Jentaan Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 (endret) HJÄLP..Jag vet varken ut eller in.. de sista 5 åren har min mamma lidit av djup depression och har varken jobbat, mött vänner eller varit sosial. Jag är 31 år och är ju vuxen men bor långt ifrån henne och tänker på detta varje dag många gånger. Vill så gärna att hon ska må bra och vara lycklig. Hon har förändrats så mycket från att vara en glad, sosial och sprudlande person med många vänner och aktiviteter har hon blivit arg, innåtstängd och vill/kan inte lämna soffan. Eftersom både jag och mina syskon bor långt ifrån så har vi mest kontakt på telefon, men jag pratar med henne nästan varje dag. Besöker henne så ofta jag kan. Men har konstant dåligt samvete och ibland tänker jag om jag bara flyttade hem kanske hon skulle må bra igen? Samtidigt som jag har mitt liv och skulle inte bli lycklig av det. Men jag är en otrolig känslamänniska och tänker på detta hela tiden under dessa 5 år.. ligger vaken på nätterna och undrar vad jag kan göra som kan förändra detta… Mina föräldrar lever ihop men hela vår uppväxt har det varit mycket bråk. Jag älskar dom både men har de senaste 20 åren sagt att dom hade mått bättre på varsitt håll. Flera gånger har dom sagt att dom ska separera men det sker aldrig. Så står man där i mitten och måste välja sida. Stor del av hennes depression tror jag är från deras relation, hennes barndom, problem med kroppen och att hon gick in i väggen med jobb. Dessutom går hon på starka mediciner för problem med kropp och depression/ångest/sömnproblem som påverkar mycket också. Corona har heller inte gjort saken bättre med isolering och vi har inte kunnat ses mycket alls. Jag vet helt ärligt inte vad jag kan göra eller säga till henne. Ena stunden försöker jag tänka att det är hennes liv och jag är bara hennes ”barn” och att hon är den enda som kan förändra situationen men i nästa så känner jag att jag måste hjälpa henne mer så hon blir frisk, men jag vet inte hur?? Jag är livrädd att hon inte ska orka mer och bara ta sitt liv.. försöker stötta henne och vara positiv och planera saker så hon har något o se fram till men ingenting hjälper Om någon där ute har upplevt något likande, har en föräldrar med/haft depression eller har det själv och har några tips eller bara vill prata med mig vore det uppskattat❤️ Detta blev långt och bara en bråkdel av allt.. men hoppas någon vill prata med mig.. känner mig så ensam i det här och har ingen att prata med. Endret 20. oktober 2021 av Jentaan
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Hei, jeg har samme problem, og jeg ringte en sånn hjelpetlf for pårørende. Der kan du få gode tips om hva du skal gjøre❤️ jeg måtte ta en face to face samtale med min mamma og si at nå trenger du faktisk hjelp for dette har gått alt for langt. Kanskje du er heldig og hun innser det. Men det viktigste er å prøve holde kontakten❤️ Ikke bra når de med depresjon isolerer seg, men allierer deg med noen andre så du ikke har så mye byrde alene. Lykke til, det gjør vondt når de man er glad i har det sånn. Anonymkode: 20983...4ea 2
Christina82 Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Hei. Vil anbefale deg å ta kontakt med noen av disse helt anonymt: Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Chat Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen Moonshine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå