Gå til innhold

Begynt å bruke trusler på det trassige barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei😬😵

Fire åringen har begynt med et enormt trass etter jeg begynte å jobbe fult. Hun nekter kle seg når jeg henter i barnahagen, og hyler at favorittansatte der må kle henne. Hun krever å gå inn bakluka når hun skal sette seg, hun krever to boller når jeg sier en, hun krever å sitte med sekk i bilsetet og når jeg sier nei så krever hun å ta dem av og på tre ganger før hun setter seg i bilen. 

Jeg blir helt utslitt. Idag brukte jeg tjue min på parkeringen utenfor barnehagen! Har begynt å true barnet nå. Truet ikke med ille ting, men med å slå av tv eller at det ikke blir besøk av venninnen imorgen om hun ikke slutter NÅ. 

Er jeg en ille mamma som truer? 

Anonymkode: e3d7b...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 1a3f9...2f2

• Liker 1
Skrevet

Trusler fremmer egentlig bare avsky.

Du er ikke en ille foreldre selv om du truer, du har bare blitt skjøvet ifra stand til stand av ungen og nå har forhandlingene brutt sammen og det er krig.

Jeg foreslår å få inn en tredjepart, barnepsykolog, som kan hjelpe deg med å se ting ifra en ny side og eventuelt gi deg nye verktøy du ikke viste om.

• Liker 11
Skrevet

Trusler hjelper jo ikke hvis du aldri følger opp.

Anonymkode: c5327...f28

• Liker 5
Skrevet

Du er nok ikke den eneste som har tatt frem den strategien når det blåser som verst! :klem:

Er nok likevel tilbøyelig til å tro at god kommunikasjon og evt premier fungerer bedre! Hva med en klistremerkeordning? 

Anonymkode: 681a3...973

• Liker 4
Skrevet
Duraton skrev (8 minutter siden):

Trusler fremmer egentlig bare avsky.

Du er ikke en ille foreldre selv om du truer, du har bare blitt skjøvet ifra stand til stand av ungen og nå har forhandlingene brutt sammen og det er krig.

Jeg foreslår å få inn en tredjepart, barnepsykolog, som kan hjelpe deg med å se ting ifra en ny side og eventuelt gi deg nye verktøy du ikke viste om.

Det var voldsomt. 

• Liker 10
Skrevet

Dette er ekstremt vanlig, men noen viser trassen verre enn andre. 3 års alderen på jenta vår var også heavy! Det å kle på seg er et eget kapittel med elendighet. Er aldri noe adferdsproblemer eller annet i barnehage eller besteforeldre. Så åpenbart at det er grensetesting kombinert med at de utvikler seg ekstremt mye i den alderen.

Skal lett innrømme at vi også har truet med lignende ting som deg når ting har vært på sitt verste! Vi har prøvd alle slags ulike teknikker, alt fra de mest pedagogiske fremgangsmåter til trusler.. Ingenting er en garanti på at fungerer i gitte tilfellet. Barn er utrolig ulike sånn sett, det som funker kjempebra for noen, funker kanskje ikke i det hele tatt for andre..

Du er definitivt ikke en dårlig forelder, det er lov å noen ganger ikke være super pedagogisk.. Vi er mennesker. De verste trassperiodene i den alderen er tøffe!!! 

Anonymkode: 0a8bb...e5c

• Liker 4
Skrevet

Vi truer noe, men følger også opp, og jeg tenker det er greit. En får jo gjøre som en vil, men her er det tv tid som ryker, prøver stort sett alltid å forhandle, og jeg ønsker ikke å straffe, men ei heller å belønne dårlig oppførsel, og vi har til nå to veloppdragne fine barn, så tror det skal gå fint. Er bare viktig når du gjør det at du følger opp slik at hun ikke slutter å ta deg seriøst, og da må du også true med noe som er mulig å gjennomføre. Et barn tar ikke skade av å ikke få se på barne-TV en kveld fordi det ikke spiste opp maten, eller var utfordrende å få med seg fra bhg. Tvert i mot så er det en investering i fantasien.

Anonymkode: 962e2...61c

• Liker 3
Skrevet

Det er en konsekvens og det er helt greit. Men da må du forklare hva du forventer og hva som vil skje hvis barnet ikke hører etter.

Et barn som nekter å kle seg bærer du ut. Du setter barnet i setet og dere blir der til barnet roer seg ned. 

Sier du en bolle og hun to. Så sier du ingen boller. Så enkelt.

Anonymkode: 5a8b5...926

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke disse tuslene er ille, men du er jo nødt til å følge de opp - ellers har de ingen virkning. Barnet må jo lære seg at handling har konsekvenser. OG at god oppførsel fører til goder.

Barnepsykolog som noen nevnte oppi her er fullstendig unødvendig. Vi snakker her om en helt normalt trassig 4-åring og det er ikke noe unormalt i dette her. Ungen må bare lære seg oppførsel har følger. 

• Liker 8
Skrevet

Du har begynt å bruke oppdragelse på barnet, mener du?

Det er noe som er velkjent og har blitt brukt i tusener av år.

Erfaring viser at oppdragelse utelukkende er positivt for nesten 100 % av mennesker. 

Fortsett å bruke oppdragelse du.

Anonymkode: 4f86a...cbf

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei😬😵

Fire åringen har begynt med et enormt trass etter jeg begynte å jobbe fult. Hun nekter kle seg når jeg henter i barnahagen, og hyler at favorittansatte der må kle henne. Hun krever å gå inn bakluka når hun skal sette seg, hun krever to boller når jeg sier en, hun krever å sitte med sekk i bilsetet og når jeg sier nei så krever hun å ta dem av og på tre ganger før hun setter seg i bilen. 

Jeg blir helt utslitt. Idag brukte jeg tjue min på parkeringen utenfor barnehagen! Har begynt å true barnet nå. Truet ikke med ille ting, men med å slå av tv eller at det ikke blir besøk av venninnen imorgen om hun ikke slutter NÅ. 

Gjør det selv noen ganger. Blir for det meste relevant, men typ "hvis du ikke prøver å rydde rommet ditt, må jeg legge vekk lekene en stund". 

"spiser du ikke maten din får du ikke dessert etterpå" (så upedagogisk og usunt 😭😭). 

"hvis du ikke kommer nå, blir det ikke tv etterpå". 

Blir heller gulrøtter, som hvis vi er superraske på badet, kan du velge deg en bok. Hvis du er flink å finne frukt i butikken, kan vi kose oss med fruktsalat etterpå (og vips er maset ved godteri hylla og bladhylla med blader til 129 kr for plastikkræl mye mindre fordi hun har fått velge frukt eller grønnsak til middag).. 

Mest populær "hvis du ikke slutter å mase, legger jeg tilbake alt og vi må spise brødskive til middag" i butikken 😔😭

Anonymkode: 60d2d...601

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør det selv noen ganger. Blir for det meste relevant, men typ "hvis du ikke prøver å rydde rommet ditt, må jeg legge vekk lekene en stund". 

"spiser du ikke maten din får du ikke dessert etterpå" (så upedagogisk og usunt 😭😭). 

"hvis du ikke kommer nå, blir det ikke tv etterpå". 

Blir heller gulrøtter, som hvis vi er superraske på badet, kan du velge deg en bok. Hvis du er flink å finne frukt i butikken, kan vi kose oss med fruktsalat etterpå (og vips er maset ved godteri hylla og bladhylla med blader til 129 kr for plastikkræl mye mindre fordi hun har fått velge frukt eller grønnsak til middag).. 

Mest populær "hvis du ikke slutter å mase, legger jeg tilbake alt og vi må spise brødskive til middag" i butikken 😔😭

Hun er 4 da.. 

Skrevet (endret)

Føler du det er effektivt, da? Skjønner hun sammmenhengen godt nok til å faktisk ta seg sammen ved neste anledning?

Min opplevelse er at jeg får best resultat når reaksjonen kommer mest mulig umiddelbart. Da slipper vi også forsure hele ettermiddagen med straff for noe som skjedde i barnehagen, for eksempel. 

Det er flere av situasjonene du beskriver hvor du kan ta kontrollen der og da, fremfor å true med noe som skal skje siden.

Nekter å kle på seg; får valget om å samarbeide eller bæres ut i bilen uten yttertøy.

Vil inn bakluka, det er jo nei. Her ville jeg om mulig satset på å være staere enn barnet. Rett dør eller ingen dør. Vi kan stå her hele ettermiddagen, vi. 

Sekken tar du kontroll på før dere går til bilen.

Jeg kunne vært troende til å ta barnet i hånda og gå hjem til fots, om det ble for mye tull med å sette seg i bilen. Det forutsetter jo at dere bor slik at det er mulig. 

En bolle eller ingen bolle. Er hun ikke fornøyd med én, blir det ingen. 

Samtidig så tenker jeg at både alderen og endringen med at du jobber mer, gjør det vanskeligere for henne å regulere seg. Når det er så mye trass og spetakkel om alt mulig, er det lett å gå i kjeftefella.

Det kan hjelpe om du er ekstra bevisst på å ta henne i å gjøre noe bra, og vise henne at du ser hver minste lille positive ting hun gjør. Kanskje kan du klare å leke eller tøyse henne gjennom en del av disse overgangene hun tydeligvis synes er vanskelige for tiden? Jo mer forebygging du klarer å gjøre, jo bedre.

Endret av Hactar
  • Liker 4
Skrevet

Jøss, her var det mange utdaterte råd. Siden ingen av oss er eksperter velger jeg å henvise til en ekspert: 

Anonymkode: 8fd33...a84

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei😬😵

Du burde kanskje formulere deg på en annen måte, men trusler fører som regel ikke med seg noe godt. Og alt handler om måten du sier dette på, trusler er en form for psykisk vold og setter sine preg resten av livet. Det jeg får frem av det du "truer" barnet med, er jo at det fremmer frykt og redsel hos barnet ditt - og det er som sagt psykisk vold og ikke bra.

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Skrevet

Her kommer enda en anbefaling. Skjønner at dette er skikkelig trasig for dere begge. Denne boka har hjulpet både meg og sønnen min gjennom mye trass. 

https://www.adlibris.com/no/bok/how-to-talk-so-little-kids-will-listen-a-survival-guide-to-life-with-children-ages-2-7-9781501131639?gclid=CjwKCAjw_L6LBhBbEiwA4c46uuWcFdnTKR3dlOuP13YmbPj00IQ8VO35qiV7AKVtO-UdAwBItEYGMxoCif0QAvD_BwE

Anonymkode: 8fd33...a84

• Liker 1
Skrevet

Meh. Altså. Ting har konsekvenser.

«Pusser du ikke tennene, så blir det hull i dem, og de blir brune»

«tuller du for mye før du skal i seng, så rekker vi ikke lese bok - for du må ha nok søvn til i morra»

«spiser du deg ikke mett til middag, så kan vi ikke kose oss med is etterpå, for da går blodsukkeret rett opp og ned igjen, og man blir sur og trøtt i kroppen»

«fortsetter du med hyling og skriking så kan vi ikke besøke bestemor nå, for da blir det ikke noe hyggelig på besøket for oss eller bestemor/da må vi bare gå igjen» 

«Hvis man ikke sier tusen takk for gaver, så kan det være man ikke får så mange gaver mer, for da er det ikke noe gøy å gi» 

«Skal man ha langt hår, så må man børste det. Det må mamma også». 

«Om du skal bestemme alle reglene i leken, så har jeg ikke lyst til å leke mer» 

etc etc etc.

det er jo trusler? Men det handler om å vise realiteten også. Trusler med forklaring? 😂 vi har ei lettvint jente, så er sjeldent vi tyr til sånne «løsninger», men for oss er dette vanlig oppdragelse :P ser ikke på det som særlig dramatisk eller at det setter dype spor i sjela 😅

• Liker 6
Skrevet

Ta å hør med helsestasjonen om de skal arrangere cos-kurs eller lignende. Så får du lært litt flere mestringsstrategier 😊

Anonymkode: 6c2d1...977

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det var voldsomt. 

Kan ikke se hvorfor det å utvide verktøykassen er så voldsomt. 
Man får ikke en manual utlevert med ungen. Og barn er forskjellige, så hva som fungerer på noen, fungerer ikke på andre.

Men selvsagt, hvis du har utdannelse innenfor barnepedagogikk så har du vel alt du trenger, er dog ikke alle som har det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...