AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Dette er virkelig i-lands problemer men jeg lurer veldig på om jeg bare innbiller meg det, om jeg bare er dust som reagerer på det og/eller hva andres opplevelser er. Jeg har hele mitt liv hatt en vanlig liv, klesstil, bil osv. Jeg har selv en alminnelig lønn og tjener ca 400.000 i året. Jeg har for to år siden giftet meg med en mann som tjener noen millioner i året og vi har fra start hatt felles økonomi. Som gjør at jeg etterhvert nå kjører bil jeg ikke hadde hatt ellers og kjøper meg nesten hva jeg vil uten å se på prislapper. Han er stolt av at han kan unne meg det. Jeg føler meg ikke noe annerledes som person av den grunn og er fortsatt forsiktig ellers med penger Så poenget: etter denne endringen i livet merker jeg betydelig at folk fisker så jævlig etter å finne ut: «hva jobber du med?». Jeg får det spørsmålet når jeg skal kjøpe og hente mat fra lokal takeaway for eksempel. Eller når jeg skal fylle på bensin og kjøpe en kaffe fra bensin stasjon. Jeg føler jeg blir behandlet annerledes enn før og det føles merkelig og nesten ubehagelig. Jeg ønsker ikke å bli spurt om hva jeg jobber med. Og spesielt ikke i en setting hvor det virkelig ikke passer seg å spørre om det. Disse følelsene har jeg ikke og ønsker ikke å dele med noen i det virkelige liv i frykt for å oppfattes som selvgod. Jeg er en diskret person og snakker ikke høyt om hva vi har og ikke har. Jeg lurer på hvordan dette likevel ser ut til å komme fram nok til at folk blir så nysgjerrig. Jeg er pent kledd og tar vare på meg selv men er absolutt ikke flashy med merke ting. Det har jeg null behov for å bruke penger på. Tanker ? Anonymkode: c0117...708
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Mener du at de på takeawayen tror du har fancy jobb om du henter sushien i fin bil? Anonymkode: 00a86...f1e 42
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du at de på takeawayen tror du har fancy jobb om du henter sushien i fin bil? Anonymkode: 00a86...f1e Jeg vet ikke. Jeg synes det er ubehagelig å bli spurt om det. Kanskje det bare er i hodet mitt. Anonymkode: c0117...708 2
Mezzosoprena Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Litt usikker på dette, jeg klarer ikke helt å tro at folk starter med smalltalk i denne typen situasjoner... 32
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Det er vel forholdsvis vanlig å spørre folk hva de jobber med når man småprater litt med fremmede, men at de som leverer ut take-out skulle bry seg med å spørre deg om det har jeg litt vanskeligheter med å se for meg. Jeg har selv stått i kassa i butikk, og ikke en eneste gang har jeg spurt kunder hva de jobber med. Jeg har også jobbet som servitør, samme greia der, jeg spør ikke om yrke. Anonymkode: 12e8f...34f 20
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke. Jeg synes det er ubehagelig å bli spurt om det. Kanskje det bare er i hodet mitt. Anonymkode: c0117...708 Du vet vel hva du tror de tenker? Men uansett da, hvis du ikke kjenner dem, så spiller det ingen rolle hva de tenker, tror eller spør om. Begynn å svar "hemmelig agent😉" Anonymkode: 78006...a1d 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Teatrica skrev (2 minutter siden): Litt usikker på dette, jeg klarer ikke helt å tro at folk starter med smalltalk i denne typen situasjoner... Samme her. Ts, bor dere i Norge? Anonymkode: 78006...a1d 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Teatrica skrev (Akkurat nå): Litt usikker på dette, jeg klarer ikke helt å tro at folk starter med smalltalk i denne typen situasjoner... Nei, det er ingen som har startet smalltalk med det. Det har vært en, men han er litt rar uansett. Dette er ellers folk jeg har hatt gjentakende interaksjoner med, med jevne mellomrom. Det er da kanskje naturlig å spørre etterhvert? Jeg føler jeg aldri har hatt det før bare. Igjen som nevnt over kan dette være noe jeg innbiller meg altså. ts Anonymkode: c0117...708
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vel forholdsvis vanlig å spørre folk hva de jobber med når man småprater litt med fremmede, men at de som leverer ut take-out skulle bry seg med å spørre deg om det har jeg litt vanskeligheter med å se for meg. Jeg har selv stått i kassa i butikk, og ikke en eneste gang har jeg spurt kunder hva de jobber med. Jeg har også jobbet som servitør, samme greia der, jeg spør ikke om yrke. Anonymkode: 12e8f...34f Ja det er jo en unaturlig setting å spørre om det på. Anonymkode: c0117...708 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 Hvis dette er eneste eller første spm de kommer med er dette et rart og sært spm. Men om det er som del i smalltalk, så er det relativt vanlig. Anonymkode: 2a1f7...61c 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Ts, bor dere i Norge? Anonymkode: 78006...a1d Ja ts Anonymkode: c0117...708
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ingen som har startet smalltalk med det. Det har vært en, men han er litt rar uansett. Dette er ellers folk jeg har hatt gjentakende interaksjoner med, med jevne mellomrom. Det er da kanskje naturlig å spørre etterhvert? Jeg føler jeg aldri har hatt det før bare. Igjen som nevnt over kan dette være noe jeg innbiller meg altså. ts Anonymkode: c0117...708 Da høres det helt normalt ut. Anonymkode: 12e8f...34f 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ingen som har startet smalltalk med det. Det har vært en, men han er litt rar uansett. Dette er ellers folk jeg har hatt gjentakende interaksjoner med, med jevne mellomrom. Det er da kanskje naturlig å spørre etterhvert? Jeg føler jeg aldri har hatt det før bare. Igjen som nevnt over kan dette være noe jeg innbiller meg altså. ts Anonymkode: c0117...708 Men ble du aldri før spurt om hva du jobber med av folk i servicebransjen men nå spør alle om det?.og den endringa skjedde etter du fikk velstående kjæreste? Anonymkode: 00a86...f1e 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet vel hva du tror de tenker? Men uansett da, hvis du ikke kjenner dem, så spiller det ingen rolle hva de tenker, tror eller spør om. Begynn å svar "hemmelig agent😉" Anonymkode: 78006...a1d Hehe uff, skulle ønske jeg var tøff nok. Men jeg er altfor høflig og klarer ikke å gi antydning på å være avvisende med slikt svar. ts Anonymkode: c0117...708
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ble du aldri før spurt om hva du jobber med av folk i servicebransjen men nå spør alle om det?.og den endringa skjedde etter du fikk velstående kjæreste? Anonymkode: 00a86...f1e Jeg føler det slikt ja. Anonymkode: c0117...708
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hehe uff, skulle ønske jeg var tøff nok. Men jeg er altfor høflig og klarer ikke å gi antydning på å være avvisende med slikt svar. ts Anonymkode: c0117...708 Det er jo på ingen måte uhøflig å svare det den du siterer foreslår, dersom du sier det med humor og et lurt smil. Har du svart dem på spørsmålet, da? Og hva er i så fall responsen på ditt svar? Anonymkode: 5ae68...7da 8
Mezzosoprena Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det er ingen som har startet smalltalk med det. Det har vært en, men han er litt rar uansett. Dette er ellers folk jeg har hatt gjentakende interaksjoner med, med jevne mellomrom. Det er da kanskje naturlig å spørre etterhvert? Jeg føler jeg aldri har hatt det før bare. Igjen som nevnt over kan dette være noe jeg innbiller meg altså. ts Anonymkode: c0117...708 Åja, så det skjer altså ikke til stadighet, men har skjedd én gang med en "raring" - altså en som kanskje har litt dårlige sosiale antenner? Dét er jo noe helt annet enn det du skisserte i hovedinnlegget. Du la det jo fram som om at du ikke kunne få ut av bilen din uten at hvem som helst spurte deg hva du jobbet med. At folk du har gjentakende interaksjoner med, spør om dette, er da helt vanlig (selv om det egentlig er helt unødvendig - hilsen ufør)... 13
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #18 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hehe uff, skulle ønske jeg var tøff nok. Men jeg er altfor høflig og klarer ikke å gi antydning på å være avvisende med slikt svar. ts Anonymkode: c0117...708 Har du forsøkt å reflektere over hvorfor du er for høflig? Er det ford du er redd for en eller annen konsekvens? Veien ut av "sånn er jeg bare" ting som oppleves negativt for oss kan endres. Man må bli bevisst hvor skoen trykker og ikke minst hvorfor. Anonymkode: 78006...a1d 1
Blålilla Skrevet 20. oktober 2021 #19 Skrevet 20. oktober 2021 Men kan du ikke bare svare dem og si hva du jobber med da? 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 Det er vel bare å svare, det. «Jeg jobber deltid som hjelpepleier.» Evt. «Jeg er førtidspensjonert» dersom det er slik at du ikke lenger jobber. Dersom de da følger opp med: «Hvordan har du råd til xx da?» så sier du bare at du har gjort noen gode investeringer. Ferdig. Anonymkode: 6d06d...21e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå