Gå til innhold

Inkludering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn i klassen til min datter blir utfrosset/oversett av de andre i klassen. De er 11 år.

Jeg har lyst å invitere jenta hjem til oss/med i svømmehallen mm, for å hjelpe på situasjonen, som er veldig vanskelig både for jenta og foreldrene. Men mitt barn uttaler at jenta ikke er noe kul, og det er flaut å være med henne. 'Ingen liker å være med X, hun er irriterende og rar' er blant ting hun sier. 

Jeg forklarer selvsagt at INGEN skal settes utenfor, UANSETT, men hun vil absolutt ikke at vi inviterer jenta hjem til oss. 

Mitt problem blir; hvordan kan jeg da hjelpe? Er det feil av meg å overkjøre min jente i denne situasjonen? Åpen for innspill! 

Anonymkode: f9b99...e4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde invitert med hjem først for å bli kjent før svømmehall.   I denne alderen er alt flaut.  Forklar datteren at noen ganger må man gjøre litt flaue ting for andre

Har selv en 12-åring, det er så mye som er flaut som vi prøver å normalisere.  Ta kontakt med andre er bare flaut, selv om de er sammen på skolen, så må hun pushes. Går litt tregt, men det er fordi hun trener3-4 dager i uka. 

Anonymkode: 6f1b6...a7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde invitert med hjem først for å bli kjent før svømmehall.   I denne alderen er alt flaut.  Forklar datteren at noen ganger må man gjøre litt flaue ting for andre

Har selv en 12-åring, det er så mye som er flaut som vi prøver å normalisere.  Ta kontakt med andre er bare flaut, selv om de er sammen på skolen, så må hun pushes. Går litt tregt, men det er fordi hun trener3-4 dager i uka. 

Anonymkode: 6f1b6...a7e

De kjenner hverandre, har lekt endel sammen tidligere. 

TS

Skrevet

Dette er litt typisk i sånne saker. Det er frykten for å selv bli baksnakket eller utestengt hvis man leker med noen som blir sett på som rar e.l. Snakk litt om dette. Er hun redd for kommentarer fra de andre jentene? Hva kan hun gjøre med det? 

Anonymkode: b9689...a17

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Et barn i klassen til min datter blir utfrosset/oversett av de andre i klassen. De er 11 år.

Jeg har lyst å invitere jenta hjem til oss/med i svømmehallen mm, for å hjelpe på situasjonen, som er veldig vanskelig både for jenta og foreldrene. Men mitt barn uttaler at jenta ikke er noe kul, og det er flaut å være med henne. 'Ingen liker å være med X, hun er irriterende og rar' er blant ting hun sier. 

Jeg forklarer selvsagt at INGEN skal settes utenfor, UANSETT, men hun vil absolutt ikke at vi inviterer jenta hjem til oss. 

Mitt problem blir; hvordan kan jeg da hjelpe? Er det feil av meg å overkjøre min jente i denne situasjonen? Åpen for innspill! 

Så bra at du tar det opp! Kan du snakke med andre foreldre i klassen? At dere felles får en slutt på dette?

Anonymkode: 31686...aa7

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok startet med å ta det opp med foreldrene slik at alle kan jobbe sammen mot å bedre ting. Og selvsagt snakket med eget barn, sett ting litt i perspektiv, viss hun er så redd bare for å ha jenta på besøk en dag, h Kordan tror hun det føles for hun som står utenfor/ blir plaget og hvor lite som kanskje skal til for å gjøre livet veldig mye bedre for noen andre som trenger det. 

Snakke litt om at alle ikke har like god kjemi/man blir ikke bestevenner med alle, og det er helt greit, men man kan likevel være høflig og utvise normal folkeskikk. Og ikke minst, det koster så lite å inkludere litt noen ganger (i tillegg til å bare oppføre seg greit ellers) og det betyr ikke at man alltid må være sammen med alle. 

Det er ikke smittsomt om noen er det man opplever som "rar" eller annerledes, og man må kunne tåle litt fra folk i blant. Dette burde jo de vennene kunne diskutere litt seg i mellom og og kanskje blir de enige om at det går an å være litt raus og inkluderende, selv om man ikke blir bestevenner nødvendigvis.

Skrevet

Ingen gode råd, men synes det er veldig bra gjort av deg å prøve å hjelpe denne jenta.

Anonymkode: cc66c...142

• Liker 1
Skrevet

Har hatt flere samtaler med min jente, forklart så godt jeg kan hvordan det må føles å stå utenfor, og ikke ha en eneste venn. Hun virker for umoden til å overhode ta det inn. Vil jo likevel tro at mine ord påvirker henne, på et eller annet nivå.

Hjertet mitt blør for den jenta som er havnet på utsiden. Er så sårt å ikke kunne hjelpe. 

TS 

Skrevet (endret)

Må legge til noe og det er jo at det kanskje er på tide med en alvorsprat om mobbing(til alle i klassen). En ting er jo at ikke alle blir gode venner og at man har sklidd fra hverandre uten at det ligger noe vondt ment bak det, men om de andre barna i klassen er redd for å være med denne jenta fordi å være grei fordi de er redd for konsekvenser fra andre barn igjen så er det jo ganske ille egentlig og godt innenfor hva som kan kalles mobbing. Men veldig flott at du forsøker å ta tak i det👏

Kanskje jobbe med å endre fokus litt og, typ, istedet for at det blir sånn "åh, jeg måtte være med henne i dag" eller "åh, hun er så teit" eller hva de nå enn måtte finne på å si til vennene sine for å forsøke å være kul og ikke la det påvirke noe, så kan man jo prøve å få de til å se at folk er som de er, og det er greit. Det er også greit å ikke synes alle er like kule, men det går fremdeles an å gjøre noe bra for andre uten at man selv blir mindre kul av den grunn. Det er tøft å bry seg. Og det er langt vanskeligere det enn å la være. Kanskje kan man heller begynne å si at "Ja, kanskje hun er ikke er helt som oss,  men det er fint å gjøre noe fint for andre. Tenk så vanskelig det må være å stå alene. Tenk å ikke ha noen venner. Om alle blir litt mer med på den tankegangen så vil nok flere stille opp og få/ingen vil gjøre livet vanskelig for de som ønsker å hjelpe denne jenta som er utenfor. Det finnes jo også nå i dag mange videoer osv der man kan se effekten på barn som blir mobbet, utfryst osv. Det burde sette spor hos de fleste, selv barn. Kanskje det kan være noe å se sammen og snakke om etterpå. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...