AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Igjen er det en artikkel om folk som fryser fordi de ikke har råd til å betale for strømmen. https://www.nrk.no/vestland/kalde-kathrine-_22_-sover-med-to-dyner-for-a-spare-strom-1.15696089 Kalde Katrine? Virkelig? Dette er fra Bergen, og vi snakker om midten av oktober. "Kalde Katrine" må sove med to dyner. I Bergen. I oktober. Ja, det er vått i Bergen. Men kaldt? I oktober? Nei. Bergen er vel en av de byene i Norge der det er mildest om vinteren (og høsten, og våren). Jeg synes media drar dette litt vel langt. Anonymkode: da107...0af 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Hvor bor du, TS? Anonymkode: 5a6eb...8d3 1
Mumsa Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg gruer meg selv til dyre regninger. Men når jeg ser at folk blir oppjaget av å måtte gå med raggsokker og en ullgenser inne.. Er ikke det helt vanlig? Joa, litt tidlig kanskje. Men kom igjen. Sympatiserer veldig med de som kommer til å bli helt knelt av regningene, men de som har greit med penger (det vil bare svi) tenker jeg har godt av å bli mer bevisst på eget forbruk. 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Det er flere ting som skurer her. Vi har et hus på 200 kvm i, nettopp, Bergensområdet. Bruker ca 30-35 kWt om dagen nå, som koster oss rundt 40 kr. Da fyrer vi en del, men vi har altså ørten frysere, kjøleskap, huset fullt av barn, luftavfukter, elbil...en student som gasser på skikkelig med strøm på hybelen sin kan da ikke komme opp i mer enn 30 kr/dagen heller? Det er 900 kroner/måneden, eller 10 halvlitere på byen i studentvaluta. Anonymkode: b9a16...199 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er flere ting som skurer her. Vi har et hus på 200 kvm i, nettopp, Bergensområdet. Bruker ca 30-35 kWt om dagen nå, som koster oss rundt 40 kr. Da fyrer vi en del, men vi har altså ørten frysere, kjøleskap, huset fullt av barn, luftavfukter, elbil...en student som gasser på skikkelig med strøm på hybelen sin kan da ikke komme opp i mer enn 30 kr/dagen heller? Det er 900 kroner/måneden, eller 10 halvlitere på byen i studentvaluta. Anonymkode: b9a16...199 40kr dagen, på vanlige strømpriser eller? Vi har rundt 100kr dagen, men på mandag var vi opp i nesten 200kr. Og dette er uten nettleie. Vi fyrer også i tillegg til varmepumpe, men har unger som skal dusje/bade, vaskemaskin og tørketrommel som går stort sett hver dag, stort hus, varmekabler etc. Er nok mange som kommer til å få en overraskelse når strømregningen kommer, som har tenkt at SÅ dyrt er det da ikke. Vi bor forøvrig også i bergensområdet. Anonymkode: 4af84...45c 4
Fru Uperfekt Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 40kr dagen, på vanlige strømpriser eller? Vi har rundt 100kr dagen, men på mandag var vi opp i nesten 200kr. Og dette er uten nettleie. Vi fyrer også i tillegg til varmepumpe, men har unger som skal dusje/bade, vaskemaskin og tørketrommel som går stort sett hver dag, stort hus, varmekabler etc. Er nok mange som kommer til å få en overraskelse når strømregningen kommer, som har tenkt at SÅ dyrt er det da ikke. Vi bor forøvrig også i bergensområdet. Anonymkode: 4af84...45c Må dere dusje hver dag, bad er forøvrig dyrere enn dusj.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg bor i leilighet i Bergen. Har ikke måtte ha en eneste ovn på enda. Hatt et par-tre dager som var litt småkjølig inne, men har holdt å ta på seg en genser eller et teppe. Har forståelse for at andre leiligheter kan være kaldere enn min, men likevel… Avisene fremstiller jo Bergen som om vi står midt i en iskald vinter. Anonymkode: 601d8...03b 5
Helene Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg bodde på landet endel år. Sør for Trondheim. Hadde enebolig. Prisen på strøm kom over 1 kr pr kwt. Det var vanskelig. Eneboligen var ikke stor. Ca 50 kvadrat i grunnflate. 3 etasjer. Kjeller, 1 og 2 . Hadde varmepumpe, og vedfyring. Strømmen tok nesten knekken på meg. Vi sparte der vi kunne. Unner ingen sånne strømpriser. 1
Leo Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 Joda, det er høst og strømprisene er høye, men at mobiltelefonen skulle ha tatt kvelden i "nattekulden" i Bergen i midten av oktober har jeg rett og slett litt vondt for å tro... 12
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 40kr dagen, på vanlige strømpriser eller? Vi har rundt 100kr dagen, men på mandag var vi opp i nesten 200kr. Og dette er uten nettleie. Vi fyrer også i tillegg til varmepumpe, men har unger som skal dusje/bade, vaskemaskin og tørketrommel som går stort sett hver dag, stort hus, varmekabler etc. Er nok mange som kommer til å få en overraskelse når strømregningen kommer, som har tenkt at SÅ dyrt er det da ikke. Vi bor forøvrig også i bergensområdet. Anonymkode: 4af84...45c Nei, nå. Tirsdag 19.10. f.eks. 38 kr for 27 kWt. Tidenes dyreste strøm i Norge, men da bruker vi strøm utenom de dyreste tidene med timere. Nettleie kommer i tillegg, ja. Tørketrommel eier vi ikke en gang, det er jo idiotisk å bruke strøm på noe som tørker av seg selv under balkongen! Enorme mengder strøm, for øvrig. Ungene dusjer stort sett tre ganger i uken. Uansett var poenget at studenter bor i hybler, ofte i små leiligheter. Det er lettere å spare strøm, og det er lettere å redusere til veldig lite forbruk. Anonymkode: b9a16...199 4
17.11 Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 2 minutter siden, Leo said: Joda, det er høst og strømprisene er høye, men at mobiltelefonen skulle ha tatt kvelden i "nattekulden" i Bergen i midten av oktober har jeg rett og slett litt vondt for å tro... Haha, det reagerte jeg også på. Skulle tro det må noen minus til før telefonen skrur seg av. Hele den saken er bare skikkelig rar. 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 jeg bor på sørlandet. i en 70kvm relativt ny leilighet. akkurat nå koster min strøm 150kwt, igår var den oppi 170. vår strømregning i oktober ble litt over 1200kr. oktober i fjor brukte vi akkurat like mye strøm, men da var regningen på 500kr (har sjekket). jeg forstår at studenter med dårlig råd, eller de med stor enebolig kan ha virkelig problemer i et stramt budsjett når de får faktura nærmere 2,5 ganger høyere enn forventet. noen med eldre eneboliger her må plutselig betale opp mot 4000-5000 i strøm opp mot 2.5,det er mye ekstrautgifter. Anonymkode: 65acd...e48 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Må dere dusje hver dag, bad er forøvrig dyrere enn dusj. Dusjen er i bruk hver dag men vi rullerer på hvilken dag hver enkelt dusjer. Minstemann vil helst bade før leggetid, han forbruker jo ikke det største volumet da han er 2 år. Anonymkode: 4af84...45c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, nå. Tirsdag 19.10. f.eks. 38 kr for 27 kWt. Tidenes dyreste strøm i Norge, men da bruker vi strøm utenom de dyreste tidene med timere. Nettleie kommer i tillegg, ja. Tørketrommel eier vi ikke en gang, det er jo idiotisk å bruke strøm på noe som tørker av seg selv under balkongen! Enorme mengder strøm, for øvrig. Ungene dusjer stort sett tre ganger i uken. Uansett var poenget at studenter bor i hybler, ofte i små leiligheter. Det er lettere å spare strøm, og det er lettere å redusere til veldig lite forbruk. Anonymkode: b9a16...199 igår hadde jeg strøm med 39 kr for 19kwt, det er ganske stor forskjell fra Sørlandet og lengre nord Anonymkode: 65acd...e48
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): igår hadde jeg strøm med 39 kr for 19kwt, det er ganske stor forskjell fra Sørlandet og lengre nord Anonymkode: 65acd...e48 for et par dager siden var det 93 øre forskjell mellom sør og nord - 7 øre kwh i nord , og 1 krone i sør. Forskjellen er jo hinsides. Anonymkode: fd699...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, nå. Tirsdag 19.10. f.eks. 38 kr for 27 kWt. Tidenes dyreste strøm i Norge, men da bruker vi strøm utenom de dyreste tidene med timere. Nettleie kommer i tillegg, ja. Tørketrommel eier vi ikke en gang, det er jo idiotisk å bruke strøm på noe som tørker av seg selv under balkongen! Enorme mengder strøm, for øvrig. Ungene dusjer stort sett tre ganger i uken. Uansett var poenget at studenter bor i hybler, ofte i små leiligheter. Det er lettere å spare strøm, og det er lettere å redusere til veldig lite forbruk. Anonymkode: b9a16...199 Jeg preferer å bruke tørketrommel, men selvfølgelig litt idiotisk nå når strømmen er dyr. Enkelte klær henger jeg opp, men det meste går rett i tromlen. Anonymkode: 4af84...45c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg bruker prismatch og betaler defor ikke mer enn 44 øre pr kwh. Bor på østlandet. Dette gjør at jeg opplever ikke strømregningen som dyr. Anonymkode: f924b...5be 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): igår hadde jeg strøm med 39 kr for 19kwt, det er ganske stor forskjell fra Sørlandet og lengre nord Anonymkode: 65acd...e48 Som sagt, Bergen, NO5. Mye samme pris som Sørlandet. Anonymkode: b9a16...199
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg tenker at Kalde Katrine fint kan sove i et deilig ullundertøysett. Det gjør jeg når jeg sover ute, i sovepose. Og du trenger ikke to dyner dersom du har én som er god og varm. På mitt soverom har jeg aldri på varmekablene, og det er ganske kjølig der. Men med rett dyne/bekledning er det null problem. Anonymkode: d2119...4e2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Igjen er det en artikkel om folk som fryser fordi de ikke har råd til å betale for strømmen. https://www.nrk.no/vestland/kalde-kathrine-_22_-sover-med-to-dyner-for-a-spare-strom-1.15696089 Kalde Katrine? Virkelig? Dette er fra Bergen, og vi snakker om midten av oktober. "Kalde Katrine" må sove med to dyner. I Bergen. I oktober. Ja, det er vått i Bergen. Men kaldt? I oktober? Nei. Bergen er vel en av de byene i Norge der det er mildest om vinteren (og høsten, og våren). Jeg synes media drar dette litt vel langt. Anonymkode: da107...0af Jeg synes som deg at dette eksempelet var i drøyeste laget. I uoppvarmede rom her i huset har vi mellom 13 og 16 grader i innetemperatur nå. Det er ukomfortabelt å oppholde seg over lengre tid i de uoppvarmede rommene, men det er ikke nødvendig å kle seg i dynejakker, og å sove med doble dyner for å holde varmen ennå. At noen kommer til å slite mye med de høyeste strømprisene er udiskutabelt, og jeg håper det kommer gode løsninger for disse innen den kaldeste perioden kommer (hvis de høye strømprisene vedvarer), men det har veldig lite med denne artikkelen å gjøre. Anonymkode: 21fe2...809 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå