ha en form for lek hele tiden, helst en med mye energi som de voksne/vår datter er med på. Han klarer sjelden å sitte i ro, eller leke noe selv. Det har ikke vært et eneste besøk uten han vil ha med onkel/vår datter på lek, og helst alle voksne som er der.

Vi må selvfølgelig passe 3 åringen, og hun kan leke selv noe av tiden, men når fetteren er der må vi være rundt hele tiden for han prøver å få henne med på forskjellige leker som oftest ikke passer for hennes alder.  Så det blir litt annerledes. 

Skrevet
Hippogriff skrev (46 minutter siden):

Jeg ville vel sagt at dere er glade i nevøen deres og at dere gjerne vil ha samvær mellom søskenbarna, men at dere finner det nødvendig å selv være til stede for å ivareta sikkerheten til datteren deres.

Jeg ville heller ikke utsatt barna mine for dette da de var små, så jeg syns du tenker helt riktig. 

Edit: Må også slenge inn kudos til deg for å ha en veldig rasjonell og reflektert tilnærming til noe som må være nokså frustrerende å stå i. 

Takk for svar. Det er noe lignende vi har tenkt. 

Skrevet

Det høres ut som du gjør en veldig god jobb her, med å ivareta din datter i en vanskelig situasjon.

Tenker at det er helt lov å begrense møtene med din nevø når det er så krevende. Når han har såpass lav impulskontroll og store problemer med selvregulering som det høres ut som, så er det helt rasjonelt å tenke at han ikke skal være alene med deres datter i overskuelig fremtid. Hvis svigerfamilien prøver å argumentere med at det ikke har «skjedd noe», ville jeg ha svart noe sånt som «ja, og det er vi så glade for! Det er så viktig for oss at det fortsetter å være sånn, både for nevø og datter sin del, så derfor må vi være litt ekstra i forkant», eller noe sånt. 

Hvordan fungerer han i andre situasjoner enn «besøk hjemme»-situasjoner? Hadde det vært et alternativ å prøve å få til søskenbarn-møtene på steder hvor han i utgangspunktet får brukt en del energi, som f.eks. turer i skogen, lekeplasser, trampolineparker eller lignende? Der ville det jo også uansett være naturlig at barna har hver sin voksen som følger med på dem kontinuerlig, tenker jeg. 

Anonymkode: 63346...981

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det som må til for at de andre "våkner" 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det vi sliter mest med er mye sjalusi fra hans nevø. Om vi er ilag så krever han at mannen min gir han all oppmerksomhet, og skal ha han med på leker mye av tiden som ikke inkluderer vårt barn. (...) 

Så det jeg sliter med rundt dette er farlige situasjoner og ekskluderingen som ingen av de andre(min manns foreldre, søster og bror) gjør noe særlig med. Og når han dytter blir det bortforklart og får ingen konsekvenser. Jeg føler de voksne der fokuserer nærmest kun på han om begge barna er der, og gjør som han vil. Og det er vi som må si ifra om alle ting til nevøen, siden ingen av de andre sier noe.

Jeg tenker at det som må til for at de andre "våkner" er at mannen din slutter å være "leke-onkel" for nevøen. Han må si nei til nevøen, stå fast på sitt nei, og så må foreldrene ta seg av nedsmeltningen. Det virker som om alle er vant med at onkelen tar seg av nevøen, så derfor påtar ingen andre seg ansvaret for å holde øye med ham. Det hjelper ingenting å si fra om dette, hvis mannen uansett inntar "leke-onkel"-rollen igjen neste gang. Alternativt, hvis han ikke klarer å si nei, så må dere bli hjemme. Jeg tror ikke noe kommer til å endre seg, før de andre voksne skjønner hvordan nevøen er uten "leke-onkel" til å ta seg av ham.  

Ang. hytteturen. Si at det er uaktuelt noen år ennå. 

Anonymkode: dbaa9...c53

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som du gjør en veldig god jobb her, med å ivareta din datter i en vanskelig situasjon.

Tenker at det er helt lov å begrense møtene med din nevø når det er så krevende. Når han har såpass lav impulskontroll og store problemer med selvregulering som det høres ut som, så er det helt rasjonelt å tenke at han ikke skal være alene med deres datter i overskuelig fremtid. Hvis svigerfamilien prøver å argumentere med at det ikke har «skjedd noe», ville jeg ha svart noe sånt som «ja, og det er vi så glade for! Det er så viktig for oss at det fortsetter å være sånn, både for nevø og datter sin del, så derfor må vi være litt ekstra i forkant», eller noe sånt. 

Hvordan fungerer han i andre situasjoner enn «besøk hjemme»-situasjoner? Hadde det vært et alternativ å prøve å få til søskenbarn-møtene på steder hvor han i utgangspunktet får brukt en del energi, som f.eks. turer i skogen, lekeplasser, trampolineparker eller lignende? Der ville det jo også uansett være naturlig at barna har hver sin voksen som følger med på dem kontinuerlig, tenker jeg. 

Anonymkode: 63346...981

Vi har vært mye på lekeplasser, museum o.l og det blir likt der. Om vår datter vil ha med pappaen sin på noe eller vil være med på felles lek, og nevøen da ikke får like mye oppmerksomhet en liten stund så blir det sur stemning/sinne. Så føler vi har prøvd det meste, men uten nytte. 

Mannen min forklarer som regel i forkant at han må passe vår datter siden hun er mindre og trenger mer tilsyn, og det er greit da, men ikke når vår datter da får oppmerksomhet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det som må til for at de andre "våkner" 

Jeg tenker at det som må til for at de andre "våkner" er at mannen din slutter å være "leke-onkel" for nevøen. Han må si nei til nevøen, stå fast på sitt nei, og så må foreldrene ta seg av nedsmeltningen. Det virker som om alle er vant med at onkelen tar seg av nevøen, så derfor påtar ingen andre seg ansvaret for å holde øye med ham. Det hjelper ingenting å si fra om dette, hvis mannen uansett inntar "leke-onkel"-rollen igjen neste gang. Alternativt, hvis han ikke klarer å si nei, så må dere bli hjemme. Jeg tror ikke noe kommer til å endre seg, før de andre voksne skjønner hvordan nevøen er uten "leke-onkel" til å ta seg av ham.  

Ang. hytteturen. Si at det er uaktuelt noen år ennå. 

Det er ikke kun min mann som tar alt med nevøen, alle de voksne rundt han gir han konstant oppmerksomhet, men nevøen er ekstrem på å få oppmerksomhet av min mann. 

Ja, han bør nok være mindre "leke" onkel som du sier.

• Liker 1
Skrevet

Foreldre og besteforeldre synes sikkert det er topp med avlastning, og lar med glede "leke-onkel" ta over. Foreldrene er sikkert utslitte av tornadoen sin. Det er jo ikke rettferdig da. Så jeg tror vel ikke at det finnes noe quickfix her. Nevøen må lære gjennom erfaring at han ikke kan få all oppmerksomhet alltid. Din mann må bare holde stø kurs på det. Helst ta en prat med foreldre og besteforeldre også. Ellers så er deres ansvar først og fremst deres datter. Hennes sikkerhet og velbefinnende. Så får dere tilpasse hvor mye tid dere tilbringer med nevøen, til hvor godt det fungerer.

Anonymkode: 0bc1a...d52

• Liker 3
Skrevet

Vi har også en nevø som sliter. Jeg er uendelig glad i han, men det er en stor utfordring å være sammen med han over tid for barna mine. Bestemor opptrer mye som avlastning for nevøen og har spurt om besøk av mine barn samtidig, f.eks på hytta. Jeg kan sende min eldste som er tre år yngre, (fordi han er sterk nok til å forsvare seg) men det er helt uaktuelt å sende de to minste uten at jeg er med selv. Det har jeg sagt til bestemor, og hun forstår det selv om hun synes det er sårt. Min eldste var veldig glad i fetteren sin da han var liten, men har spurt å få slippe de siste gangene han har blitt spurt. Det er slitsomt å være sammen med en fetter som er utagerende, fysisk voldelig, kaller deg opp og ned og viser deg ekle ting på YouTube. (F.eks klipp fra squid game. Var på kaffe hos bestemor i høstferien og etter fem min alene med fetter, hadde barna mine på 3,5 og 8 år fått de et klipp på YouTube fra den serien.🤦🏼‍♀️)

Anonymkode: 3ad81...5b0

Skrevet

Kan ikke din mann treffe nevøen oftere uten at deres datter er med? Jeg tenker det er fint for nevø og foreldre at det er flere voksenpersoner som aktiviserer han, men det trenger jo ikke inkludere hele familien hver gang. Det er uansett vanskelig å finne på aktiviteter som både en treåring og en tolvåring liker. Nesten umulig. 😅 Så jeg ville heller sørget for mer ryddige rammer. Når far treffer nevøen er det nevøen som er fokus. Eneste unntak er familieselskap. Og så holde treåringen litt unna. 

Vi har små barn, mens alle våre nieser og nevøer er fra 10 år og oppover. Forventer aldri at de skal leke med barnehagebarna på deres premisser, de synes det er veldig kjedelig. Noen ganger går for eksempel mannen min og gamer med nevøen, mens jeg og småbarna er i stua og leker med tante. 

Skrevet

Slutt å ta henne med. Ikke la de ha datteren der alene. De høres jjo helt idiot ut hele gjengen. Dytte henne og bortforklare det?? Hun er ikke bare et tilbehør som skal hjelpe nevøen eller underholde. 

Anonymkode: 5705b...a79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldre og besteforeldre synes sikkert det er topp med avlastning, og lar med glede "leke-onkel" ta over. Foreldrene er sikkert utslitte av tornadoen sin. Det er jo ikke rettferdig da. Så jeg tror vel ikke at det finnes noe quickfix her. Nevøen må lære gjennom erfaring at han ikke kan få all oppmerksomhet alltid. Din mann må bare holde stø kurs på det. Helst ta en prat med foreldre og besteforeldre også. Ellers så er deres ansvar først og fremst deres datter. Hennes sikkerhet og velbefinnende. Så får dere tilpasse hvor mye tid dere tilbringer med nevøen, til hvor godt det fungerer.

Anonymkode: 0bc1a...d52

Min mann sin søster har nevøen annenhver helg, resten av tiden er han hos sin far. Men ja, stø kurs og en prat er nok lurt. 

Skrevet
Albbas skrev (39 minutter siden):

Kan ikke din mann treffe nevøen oftere uten at deres datter er med? Jeg tenker det er fint for nevø og foreldre at det er flere voksenpersoner som aktiviserer han, men det trenger jo ikke inkludere hele familien hver gang. Det er uansett vanskelig å finne på aktiviteter som både en treåring og en tolvåring liker. Nesten umulig. 😅 Så jeg ville heller sørget for mer ryddige rammer. Når far treffer nevøen er det nevøen som er fokus. Eneste unntak er familieselskap. Og så holde treåringen litt unna. 

Vi har små barn, mens alle våre nieser og nevøer er fra 10 år og oppover. Forventer aldri at de skal leke med barnehagebarna på deres premisser, de synes det er veldig kjedelig. Noen ganger går for eksempel mannen min og gamer med nevøen, mens jeg og småbarna er i stua og leker med tante. 

Vi har prøvd det og. Min mann tok han med på ting alene hver gang han er hos sin mor. Ble sur stemning hver gang han skulle reise(da hadde de vært alene i flere timer) fordi min manm skulle hjem til oss da. 

Vi forventer ikke at de skal leke ilag, det er nevøen som begynner med dette. Er bare kjekt om min mann og nevøen går og leker noe selv, men synes min datter skal få være med pappaen sin når det har vart en stund. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har prøvd det og. Min mann tok han med på ting alene hver gang han er hos sin mor. Ble sur stemning hver gang han skulle reise(da hadde de vært alene i flere timer) fordi min manm skulle hjem til oss da. 

Vi forventer ikke at de skal leke ilag, det er nevøen som begynner med dette. Er bare kjekt om min mann og nevøen går og leker noe selv, men synes min datter skal få være med pappaen sin når det har vart en stund. 

Hvor ofte møtes dere egentlig? :klo:

Det er jo ikke farlig at det blir sur stemning, nevøen har jo fortsatt hatt det fint timene det varer. :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du din mann bruker for mye tid (selvvalgt) med nevøen i familieselskaper, og etterlater datteren hos deg? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva om mannen din setter av to faste dager i måneden hvor han og nevøen finner på noe fysisk utfordrende sammen? 

At det blir sur stemning er jo bare sånn det er, blir vel det uansett når mannen din drar. 

Ettersom jeg forstår er det din manns søster som er moren til denne gutten, kanskje det hadde vært greit for henne å få litt avlastning også. 

En skikkelig aktivitet som utfordrer både fysisk og psykisk utholdenhet, orientering med en spennende belønning, fotball, klatring eller lignende. 

Er selvsagt ikke deres oppgave, men er man glad i familien sin, så støtter man kanskje der man kan. Så kan du og datteren din finne på andre ting. 

Skrevet
Dævendøtte skrev (11 minutter siden):

Hva om mannen din setter av to faste dager i måneden hvor han og nevøen finner på noe fysisk utfordrende sammen? 

At det blir sur stemning er jo bare sånn det er, blir vel det uansett når mannen din drar. 

Ettersom jeg forstår er det din manns søster som er moren til denne gutten, kanskje det hadde vært greit for henne å få litt avlastning også. 

En skikkelig aktivitet som utfordrer både fysisk og psykisk utholdenhet, orientering med en spennende belønning, fotball, klatring eller lignende. 

Er selvsagt ikke deres oppgave, men er man glad i familien sin, så støtter man kanskje der man kan. Så kan du og datteren din finne på andre ting. 

Moren har da mer enn nok avlastning, når hun kun har han annenhver helg.

Anonymkode: 6c6ac...54c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vanskelig for å se verdien av å la søskenbarna ha kontakt, ts? Søskenbarn er rimelig perifere slektninger, og sjansen for at de to skal velge å ha noe med hverandre som voksne er tilnærmet ikke-eksisterende. Dette er sånt min familie gjorde på 80-tallet, den gang man ikke visste så mye om farene knyttet til slike barn. Jeg ville nå aldri vurdert å la egne barn ha kontakt med slektninger som var truende, uavhengig av alder. Barn med psykisk sykdom som truer (med eller uten kniv) skal og må man anta er både i stand til og villige til å gjennomføre trusselen. Du snakker om en potensiell draps"mann" som ikke bør omgås verken barn eller voksne som er mindre enn seg uten tilsyn. Så om bestemor tar han med på hytta bør hun være gjort klar over at hun ikke nødvendigvis kommer hjem i live.

Så om din mann synes det er verdt tiden, bryet og risikoen å ta seg av nevøen noen dager i måneden eller uken bør dette skje uten at mindre barn er i nærheten, også hans egne. 

Anonymkode: c4569...c71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...