AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Vi opplever stadig situasjoner hvor barn utestenges fra bursdager og arrangementer og hvor foreldre er med på det. De godtar f.eks at barnet får plukke seg ut enkelte de vil be på bursdag f.eks på fotballaget i klassen osv. Ofte er det der hvor foreldrene også er nære venner. Det er snakk om 10-12 åringer. Det er lite inkluderende klima i idrettslagene og ellers. Jeg trodde dette var et så aktuelt og opplyst tema at man kan forvente at foreldre bygger opp om et inkluderende miljø. Jeg hører også venner av barna snakke negativt om vennenes foreldre, hvor man hører at det er ting de har hørt foreldrene si. Jeg er sjokkert over hvor mye av dette det er. Flere som opplever dette? Anonymkode: 9cd63...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Herregud ! Nordmenn og mobbing. Leser jo snart ikke om noe annet! Det er ikke barna , det er foreldrene , voksne folk som har denne råtne kulturen som de viderefører til de små uskyldige barna sine . Anonymkode: 09e2c...0ce 11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg jobber i skolen, og slike problemer er økende. Mange er supre selvfølgelig, men stadig flere er egoistiske og blåser i andre. Det er meg, mine lyster, ønsker, rettigheter og krav som teller. Dette gjelder både foreldre og barn. Når det er snakk om å bidra eller yte har pipa en annen låt, eller den blir stille.. Corona forsterket mye, siden da var det "lovlig" å ekskludere ved å holde seg til sin vesle kohort. Mange ble da ufrivillig helt alene😕 Dette ser vi ettervirkningene av nå; mange barn og unge sliter. Anonymkode: c92d1...c33 11
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Ikke sjokkert. Eller jo, egentlig sjokkert fordi dette kommer av «voksne» som skal være forbilder til ungene… Ungen vår ble holdt utenfor alle aktiviteter fra FAU og fikk vite om F eks bowling arrangert for hele mellomtrinnet via ei jente som forsnakka seg til barnet vårt. Vi flytta. Anonymkode: cd9dd...805 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Men hva gjør vi med det, synes ikke det er greit ! ts Anonymkode: 9cd63...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Så du mener altså at barna må invitere alle på alt selv om det er folk barnet selv hater? Ja, du er litt av en type ja, stemmer vel Rødt også? Anonymkode: aae76...894 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så du mener altså at barna må invitere alle på alt selv om det er folk barnet selv hater? Ja, du er litt av en type ja, stemmer vel Rødt også? Anonymkode: aae76...894 Ja, når ungene er 10-12 år så gjør man det. ts Anonymkode: 9cd63...c0f 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, når ungene er 10-12 år så gjør man det. ts Anonymkode: 9cd63...c0f Enten alle jentene eller alle guttene, evt ingen. ts Anonymkode: 9cd63...c0f 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, når ungene er 10-12 år så gjør man det. ts Anonymkode: 9cd63...c0f I den alderen slutter man jo gjerne med det og inviterer bare noen få og ikke alle av samme kjønn i klassen! Anonymkode: 81b18...91a 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så du mener altså at barna må invitere alle på alt selv om det er folk barnet selv hater? Ja, du er litt av en type ja, stemmer vel Rødt også? Anonymkode: aae76...894 Nei vet du hva. Om barnet mitt HATER noen i en alder av 12, så tenker jeg at vi har større problemer enn den ene bursdagen. Håper mitt barn har såpass god relasjonskompetanse at de (fortsatt) med letthet omgås barna de blir kjent med gjennom lagidrett og skole om tre års tid. En av de viktigste egenskapene en kan lære bort som foreldre tenker jeg. Anonymkode: 9f583...109 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei vet du hva. Om barnet mitt HATER noen i en alder av 12, så tenker jeg at vi har større problemer enn den ene bursdagen. Håper mitt barn har såpass god relasjonskompetanse at de (fortsatt) med letthet omgås barna de blir kjent med gjennom lagidrett og skole om tre års tid. En av de viktigste egenskapene en kan lære bort som foreldre tenker jeg. Anonymkode: 9f583...109 Enig! 👏 ts Anonymkode: 9cd63...c0f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 Når ungene er tolv her så inviteres ikke alle jentene i klassen lenger. De inviterer venner utenom klassen, naboer og fra fritidsaktiviteter. Er ikke snakk om å holde andre utenfor. Det er snakk om å la barna selv få ha sine venner og sin egen arena der de selv kan trives. De er som regel bare 5 til sammen. Trudde dette var normalt 🙄 Sånn har det hvert siden jeg var på samme alder og er nå 40. Er miljøet dårlig sånn ellers er det foreldrene sine feil. Det kan ikke fikses med at barn blir inviterte i en bursdag. Voksne inviterer ikke folk de ikke trives med og det at barn MÅ det er en tankegang jeg ikke helt forstår når de er såpass store. Anonymkode: 6dabd...e9f 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når ungene er tolv her så inviteres ikke alle jentene i klassen lenger. De inviterer venner utenom klassen, naboer og fra fritidsaktiviteter. Er ikke snakk om å holde andre utenfor. Det er snakk om å la barna selv få ha sine venner og sin egen arena der de selv kan trives. De er som regel bare 5 til sammen. Trudde dette var normalt 🙄 Sånn har det hvert siden jeg var på samme alder og er nå 40. Er miljøet dårlig sånn ellers er det foreldrene sine feil. Det kan ikke fikses med at barn blir inviterte i en bursdag. Voksne inviterer ikke folk de ikke trives med og det at barn MÅ det er en tankegang jeg ikke helt forstår når de er såpass store. Anonymkode: 6dabd...e9f Bildet er nok mye mer kompleks enn du beskriver her. Snakket med en mor som fortalte at hennes tolvåring aldri ble invitert i bursdag, verken i klassen eller idrettslaget. Skal moren da si til henne, « beklager jenta mi, men da er det nok ingen som trives med deg, sånn er livet» Ved at foreldrene har din tankegang mener jeg de avslutt er med på å skape dårlig miljø og ar barn føler seg utenfor. Jeg mener alle voksne har et ansvar for å lære bars sine å inkludere ved å snakke med de om at selv om «Anne» ikke er den kuleste eller morsomste, så skal man være et medmenneske å bry seg. Det er helt ok å omgås litt ulike på fritiden ellers, men skal man arrangere f.eks en bursdag mener jeg det bør være høy terskel for å utelate noen. ts Anonymkode: 9cd63...c0f 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, når ungene er 10-12 år så gjør man det. ts Anonymkode: 9cd63...c0f For en teit tanke. Hadde du likt å invitere alle dine kolleger i en bursdag eller fest fordi enkelte kolleger ikke skal føle seg utestengt? Jeg ville ikke invitert alle kolleger, derfor lar jeg barna velge sine gjester også. Anonymkode: 254f9...c15 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bildet er nok mye mer kompleks enn du beskriver her. Snakket med en mor som fortalte at hennes tolvåring aldri ble invitert i bursdag, verken i klassen eller idrettslaget. Skal moren da si til henne, « beklager jenta mi, men da er det nok ingen som trives med deg, sånn er livet» Ved at foreldrene har din tankegang mener jeg de avslutt er med på å skape dårlig miljø og ar barn føler seg utenfor. Jeg mener alle voksne har et ansvar for å lære bars sine å inkludere ved å snakke med de om at selv om «Anne» ikke er den kuleste eller morsomste, så skal man være et medmenneske å bry seg. Det er helt ok å omgås litt ulike på fritiden ellers, men skal man arrangere f.eks en bursdag mener jeg det bør være høy terskel for å utelate noen. ts Anonymkode: 9cd63...c0f Godt skrevet! Dette handler om hvilket oppvekstmiljø vi ønsker for barna våre, og hvilke verdier vi ønsker å overføre til våre barn. Anonymkode: 49d27...3ff 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en teit tanke. Hadde du likt å invitere alle dine kolleger i en bursdag eller fest fordi enkelte kolleger ikke skal føle seg utestengt? Jeg ville ikke invitert alle kolleger, derfor lar jeg barna velge sine gjester også. Anonymkode: 254f9...c15 Hvis jeg har en kollega som virker ensom og ikke har så stort nettverk, så er det en selvfølge å invitere den hvis vi allikevel skal finne på noe med kollegaer ja. Er du en sånn type som bare inviterer de beste kollegaene på vinkveld og kanskje snakker litt høyt på kontoret om hvor moro det var eller blir? Jeg var en gang ny på jobb med lite nettverk/familie der jeg jobbet. Jeg ble tatt inn i varmen på denne måten, og jeg prøver å gjøre det samme selv. Anonymkode: 49d27...3ff 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Bildet er nok mye mer kompleks enn du beskriver her. Snakket med en mor som fortalte at hennes tolvåring aldri ble invitert i bursdag, verken i klassen eller idrettslaget. Skal moren da si til henne, « beklager jenta mi, men da er det nok ingen som trives med deg, sånn er livet» Ved at foreldrene har din tankegang mener jeg de avslutt er med på å skape dårlig miljø og ar barn føler seg utenfor. Jeg mener alle voksne har et ansvar for å lære bars sine å inkludere ved å snakke med de om at selv om «Anne» ikke er den kuleste eller morsomste, så skal man være et medmenneske å bry seg. Det er helt ok å omgås litt ulike på fritiden ellers, men skal man arrangere f.eks en bursdag mener jeg det bør være høy terskel for å utelate noen. ts Anonymkode: 9cd63...c0f Jeg er ikke enig med deg at alle må invitere alle når de er 12 år gamle, og mitt barn er faktisk en av de som ikke er den som får mest invitasjoner da hun bare har en liten krets med venner. Når de er 12 år så skal de høres og vektlegges stor vekt på alle aspekter i livet sitt, og å tvinge en 12-åring til å invitere alle hvis den bare har lyst til å ta med noen venner på kino/ut å spise mm er helt feil. Ja, man skal ikke bevisst utestenge noen, men man kan heller ikke forvente at alle blir invitert i den alderen da de ofte har helt andre interesser enn å ha et tradisjonelt barneselskap. Anonymkode: b4890...6bb 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 Barnet mitt slipper å invitere mobberne sine i bursdagen sin. Anonymkode: 5813f...fc9 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 Ikke alle barn er bra for barnet ditt. Barna kommer ikke overens med alle, hvorfor tvinge de til å invitere alle? Her i huset har vi barn på 6, 8 og 9. De velger selv hvem de vil invitere på bursdagene sine. 8 åringene ville bare ha 3 kompiser med til bursdagen sin og de storkoste seg. Kvalitet venner over kvantitet, gode, ekte og lojale venner er sjeldne i dagens samfunn. Anonymkode: 9914f...0c9 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Vi dropper klassebursdag dette året, det blir vennebursdag men ingen i klassen er invitert for ikke å "utelate" noen. Det er egentlig synd for det er 3 stykker vi kunne tenkt å ha med men å ta med alle av det kjønnet er uaktuelt fordi de er så lite ok, rett og slett. Så vi skal invitere et par av vennene fra en annen klasse og andre trinn og et par fra fritidsaktiviteter. Tenker du det og er feil ts? Vi har hatt full klassebursdag de første årene. Så ble det endring i klasseopplegget så de fjernet to klasse og slo de sammen så nå er har vi mange barn som ikke kan oppføre seg og som ikke er greie med noen egentlig, må da være mulig å forstå at slik oppførsel ikke er ønskelig når barna er så store og at barn velger vekk slikt. Jeg tenker at når barna er i 5 klasse så må de få velge litt selv hvem og hvordan. Så lenge man ikke deler ut invitasjoner og slikt på skolen så må det aksepteres. Det er store barn, de må få sette egne grenser og ikke bare legge seg langflat. Nå er og klassene så store at å ha hele klassen blir bare mas og dyrt når vi velger å ha arrangement et sted, vi ønsker og å ha venner av begge kjønn i bursdagen. Hadde aldri invitert han på jobben som oppfører seg som en drittsekk og alltid har en ræva kommentar, hvorfor i all verden skal vi invitere slike store barn uten diagnoser i en bursdag? Nei, vi har gjort vårt, har inkludert oss i hjel de første årene, nå skal vi ta hensyn til bursdagsbarnet. Anonymkode: 66aa6...821 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå