Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Hei, jeg har et spørsmål ang. skattepengene for neste år, om jeg kan komme med et enkelt eksempel. Jeg stiller i skatteklasse 1. På skattekortet har jeg skrevet at jeg kommer til å tjene 100.000, mens jeg bare kommer til å tjene 60.000, og betaler skatt for 100.000. Er det noen her som kan hjelpe meg å regne ut hvor mye jeg da vil få igjen på skatten? noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Gå til: www.skatteetaten.no/skatteberegning Der finner du en link til Enkel skatteberegning for 2005. Fyll de relevante tallene og du får en grovutregning på hvordan du vil komme ut.
Gjest allium Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Hvis du har tabellkort, er svaret ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Ehm...Jeg fikk det ikke til den utregningen. Noen som kan hjelpe?
Gjest allium Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Vi har jo ikke de relevante tallene. Det er du som vet - om du har prosenttrekk eller tabelltrekk - hvor mye du har trukket i skatt hittil iår - hvor store fradrag du evt. har
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2005 #6 Skrevet 4. oktober 2005 Hvis du har tabellkort, er svaret ingenting. ← Det stemmer vel ikke..............
Pasha Skrevet 4. oktober 2005 #7 Skrevet 4. oktober 2005 på tabellkort trekker man etter hvor mye man tjener akkuratt den mnd så da trenger hun neppe å endre på det.. og det er vel bare positvit å trekke for mye... penga får man jo tilbake neste år (og det er bedre rente på skattepenga, enn å sette dem i banken)
Gjest allium Skrevet 4. oktober 2005 #8 Skrevet 4. oktober 2005 Det stemmer vel ikke.............. ← Jo, det stemmer. Tabellen trekker riktig uansett inntekt. Hvilken tabell man får, avhenger av fradrag, og inntekter som det ikke trekkes forhåndsskatt på (renter, fordel av egen bolig... sånne ting). Så hvis hun har tabelltrekk, har hun trukket korrekt beløp selv om inntekten ble lavere enn beregnet.
Gjest Turi Skrevet 7. oktober 2005 #9 Skrevet 7. oktober 2005 Om du tjener 100 000, uten hensyn til rentefradrag mv., skal du betale 17 320 i skatt. Om du tjener 60 000 med samme forutsetninger, skal du betale 4 680 i skatt. Dvs at differansen er 12 640 kroner. Men det er riktig som nevnt over at dersom du får tabellkort, har du innbetalt ihht. reell lønn, da får du ikke igjen noe. Om du har innbetalt etter prosentkort, vil du kunne få igjen noe. Da har du muligens skattet for høy prosentsats, men på riktig lønn. Uansett - med 60 000 i inntekt, ingen renteinntekter og -fradrag, skal du betale kr. 4 680 i skatt. Se på lønnsslippen din hva du har betalt i total skatt, trekk fra 4 680, og du har beløpet du får igjen neste år. Vær forberedt på at beløpet er lavere foreløpig, vi er jo ikke ferdig med året enda, det er 2,5 skattetrekk igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #10 Skrevet 7. oktober 2005 Jo, det stemmer. Tabellen trekker riktig uansett inntekt. Hvilken tabell man får, avhenger av fradrag, og inntekter som det ikke trekkes forhåndsskatt på (renter, fordel av egen bolig... sånne ting). Så hvis hun har tabelltrekk, har hun trukket korrekt beløp selv om inntekten ble lavere enn beregnet. ← Men ved tabelltrekk blir det jo trukket skatt ut fra hva man tjener hver måned. Hvis månedsinntektene svinger, blir trekkprosenten måned for måned "feil" for årsinntekten. Eks.: Ett år jobbet jeg bare to mnd på sommeren, og hadde tabelltrekk. Tjente bra de to månedene, og ble trukket 35 % eller noe sånt. Totalt i året hadde jeg derimot tjent relativt lite, og fikk tilbake en masse penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå