amourerah Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Nydelig jente.❤ jeg får så vondt inni meg når folk blir behandlet dårlig paga etnisitet. Vi er alle mennesker uavhengi farge, og vi må respektere hverandre vi lever I 2021. Rasisme-debatten: − Derfor er jeg lei Vi overdriver ikke, vi reagerer ikke unødvendig, vi er ikke sinte for null grunn og vi lager definitivt ikke en sak ut av det blå. Folk som ikke er mørke i huden er privilegerte og har flere muligheter. Privileger handler ikke om at du som hvit ikke har problemer. Det handler om at dine problemer aldri vil oppstå på bakgrunn av at du er hvit. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9XEW6/rasisme-debatten-derfor-er-jeg-lei 4
Mari Y Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 (endret) amourerah skrev (22 minutter siden): Nydelig jente.❤ jeg får så vondt inni meg når folk blir behandlet dårlig paga etnisitet. Vi er alle mennesker uavhengi farge, og vi må respektere hverandre vi lever I 2021. Rasisme-debatten: − Derfor er jeg lei Vi overdriver ikke, vi reagerer ikke unødvendig, vi er ikke sinte for null grunn og vi lager definitivt ikke en sak ut av det blå. Folk som ikke er mørke i huden er privilegerte og har flere muligheter. Privileger handler ikke om at du som hvit ikke har problemer. Det handler om at dine problemer aldri vil oppstå på bakgrunn av at du er hvit. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9XEW6/rasisme-debatten-derfor-er-jeg-lei Jeg er litt delt. Det er dessverre noen antirasister som overdriver, jmfr Espen Eckbo og blåser rasisme over til noe mer enn det er. Men det er helt klart at det også er et reellt problem. Så, ja, oppgitt over rasister som gjemmer seg bak 'islamkritikk' og 'Hege Storhaug er ikke rasist' og osv , og noen antirasister som drar dette så inn i granskauen ut der det ikke hører hjemme. Men opplever at de aller fleste er såpass fornuftige at de forstår at dette ikke er greit. Og det er ikke vanskelig og å være enig med antirasistene i at rasisme er et samfunnsproblem Endret 20. oktober 2021 av Mari Y 1
Lava Anne Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg skjønner det veldig. Vet da godt at jeg slipper unna med det å kritiseres eller bli vitset om for hudfarge fra barnsben av, kanskje bortsett fra et og annet abstrakt innlegg om hvithet, som jeg ikke tar personlig, og som jeg ikke forstår at andre hvite tar personlig. Jeg ser på det å gjøre et poeng av min hudfarge som et forsøk på å kreve forståelse og innimellom også et forsøk på å hevne seg, og jeg har en slags respekt for følelsen av å ha lyst til å påføre folk et stigma, når man selv har måttet leve med stigma. Jeg synes i hvert fall det er veldig naturlig. Hender det jeg synes det er slitsomt og urettferdig? Ja, men det gjør meg ikke så mye - jeg forstår det. Har dog kranglet med en som sa at jeg aldri kunne forstå hvordan han hadde det fordi jeg var hvit. Jeg synes fremdeles vi skal ha lov til å prøve og også delvis lykkes i å leve oss inn i hverandre. Vi kan ikke lukke hverandre ute fra identifikasjon.
Entern Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Det finnes rasistiske skrifter som er over 4000 år gamle. Mennesker har alltid vært sånn. En teori er at vi sliter med å relatere til/føle empati for mennesker utenfor vår egen gruppe, og at dette er genetisk. Universelle religioner og ideologier hjelper mot dette men jeg tror ikke det noen gang blir helt borte. 2
Drizzt Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Like barn leker best. Folk som er på samme ''bølge'' kulturelt og finner hverandre på grunn av felles grunnlag, går best sammen. Dette handler ikke om hudfarge, men om kulturell tilhørighet. Jeg vil heller påstå at det er hijaben som kan føre til at mange nordmenn vil naturlig skape distanse. Hijab er ikke noe som er en del av kulturen i Norge og oppleves som fremmed. Når man i tillegg er opplyst nok å vite hva hijab står for og hvordan kvinner behandles i andre land for å nekte å ha på den obligatoriske hijaben, så er det enda mer logisk å holde en distanse. Det er selvfølgelig ikke greit at 1 elev utelates fra klassebilde (slike historier har blitt fortalt i media også om barn som sitter i rullestol), så der er det lærerens holdninger det er noe feil med. At man stirrer på personer som ser annerledes ut enn en selv, er ikke så rart. Før jeg ble født jobbet min far i et land i Midt-Østen i 2 år og ledet et stort prosjekt der. Han ble stirret veldig på i gata som en hvit mann med vestlige klær. Han tok ikke narr av det og syntes det var normalt - han så jo annerledes ut enn de som bor der. Det var få vestlige der på den tiden, så de var nok nysgjerrige på ham. Min mor tilbrakte noen år i et afrikansk land, igjen før jeg ble født, og jobbet som helsepersonell for en stor hjelpeorganisasjon. Gjett om hun ble både stirret og tatt på av kvinnene der - en hvit kvinne med lyst hår og vestlige klær - det var stor interesse, men som hun fortalte meg - det var nysgjerrighet og hun tok ikke narr av det. Så å bli stirret på trenger ikke være negativt. Men begge foreldrene mine opplevde flere rasistiske bemerkninger for sin hudfarge. Min mor fikk høre fra afrikanske kvinner som fniset at hun burde tilbringe mer tid i sola for å få litt farge i ansiktet. Hun var for hvit nemlig. Hun måtte være syk? Min far fikk høre at han burde la skjegget gro og at hvite menn var så bleke fordi de kanskje ikke spiste sunt? Er det greit å spøke med hvite sin hudfarge? Er det rasisme eller noe annet? Så kan man fint argumentere at å være hvit i huden er en fordel i Norge like mye som å være mørk i huden er en fordel i et land hvor de aller fleste er mørke i huden. ''Rasismen'' går begge veier og er man annerledes både i utseende og kulturelt, så er det kortere vei til å bli behandlet annerledes. Uansett hudfarge, uansett hvor man i verden befinner seg. P.S. Jo, det finnes utvilsomt erkeekte rasister, men de er ikke mange. Det er viktig å ikke falle for fristelsen å generalisere og å blande ting. Og jo, jeg har vokst opp i forskjellige land og har sånn sett alltid vært utlending bortsett fra en periode i barndommen hvor jeg bodde i mitt hjemland. Jeg vet alt om å være annerledes, jobbe dobbelt så hardt på skolen og føle at man ligger 2 steg bak hele tiden fordi man er fremmed og har et fremmed navn. Men ikke alt handler om rase. Noen ganger er det nysgjerrighet, uvitenhet, tidligere dårlige erfaringer og ren skepsis. Man bekjemper det ikke ved å kalle det for rasisme. 9
Lomvi Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Pivot Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 amourerah skrev (12 timer siden): Nydelig jente.❤ jeg får så vondt inni meg når folk blir behandlet dårlig paga etnisitet. Vi er alle mennesker uavhengi farge, og vi må respektere hverandre vi lever I 2021. Rasisme-debatten: − Derfor er jeg lei Vi overdriver ikke, vi reagerer ikke unødvendig, vi er ikke sinte for null grunn og vi lager definitivt ikke en sak ut av det blå. Folk som ikke er mørke i huden er privilegerte og har flere muligheter. Privileger handler ikke om at du som hvit ikke har problemer. Det handler om at dine problemer aldri vil oppstå på bakgrunn av at du er hvit. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9XEW6/rasisme-debatten-derfor-er-jeg-lei Det skal selvsagt ikke være slik, og det er trist å lese. En ting jeg savner i denne debatten er dette med kriminalitet blant innvandrere. Dette er en viktig årsak til negativitet rundt innvandring og innvandrere. Innvandrere er overrepresentert blant straffede og andre registrerte gjerningspersoner. Så, hvorfor anerkjennes ikke dette som et av problemene i denne debatten? Hvorfor tar ikke lovlydige innvandrere et oppgjør med kriminelle innvandrere i debatten? Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/mer-detaljerte-tall-for-siktede-med-innvandrerbakgrunn 4
Madame Butterfly Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 Det finnes rasisme, og mye av det er stygt. Dette hun fortalte om klassebildet var til å få vondt i magen av. 1
amourerah Skrevet 21. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2021 3 minutter siden, Madame Butterfly said: Det finnes rasisme, og mye av det er stygt. Dette hun fortalte om klassebildet var til å få vondt i magen av. Helt enig! Håper lærer fikk sparken sånn holder man bare ikke på. Helt uakseptabelt. 2
Entern Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 amourerah skrev (Akkurat nå): Helt enig! Håper lærer fikk sparken sånn holder man bare ikke på. Helt uakseptabelt. Enig.
Gjest Lampe1 Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 amourerah skrev (På 20.10.2021 den 23.45): Nydelig jente.❤ jeg får så vondt inni meg når folk blir behandlet dårlig paga etnisitet. Vi er alle mennesker uavhengi farge, og vi må respektere hverandre vi lever I 2021. Rasisme-debatten: − Derfor er jeg lei Vi overdriver ikke, vi reagerer ikke unødvendig, vi er ikke sinte for null grunn og vi lager definitivt ikke en sak ut av det blå. Folk som ikke er mørke i huden er privilegerte og har flere muligheter. Privileger handler ikke om at du som hvit ikke har problemer. Det handler om at dine problemer aldri vil oppstå på bakgrunn av at du er hvit. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9XEW6/rasisme-debatten-derfor-er-jeg-lei Hvorfor vil problemer aldri oppstå for meg fordi jeg er hvit? Hadde situasjonen vært slik om jeg vokste opp på Tøyen eller Grønland? I en av de innvandrertette områdene i Sverige, Frankrike eller andre land? Om jeg flyttet til andre kontinenter med ikke-hvite folkeslag? Selvfølgelig ikke. «White privilege» fungerer bare blant andre hvite. Én grunn til at hvite blir rasistiske er jo nettopp denne evige dobbelstandarden.
Gjest Vuling Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Flytter man til Norge, må man ta innover seg norsk kultur. Ønsker man å tviholde på den kulturen man hadde før, så kan man flytte tilbake. Hijab feks, er ikke en del av norsk kultur. For nordmenn flest symboliserer hijab et verdigrunnlag som er svært fjernt fra det norske. Insisterer man på å gå med hijab, må man forvente at man behandles anderledes. Nordmenn flest er svært negative til at islam skal få noen form for fotfeste i landet. Endret 25. oktober 2021 av Vuling
Gjest enkarfranordenplas Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Vuling skrev (3 minutter siden): Flytter man til Norge, må man ta innover seg norsk kultur. Ønsker man å tviholde på den kulturen man hadde før, så kan man flytte tilbake. Hijab feks, er ikke en del av norsk kultur. For nordmenn flest symboliserer hijab et verdigrunnlag som er svært fjernt fra det norske. Insisterer man på å gå med hijab, må man forvente at man behandles anderledes. Angripe noen på gaten fordi de har en hijab er ikke noe noen burde forvente som har skjedd flere ganger. Om du er for og imot Hijab er en ting men du griper ikke tak i noen får så rive Hijaben av noen, det er overfall og har altid vært forbudt. Hjelper ikke akkurat argumentet om at vi i Norge skal være så forbanna opplyste og siviliserte når vi klikker i vinkel på den måten. Endret 25. oktober 2021 av enkarfranordenplas
Gjest Vuling Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor 2. generasjons innvandrere er så opptatt av sine foreldres hjemland og kultur, land de aldri har bodd i? De har vel ingen planer om å flytte dit? Deres barn vil vel heller aldri flytte dit? Hadde heller brukt resursene mine på å forstå det norske samfunnet og kulturen bedre, slik at man bli ordentlig integrert. Endret 25. oktober 2021 av Vuling
Gjest Lampe1 Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Entern skrev (På 21.10.2021 den 8.43): Det finnes rasistiske skrifter som er over 4000 år gamle. Mennesker har alltid vært sånn. En teori er at vi sliter med å relatere til/føle empati for mennesker utenfor vår egen gruppe, og at dette er genetisk. Universelle religioner og ideologier hjelper mot dette men jeg tror ikke det noen gang blir helt borte. Dette stemmer nok. Mye forskning tyder på dette.
Gjest Lampe1 Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 Mari Y skrev (På 21.10.2021 den 0.07): Jeg er litt delt. Det er dessverre noen antirasister som overdriver, jmfr Espen Eckbo og blåser rasisme over til noe mer enn det er. Men det er helt klart at det også er et reellt problem. Så, ja, oppgitt over rasister som gjemmer seg bak 'islamkritikk' og 'Hege Storhaug er ikke rasist' og osv , og noen antirasister som drar dette så inn i granskauen ut der det ikke hører hjemme. Men opplever at de aller fleste er såpass fornuftige at de forstår at dette ikke er greit. Og det er ikke vanskelig og å være enig med antirasistene i at rasisme er et samfunnsproblem Hva mener du er lov å kritisere? Og hvordan? Det er knapt grenser for hvor mye det er lov å kritisere overklassen, middelklassen, kristne som religion, hvite som rase eller menn som kjønn. Det er bare å kjøre på, er du unyansert eller overdriver, har det knapt noen konsekvenser. Få protesterer. Og du kan vente en klapp på skulderen fra de politisk korrekte. Men prøv å vende kritikken mot andre klasser, raser, religioner eller kvinner som kjønn. Selv om du veier dine ord på gullvekt, må du forberede deg på baluba. Noen av oss er mer hellige enn andre. Viktige regler å huske på: 1. Det er aldri lov å antyde at deler av arbeiderklassen eller de fattige er dumme eller lite motivert til å komme seg opp og frem. Uansett hvor mye det stemmer. 2. Overklasse og middelklassen er så godt som alle snobbete, bortskjemte og kjipe, og har ikke jobbet seg opp til sine posisjoner, men kan takke en «privilegert sosioøkonomisk bakgrunn». Bør egentlig skamme seg hele tiden. 3. Kvinner er alle individer, og enhver betraktning som generaliserer basert på erfaring er rendyrket patriarkalsk hat.. Det motsatte gjelder ikke, og er tvertimot feminisme og frigjøring. 4. Hvites trakassering og vold mot brune er det ondeste av alt, og må alltid og under alle omstendigheter sammenlignes med Nazi-Tyskland. Brunes trakassering og vold mot hvite er et ikke-tema som mest av alt skyldes dårlige boforhold og for lite statlige overføringer. 5. Kristendom er overtroisk, gammeldags og homofobisk, og bør kastes på dynga. Andre religioner er fargerike og må bevares og respekteres, dette er kultur, og må behandles med respekt. Religionskritikk rettet feil, altså ikke mot kristendom, er suspekt krypto-rasisme av ondeste slag. 6. Kunstnere og kulturarbeidere har frikort til å kritisere, håne og undergrave alle samfunnets institusjoner, verdier og tradisjoner. Det motsatte gjelder ikke, kritikk av kulturmiljøet er ren hets og direkte samfunnsfiendtlig.
mjaus Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 Jo, enkelte ganger er det overreagering. Så sist på nyhetene ista "disse halloweenkostymene burde du unngå" for så å dele man ikke kan kle seg ut som f.eks indianer. Det er bak mål å finne problemer i så ubetydelige ting. 5
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 mjaus skrev (8 minutter siden): Jo, enkelte ganger er det overreagering. Så sist på nyhetene ista "disse halloweenkostymene burde du unngå" for så å dele man ikke kan kle seg ut som f.eks indianer. Det er bak mål å finne problemer i så ubetydelige ting. Ville personlig ALDRI kledd meg som amerikansk urinnvåner på halloween men så leste jeg Begrav Mitt Hjerte Ved Wounded Knee for første gang som 10-åring da😱😭 dømmer ikke andre som gjør det men personlig blir det som å stille i stripete pyjamas med jødestjerne, IKKE gøy. 😱😭 Dessuten ville middelaldrende blekansikt med pondus i sioux kostyme vært skremmende på feil måte 😨 Ellers er jeg egentlig enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå