AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Har hatt alkohol problemer som jeg har fått hjelp med og jeg er ferdig m alkohol. Heldigvis. Jeg er ganske ung men har likevel klart å få sånn typisk alkoholikeransikt. Med sånn som kalles rødvinsnese, rødhet i ansiktet og store dypere porer. Pløsete..Og jeg er ikke mann jeg er jente 😭😭😭 Har fått livet på rett kjøl og prøver jo å fokusere på de viktige tingene. Som de sa der jeg var innlagt, : du er i live, sett først og fremst pris på det. Men som ung kvinne er jeg jo også opptatt av hvordan jeg ser ut. Er det mulig at dette kan gå vekk med tiden bare jeg holder meg frisk og lever sunt? Jeg har meget lite penger, så jeg har ikke råd til ansikts behandling eller de tingene der, men har noen noe tips til kjekke produkter jeg kan få kjøpt som kan hjelpe meg? Blir så trist av å se hvor fæl jeg ser ut i speilet. Tenker at ingen mann orker vel å være sammen med noen som ser så herja ut rett og slett 😭 plis trenger noen trøstende ord her Anonymkode: 79073...263 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Hvor lenge siden er det du sluttet ? Sånne ting bleier å bedre seg med tiden, spesielt siden du er ung. Ellers bruk peeling, en toner for store porer, fuktighetskrem og solfaktor. Anonymkode: 2fd61...8c9 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Slapp av, bare å vente så kommer du ikke til å se ut som et fugleskremsel lenger. Anonymkode: 0ef7f...928 3
BobbySocks Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Kjøp deg noen billige, men gode renseprodukter. Foreksempel fra apoteket. Bruk en god krem. Og smil. Alt hjelper faktisk om man bare smiler. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg følger et hudpleie forum på Reddit og der har jeg sett flere eksempler på kvinner og menn som etter flere år med rusavhengighet har totalforandret utseendet sitt. Kun ved å leve sundt og pleie seg selv og ikke minst holde seg unna rusen. Vet ikke hvor lang tid det tar før kroppen kommer i balanse igjen, men tipper du kommer til å se merkbar forskjell etter ca 6 mnd. Tipper huden din bærer preg av dehydrering. Kjøp produkter som gir masse fukt og drikk nok med vann framover. Apoteket er et bra sted å begynne å lete etter gode produkter som ikke er svindyre. La Roche Posay f.eks? Anonymkode: beae1...c94 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg følger et hudpleie forum på Reddit og der har jeg sett flere eksempler på kvinner og menn som etter flere år med rusavhengighet har totalforandret utseendet sitt. Kun ved å leve sundt og pleie seg selv og ikke minst holde seg unna rusen. Vet ikke hvor lang tid det tar før kroppen kommer i balanse igjen, men tipper du kommer til å se merkbar forskjell etter ca 6 mnd. Tipper huden din bærer preg av dehydrering. Kjøp produkter som gir masse fukt og drikk nok med vann framover. Apoteket er et bra sted å begynne å lete etter gode produkter som ikke er svindyre. La Roche Posay f.eks? Anonymkode: beae1...c94 Takk gud!!! Ja, jeg drikker mye vann og spiser variert og sunt. Har fått et matprogram jeg følger for å komme litt opp i vekt. På det verste var jeg veldig tynn men ansiktet var oppblåst. Den hevelsen i ansiktet har gått ned heldighvis. Håper jeg blir enda bedre også for jeg ser ikke ut Anonymkode: 79073...263 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 Nå er det sånn at det med alkoholikere og "rødvinsnese" er mer en myte som er med på å stigmatisere mennesker med rosacea. Og når det er sagt, så synes jeg det høres mer ut som om du har nettopp det, altså rosacea. Du sier du er en ung kvinne, og rosacea kommer ofte i den alderen. Du kan jo lese litt om det og se om du kjenner deg igjen? Jeg tror ikke det har noe med ditt forhenværende alkoholinntak å gjøre, men så er jeg heller ikke lege. Litt om rosacea og "rødvinsnese": kronisk lidelse i ansiktshuden, særlig på kinn, panne, nese og hake. I sin letteste form viser lidelsen seg som en permanent utvidelse av de små blodkarene i huden og gir rødming og røde, sjenerende utslett, litt opphovnet hud, og til tider kviselignende nupper/byller. Man kan også oppleve varme, røde ører og røde, rennende øyne. En sjelden gang, da særlig hos menn, kan sykdommen føre til grotesk vekst og deformering av nesens nedre del, såkalt rhinophyma («rødvinsnese»). I tillegg kan det opptre betennelse i øyets horn- og bindevev. Alle kan få Rosacea, og årsaken er ikke helt kartlagt enda, men det er vanligst blant mennesker som rødmer lett. Hentet fra: https://www.nokadietten.no/medisinsk-ordbok/ Anonymkode: 571f2...80d 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 Det høres ut som jeg og du har det samme, legen next! Du kan få henvisning og hjelp av en hudlege. Rosascea tror jeg du har. Anonymkode: 9c935...f1a 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg har Rosacea og det har ingenting med alkohol å gjøre. Jeg har ildrød nese og røde kinn, store porer og ujevn hudtone. Bruker Rosex gel eller krem. Dette får du på resept hos legen. Når man har denne sykdommen må man også være forsiktig mtp. hva man smører på huden. Den blir sensitiv og hudpleie må tilpasses dette. Det betyr at du bør unngå omfattende hudpleierutiner med mange forskjellige produkter. Unngå eksfolierende produkter, syrer og annet som kan irritere. Jeg bruker ansiktsrens uten parfyme og parabener hver kveld og en lett ansiktskrem uten parfyme og parabener. Rosex bruker jeg både morgen og kveld. Anonymkode: 55600...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har Rosacea og det har ingenting med alkohol å gjøre. Jeg har ildrød nese og røde kinn, store porer og ujevn hudtone. Bruker Rosex gel eller krem. Dette får du på resept hos legen. Når man har denne sykdommen må man også være forsiktig mtp. hva man smører på huden. Den blir sensitiv og hudpleie må tilpasses dette. Det betyr at du bør unngå omfattende hudpleierutiner med mange forskjellige produkter. Unngå eksfolierende produkter, syrer og annet som kan irritere. Jeg bruker ansiktsrens uten parfyme og parabener hver kveld og en lett ansiktskrem uten parfyme og parabener. Rosex bruker jeg både morgen og kveld. Anonymkode: 55600...2d8 Kan jeg spør hvilken lett ansiktrem drt er du har? Jeg fikk låne dexeryl av ei venninne, jeg er i testfasen på ting, men er livredd for å smøre den på for jeg vet hva som kommer hvis huden ikke liker den. Jeg har kjøpt flere rosascea produkter som har omtrent svidd hulli huden, mens andre har jeg tålt, så det er så vanskelig.. dexeryl er for sart eksem hud, uten paraben eller parfyme, burde jo gå, men jeg gruer meg til å prøve.. Anonymkode: 9c935...f1a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har Rosacea og det har ingenting med alkohol å gjøre. Jeg har ildrød nese og røde kinn, store porer og ujevn hudtone. Bruker Rosex gel eller krem. Dette får du på resept hos legen. Når man har denne sykdommen må man også være forsiktig mtp. hva man smører på huden. Den blir sensitiv og hudpleie må tilpasses dette. Det betyr at du bør unngå omfattende hudpleierutiner med mange forskjellige produkter. Unngå eksfolierende produkter, syrer og annet som kan irritere. Jeg bruker ansiktsrens uten parfyme og parabener hver kveld og en lett ansiktskrem uten parfyme og parabener. Rosex bruker jeg både morgen og kveld. Anonymkode: 55600...2d8 Ja, samme her. Paradoksalt nok, selv om TS først kommer til å bli letta om det ikke er på grunn av alkoholinntaket, vil hun oppdage at rosacea er noe skikkelig herk siden det er kronisk. Det er tungt for psyken og attpåtil dyrt å ha denne hudlidelsen. Anonymkode: 571f2...80d 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, samme her. Paradoksalt nok, selv om TS først kommer til å bli letta om det ikke er på grunn av alkoholinntaket, vil hun oppdage at rosacea er noe skikkelig herk siden det er kronisk. Det er tungt for psyken og attpåtil dyrt å ha denne hudlidelsen. Anonymkode: 571f2...80d Uff ja, hun kommer til å ønske at hun hadde alkis ansikt i stede... Anonymkode: 9c935...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uff ja, hun kommer til å ønske at hun hadde alkis ansikt i stede... Anonymkode: 9c935...f1a Mhm, merkelig nok. Har du prøvd isotretinoin? Går på det nå. Ting er bedre da. Anonymkode: 571f2...80d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #14 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg har ikke lest igjennom alle svarene. Men har selv sett litt opphovnet ut i ansiktet pga rosacae. Fikk betablokker av legen pga høy puls og mye hjertebank pga høyt stoffskifte (pluss jeg sliter med angst). Og kjøpte samme dag som jeg begynte på betablokker denne salven for rosacea og har merket veldig stor bedring i huden etter 2 uker. Jeg har ikke endret kostholdet. Kun tatt betablokker + denne kremen. Har tatt før og etter bilder av meg selv, men vil ikke dele pga ønsker ikke å bli gjenskjent. Men føler også nesen min har blitt litt mindre og. Hadde store porer på nesen tidligere og følte den var litt rød og hoven. Nå er den ikke rød og hoven lengre, og porene er blitt merkbart mindre og Prøv denne kremen først… den er ikke så dyr heller https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/rosacea/rosazol-krem-1-252,5001511?gclid=EAIaIQobChMIpJeAiN7Z8wIVsxJ7Ch2YIQsfEAQYCSABEgJR_fD_BwE Anonymkode: fda43...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #15 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke lest igjennom alle svarene. Men har selv sett litt opphovnet ut i ansiktet pga rosacae. Fikk betablokker av legen pga høy puls og mye hjertebank pga høyt stoffskifte (pluss jeg sliter med angst). Og kjøpte samme dag som jeg begynte på betablokker denne salven for rosacea og har merket veldig stor bedring i huden etter 2 uker. Jeg har ikke endret kostholdet. Kun tatt betablokker + denne kremen. Har tatt før og etter bilder av meg selv, men vil ikke dele pga ønsker ikke å bli gjenskjent. Men føler også nesen min har blitt litt mindre og. Hadde store porer på nesen tidligere og følte den var litt rød og hoven. Nå er den ikke rød og hoven lengre, og porene er blitt merkbart mindre og Prøv denne kremen først… den er ikke så dyr heller https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/rosacea/rosazol-krem-1-252,5001511?gclid=EAIaIQobChMIpJeAiN7Z8wIVsxJ7Ch2YIQsfEAQYCSABEgJR_fD_BwE Anonymkode: fda43...e4a Hva slags betablokker tar du? Takk for tips! Anonymkode: 9c935...f1a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #16 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.27): Jeg har Rosacea og det har ingenting med alkohol å gjøre. Jeg har ildrød nese og røde kinn, store porer og ujevn hudtone. Bruker Rosex gel eller krem. Dette får du på resept hos legen. Når man har denne sykdommen må man også være forsiktig mtp. hva man smører på huden. Den blir sensitiv og hudpleie må tilpasses dette. Det betyr at du bør unngå omfattende hudpleierutiner med mange forskjellige produkter. Unngå eksfolierende produkter, syrer og annet som kan irritere. Jeg bruker ansiktsrens uten parfyme og parabener hver kveld og en lett ansiktskrem uten parfyme og parabener. Rosex bruker jeg både morgen og kveld. Anonymkode: 55600...2d8 Dr Dray på youtube er veldig dyktig, hun har verdifulle tips, søk opp youtube videoer der hun b,la snakker om rosacea. Anonymkode: 2c203...13c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå