AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg elsker brød og spiser det minst to ganger om dagen, med div pålegg. Men, jeg sliter med magen, og føler at jeg blir dårlig og oppblåst av brød. Av forskjellige grunner lot jeg være å spise brød sist uke og har forsatt med det, og jeg føler meg bedre i magen. Og håper at vekten går ned, da jeg har lagt på meg 20+ kg de siste årene. Pga sykdom og medisiner. Jeg har sluttet på de medisinene, men kiloene er fast. Ellers spiser jeg relativt greit, det kan alltid bli bedre, men det går i rent kjøtt og fisk, endel grønnsaker. Ris, og litt poteter.. Men, spørsmålet er om brød har mye å si for vekten? Anonymkode: 58f0a...109
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Hvor mye det vil si på vekta kommer an på hvor mange brødskiver du spiser pr dag, hvilket brød og hvor tykke skiver. Og hva du eventuelt erstatter det med. Om du erstatter brødmåltidene med noe med like mye kalorier så vil du ikke merke så mye. Jeg går ned i vekt i periodene jeg spiser mer brød, fordi alternativene mine er mer kaloririk... Anonymkode: acd55...50e 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Hvis du får vondt i magen av brød bør du snakke med legen om cøliaki-utredning, og ikke slutte med brødet før dette er sjekket. Lover deg at om du føler deg bedre uten og deretter må spise brød igjen blir det grusomt i de ukene det gjelder. Jeg tviler på du mister vekt kun på å endre fra brød til f.eks knekkebrød. Det er ikke noe farlig i brød, og det et kalorier det kommer an på. Har du kaloririkt pålegg er det mer betydningsfullt enn hva det er på. Anonymkode: 46661...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Kun brød i seg selv har lite å si på vekten, om det er grovt. Brød er korn som er sunt og fiberrikt. Det metter godt og lenge. Smør på brød, majones, og mye pålegg er hva du merker på vekta. Erstatningen av brød må heller ikke være mer kaloriholdig. Og ofte blir man ikke mett nok eller fortere sulten. Anonymkode: 21fdb...42e 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg elsker brød og spiser det minst to ganger om dagen, med div pålegg. Men, jeg sliter med magen, og føler at jeg blir dårlig og oppblåst av brød. Av forskjellige grunner lot jeg være å spise brød sist uke og har forsatt med det, og jeg føler meg bedre i magen. Og håper at vekten går ned, da jeg har lagt på meg 20+ kg de siste årene. Pga sykdom og medisiner. Jeg har sluttet på de medisinene, men kiloene er fast. Ellers spiser jeg relativt greit, det kan alltid bli bedre, men det går i rent kjøtt og fisk, endel grønnsaker. Ris, og litt poteter.. Men, spørsmålet er om brød har mye å si for vekten? Anonymkode: 58f0a...109 Om du ikke spiser noe annet i stedet vil du gå ned i vekt. Om du spiser tilsvarende mengde kalorier fra annen mat vil du ikke gå ned.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg elsker brød og spiser det minst to ganger om dagen, med div pålegg. Men, jeg sliter med magen, og føler at jeg blir dårlig og oppblåst av brød. Av forskjellige grunner lot jeg være å spise brød sist uke og har forsatt med det, og jeg føler meg bedre i magen. Og håper at vekten går ned, da jeg har lagt på meg 20+ kg de siste årene. Pga sykdom og medisiner. Jeg har sluttet på de medisinene, men kiloene er fast. Ellers spiser jeg relativt greit, det kan alltid bli bedre, men det går i rent kjøtt og fisk, endel grønnsaker. Ris, og litt poteter.. Men, spørsmålet er om brød har mye å si for vekten? Anonymkode: 58f0a...109 Om du kutter ut kalorier og ikke bytter det ut med noe annet og ligger i kaloriunderskudd går du ned ja Anonymkode: ae622...a04 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg har i perioder erstattet brød med knekkebrød, og da går jeg ned i vekt fordi et knekkebrød inneholder færre kalorier enn en brødskive, og det tar lengre tid å tygge det, og jeg spiser dermed mindre. Men det har i bunn og grunn med redusert antall kalorier å gjøre. Men når du sier du elsker brød, så er det synd å utelate det helt fra kostholdet. Du skal jo ikke gå og crave matvarer som har en viss næringsverdi fordi de er "forbudt". Reduser heller mengden. Anonymkode: b11be...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du får vondt i magen av brød bør du snakke med legen om cøliaki-utredning, og ikke slutte med brødet før dette er sjekket. Lover deg at om du føler deg bedre uten og deretter må spise brød igjen blir det grusomt i de ukene det gjelder. Jeg tviler på du mister vekt kun på å endre fra brød til f.eks knekkebrød. Det er ikke noe farlig i brød, og det et kalorier det kommer an på. Har du kaloririkt pålegg er det mer betydningsfullt enn hva det er på. Anonymkode: 46661...5d7 Man må ikke snakke med legen for å slutte å spise brød. Brød er ikke essensiellt i kostholdet, det inneholder ikke noen næringsstoffer som man ikke greit kan få i seg via andre matvarer. På den andre siden er ikke brød "farlig" heller, men mange - inkludert meg selv - opplever at brød gir kortvarig/lite metthetsfølelse og derfor "koster mye" i kaloriregnskapet. Anonymkode: 0aba4...41c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 Nei, det har lite å si på vekten. Kaloriene har noe å si på vekten, men hvis du spiser brød til f.eks. frokost og kveldsmat tror jeg det blir vanskelig å kutte kaloriene i de måltidene ved å erstatte brød med noe annet. Hvis du spiser 4 brødskiver til hvert måltid er det bedre å kutte ned til 2. Anonymkode: eb1b9...68c 1
Miranda Bailey Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 Det er helt umulig for oss å si. Om du ligger på vedlikehold (spiser like mange kalorier som du forbrenner - går hverken aktivt opp eller ned i vekt) og kutter ut 2-4 brødskiver daglig, så kan dette være nok til å føre deg i et underskudd (spiser mindre enn du forbrenner - går aktivt ned i vekt), og du vil ned i vekt. Om du dog ligger i et overskudd (spiser mer enn du forbrenner - går aktivt opp i vekt) og kutter ut brødskivene, så kan det fint hende at du ender opp med å ligge på vedlikehold, og at du da hverken går opp eller ned i vekt. Når du går opp i vekt (fett) av medisiner så er det ikke selve medisinene som gjør det, men økt matlyst. Du spiser mer enn du gjorde før. Prøv å tenk tilbake til hvordan kostholdet ditt var før du begynte på medisiner. Klarer du å komme tilbake til det? Spise mer grønt og frukt, variere litt? Kutt porsjonene dine litt. Hold deg til de faste måltidene. Spis sakte, slik at du kjenner på kroppen når den er mett.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 18.19): Jeg har i perioder erstattet brød med knekkebrød, og da går jeg ned i vekt fordi et knekkebrød inneholder færre kalorier enn en brødskive, og det tar lengre tid å tygge det, og jeg spiser dermed mindre. Men det har i bunn og grunn med redusert antall kalorier å gjøre. Men når du sier du elsker brød, så er det synd å utelate det helt fra kostholdet. Du skal jo ikke gå og crave matvarer som har en viss næringsverdi fordi de er "forbudt". Reduser heller mengden. Anonymkode: b11be...bf6 Enig i alt du sier over. Vil bare legge til at jeg går lettere ned i vekt med knekkebrød, men sliter pga jeg er så glad i brødmat. Jeg har løst dette ved å være streng i ukedagene, så spiser jeg vanlig pizzabunn/hamburgerbrød etc på lørdagskvelden, og ordentlig brød eller rundstykker søndag til frokost. Da klarer jeg å balansere det, uten å føle at jeg "mister" noe Anonymkode: 2eff2...c4c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #14 Skrevet 23. oktober 2021 Kommer an på mange faktorer Først av alt er om du faktisk hadde spist mindre om du kuttet brødet. De fleste ville bare spist mer av andre ting, noen ganger ting som gir mer fett på kroppen Så kommer det an på om mageproblemene gir deg mer sug etter mat, mer cravings. Det skjer noen ganger. Dårlige mager kan skrike etter mat fordi det er prosesser som ikke fungerer helt som de skal. De kan føre til overspising. Så kommer det an på hva medisinene gjør med kroppen. Noen medisiner kan tukle med horoner og forteller kroppen at den skal lagre fett, selv om du trenger energi. Så du spiser normalt, men er sliten hele tidne fordi kroppen bruker mat til fettlagring og ikke energi Anonymkode: 10bbf...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå