AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Hei ❤️ Kan dere komme med en grei løsning på hvordan vi kan løse det med samværsdilemmaet hos oss? Min mann har ei datter 12 år, og en sønn på 18 år som er født+oppvokst og bor i Tyskland. Jeg har fra før ei jente på 8 år som bor annen hver uke hos meg. Jeg og min nåværende mann har en datter på 7 mnd. Min mann har ifølge tyske loven 50% samvær med barna sine ( bare datter ettersom hun er under 18). På tidspunktet da jeg og min mann bestemte oss for å gifte oss, ble enige om at han skulle flytte for alltid til norge og heller besøke begge barna hver måned for 5-6 dager i en periode så skal de komme og besøke oss den ene uken i hver måned. Til nå har han besøkt barna nesten hver måned. Alene. Jeg kunne ikke være med da jeg var gravid og i utrolig dårlig fysisk form. Så sønnen har jeg møtt for han var på besøk hos oss, helt oko gutt. mens dattera har jeg ennå ikke møtt. Vi har pratet få ganger på tlf. Greia er, dattera er ubeskrivelig sensitiv for alt! Hun blir fort lei seg og såret ender opp med gråting. Kjenner at jeg blir nærmest irritert. Altså hun overnatter hos sin onkel, tante og besteforeldre fra mammas side, overnatter på klasseturer ( hun går på privat skole og de drar en del på lange turer med overnatting over flere dager involvert), MEN hun vil ikke/ er ikke klar for å komme på besøk hos oss for å overnatte. Altså hun har aldri overnattet i over 2 år hos faren sin! Nei, faren ( min mann har ikke gjort henne noe som gjør at hun ikke vil sove hos oss) stedatter og mannen min har ubeskrivelig fin dialog og forhold sammen. Saken er, disse månedtlige turer påvirker økonomien. Til nå har mannen min reist alene og hele turen har kostet mellom 12-15 tusen kroner. ( hotell, bil, mat og drikke i tillegg barnas lommepenger + barnebidrag+ små shopping her og der). Nå sier mannen at jeg og babyen må også være med. Dette vil selvfølgelig påvirke budsjettet enda mer! Min løsning er å være bestemt å be barna komme til oss. Dette vil koste oss bare 2000 kr på flybilletter. Men mannen er ikke enig og sier at han ikke vil presse og ødelegge forholdet med dattera si. Sønnen er likegyldig. Min mann betaler alt fra sin egen lomme, og betaler alt hos oss, men jeg vil heller at vi sparer til egenkapital og kjøper en leilighet enn å sløse bort penger på denne måten. Hva råder dere vi bør gjøre? Anonymkode: 25fee...212 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Sløse bort penger? Du tuller nå? Anonymkode: 08f78...0d4 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Du valgte en mann som har barn i Tyskland , og du valgte å få barn med han. Datteren savner faren sin og er lei seg fordi han har bosatt seg i Norge med en ny familie. Hun reagerer på sin måte, midt i mellom barn og tenåring. Det er overhodet ikke lett for jenta. Tydeligvis er faren glad i barna sine og gjort sitt for å holde avtalen med å besøke de hver mnd. Du må bare godta at far velger å gjøre det sånn som han gjør det. Hans barn betyr like mye som den lille som dere har sammen. Å begynne å presse på som du har lyst til vil bare gjøre ting verre. La far prøve å løse det så godt som han kan. Du må bare innstille deg på at dette blir en utfordrende periode foran dere før jenta blir eldre Anonymkode: d51cb...0b4 14
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sløse bort penger? Du tuller nå? Anonymkode: 08f78...0d4 Ja, sløse bort penger på hotell, leie bil, mat og drikke, små unødvendig shopping når alt dette kunne vært unngått hvis begge barna kom til oss den uken. Altså hjem til oss! Vi sparer jo en god del penger hvis de kom hjem til oss istedenfor at min mann drar, jeg drar, babyen drar, mitt Barn fra tidligere ekteskap drar,vi booker hotell, leier bil, matog drikke osv osv... Ts Anonymkode: 25fee...212 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, sløse bort penger på hotell, leie bil, mat og drikke, små unødvendig shopping når alt dette kunne vært unngått hvis begge barna kom til oss den uken. Altså hjem til oss! Vi sparer jo en god del penger hvis de kom hjem til oss istedenfor at min mann drar, jeg drar, babyen drar, mitt Barn fra tidligere ekteskap drar,vi booker hotell, leier bil, matog drikke osv osv... Ts Anonymkode: 25fee...212 Hvorfor skal du dra på fars samvær med sine barn ? Mulig du tenker på evt besteforeldre, men barna bør jo få far for seg sjøl Anonymkode: d51cb...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal du dra på fars samvær med sine barn ? Mulig du tenker på evt besteforeldre, men barna bør jo få far for seg sjøl Anonymkode: d51cb...0b4 Min mann ønsker at dattera skal få hilse og bli kjent med babyen som han har med meg. TS Anonymkode: 25fee...212 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du valgte en mann som har barn i Tyskland , og du valgte å få barn med han. Datteren savner faren sin og er lei seg fordi han har bosatt seg i Norge med en ny familie. Hun reagerer på sin måte, midt i mellom barn og tenåring. Det er overhodet ikke lett for jenta. Tydeligvis er faren glad i barna sine og gjort sitt for å holde avtalen med å besøke de hver mnd. Du må bare godta at far velger å gjøre det sånn som han gjør det. Hans barn betyr like mye som den lille som dere har sammen. Å begynne å presse på som du har lyst til vil bare gjøre ting verre. La far prøve å løse det så godt som han kan. Du må bare innstille deg på at dette blir en utfordrende periode foran dere før jenta blir eldre Anonymkode: d51cb...0b4 Helt enig i det du sier. Ja, jeg hadde ingen problemer med at min mann reiser ned til Tyskland og besøker barna. Men greia er nå har det gått 2 år... Ennå dattera vil ikke komme hjem til oss. Ts Anonymkode: 25fee...212
Ulven Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg synes det sier seg selv at babyen ikke skal rives ut av sitt vante miljø en gang hver måned for å reise til et annet land. Det blir bare stress for babyen, og trolig også for deg som mor. Når det gjelder samværsbiten så bestemmer far og barna dette. Så vil han pendle til Tyskland må det koste det det koster. Men han kan faktisk ikke forlange at du og babyen er med. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 Dette er jo enkelt. Det er selvfølgelig din mann som fortsetter å ta ansvar for å beholde et nært forhold til sin datter, noe som betyr at han reiser dit. Ditt ansvar er å legge til rette for og støtte din mann i dette. Det er dere voksne som har satt barnet i denne situasjonen, hun har ikke hatt noe valg. Så da fikser dere det til hennes beste. Det er det minste dere kan gjøre. Anonymkode: ccb1f...433 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig i det du sier. Ja, jeg hadde ingen problemer med at min mann reiser ned til Tyskland og besøker barna. Men greia er nå har det gått 2 år... Ennå dattera vil ikke komme hjem til oss. Ts Anonymkode: 25fee...212 Det er hennes måte å være på siden far bor langt borte. Husk at hun begynner på puberteten nå, og da kan det bli hormoner i sving og tenårene kan være tøffe. Anonymkode: d51cb...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 Mener du at en 12-åring skal reise til Norge en uke hver måned? Anonymkode: 07305...471 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mener du at en 12-åring skal reise til Norge en uke hver måned? Anonymkode: 07305...471 Ja, sammen med med storebroren sin på 20 år. Mor leverer på flyplassen mens vi plukker de opp her i Norge. Anonymkode: 25fee...212
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, sammen med med storebroren sin på 20 år. Mor leverer på flyplassen mens vi plukker de opp her i Norge. Anonymkode: 25fee...212 Går hun ikke på skole? Anonymkode: 07305...471 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, sammen med med storebroren sin på 20 år. Mor leverer på flyplassen mens vi plukker de opp her i Norge. Anonymkode: 25fee...212 Og skolen? Ingen 12-åring kan ta fri flere dager i måneden for å reise til far. Inviter henne i ferier, men det månedlige besøket må jo far ta. Anonymkode: b532a...3db 6
Boblerone Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, sammen med med storebroren sin på 20 år. Mor leverer på flyplassen mens vi plukker de opp her i Norge. Anonymkode: 25fee...212 Det forstår jeg egentlig godt at hun ikke vil. Det er nok følelsesmessig veldig tungt. Møte stemor, baby, den «nye» familien. Det er tungt ig vanskelig i seg selv. Så skal hun i tillegg til et, for henne, ukjent land. Det er nok kanskje for mye å forvente av henne dessverre. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og skolen? Ingen 12-åring kan ta fri flere dager i måneden for å reise til far. Inviter henne i ferier, men det månedlige besøket må jo far ta. Anonymkode: b532a...3db Jo vi tenkte i utgangspunktet på ferier at de kommer til oss. Anonymkode: 25fee...212 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 Snakker datteren norsk? Hvis ikke er det ikke noe rart at hun ikke har lyst å bruke mye tid i et land hun ikke kan språket, og bare kjenner faren. Det er ikke rart at hun ikke har lyst til å bruke mye tid borte fra venner og hjemme og der hun føler at hun hører til. Og faren har valgt å flytte langt unna - og nedprioriterer jevnlig kontakt i hverdagen. Det er flott at faren velger å være en uke hver måned i nærheten av datteren. Og det er ikke rart at datteren ikke ønsker å bo hos en dame hun ikke har møtt. Du får iallefall ta turen til Tyskland og hilse på i en ferie enner noe før du forventer at hun skal bo i hjemmet der du bestemmer… Anonymkode: 23d2e...a2f 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #18 Skrevet 20. oktober 2021 Far bør dra til Tyskland alene og ha samvær som han har gjort. Ja, det koster, men det burde du vært forberedt på. Datteren hans er i en utrolig sårbar alder, og hun har det nok tøft med at far har flyttet. Veldig spesielt at dere har fått barn så fort. Med tanke på barn i to land.. det er krevende og du visste hva de bega deg ut på. Du høres ut som om du er mest opptatt av pengene, ikke at far skal ivareta datter på best mulig måte. Det er IKKE barnas valg at far flyttet så langt unna, så far bør reise, ikke datteren. Da må hun i så fall være 100% klar for det. Anonymkode: 4103f...ef2 5
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2021 #19 Skrevet 20. oktober 2021 Hvem har valgt denne situasjonen? Der har du svaret ditt: den som ikke har valgt at far og mor skal skilles, at far skal finne seg ny dame, som har barn fra før og få barn med, og gifte seg er fars datter. Men jeg synes du kan koste på deg og dra med på et samvær en gang i blant. Kanskje det din stedatter trenger er å treffe deg i hjemlige omgivelser og bli kjent med deg før hun ønsker å dra til Norge på lange besøk? Er det for mye for langt, synes du? Jeg lurer også på i hvilken virkelighet du lever som er med på å sette barn du ikke har råd til til verden. Og med dette sikter jeg til ditt eget utsagn om at du heller vil spare til egenkapital enn at du skal bli kjent med ditt stebarn på ditt stebarns premisser. Hvis du ikke har råd til å bli med på samvær kan man jo spørre seg hva slags prioriteringer du har valgt.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo vi tenkte i utgangspunktet på ferier at de kommer til oss. Anonymkode: 25fee...212 Så du skal sørge for at han bare får se barna i ferier? Stakkars mann og stakkars barn. Her bør du bare gi deg. Anonymkode: 4103f...ef2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå