Gå til innhold

Leggingen tar 1,5 time hver kveld. Tips? 😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei datter på 16 måneder som har, og har alltid hatt, lakenskrekk. Men nå den siste måneden har det vært forferdelig! Vi bruker 1,5 hver eneste kveld, om ikke mer, på å legge henne. Hun bare hylgråter, roper og er skikkelig sint!

Vi prøver alle metoder; gå med henne - men da peker hun bare på alt og hyler fordi hun ikke får det hun vil ha. Kan være alt fra en sko, en såpe fra badet, et bilde på veggen. Om vi går med henne på et mørkt rom hyler hun og av sinne. Vi har prøvd å ha henne i sin seng og sitte på siden av, men da hylgråter hun og kaster alt ut av senga. Vi har prøvd å ligge i vår seng med ho på siden av, men samme greia da. 

Hun står gjerne opp 7-8 tiden om morgenen, og sover en time til halvannen time i barnehagen. Hun våkner alltid fra luren i barnehagen før klokken ett. Vi begynner leggingen klokken 18:00 ca, og da er gjerne "alt" galt - så hun er tydelig trøtt. 

Det skal og sies at vi mistenker nattskrekk, da hun våkner 1-2 ganger hver eneste natt og hyler. Hun er vanskelig å få i søvn ofte igjen da. Dette skal vi ta opp med helsestasjonen og høre om vi må til en søvnspesialist eller noe.

Er det noen som har noen tips og råd? Denne søvnen har vi slitt med så lenge nå, men da hovedsaklig med ekstremt korte lurer og mange oppvåkningen om natta helt siden hun var baby. Det er forferdelig slitsomt at denne legginga skal være så hard plutselig i tillegg 😶

Anonymkode: 97060...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ei datter på 16 måneder som har, og har alltid hatt, lakenskrekk. Men nå den siste måneden har det vært forferdelig! Vi bruker 1,5 hver eneste kveld, om ikke mer, på å legge henne. Hun bare hylgråter, roper og er skikkelig sint!

Vi prøver alle metoder; gå med henne - men da peker hun bare på alt og hyler fordi hun ikke får det hun vil ha. Kan være alt fra en sko, en såpe fra badet, et bilde på veggen. Om vi går med henne på et mørkt rom hyler hun og av sinne. Vi har prøvd å ha henne i sin seng og sitte på siden av, men da hylgråter hun og kaster alt ut av senga. Vi har prøvd å ligge i vår seng med ho på siden av, men samme greia da. 

Hun står gjerne opp 7-8 tiden om morgenen, og sover en time til halvannen time i barnehagen. Hun våkner alltid fra luren i barnehagen før klokken ett. Vi begynner leggingen klokken 18:00 ca, og da er gjerne "alt" galt - så hun er tydelig trøtt. 

Det skal og sies at vi mistenker nattskrekk, da hun våkner 1-2 ganger hver eneste natt og hyler. Hun er vanskelig å få i søvn ofte igjen da. Dette skal vi ta opp med helsestasjonen og høre om vi må til en søvnspesialist eller noe.

Er det noen som har noen tips og råd? Denne søvnen har vi slitt med så lenge nå, men da hovedsaklig med ekstremt korte lurer og mange oppvåkningen om natta helt siden hun var baby. Det er forferdelig slitsomt at denne legginga skal være så hard plutselig i tillegg 😶

Er det ro rundt henne før leggetid? Er TVen av, er dere avslappet og rolige selv? Liker hun et varmt bad og et godt måltid før sengetid? Bli sunget for? 

Anonymkode: 85ae7...fb3

Skrevet

Vi hadde en periode hvor leggingen strakk ut sånn som du beskriver. Her var løsningen rett og slett å legge henne litt seinere - hun sovner i praksis til ca samme tid som når leggingen tok en time pluss, men nå går det mye raskere. I tillegg så begynte vi å ta de siste delene av leggerutinen (lese bok, synge nattasang/kose litt på fanget) inne på stua i stedet for på rommet hennes, sånn at når vi går inn på rommet er det bare å bli lagt i senga og si natta som skjer. (Så sitter vanligvis en av oss der inne til hun sovner, men det tar stort sett ti minutter.) Da godtar hun stort sett at nå er det sovetid, og at det ikke nytter med flere utsettelser. 

Anonymkode: e3455...b90

Skrevet

Jeg ville forsøkt å legge tidligere, eller senere. Vår yngste måtte i mange måneder mellom 1-1,5 år legges kl 17.30, og da mener jeg ikke å starte leggerutinen, men ferdig lagt ned i senga. Veldig upraktisk og kjipt med så lite tid sammen etter barnehagen, men det gikk seg til.

Anonymkode: c2aee...baf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville forsøkt å legge tidligere, eller senere. Vår yngste måtte i mange måneder mellom 1-1,5 år legges kl 17.30, og da mener jeg ikke å starte leggerutinen, men ferdig lagt ned i senga. Veldig upraktisk og kjipt med så lite tid sammen etter barnehagen, men det gikk seg til.

Og ja, oppvåkningen var kl 5.30. Men det er verdt det for en fornøyd unge😄

Gjest Lunaris
Skrevet

Gi ungen mer tid og oppmerksomhet iløpet av dagen, så blir det bra om kvelden. 

Evt legg deg ved siden av eller gi ungen en genser du har brukt iløpet av dagen så sovner hun til mamma lukta.

Skrevet

Gutten min er straks 3 år og har alltid brukt 1,5 - 2 timer på legging. Jeg har prøvd alt, jeg tror noen bare trenger lang tid på å roe ned. 

Anonymkode: f82f1...143

Skrevet

Huff, høres kjent ut. For oss hjalp det å ha en rutine rundt kveldsstellet vi fulgte til punkt og prikke hver kveld, lite lys/lyd i god tid før leggetid, samt å ta "kampen" med litt skriking. Å la barnet skrike på eget rom uten å være der ble for tøft, vi endte med å sitte på samme rom men gi lite oppmerksomhet, ikke løfte opp, bare det nødvendigste av interaksjon. Var STORE protester på det men barnet ga seg etter hvert (1 uke?) og roet seg. Etter hvert begynte vi å flytte stolen nærmere og nærmere døra, og til slutt kunne vi legge og gå ut 🎉 

Anonymkode: 8fe7d...9df

Skrevet

Vi brukte 2-3 timer på legging hver kveld i flere år. Men så løsnet det endelig da han ble fire, og nå tar leggingen tre minutter. Vi byttet til juniorseng (tidligere hadde han sovet i en dobbeltseng, vi lå ved siden av ham til han sovnet). Da kunne vi ikke ligge ved siden av ham (og han kunne ikke klikke når vi gikk, slik han gjorde før). 
This too shall pass. Men det er utrolig slitsomt når det står på. 

Anonymkode: a9b92...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og ja, oppvåkningen var kl 5.30. Men det er verdt det for en fornøyd unge😄

Ja, vi har prøvd å forskyve leggingen til en halv time-time senere - men da blir ho rett og slett overtrøtt, så er samme greia da. Vi prøvde å begynne leggingen halv fem i dag, men tok like lang tid likevel. Det er så vanskelig å finne den balansen der. For å si det sånn, står med glede opp klokka fem om hun legger seg greit 😅 vi er oppe flere timer hver natt, siden hun våkner så mye. Så nå begynner det å bli slitsomt for oss alle! 

Ts

Skrevet
Lunaris skrev (2 timer siden):

Gi ungen mer tid og oppmerksomhet iløpet av dagen, så blir det bra om kvelden. 

Evt legg deg ved siden av eller gi ungen en genser du har brukt iløpet av dagen så sovner hun til mamma lukta.

Hun får oppmerksomhet dagen lang 💁‍♀️ vet ikke hvorfor du insinuerer at hun ikke får det? Vi har madrass på siden av sengen, så å ligge på siden av er utprøvd. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Gutten min er straks 3 år og har alltid brukt 1,5 - 2 timer på legging. Jeg har prøvd alt, jeg tror noen bare trenger lang tid på å roe ned. 

Anonymkode: f82f1...143

Huff, høres kjent ut. For oss hjalp det å ha en rutine rundt kveldsstellet vi fulgte til punkt og prikke hver kveld, lite lys/lyd i god tid før leggetid, samt å ta "kampen" med litt skriking. Å la barnet skrike på eget rom uten å være der ble for tøft, vi endte med å sitte på samme rom men gi lite oppmerksomhet, ikke løfte opp, bare det nødvendigste av interaksjon. Var STORE protester på det men barnet ga seg etter hvert (1 uke?) og roet seg. Etter hvert begynte vi å flytte stolen nærmere og nærmere døra, og til slutt kunne vi legge og gå ut 🎉 

Anonymkode: 8fe7d...9df

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi brukte 2-3 timer på legging hver kveld i flere år. Men så løsnet det endelig da han ble fire, og nå tar leggingen tre minutter. Vi byttet til juniorseng (tidligere hadde han sovet i en dobbeltseng, vi lå ved siden av ham til han sovnet). Da kunne vi ikke ligge ved siden av ham (og han kunne ikke klikke når vi gikk, slik han gjorde før). 
This too shall pass. Men det er utrolig slitsomt når det står på. 

Anonymkode: a9b92...184

Off, at søvn skal være så komplisert hos de små altså 😅 vi får bare prøve og feile videre ❤️

Vi løfter som regel ikke opp, og prøver å stryke på rygg, stoppe når hun roer seg og ta handa rolig vekk. De fleste gangene spretter øyene opp, og hun begynner å hyle og skal reise seg. Vi har prøvd det meste, føler jeg, nå den siste måneden. Vi får bare fortsette å være rolige og bestemte, så får vi håpe det løsner snart. Som sagt, så skal vi ta det opp med helsestasjonen - i og med hun har så mange oppvåkningen. Bare til nå, i kveld, har det vært tre oppvåkner. Og det er etter hun sovnet rundt 19-20. 😳

Ts

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi løfter som regel ikke opp, og prøver å stryke på rygg, stoppe når hun roer seg og ta handa rolig vekk. De fleste gangene spretter øyene opp, og hun begynner å hyle og skal reise seg. (...)

Ts

Fortsett å stryke selv om hun har roet seg. 

Skrevet

Min eldste var sånn. Alltid et styr å få han til å sove. Hadde flere perioder der legging tok to timer med MYE hyling. Det er helt grusomt! 

Men som trøst, det blir bedre. Hvis det ikke har tatt 1.5 time "alltid" er dette sannsynligvis bare en periode som plutselig bedrer seg igjen. Husker vi også ba om råd overalt men ingenting funka. Fant bare ting som gjorde det verre, men ingenting gjorde det bedre. Vi lå i stor seng sammen og lot han skrike mens vi trøstet (hvis vi fikk lov). 

Nå er han 5. Han bruker fortsatt en time på å sovne, trenger mye nærhet, men det er likevel mye bedre. Nå kan han høre på lydbok hvis han ikke får sove, eller nattasanger, og har ikke lakenskrekk i det hele tatt. Det bare tar tid. 

Lillesøstera er heldigvis mye enklere. 😅

Skrevet

Vi har slitt mye med legging her også, og har valgt å la henne sove hos oss ved behov. Oftest sover hun i egen seng nå, men det var en lang periode hun trengte den ekstra tryggheten av å være nær oss voksne. 

Anonymkode: 0261b...d63

Skrevet

Brukte 2-3 timer her på rundt den alderen og frem til litt over to år tror jeg. Men det fikk seg til helt av seg selv. Nå tar det somregel maks en halvtime, somregel 15-20 min (litt små prating, sang eller eventyr og sovne)

Anonymkode: bbca1...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...