Gå til innhold

Vekstkontroll med funn av stort bukomfang på foster, noen med erfaring/kunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på vekstkontroll på sykehuset denne uken. (Uke 32).

Der ble det oppdaget vekstavvik på plussiden for foster, kun på bukomfanget.

Absolutt alle andre mål var helt normale.

Vi er satt opp på ny kontroll ganske snart, så vi følges opp.

Lurer dog på om noen her inne har opplevd det samme? Altså kun bukomfang?

Anonymkode: 5964b...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være egenetisk, er dere eller du overvektig og får det meste av fettet rundt midjen?

Anonymkode: 8c90d...54d

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kan være egenetisk, er dere eller du overvektig og får det meste av fettet rundt midjen?

Anonymkode: 8c90d...54d

Takk for svar. Vi er faktisk heller tvert om, veldig slanke, så tror kanskje ikke det er caset?

Skrevet

Vi fikk den samme beskjeden, men det viste seg å bare være inkompetent pisspreik.

Anonymkode: 31594...c4a

• Liker 4
Skrevet

Var det stort avvik? Jeg ble fulgt opp med mange vekstkontroller pga svangerskapsdiabetes. Ene kontrollen var bukomfanget større i forhold til de andre målene. Men alle målene var en del over "normalen". Ut kom en gutt på 3000 g i uke 39. På neste kontroll så var det normalt igjen. Legen sa ihvertfall til meg at ofte så kan det bare være en målefeil feks.

Anonymkode: ac886...1d9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk den samme beskjeden, men det viste seg å bare være inkompetent pisspreik.

Anonymkode: 31594...c4a

Er det jeg satser på. De har styrt og holdt på så mye nå med både termindato og og og at man blir helt matt😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Var det stort avvik? Jeg ble fulgt opp med mange vekstkontroller pga svangerskapsdiabetes. Ene kontrollen var bukomfanget større i forhold til de andre målene. Men alle målene var en del over "normalen". Ut kom en gutt på 3000 g i uke 39. På neste kontroll så var det normalt igjen. Legen sa ihvertfall til meg at ofte så kan det bare være en målefeil feks.

Anonymkode: ac886...1d9

+20%, altså over.

Jeg har ingen diabetes, synfysemålet er helt fint, samt absolutt alle andre mål. De beregnet baby for å være ca 2kg (det vet jeg er en estimering man aldri kan stole helt på), hvilket også er innafor normalen. 

Jeg var nøyaktig 32+0 ved måling.

De andre barna mine har vært:

45cm 2786gram

51cm 3060gram

48cm 3438gram

Så jeg vil ikke si de har vært spesielt store de heller.

Man blir selvsagt nervøs når de sier slikt. Hun snakket om at det kunne tyde på alt fra nyrefeil til noe med lever og bla bla bla.

Skrevet

Det er jo ikke inkompetent pisspreik, det er at ultralyd er en ganske unøyaktig undersøkelse. Det krever gjentatte undersøkelser for å junne vurdere om det er signifikante funn eller bare en målefeil av noe slag. Når det bare er én avvikende måling er det jo og mindre sannsynlig at det er noe alvorlig feil. Det må uansett følges opp med kontroll, men sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for selv om det alltid føles litt ekkelt med avvikende målinger.

Anonymkode: 62a1b...9ac

• Liker 8
Skrevet

Jeg er selvfølgelig glad man følges opp. Derimot så er det litt mangelfull informasjon ift hva feks forstørret bukomfang på et foster faktisk kan innebære dersom det er en årsak som er negativ.

Man får bare beskjed: her er det vekstavvik på bukomfang så vi ønsker å sette opp en ny time for kontroll.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er selvfølgelig glad man følges opp. Derimot så er det litt mangelfull informasjon ift hva feks forstørret bukomfang på et foster faktisk kan innebære dersom det er en årsak som er negativ.

Man får bare beskjed: her er det vekstavvik på bukomfang så vi ønsker å sette opp en ny time for kontroll.

Det er nok fordi de ikke har mer informasjon om det bare er bukomfanget som er avvikende. Hvis de hadde sett at hen manglet en nyre hadde du nok fått beskjed om det. 

Det er et veldig uspesifikt funn, det kan være mange forskjellige ting, men mest sannsynlig ingenting, og da er det ikke så lett å informere mer. 

Anonymkode: 62a1b...9ac

• Liker 1
Skrevet

Minstemann hadde vel +20-25% på magemål i forhold til resten. Han skulle vistnok bli skikkelig stor! Jeg hadde svangerskapsdiabetes og hadde derfor flere vekstkontroller(32, 36, 38 og 40). Dette holdt seg fra vel uke 32. 

Ble satt igang 40+0 , han var da estimert til ca 4 kg. Ut kom en deilig liten unge på 47cm og 3.3 kg 😂 han var absolutt ikke stor og helt innenfor gjennomsnittet på høyde for vekt 😊

Anonymkode: 0b9ef...0bd

Skrevet

Hos meg var det forresten bekymring for at han fikk for mye sukker og derfor bli stor. Men hovedproblemet var at mye sukker i graviditeten kunne gjøre blodsukkeret ustabilt etter fødsel når barnet ikke produserer nok insulin selv og kan få føling. Men det var nok i hovedsak på grunn av svangerskapsdiabetesen(brukte insulin).

Anonymkode: 0b9ef...0bd

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her. Da har jeg vært på vekstkontroll igjen. Denne gangen hos en spesialist og ikke ultralyd jordmor.

Spesialisten sa rett ut: jeg reagerer ikke på noen av målene her og hadde ikke kalt deg inn tilbake utifra de forrige. Her er alt fint! Maks 3.5kg baby slik det ser ut nå.

Ergo; bare tull hele opplegget! Spesialisten er flinkere enn jordmoren, så enkelt!

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært på to vekstkontroller pga planlagt ks. Uke 28 var det +15% i bukomfang, og i uke 32 +13%. Estimert til 3,5kg hvis kurven holder seg slik frem til uke 39 og ks. De har ikke nevnt noe som helst om at dette er noen betydelige avvik som er grunn til bekymring her iallefall. 

Har et barn fra før som ble antatt å være godt over 4,3kg rett før jeg ble satt igang uke 39. Men kom ut 3,8kg og 52cm. 

Anonymkode: e6e2c...b9a

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at ungen min kom til å være stor, rundt 4,5 kg eller mer. Han var 3,5🙈 tror ikke ultralyd er så nøyaktig nei...

Anonymkode: 8c34e...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...