AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Del Skrevet 21. oktober 2021 Hei! Skal på sikkerhetskurs på bane /glattkjøring snart. Noen som kan dele noen erfaringer? Skjønner vi skal simulere krasj mv innendørs blant annet. Anonymkode: cdb27...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Del Skrevet 21. oktober 2021 Altså, det er jo bare tull, helle greia. Toppen av byråkrati, bare noe som er laget for å tynne ut mer penger ut av kjøreskoleelever. Ja, det er noen små fornuftige innslag, men det meste er jo vas og enten helt åpenbare eller totalt unyttige ting. Mye tom tid. Uansett, først får dere litt teoretisk forelesning der dere får se youtube-videoer med barn som løper ut av bussen og rett inn på motorvei og den type ting. Eller biler som kjører inn i tunnell og det er glatt der. Akkurat som de tror at dere har levd uten internett frem til nå, i 18 års alder. Har aldri sett dash-cam videoer på youtube før. Så får dere litt innblikk i sikring av barn i bilen (og ikke engang mest oppdaterte informasjonen) - men igjen, dere fleste er jo 18 år gammel og det er 20+ år den informasjonen er noe relevant for dere. Så får dere sitte i en bil, som skal liksom krasje i 5 km/t så dere skal kjenne på det. Ikke er det skummelt og ikke er det reelt nok, for dere alle kjører jo på elsparkesykler og sykler, og krasjet i verre fart enn det. Så får dere kjøre bil, pg prøve å bremse, på tørt, på våt, og på våt og glatt (veldig glatt, det er oljesøl). Og sammenlikne bremselengde. Så må dere kjøre forbi buskene og bli «plutselig skremt» (eller få latteranfall men ikke gjør der, for da blir kjørelæreren forbannet) av en «elg skikkelse» som «hopper ut av skogen». Spesielle effekter av veldig lav budsjett. Og til to fornuftige innslag. Kjørelæreren vil kanskje presse dere å prøve å kjøre svingene fortere enn dere er komfortable med - det er nettopp for å oppleve skrens, og trene på hva man gjør ved skrens. Og den andre, kjøre opp i glatt bakke og ta hjelp i veigrep av kant, igjen, det er fornuftig kunnskap. Men til sammen kunne dette vært en halvtime av en kjøretime, istedenfor 3,5 timer av storsett bortkasta tid, og veldig mye bortkasta penger. 😑 pjuh, dagens rant. Anonymkode: fdde7...16d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Del Skrevet 21. oktober 2021 Jeg og flere jeg hadde glattkjøring med satt igjen med følelsen av at en stor del av opplegget var å finne ut hvordan en selv reagerer når en mister kontroll over bilen. Vi fikk oppgaver underveis gjennom dagen, og en av de første (fikk den før vi var ute på banen) var å svare på hvordan vi tror vi vil reagere i en sånn situasjon. Da vi kom tilbake til klasserommet etter å ha vært på banen fikk vi spørsmål om vi reagerte likt som vi trodde vi kom til å gjøre. Anonymkode: 92774...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Del Skrevet 24. oktober 2021 Jeg syns selve kjøringen var veldig gøyt! Men jeg hadde en herlig lærer som syns det var veldig gøyt å forsøke og lure meg da🤣 resten av kurset var dritkjedelig! På Sotra deler lærerne på å undervise og de som var der når jeg var der var totalt udugelige på å lære fra seg! I tillegg kunne jeg det meste fra før av fordi det de fortalte var veldig logiske ting å kunne fra før av ettersom man har kjørt ganske mye når man er kommet til slutten av trinn 3/trinn 4! Husk at den derne seteslipperen kan være heftig for kroppen, så om du er i det minste tvil så dropp det. Anonymkode: c3feb...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 30. juni 2022 #5 Del Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 20.41): Altså, det er jo bare tull, helle greia. Toppen av byråkrati, bare noe som er laget for å tynne ut mer penger ut av kjøreskoleelever. Ja, det er noen små fornuftige innslag, men det meste er jo vas og enten helt åpenbare eller totalt unyttige ting. Mye tom tid. Uansett, først får dere litt teoretisk forelesning der dere får se youtube-videoer med barn som løper ut av bussen og rett inn på motorvei og den type ting. Eller biler som kjører inn i tunnell og det er glatt der. Akkurat som de tror at dere har levd uten internett frem til nå, i 18 års alder. Har aldri sett dash-cam videoer på youtube før. Så får dere litt innblikk i sikring av barn i bilen (og ikke engang mest oppdaterte informasjonen) - men igjen, dere fleste er jo 18 år gammel og det er 20+ år den informasjonen er noe relevant for dere. Så får dere sitte i en bil, som skal liksom krasje i 5 km/t så dere skal kjenne på det. Ikke er det skummelt og ikke er det reelt nok, for dere alle kjører jo på elsparkesykler og sykler, og krasjet i verre fart enn det. Så får dere kjøre bil, pg prøve å bremse, på tørt, på våt, og på våt og glatt (veldig glatt, det er oljesøl). Og sammenlikne bremselengde. Så må dere kjøre forbi buskene og bli «plutselig skremt» (eller få latteranfall men ikke gjør der, for da blir kjørelæreren forbannet) av en «elg skikkelse» som «hopper ut av skogen». Spesielle effekter av veldig lav budsjett. Og til to fornuftige innslag. Kjørelæreren vil kanskje presse dere å prøve å kjøre svingene fortere enn dere er komfortable med - det er nettopp for å oppleve skrens, og trene på hva man gjør ved skrens. Og den andre, kjøre opp i glatt bakke og ta hjelp i veigrep av kant, igjen, det er fornuftig kunnskap. Men til sammen kunne dette vært en halvtime av en kjøretime, istedenfor 3,5 timer av storsett bortkasta tid, og veldig mye bortkasta penger. 😑 pjuh, dagens rant. Anonymkode: fdde7...16d Sikkerhetskurs på bane er nok det minst nyttige i trafikkopplæringen. Å prøve å rette opp skrens vet vi at fører til farligere sjåfører. Selvsagt føler man mestring når man retter opp en skrens i 45 kilometer i timen etter 7 forsøk. Men det funker dårlig i virkeligheten. Lavere fart fungerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Del Skrevet 1. juli 2022 Enig i at kurset på bane kan virke bortkastet, men det er så absolutt ikke det. Målet er at "Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.". Også et eget mål for sikringsbiten. Ser det noen av dere skisserer er det man vil kategorisere som dårlige lærere. Det engasjerer ekstremt lite når lærer viser video i stedet for å demonstrere, prøve og forklare. Disse lærerne er late, men heldigvis finnes det mange lærere som er dritgode på å formidle, lære bort og får deltakerne til å reflektere. På banen skal alt legges opp utfra elevens ståsted. Læreren skal kunne se hva du bør jobbe med og jobbe ut fra det, men elevene må også være lærevillige. Ellers blir kurset rett og slett gørr kjedelig. Selvfølgelig er det noen som synes dette er totalt bortkastet, men dette er nok samme folk som tenker at det ikke er farlig å kjøre bil, eller som tror de er verdensmestere fordi de aldri har krasja. Og til de som tror at man er på dette kurset for å lære og opprette skrens; dette har ikke vært målet eller fokuset for kurset siden 2005. Dette ble endra fordi man så at kurset førte til at man følte seg som verdensmestere, som resulterte i flere ulykker. Desverre er det mange lærere som ikke skjønner dette og velger å holde på det gamle, til tross for endringer i læreplan og forskrift. Og til slutt. Det er ikke trafikkskolene som bestemmer at man må ha sikkerhetskurs på bane. Dette er det myndighetene som bestemmer, og det er fastsatt i forskriften om trafikkopplæring at dette er obligatorisk. Jeg vil påstå at sikkerhetskursene i trafikkopplæringen er noe av det viktigste vi har. Det er forresten umulig å oppbygge seg en risikoforståelse og risikovurdering uten opplevelse, erfaring og refleksjon. Anonymkode: 5e05d...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Del Skrevet 4. juli 2022 Bortkastet tid. Først hadde vi konkurranse i hvem som kunne feste en sykkel på et feste fortest. Så fikk en av elevene prøve hvordan det var å kollidere i en nedoverstol, så kjørte vi to små runder hver på bane med snø for å se hvor lang bremselengden var. Det var det. Anonymkode: 5643a...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Del Skrevet 4. juli 2022 Det var lærerikt. Jeg lærte hvordan jeg selv reagerer i en panikksituasjon og jeg fikk oppleve hvordan det er å sitte i en bil der man har null kontroll. Jeg trodde jeg hadde kontroll når vi skled, men innså til slutt at det var fordi vi var på bane. På veien har man 0 sjanser. Jeg lærte også hvordan bilen reagerer i forskjellige hastigheter når man bremser og svinger og fikk med dette satt i perspektiv at dette skjer når man har feilberegnet fart etter å ha spesielt kjørt lenge og blitt litt blind siden det går så bra, eller ikke er kjent med føret. Jeg skjønte at jeg ikke kan forutse alle situasjoner, noen ganger hadde jeg en forventning til gummielgen som plutselig gjorde noe jeg ikke forventa. Kjørelæreren lagde samme situasjon igjen og igjen og så gjorde han den plutselig annerledes og da dreit jeg på draget. Jeg lærte med bremselengde at man må ha avstand til bilen foran. Man overvurderer egne kjøreferdigheter og tror man skal klare å stoppe på 50 meter på veien, når både teori og praksis viser at det ikke er mulig i den gitte hastigheten. Bremselengde i feks gangfelt. Man kjører 50 km/t og skal bremse normalt for å stoppe for gummimennesker som skal over et usynlig gangfelt. Man bremser og begynner å skli, tuter, prøver å styre ut i grøfta, men gummimenneskene får panikk og løper og jeg kjørte de rett ned! Gøy og nyttig. Jeg ble ganske skvetten på vei hjem. Anonymkode: 44a19...f90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Del Skrevet 4. juli 2022 Siste gangen jeg hadde sikkerhetskurs på bane var ganske lærerikt. Bilen ble stående å vugge fra side til side etter en sving som ikke gikk. Gled lenger og lenger ut av svingen og møtte plutselig tørr asfalt. Anonymkode: f5160...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. juli 2022 #10 Del Skrevet 7. juli 2022 Kjørte bilen fast i snøfonda og måtte dras ut med traktor 2011 Audi A6 stv var det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 7. juli 2022 #11 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 21.52): Enig i at kurset på bane kan virke bortkastet, men det er så absolutt ikke det. Målet er at "Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.". Også et eget mål for sikringsbiten. Ser det noen av dere skisserer er det man vil kategorisere som dårlige lærere. Det engasjerer ekstremt lite når lærer viser video i stedet for å demonstrere, prøve og forklare. Disse lærerne er late, men heldigvis finnes det mange lærere som er dritgode på å formidle, lære bort og får deltakerne til å reflektere. På banen skal alt legges opp utfra elevens ståsted. Læreren skal kunne se hva du bør jobbe med og jobbe ut fra det, men elevene må også være lærevillige. Ellers blir kurset rett og slett gørr kjedelig. Selvfølgelig er det noen som synes dette er totalt bortkastet, men dette er nok samme folk som tenker at det ikke er farlig å kjøre bil, eller som tror de er verdensmestere fordi de aldri har krasja. Og til de som tror at man er på dette kurset for å lære og opprette skrens; dette har ikke vært målet eller fokuset for kurset siden 2005. Dette ble endra fordi man så at kurset førte til at man følte seg som verdensmestere, som resulterte i flere ulykker. Desverre er det mange lærere som ikke skjønner dette og velger å holde på det gamle, til tross for endringer i læreplan og forskrift. Og til slutt. Det er ikke trafikkskolene som bestemmer at man må ha sikkerhetskurs på bane. Dette er det myndighetene som bestemmer, og det er fastsatt i forskriften om trafikkopplæring at dette er obligatorisk. Jeg vil påstå at sikkerhetskursene i trafikkopplæringen er noe av det viktigste vi har. Det er forresten umulig å oppbygge seg en risikoforståelse og risikovurdering uten opplevelse, erfaring og refleksjon. Anonymkode: 5e05d...4b0 Gjesp! Det virker ikke bortkastet, tvert i mot. Både lærer og elev føler at det er nyttig. Det er noe av problemet. Litt som akupunktur eller ørelys. Det føles som det virker, det føles nyttig. Men det fungerer selvsagt ikke og noen får punktert lunge og noen får tettere øreganger. Ting som føles nyttige er farlige. Da må vi ha empiri, evidens. De tidligere glattkjøringskursene hadde også som intensjon å redusere ulykker. Kursene for lastebilsjåfører og ambulanser har gode intensjoner. Kursene for lastebilkursene øker ulykkesrisikoen med 9 til 36 prosent. Tenk det, de betaler 8000 kroner for å bli farligere sjåfører! Alle studier viser det samme. Enten har kursene ingen effekt (type en liten men ikke statistisk signifikant økning i ulykker) eller så øker de ulykkestallene. Lærerargumentet ditt er "no real scottsman"-tankefeilen. Og det er dessuten irrelevant. Å pålegge noen å ta et kurs som stort sett blir tilbudt av udugelige fjols er fortsatt problematisk. Hvis det skal være påbudt må det være en forutsetning at man får det man skal ha. Det gjør man selvsagt ikke i dag, en veldig stor andel trafikklærere er evneveike. Men det er irrelevant, alle kurs av denne typen har enten ingen eller negativ (og ofte betydelig negativ) effekt. Ny sikkerhetskurs på øvingsbane ble designet av personer med veldig begrenset kompetanse i holdningsendring og i psykologi. Det er vel en master eller to i tull som yrkespedagogikk (prøv å les de masteroppgavene noen av trafikklærerne har skrevet i yrkespedagogikk, ræl), og en med fagbrev som mekaniker og et årsstudium i veiledning. Dette er ikke åndseliten. Dette er ikke folk som har forsket en dag i sitt liv. De har bare gått inn med gode intensjoner og gjort kurset annerledes. Jeg er tilbøyelig til å tro at det ikke har like stor negativ effekt som det gamle kurset, men det er ingen studier eller forskning som viser en positiv effekt. Det er ingen grunn til å tro det har en positiv effekt. Trafikklærere skjønner ikke forskrifter, de skjønner ikke lærerplaner og de kan ikke pedagogikk. Det er absurd. Jeg var på kurs i gjennomføring av sikkerhetskurs på øvingsbane (kan noen pisse på den som kom på det idiotiske navnet?) og en av lærerne presterte å si: "ELEVEN SKAL IKKE LÆRE NOE PÅ BANEN!" Hvor absurd. Tenk en lærer som ikke vet hva læring er. Jeg skulle mye heller brukt en dag til å gi eleven opplevelser og erfaringer på ekte veier i ekte situasjoner med ekte farer. Det vil være uendelig mye mer nyttig. Refleksjon krever ikke et kurs på en oljete bane med pappfigurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 7. juli 2022 #12 Del Skrevet 7. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 20.49): Bremselengde i feks gangfelt. Man kjører 50 km/t og skal bremse normalt for å stoppe for gummimennesker som skal over et usynlig gangfelt. Man bremser og begynner å skli, tuter, prøver å styre ut i grøfta, men gummimenneskene får panikk og løper og jeg kjørte de rett ned! Anonymkode: 44a19...f90 Takk gud for at du fikk lært dette! Vi har ikke et gummimenneske å miste! Det gjør meg varm i hjerteroten å vite at gummimennesker nå trygt kan forsere usynlige gangfelt uten fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #13 Del Skrevet 11. juli 2022 Hadde lært mer om kjørelærer hadde forklart hva, hvorfor og hvordan ting fungerer. Altså hvordan det er best å kjøre, svinge osv når det er veldig glatt. Men poenget var vel at vi skulle oppleve og reagere. Jeg hadde det som forventning så for min del kunne bilen bare spinne i glatten for en kunne ikke gjøre så mye for å forhindre det. Synes mye tid var bortkastet, en kunne brukt maks 2 timer på det. Anonymkode: 5f62e...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hadde lært mer om kjørelærer hadde forklart hva, hvorfor og hvordan ting fungerer. Altså hvordan det er best å kjøre, svinge osv når det er veldig glatt. Men poenget var vel at vi skulle oppleve og reagere. Jeg hadde det som forventning så for min del kunne bilen bare spinne i glatten for en kunne ikke gjøre så mye for å forhindre det. Synes mye tid var bortkastet, en kunne brukt maks 2 timer på det. Anonymkode: 5f62e...882 Da har du tydeligvis ikke gått teorikurset? Anonymkode: f847b...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. juli 2022 #15 Del Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 18.27): Hadde lært mer om kjørelærer hadde forklart hva, hvorfor og hvordan ting fungerer. Altså hvordan det er best å kjøre, svinge osv når det er veldig glatt. Men poenget var vel at vi skulle oppleve og reagere. Jeg hadde det som forventning så for min del kunne bilen bare spinne i glatten for en kunne ikke gjøre så mye for å forhindre det. Synes mye tid var bortkastet, en kunne brukt maks 2 timer på det. Anonymkode: 5f62e...882 Å undervise i svingteknikk, eller lignende vet vi med sikkerhet at øker frekvens og alvorlighet av ulykker. Derfor unngås det bevisst. Kurset per i dag fungerer mer eller mindre kun som en demonstrasjon for å vise at hvis man kjører fort, går det til helvette. Kurset bruker for øvrig bare 90 minutter på kjøring. AnonymBruker skrev (På 11.7.2022 den 18.46): Da har du tydeligvis ikke gått teorikurset? Anonymkode: f847b...22a Første femten mintter: Hva er dine forventninger? Myndighetenes mål. Hva kreves for å nå forventningene? Praktisk info. Eventuelt hva kan du om å sikre personer og last (hvis man har tid. Neste 45 minutter: Øve på å sikre personer og last i sikkerhetshall. 90 minutter med kjøring: Noen har 30 minutter pause innimellom. 30 minutter oppsummering: Erfaringsdeling, ta stilling til sterke og svake stilling. Vurdering av tiltak for å unngå ulykker. Hvor lærer man noe? Mange lærer veldig lite. Det er sløsing med penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #16 Del Skrevet 14. juli 2022 ajarRun skrev (9 minutter siden): Å undervise i svingteknikk, eller lignende vet vi med sikkerhet at øker frekvens og alvorlighet av ulykker. Derfor unngås det bevisst. Kurset per i dag fungerer mer eller mindre kun som en demonstrasjon for å vise at hvis man kjører fort, går det til helvette. Kurset bruker for øvrig bare 90 minutter på kjøring. Første femten mintter: Hva er dine forventninger? Myndighetenes mål. Hva kreves for å nå forventningene? Praktisk info. Eventuelt hva kan du om å sikre personer og last (hvis man har tid. Neste 45 minutter: Øve på å sikre personer og last i sikkerhetshall. 90 minutter med kjøring: Noen har 30 minutter pause innimellom. 30 minutter oppsummering: Erfaringsdeling, ta stilling til sterke og svake stilling. Vurdering av tiltak for å unngå ulykker. Hvor lærer man noe? Mange lærer veldig lite. Det er sløsing med penger. Ser jo flere ting du nevner der som er lærerikt for en nybegynner sjåfør. Hvorfor sier du at en ikke lærer noe? At enkelte kan det fra før er uvesentlig da alle skal ha vært gjennom det. Eller mener du at hvis en sier at en kan det fra før så skal en få slippe? Sløsing med penger? Betalte vel over 20 000kr på kurs nevnt i HI. Anonymkode: f5160...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #17 Del Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 23.19): Ser jo flere ting du nevner der som er lærerikt for en nybegynner sjåfør. Hvorfor sier du at en ikke lærer noe? At enkelte kan det fra før er uvesentlig da alle skal ha vært gjennom det. Eller mener du at hvis en sier at en kan det fra før så skal en få slippe? Sløsing med penger? Betalte vel over 20 000kr på kurs nevnt i HI. Anonymkode: f5160...8fd Han er tydelig en trafikklærer som ikke ser utbyttet av sikkerhetskurs på øvingsbane. Alle jeg har snakket med har sett verdien i kurset, og har fått seg mange aha-opplevelser som de ikke har tenkt over. Det handler om å videreutvikle evnen til å unngå ulykker. Selvfølgelig har læringsutbyttet mye med lærerens evne til å se hva hver enkelt elev trenger for å få et utbytte, men man kan ikke disse et helt kurs kun fordi vi har en del mindre gode lærere i vårt langstrakte land. Det handler ikke om å avskaffe et helt kurs, men heller ha en kvalitetskontroll av alle lærere. Skulle vært enklere å plukke av autorisasjonen. Anonymkode: 5e05d...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #18 Del Skrevet 16. juli 2022 ajarRun skrev (På 7.7.2022 den 19.38): Gjesp! Det virker ikke bortkastet, tvert i mot. Både lærer og elev føler at det er nyttig. Det er noe av problemet. Litt som akupunktur eller ørelys. Det føles som det virker, det føles nyttig. Men det fungerer selvsagt ikke og noen får punktert lunge og noen får tettere øreganger. Ting som føles nyttige er farlige. Da må vi ha empiri, evidens. De tidligere glattkjøringskursene hadde også som intensjon å redusere ulykker. Kursene for lastebilsjåfører og ambulanser har gode intensjoner. Kursene for lastebilkursene øker ulykkesrisikoen med 9 til 36 prosent. Tenk det, de betaler 8000 kroner for å bli farligere sjåfører! Alle studier viser det samme. Enten har kursene ingen effekt (type en liten men ikke statistisk signifikant økning i ulykker) eller så øker de ulykkestallene. Lærerargumentet ditt er "no real scottsman"-tankefeilen. Og det er dessuten irrelevant. Å pålegge noen å ta et kurs som stort sett blir tilbudt av udugelige fjols er fortsatt problematisk. Hvis det skal være påbudt må det være en forutsetning at man får det man skal ha. Det gjør man selvsagt ikke i dag, en veldig stor andel trafikklærere er evneveike. Men det er irrelevant, alle kurs av denne typen har enten ingen eller negativ (og ofte betydelig negativ) effekt. Ny sikkerhetskurs på øvingsbane ble designet av personer med veldig begrenset kompetanse i holdningsendring og i psykologi. Det er vel en master eller to i tull som yrkespedagogikk (prøv å les de masteroppgavene noen av trafikklærerne har skrevet i yrkespedagogikk, ræl), og en med fagbrev som mekaniker og et årsstudium i veiledning. Dette er ikke åndseliten. Dette er ikke folk som har forsket en dag i sitt liv. De har bare gått inn med gode intensjoner og gjort kurset annerledes. Jeg er tilbøyelig til å tro at det ikke har like stor negativ effekt som det gamle kurset, men det er ingen studier eller forskning som viser en positiv effekt. Det er ingen grunn til å tro det har en positiv effekt. Trafikklærere skjønner ikke forskrifter, de skjønner ikke lærerplaner og de kan ikke pedagogikk. Det er absurd. Jeg var på kurs i gjennomføring av sikkerhetskurs på øvingsbane (kan noen pisse på den som kom på det idiotiske navnet?) og en av lærerne presterte å si: "ELEVEN SKAL IKKE LÆRE NOE PÅ BANEN!" Hvor absurd. Tenk en lærer som ikke vet hva læring er. Jeg skulle mye heller brukt en dag til å gi eleven opplevelser og erfaringer på ekte veier i ekte situasjoner med ekte farer. Det vil være uendelig mye mer nyttig. Refleksjon krever ikke et kurs på en oljete bane med pappfigurer. Her utviser du en høy grad av påståelighet og personlige meninger om andre yrkesutøvere, og det blir vanskelig å ta deg på alvor. Kunne du vist til noen kilder? Eller latt være å være så bastant og påståelig? Anonymkode: 85749...92c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her utviser du en høy grad av påståelighet og personlige meninger om andre yrkesutøvere, og det blir vanskelig å ta deg på alvor. Kunne du vist til noen kilder? Eller latt være å være så bastant og påståelig? Anonymkode: 85749...92c Be personen linke til den prisen på 8000kr 😂 Anonymkode: f5160...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Be personen linke til den prisen på 8000kr 😂 Anonymkode: f5160...8fd Kan handle om hvor langt unna skolen er banen. Hos oss er det en totalsum på ca 6000, inkludert kjøring til og fra. Vi er så heldig at vi er 40 minutter unna, men om de bor lenger unna blir det naturligvis dyrere. Anonymkode: 5e05d...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå