Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bare lurte på om det er tilfelle hvor det går an å bli gravid på andre tidspunkt enn bare rett i EL-tida. Hørte det går an mens man har mensen. Enn rett etter da? Rett etter EL da? Jeg er rådvill :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan IKKE bli gravid utenom eggløsningstiden. Da er det jo ikke noe egg der, og uten egg, ingen baby.

Grunnen til at man kan bli gravid feks. rett etter mens er at man da har hatt eggløsning. Altså, noen har uregelmessige eggløsninger, og det gjør at man (uten å måle/teste da) ikke kan vite helt når man har eggløsning, og dermed heller ikke når man ble gravid.

I tillegg så er noen sædceller svært utholdende og kan leve i hele fem dager! Så hvis du eksempelvis får en litt tidlig eggløsning (vanlig er ca dag 14) på dag 10 og hadde sex sist på dag 5, så er det en teoretisk mulighet for unnfangelse. Håper det ble forståelig. Men altså, ikke egg, ikke baby!

Skrevet

Hei Rabalder.

Skjønner godt at du lurer jeg, det er ikke så lett alltid, og det er jo bra at man kan spørre et sted.

Det er slik at man kun kan bli gravid før el, og på dagen for el. Når el er varierer fra person til person. Men de fleste har el ca 14 dager etter 1. mensdag. Du kan da bli gravid 5 dager før el og på el dagen. Noen har el 1 uke etter 1. mensdag, så derfor har de blitt gravide rett etter mens, virker det. OG så kan sædcellene overleve i deg i opptil 5 dager.

Håper dette hjelper litt. Hvis ikke er det bare å spørre, så er det alltid svar å få.

Klem fra Super-G

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...