Gå til innhold

jeg mistet besinnelsen i går

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter at niåring var stygg i munnen og kalte meg for fuckings bitch så ble det mobilforbud og ingen skyss til håndballtrening som betyr ingen håndballtrening. 

Niåring ble da sur og løp ut i bilen for å kjøre dit selv. Nøkkelen lå i bilen så jeg løp etter. Dette endte med at jeg sklei på vått gult i garasjen og slo meg både gul å blå. Da gikk det svart og jeg rev opp bildøren, klep tak i niåringen og reiv henne ut bilen mens jeg kjeftet. Hun hylte i smerte fordi jeg klep hu hardt og løp avgårde. Etterpå fikk hun roet seg, men jeg føler meg ikke noe bra etter denne hendelsen. I dag er hun blå der jeg klep henne. 

Hva gjør jeg??

Anonymkode: 9480f...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun en diagnose? 

Anonymkode: ec260...945

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hun en diagnose? 

nei. hun hadde en dårlig dag

Skrevet

Snakk med henne. 
du er da også bare et menneske! 
Dette går fint- Hun er stor nok til å forstå at handling = konsekvens. 

Anonymkode: 0ea79...2eb

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

etter at niåring var stygg i munnen og kalte meg for fuckings bitch så ble det mobilforbud og ingen skyss til håndballtrening som betyr ingen håndballtrening. 

Niåring ble da sur og løp ut i bilen for å kjøre dit selv. Nøkkelen lå i bilen så jeg løp etter. Dette endte med at jeg sklei på vått gult i garasjen og slo meg både gul å blå. Da gikk det svart og jeg rev opp bildøren, klep tak i niåringen og reiv henne ut bilen mens jeg kjeftet. Hun hylte i smerte fordi jeg klep hu hardt og løp avgårde. Etterpå fikk hun roet seg, men jeg føler meg ikke noe bra etter denne hendelsen. I dag er hun blå der jeg klep henne. 

Hva gjør jeg??

Prat rolig om hva som skjedde og hvor farlig det kunne vært om hun fikk start på bilen. 

Anonymkode: cd7b9...cb6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hun en diagnose? 

Hæ?? Det er da ingenting her som indikerer at ungen har noe som helst diagnose?!🤦🏼‍♀️ 

Ts, jeg syns det er viktig du sier unnskyld til ungen og snakker med henne, og sier det var ikke greit det du gjorde. 

Anonymkode: cd29c...6cf

• Liker 16
Skrevet (endret)

Si unnskyld til ungen, hvis du synes/føler det er det riktige å gjøre. Forklar hvorfor ting ble sånn.

Det går sikkert bra.

Endret av Entern
Skrevet

Be om unnskyldning og jobb med deg selv! 

Å straffe barn med å kutte ut trening synes jeg er hårreisende. Ikke rart hun blir lite samarbeidsvillig 

Anonymkode: 7cbac...03c

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva gjør jeg??

Gå til henne, ta en prat, forklar, si unnskyld. Det går nok helt fint. 😊 foreldre er bare mennesker vi og, og kan gjøre feil når følelsene tar overhånd. Det viktigste er at vi lærer av det og samtidig kan lære  barna våre kommunikasjon og hvordan man kan håndtere ting i ettertid når man har gjort noe dumt. Fin lærdom i det og. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Skrevet

Kan du prøve å gi konsekvenser som på en måte lærer henne hvorfor det ikke er greit å kalle deg for fuckings bitch? Fordi å ikke ha mobil og trening er jo ikke en konsekvens man møter på i den ekte verden. Kan du lære henne hva disse ordene betyr? Forklare henne om prostitusjon og følelsesmessig kontroll? Det er tydelig at dette var en situasjon der begge klikket kanskje av slitenhet eller stress? Da føler jeg det blir feil å kutte ut trenging som er en bra måte og håndtere stress og frustrasjon. Det er jo nettopp det hun trenger. Føler den straffen jobber mot seg selv. Barn som har svartnet til av sinne trenger å lære å håndtere sinne, da blir det feil å nekte trening. Jeg mener at en bedre «straff» eller konsekvens er at hun er nødt til å prøve mindfullness hver kveld i en uke for eksempel. Det et også veldig viktig å si unnskyld.

• Liker 6
Skrevet
Humle Brumle skrev (4 minutter siden):

Kan du prøve å gi konsekvenser som på en måte lærer henne hvorfor det ikke er greit å kalle deg for fuckings bitch? Fordi å ikke ha mobil og trening er jo ikke en konsekvens man møter på i den ekte verden. Kan du lære henne hva disse ordene betyr? Forklare henne om prostitusjon og følelsesmessig kontroll? Det er tydelig at dette var en situasjon der begge klikket kanskje av slitenhet eller stress? Da føler jeg det blir feil å kutte ut trenging som er en bra måte og håndtere stress og frustrasjon. Det er jo nettopp det hun trenger. Føler den straffen jobber mot seg selv. Barn som har svartnet til av sinne trenger å lære å håndtere sinne, da blir det feil å nekte trening. Jeg mener at en bedre «straff» eller konsekvens er at hun er nødt til å prøve mindfullness hver kveld i en uke for eksempel. Det et også veldig viktig å si unnskyld.

helt enig. men når det først hadde kommet ut av munnen min så kunne jeg ikke ta det tilbake. Da måtte det blir slik.. men mindfullness har jeg ingen erfaring med

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg kan relatere, og det er helt forferdelig med den samvittigheten man sitter igjen med som mor. Jeg gjorde noe lignende for mange år siden, og hendelsen plager meg enda. 

Du bør sporenstrekt ta en lang prat med barnet hvor du forklarer nøye hvorfor du reagerte som du gjorde og gi henne en uforbeholden unnskyldning. 

Anonymkode: 0c95f...b12

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør jeg??

Hvorfor i all verden forbyr du henne å dra på håndballtrening?

Anonymkode: 0ec64...b0d

• Liker 3
Skrevet

Du tok for hardt i henne og det skal du be om unnskyldning for. For resten skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Barn på 9 år må forstå at dårlig oppførsel får konsekvenser.

Anonymkode: 3d3c7...b86

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tok for hardt i henne og det skal du be om unnskyldning for. For resten skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Barn på 9 år må forstå at dårlig oppførsel får konsekvenser.

Dette. Og jeg hadde forlangt en unnskyldning fra ungen også, en niåring vet at sånt språk er totalt uakseptabelt. 

Anonymkode: 3979d...79d

• Liker 4
Skrevet

Konsekvenser må være forståelige. Telefon og trening har ikke noe med stygt snakk å gjøre og bidrar bare til at hun blir ulykkelig og rasende over å miste det sosiale. 

Hvis man snakker stygt, må man forlate rommet, eventuelt gå på sitt eget rom. Hvis man ikke kan oppføre seg blant folk, er den naturlige konsekvensen at man må forlate en situasjon og være alene inntil man oppfører seg. Jeg tenker ikke på husarrest eller å bli innestengt på rommet (det synes jeg er barnemishandling), men om å få beskjed om å fjerne seg.  

Når konsekvenser er forståelige og er en naturlig følge av det man har gjort, blir det lettere å akseptere, i tillegg til at det ikke skaper bitterhet og hat i barnet.

Anonymkode: e76c6...e47

Skrevet

Sjekk ut mestringsprogrammet www.littsint.no. Det hjelper deg til å jobbe med dine egne strategier for hva du kan gjøre for å ikke bli så aktivert når barnet oppfører seg dårlig. 

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen, det er ikke greit, men det kan skje den beste 1 gang. Den dårlige samvittigheten er et tegn på at du må ta grep og endre hvordan du selv håndterer slike situasjoner, når du får vondt og blir redd. 

Første skritt er å snakke med barnet, si at dette var feil håndtert av deg og si unnskyld. Det kunne du gjort allerede i går, men det er ikke for sent i dag. Jeg ville også snakket om hva fuckings bitch betyr, og være ærlig på hva slik språkbruk gjør med deg som menneske og hva det gjør med andre om de blir kalt det. Det unnskylder ikke din håndtering, men det er viktig at det blir adressert. 

Anonymkode: 29b1b...847

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør jeg??

Høres ikke bra ut, det du drev med var både fysisk vold og psykisk vold.. Og du burde virkelig prate med barnet ditt, og få hun til å forstå at dette er DIN feil (mor) og ikke hennes, hvis ikke så kommer hun nok til å være redd for deg resten av livet.

Selv om barna gjør gale ting, så straffer man ikke på den måten at det fremmer redsel og frykt. Det er psykisk vold, hun må få bli kjørt på håndballtrening selv om ting gjør dritt.. Dere må prate og være konsekvente, men ikke straffe på disse måtene. Altfor mange foreldre nå i dag som driver med disse voldstypene, men ikke er klar over det selv. Kanskje dra på foreldrekurs coskurs etc? 

Skrevet
8 minutter siden, Rosatoast said:

Høres ikke bra ut, det du drev med var både fysisk vold og psykisk vold.. Og du burde virkelig prate med barnet ditt, og få hun til å forstå at dette er DIN feil (mor) og ikke hennes, hvis ikke så kommer hun nok til å være redd for deg resten av livet.

Selv om barna gjør gale ting, så straffer man ikke på den måten at det fremmer redsel og frykt. Det er psykisk vold, hun må få bli kjørt på håndballtrening selv om ting gjør dritt.. Dere må prate og være konsekvente, men ikke straffe på disse måtene. Altfor mange foreldre nå i dag som driver med disse voldstypene, men ikke er klar over det selv. Kanskje dra på foreldrekurs coskurs etc? 

Nå må du roe deg helt ned. Hun kommer ikke til å være redd for mora resten av livet for hun tok hun hard i armen en gang.

• Liker 14
Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Å betegne det inntrufne som psykisk vold viser hvor langt vi er kommet i uberettiget foreldrekritikk. Uansett skal foreldre sitte igjen med dårlig samvittighet synes det som. Hvis man som 9 åring kaller sin mor for fuckings bitch tåler en fint å gå glipp av litt sosialt en dag. Stygge handlinger får konsekvenser, og barnet lærer på den "harde måten" at slik utsagn er totalt uakseptable overfor andre mennesker. Nesten gang kan det være et annet sårbart barn eller menneske som kan bli utsatt for dette stygge uttrykket. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...