Gå til innhold

1,5 åring som tester grenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okej må høre med dere her, kanskje noen kan komme med tips. 

Jenta mi på 1,5 år tester grenser så veldig om dagen, og jeg sliter litt med hvordan jeg skal reagere. Et eks: vi var på sykkeltur endag, stoppet og lekte litt for så deretter sitte på sykkelen igjen. Jeg forklarer i god tid at nå skal vi sykkle hjem og snakker rundt det i god tid før jeg setter henne på. Men hun klikker helt og nekter å sitte uansett hvordan jeg prøver å vinkle situasjonen. Samme er det å sette henne i bilstolen, eller hver gang hun knke får viljen sin. Kan finne på å kaste ting osv. 

jeg vil ikke gjøre noe feil i oppdragelsen av henne, og lurer på hvordan jeg skal reagere i en sånn situasjon. Jeg pleier nå å prate med en rolig stemme, samtidig som hun ikke får viljen sin. Men som idag når hun klikker febrilsk så måtte jeg bare bære henne hjem. 

Takk for at du gadd å lese så langt

tar alle tips med stor takk. 

Anonymkode: b3587...f08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det for sent med abort?

Anonymkode: b4e75...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

oooops, feil tråd. 

Skrevet

Gutten min på 1,5 er helt lik. Nettopp begynt å skikkelig pushe grenser. Når vi skal sette han i bilstolen så spenner han hele kroppen så jeg ikke får han inn i bilen. Er han mett så kan han finne på å slenge hele tallerken i gulvet. Følger tråden for jeg trenger også tips 😂 Du er ihvertfall ikke alene

Anonymkode: 4f6d3...bd7

Skrevet

Tips, du skal ikke være vennen deres. Det er du som bestemmer. De tester grensene hele tiden. Normalt. Men, du er sjefen. 

Anonymkode: 403fe...60f

• Liker 1
Skrevet

Du gjør helt riktig:) Finnes ikke quick-fix, dessverre. Er bare å fortsette å være rolig og bestemt. Og få litt avlastning når du holder på å klikke.. Dersom du kan avlede er det ok, men også det å vise sympati for fortvilelsen deres er bra. Lykke til!!

Anonymkode: f6211...746

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig! Hun er uansett så liten, at ikke sikkert å forklare hjelper deg så mye, selv om det kan være riktig måte å gjøre det på. 

Handler litt om personlighet til barn også! 

Har du prøvd å gi valg? Feks si kort setning. 

Skal du gå selv eller skal mamma bære deg? Da blir det ofte det barnet begynner å fokusere på, om du er heldig 😁😁

Anonymkode: 33d08...7bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gutten min på 1,5 er helt lik. Nettopp begynt å skikkelig pushe grenser. Når vi skal sette han i bilstolen så spenner han hele kroppen så jeg ikke får han inn i bilen. Er han mett så kan han finne på å slenge hele tallerken i gulvet. Følger tråden for jeg trenger også tips 😂 Du er ihvertfall ikke alene

Anonymkode: 4f6d3...bd7

Det er slik den alderen er. De oppdager at de har egen vilje, de lærer mer for hver dag. Man må bare gjennomføre det man skal, som å sette inn i bilstolen. 

Jeg har begynt med å bruke god tid på disse utbruddene. Jeg trøster når barnet roer seg og viser hele tiden at jeg er rolig mens det står på. 

Hos meg gjelder det bilstol, klær, mating, bad, bleieskift og legging. Litt vilje hele tiden. De tingene vi absolutt må, de gjennomfører jeg rolig. De tingene vi ikke må, de tilpasser jeg. 

Anonymkode: 2bddc...ae2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er slik den alderen er. De oppdager at de har egen vilje, de lærer mer for hver dag. Man må bare gjennomføre det man skal, som å sette inn i bilstolen. 

Jeg har begynt med å bruke god tid på disse utbruddene. Jeg trøster når barnet roer seg og viser hele tiden at jeg er rolig mens det står på. 

Hos meg gjelder det bilstol, klær, mating, bad, bleieskift og legging. Litt vilje hele tiden. De tingene vi absolutt må, de gjennomfører jeg rolig. De tingene vi ikke må, de tilpasser jeg. 

Anonymkode: 2bddc...ae2

Godt svar.

Du forholder deg rolig, viser forståelse og trøster. Samtidig er du bestemt og gjennomfører det som må gjøres, f. eks tannpuss. Der det er praktisk mulig kan barnet få to valg (den blå eller grønne genseren?) for at barnet skal få oppleve noe autonomi i sin egen hverdag (bestemme selv.)

Husk at det er din ro som skal påvirke barnet (barnet lærer å regulere seg selv slik) og ikke barnet som skal trekke deg inn i sitt indre følelseskaos.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er nok veldig for sent ja😅😅

Skrevet

1,5 - åringen her har også til tider veldig lite lyst til å sitte i bilstolen nå. Jeg prøver å forebygge i akkurat de situasjonene, siden jeg vet hun ikke vil sitte i den stolen. Forrige uke hjalp det at hun fikk låne bilnøkkelen mens jeg satt henne oppi. Det er gammelt nytt nå, så den bare kaster hun fra seg. Men i går var det stas nok at et stort, rødt høstløv fikk bli med oss inn i bilen å kjøre hjem. Det hjelper også ofte at helten hennes, storesøster på tre, setter seg inn i bilen først. 

Enkelte dager er sånt nytteløst. Jeg vil ikke presse henne ned i bilstolen, så gjør det jeg kan for å unngå det, og venter heller en liten stund og prøver på nytt hvis vi havner der. Ellers er jeg rolig, vennlig, men bestemt og sier ting som at "du må dessverre sitte i stolen når vi kjører bil, og nå skal vi hjem å lage middag. Huff, jeg vet det er plagsomt å sitte fast der, altså". 

Anonymkode: 2b5e9...09a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...