Gå til innhold

Hvorfor så mange med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg setter spørsmålstegn ved dette - har selv barn innenfor spekteret men er så nysgjerrig og må bare spørre:

Hvorfor er det så mange barn som får autisme nå kontra tidligere? Jeg vet om mange tilfeller der barn som såvidt har fylt 2 år får diagnosen, hva kan dette skyldes egentlig? 

Da jeg vokste opp så var det ikke så mange med autisme, ihvertfall ikke av typen non-verbale, noe jeg føler det er en økning i nå. 

Anonymkode: 45d5d...5cc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre utredning nå enn før, slik at flere får diagnose. 

Anonymkode: 2abc4...dd4

• Liker 33
Skrevet

hva med blyforgiftning og feildiagnosering? Altså barn som viser noe av det samme symptomer som autisme, egentlig lider av blyforgiftning. Men, det er et større problem plasser enn Norge. I Norge da, kanskje noe annet forurensing ? 

https://www.unicef.org/press-releases/third-worlds-children-poisoned-lead-new-groundbreaking-analysis-says

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6982422/

Anonymkode: fa5f1...b11

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

hva med blyforgiftning og feildiagnosering? Altså barn som viser noe av det samme symptomer som autisme, egentlig lider av blyforgiftning. Men, det er et større problem plasser enn Norge. I Norge da, kanskje noe annet forurensing ? 

https://www.unicef.org/press-releases/third-worlds-children-poisoned-lead-new-groundbreaking-analysis-says

Blyforgiftning? Dette er helt nytt for meg. Jeg har tenkt at det kanskje kan ha noe med miljøgifter o.l

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kommer blyet inn i bildet ?  
Har du innsikt i hvordan en utredning foregår? 

Anonymkode: ea36c...a3b

• Liker 1
Skrevet

Miljøgifter har nok noe av skylda. Samt skada sperm, livsstilsfaktorer, etc.

Anonymkode: c431b...a1b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Miljøgifter har nok noe av skylda. Samt skada sperm, livsstilsfaktorer, etc.

Foreldrene til Einstein som har skylda altså?? 
De var utagerende miljøsvin ? 
Dette er bare vås 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Foreldrene til Einstein som har skylda altså?? 
De var utagerende miljøsvin ? 
Dette er bare vås 

Hæ?😄 Miljøsvin? Det er da ikke nødvendigvis enkeltpersonens skyld at de er fulle av giftstoffer. Vi får det i oss fra overalt. Maten, vannet, lufta, avgassing fra møbler og tekstiler, osv.

• Liker 10
Skrevet

Vil nok tippe at det er mye mer åpenhet om det nå, det er mer "akseptabelt". 

Finnes foreldre som blir helt fra seg av st barnet har diagnosen autisme. 

5åringen ble utreda i mai. Vi ble faktisk spurt flere ganger av f.eks de som utreda "Hva tenker dere nå? Går det bra med dere?" 

Vi ble jo veldig glad for at vi nå får den hjelpen både vi som foreldre trenger, og at sønnen våres får hjelp 💖 

Noen skammer seg jo såpass mye at de ikke vil si til noen at barnet er utreda for det. 

Jo mer åpenhet, så blir det mer og mer godtatt. 

Er jo nå sånn at mange her inne f.eks skriver tråder om sitt barn med autisme, kanskje nettopp fordi de har sett andre gjøre det :)

Anonymkode: b8260...13a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ?😄 Miljøsvin? Det er da ikke nødvendigvis enkeltpersonens skyld at de er fulle av giftstoffer. Vi får det i oss fra overalt. Maten, vannet, lufta, avgassing fra møbler og tekstiler, osv.

Hehe.. det var en fleip da siden den teorien var tatt helt fra fantasien til den jeg kommenterte 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bedre utredning nå enn før, slik at flere får diagnose. 

Anonymkode: 2abc4...dd4

+1 

Svaret er nøyaktig så enkelt som ab..dd4 sier her. Det har vært litt forskning om dette og til og med skandaler. Men svaret er helt enkelt at autisme er ganske nøyaktig like vanlig nå som før, men at før så ble det sjeldnere oppdaget. Man var mindre oppmerksom på problematikken. Fullt mulig at færre ønsket diagnose også. Det er jo stigmatiserende. Nå til dags kan det lønne seg å få en diagnose fordi det kan utløse midler, hjelp og støtteordninger.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

+1 

Svaret er nøyaktig så enkelt som ab..dd4 sier her. Det har vært litt forskning om dette og til og med skandaler. Men svaret er helt enkelt at autisme er ganske nøyaktig like vanlig nå som før, men at før så ble det sjeldnere oppdaget. Man var mindre oppmerksom på problematikken.

Men nå virker det som om det er flere non-verbale autister enn tidligere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå virker det som om det er flere non-verbale autister enn tidligere?

De nonverbale var kanskje bortgjemt på gården før i tiden?

• Liker 5
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

De nonverbale var kanskje bortgjemt på gården før i tiden?

Har heller ikke sett så mange non-verbale tidligere og jeg er vokst på 90-tallet, nå derimot er det mange. De kan da ikke ha blitt satt vekk på den tiden og..?

Anonymkode: 255ae...014

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har heller ikke sett så mange non-verbale tidligere og jeg er vokst på 90-tallet, nå derimot er det mange. De kan da ikke ha blitt satt vekk på den tiden og..?

På 90-tallet, fram til HVPU-reformen bodde de på sentrale institusjoner som Emma Hjorts Hjem. Nå har de flyttet til boliger i kommunene og bydelene, og er bemanningen god nok, så blir det en del turer på cafe

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

På 90-tallet, fram til HVPU-reformen bodde de på sentrale institusjoner som Emma Hjorts Hjem. Nå har de flyttet til boliger i kommunene og bydelene, og er bemanningen god nok, så blir det en del turer på cafe

Jeg snakker om barn som er non-verbale, ble de også satt bort?

• Liker 1
Skrevet

Flere eldre menn som får barn. Jo eldre faren er, jo vanligere er det med autisme hos barnet. Jobber med barn, og de fleste barna jeg møter som har autisme, har også fedre som var over 40 år da de fikk barnet. 

Anonymkode: 7fabb...0fb

• Liker 9
Skrevet

Jobbet også i voksenpsykiatrien tidligere, og så gjennom egne observasjoner av pasientene mine at en fellesfaktor blant voksne med psykosespekterlidelse og autisme var at de hadde fedre som var over 40 år når barnet (pasienten..) ble unnfanget. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere eldre menn som får barn. Jo eldre faren er, jo vanligere er det med autisme hos barnet. Jobber med barn, og de fleste barna jeg møter som har autisme, har også fedre som var over 40 år da de fikk barnet. 

Det har jeg også hørt, men hva skyldes dette egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...