Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har født i november, hvordan var det? Var det rolig på fødeavdelingen?  Det passer best med et høstdagen her, men alle snakker om hvor trist det er for barnet å være født sent på året: hva er fordelene med å få barn i november? 

Anonymkode: 36ed1...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er født i slutten av november, har egentlig ikke noe negativt å si om det, men barn er jo så forskjellige. Det er litt nært jul slik at all «moroa» er over på en mnd (gaver etc.), og det blir sikkert litt kjedelig årene hun fyller 18 og 20, men ellers går det bra. Hun har aldri hengt etter på skolen og er blant de høyeste i klassen.

Vi var redd vi skulle bli sittende inne i 3-4 mnd pga. snø og kulde, men det var mild vinter og ingen snø det året, så vi var heldige der, gikk masse turer.

Anonymkode: cff95...c31

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg er født i november, det eneste negative jeg kan komme på var at alle vennene mine fylte 18 flere måneder før meg og kunne gå ut på byen, mens jeg måtte vente. 

Skrevet

Fikk barn i oktober, veldig fint med barnehageplass. De første månedene med baby er man litt låst pga mating og soving uansett, så det går greit å være mye hjemme.

Anonymkode: d86c1...5b0

• Liker 2
Skrevet

Det var greit å ikke ha nyfødt i jula, samtidig som baby fremdeles var veldig ny. 
Ellers kan jeg ikke komme på så mye. Det var rolig på barsel, men der kan man jo ha flaks eller uflaks.

Anonymkode: 01467...646

Skrevet

Syntes det var mye enklere med vinterbaby enn sommerbaby, men det er mest fordi hormonene mine løp løpsk etter fødsel og det var døden for meg i varmen. Ble også litt usosialt da vi hele tiden måtte holde oss i skyggen. I november var det mer behagelig temperatur for både baby og hormonella, og å kle babyen i masse hjemmestrikk gjennom vinteren var stas. Er også en generelt roligere tid.

Novemberbarnet blir nå straks 5, og jeg merker ingenting som er annerledes i forhold til sommerbarnet. Det er mange oktoberbarn i barnehagen, så hen føler nok ikke at hen har bursdag lenge etter de andre (blir sikkert noe annet med 18-årsdagen). Det eneste jeg kan komme på er at hen nok gjerne kunne gått enda et år i barnehagen fordi det er verdens flotteste utebarnehage med masse lek i skog og mark, men det blir nok spennende å lære på andre måter på skolen også.

Anonymkode: 2323b...924

Skrevet

Min er født i starten av november og jeg synes det var bare positivt. Det var kjølig, regn og masse vind - så vi hadde ikke det presset på å gå ut den første tiden. Det var lite sosialt som foregikk på den årstiden, passet meg midt i blinken for jeg var dårlig etter fødsel. Det var rolig og fint på føden, alle hadde god tid. Når sommeren og varmen kom igjen var baby betydelig større og enklere å ha med på stranda osv. Jeg vil ha høstbarn neste gang også :) 

Anonymkode: fae70...0b5

Skrevet

November er årets kjipeste måned så det er hyggelig å fylle den med en bursdag tenker jeg. Både for barnet og for familien. For oss andre er det absolutt ingenting positivt med den måneden😅

Anonymkode: 0c837...ec4

• Liker 3
Skrevet

Og til dette med sein bursdag osv: min bror er født første uka i januar og han var også sur og grinete jula før han fyllte 18 år for at han ikke kunne gå på fest. Det å vente på å bli 18 år tar en EVIGHET uansett når på året dagen måtte være tror jeg 😛 

Anonymkode: fae70...0b5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

November er årets kjipeste måned så det er hyggelig å fylle den med en bursdag tenker jeg. Både for barnet og for familien. For oss andre er det absolutt ingenting positivt med den måneden😅

Enig i dette.

Vi fikk novemberbaby i 2018, hvordan ståa er på barsel er vel veldig individuelt og aldri noen garanti, uansett på året. Her har vi to rom på barsel og begge var tatt mens vi var der, så kom det en til fødsel som fikk bli på en av føderommene (liten fødestue, så rommet er nesten som et vanlig barselrom med et svært badekar på 😅). Vi dro hjem dagen etter denne siste fødselen kom, så vi hadde kanskje måtte reise hvis det kom en fødsel til - men det var aldri noe pes om å få oss avgårde, Jordmorstyrt fødestue så vi ble veldig godt tatt vare på og jeg tror jordmødrene koste seg skikkelig med fullt hus 😊 

Ellers har også svigerfar bursdag i november, så årets kjedeligste mnd går unna sakte men sikkert med to bursdager i familien. Det var godt å ikke være gravid i jula (som jeg vil være i år, grøss), og å ha en relativt nyfødt men ikke peise fersk liksom. At det er sent på året bryr jeg meg ikke om, men barnet vil sikkert føle på det i noen år rundt 18- og 20årsdagen. Det syns jeg er en uvesentlig ting å ta hensyn til, når de tross alt skal leve til de er 100 år 😄

Anonymkode: fd3cb...2dd

• Liker 1
Skrevet

Ett av våre barn er født sent i november. Hun har enda ikke startet skole så vet ikke om det har noe å si der. Men ellers har det kun vært positivt! Stille på sykehuset, vi fikk mye mer hjelp enn med vårt andre barn! Kaldt ute; ikke noe behov for å «komme seg ut i det fine været», ingen problem med bhg plass etc.. 

Skrevet

Jeg har fått barn helt i slutten av oktober. Fordelene var at det var veldig god kapasitet på føden, jeg slapp å være høygravid midt på sommeren og ingen maset om at vi måtte gjøre ditt og datt i jula, siden babyen var såpass liten og hadde kolikk.

Men sånn egentlig, så er det i det store bildet få ulemper med en spesifikk måned. Det året man fyller 18 er det kanskje kjipt å være født sent på året, og det året man blir født er det kanskje kjipt for mor å gå høygravid og føde midt i juli, men dette er situasjoner som oppstår én gang. Jeg har aldri tenkt over at hverken jeg eller andre har vært uheldige med hvilken måned vi er født. Jeg har bursdag i fellesferien, og det var aldri noe problem som barn, for jeg feiret jo bare rett etter ferien. Barnebursdager feires som regel i helger, så det var jo sjeldent folk feiret akkurat på dagen sin uansett. 

Anonymkode: 52a5f...cf3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Både jeg og eldstegutten er født i november og det er en fin måned å ha bursdag på, det. 

- Du slipper å gå gravid i jula så du kan spise så mye spekemat du bare orker (det var jeg med nummer to)

- Det er enklere kle en baby varmere enn å kjøle de ned, så vinteren er en fin tid å ha liten baby. Når sommeren kommer er baby større og har mer glede av utelek og varme dager. 

- Det er nærme jul, men akkurat så langt ifra at disse ikke kan kombineres. 

- Det er ingen ferier i november og det blir derfor enkelt å ha barnebursdag i forbindelse med selve dagen. Det er en utfordring for de som har bursdag midt i sommerferien. 

Det eneste jeg egentlig ser på som negativt er at de er så små når de begynner på skolen. Men det også vil jo helst gå bra.

Endret av netpuppy
Skrevet
Athena79 skrev (15 timer siden):

Jeg er født i november, det eneste negative jeg kan komme på var at alle vennene mine fylte 18 flere måneder før meg og kunne gå ut på byen, mens jeg måtte vente. 

Det er ikke noen høydare å være den første heller som må vente 4 mnd på at den neste i vennegjengen skulle bli 18 🤣

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått to barn i november, og synes det er helt topp. 

God kapasitet på fødeavdeling og barsel, fikk stort rom for meg selv begge gangene. 

Det er så mørkt døgnet flyter mer med alle oppvåkninger om natten. 

Ingen press på å være ute i guffent vær, bedre å sitte inne foran peisen å amme en nyfødt. 

Koselig med en nyfødt og hjemmekos i førjulstida. 

Man kan høflig takke nei til alle selskap i julen, men har jo en nyfødt. 

Man slipper å være høygravid om sommeren (det er pyton, har en som er født i august også). 

Veldig overfladisk, men man slipper å vise seg i Badeklær, shorts og lignende før kroppen har blitt normal igjen. 

Anonymkode: 67091...8de

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

God kapasitet på fødeavdeling og barsel, fikk stort rom for meg selv begge gangene. 

Ingen press på å være ute i guffent vær, bedre å sitte inne foran peisen å amme en nyfødt. 

Man slipper å være høygravid om sommeren (det er pyton, har en som er født i august også). 

Veldig overfladisk, men man slipper å vise seg i Badeklær, shorts og lignende før kroppen har blitt normal igjen. 

Fullstendig enig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt enig i det siste der altså.. Godt å ha noen måneder på seg og pakke seg inn i varme ullgenser i stedet 😅

Anonymkode: 1b6d0...d2c

Skrevet

Jeg har født i november, det var mer kaos på fødeavdelingen da jeg fødte i november enn da jeg fødte i juni, men det er flaks /uflaks for uken før var det ingen nesten barn på avdelingen. 

Ellers syns jeg det var fint å slippe hetebølge, som andre sier, lettere å kle på enn av. Du går ikke glipp av bading osv som i sommeren.  Gode grunner for en rolig jul. Hadde valgt november over sommer om jeg skulle velge

Anonymkode: 742fe...9e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oktober er den kjipeste 🤮

Anonymkode: be3a1...b6a

Skrevet

Jeg har et barn født 1. desember og syntes det var helt topp. Slapp å være høygravid midt i den verste sommervarmen, men heller ikke midt på den kaldeste og glatteste vinteren. Jeg som synes gåturer/trilleturer bare er dødskjedelig syntes dessuten det var veldig bra med barsel om vinteren uten forventning om å trille turer. Det var rett og slett mye større aksept, og barselgruppen møttes hjemme hos hverandre framfor å gå tur. 

Når det gjelder hvor fullt det er på fødeavdelingen så kommer det an på hvor du føder. Jeg fødte på Riksen og der har de like fullt hele året fordi de også tar inn mange risikofødende. Det var faktisk stappfullt på barsel da jeg lå der. Mindre sykehus som ikke har samme spesialistfunksjon har det nok derimot roligere rundt den tiden. 

Framover kan jeg ikke skjønne at noe annet enn muligens 18-årsdagen blir litt kjedelig å få feiret sist av alle (men på den annen side har jeg et januarbarn også og det blir sikkert akkurat like kjedelig for henne å være førstemann ut og måtte vente flere måneder på at nestemann i vennegjengen kommer etter). Det har uansett så langt ikke vært en eneste ulempe med å være født sent på året. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...