AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Offentlig eller privat - hva foretrekker du og hvorfor? Anonymkode: 5c611...0b0
Angelheart2 Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Her er det fordeler og bakdeler med begge deler. Jeg har jobbet over 20 år i det private, men nå jobber jeg i det offentlige (staten). I det private er det generelt høyere lønn og ofte flere frynsegoder mens staten har bedre pensjonsordninger. I tillegg er det jo ansett som sikrere å jobbe i det offentlige - er man først ansatt i staten er man der til man går av med pensjon 😜 Kravene til effektivitet og egen inntjening er som regel større i det private, men det betyr ikke at det er mindre å gjøre i det offentlige. Jeg opplever også at verneombud, tillitsvalgte og fagforbund er mer "på" i det offentlige og du er mer sikker på at dine interesser blir ivaretatt. Jeg gikk ned nesten 50.000 i året da jeg skiftet jobb, men ser på de andre fordelene som så mye større at det var verdt det. Nå, etter 8 år har jeg høyere lønn enn jeg hadde i det private, men dette skyldes i stor grad etterutdanning og at jeg er en jævel på lønnsforhandlinger.... 😄 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg har ikke jobbet i det private, men ønsker det ikke heller nå. Da jeg var nyutdannet siviløkonom var det nesten litt lavstatus å jobbe i det offentlige, og jeg innbilte meg også at det ikke var like bra som det private. Men etterhvert har jeg jo innsett at det offentlige passer mine verdier og interesser mye mer. Jeg jobber mye mer samfunnsøkonomisk nå enn bedriftsøkonomisk, og trives bedre med det enn de typiske "bed.øk"-problemstillingene. Mange anklager det offentlige for å være så byråkratisk, men alle i omgangskretsen min jobber i det private, og det er jo ingen tvil om at det er mye byråkrati i de store selskapene, spesielt de internasjonale. Blir helt svett av å høre på alt det rare mannen min må gjennom av og til. 🥵 Lønnsmessig er det ikke sikkert jeg taper så veldig, lønna i det private varierer stort. Siste intervju jeg var på i det private (oljå) sa at de ikke kunne tilby meg høyere lønn enn jeg hadde i det offentlige. Dette varierer sterkt altså, noen offentlige etater betaler luselønn, noen kommuner betaler godt. Jeg er nok stuck i det offentlige og syns det er helt greit. 🙂 Det viktigste for meg er det faglige innholdet, og det eneste som kan matche det for min del må være et privat analyseselskap som har det offentlige som kunder. 😅 Anonymkode: 59f57...85e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Privat. Til tross for mitt sosialistiske ståsted I min bransje er det bedre lønn, bedre pensjon, og bedre arbeidsforhold i privat kontra offentlig, så da velger jeg det som er best for meg personlig. Anonymkode: 1bcb0...31d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Privat. Til tross for mitt sosialistiske ståsted I min bransje er det bedre lønn, bedre pensjon, og bedre arbeidsforhold i privat kontra offentlig, så da velger jeg det som er best for meg personlig. Anonymkode: 1bcb0...31d Hvilken bransje er dette? Anonymkode: d3a1f...c92
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Privat frem til nå nylig, men jeg har skiftet til en halvoffentlig arbeidsgiver. Dvs et AS, men heleid av offentlige. Foretrekker det private, mere krav og fokus på resultater, fremdrift osv. En lærer mer og for raskere mere ansvar. Mindre fokus på interne prosedyrer og at alle skal være med i møter for å si sin mening. Men nå som jeg bikker 50 år, vil jeg ha det roligere. Det er kjedeligere i det offentlige. Arbeider i ingeniørbransjen. Anonymkode: bb0ac...9ab
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg trives i det offentlige da jeg har mer avstand til kundene mine (som er innbyggere) enn om jeg hadde jobbet privat. Jeg liker også å rådgive andre enn at andre skal rådgive meg på hva jeg skal gjøre. Så har vi greie frister. Anonymkode: 46d0a...08c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Offentlig sektor for meg. Handler om samfunnsoppdraget, jobben må være meningsfull for meg. Anonymkode: 8dbbc...4c1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 Offentlig. Føler jobben min er tryggere i det offentlige og så er det en fordel å være ansatt i en IA-bedrift. Har jobbet privat, tjente ikke veldig mye mer da men det kan jo være pga bransje? Jobber i barnehage. Anonymkode: 599c8...bdc
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg følger gjerne denne, for jeg lurer på det samme. I min forrige jobb var det slags kombinasjon mellom privat og offentlig. Der var trykket skyhøyt, lønnen var dårlig, stort ansvar og konstant stress. Min nåværende jobb er i kommunen, og jeg kjenner det er så innmari trådt og kjedelig, men jeg legger fra meg jobben fullstendig når jeg kommer hjem. Veldig fleksibelt, trygt, god lønn - men jeg får ikke utviklet meg og jeg føler litt på at jeg og hjernen min... råtner bort. Klaffer ikke med noen av menneskene her heller. Nå har jeg mulighet til å starte i konsulentbransjen, men jeg er livredd for å få en reprise av min første jobb, med konstant følelse av stress og mye jobbing på kvelden og i helger osv. Likevel - så dyktige og hyggelige mennesker, mange goder, enda bedre lønn... Det er så fristende😭 Sorry hvis jeg kuppet tråden din nå, TS, det var ikke mening🙈 Anonymkode: 85e5d...1ed
Gjest Albbas Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg følger gjerne denne, for jeg lurer på det samme. I min forrige jobb var det slags kombinasjon mellom privat og offentlig. Der var trykket skyhøyt, lønnen var dårlig, stort ansvar og konstant stress. Min nåværende jobb er i kommunen, og jeg kjenner det er så innmari trådt og kjedelig, men jeg legger fra meg jobben fullstendig når jeg kommer hjem. Veldig fleksibelt, trygt, god lønn - men jeg får ikke utviklet meg og jeg føler litt på at jeg og hjernen min... råtner bort. Klaffer ikke med noen av menneskene her heller. Nå har jeg mulighet til å starte i konsulentbransjen, men jeg er livredd for å få en reprise av min første jobb, med konstant følelse av stress og mye jobbing på kvelden og i helger osv. Likevel - så dyktige og hyggelige mennesker, mange goder, enda bedre lønn... Det er så fristende😭 Sorry hvis jeg kuppet tråden din nå, TS, det var ikke mening🙈 Anonymkode: 85e5d...1ed Du har ikke mulighet til å bytte til noe annet enn konsulentbransjen da? Det høres jo ut som du bare har prøvd deg på to ekstremer i hver sin ende, men det finnes jo mye i mellom. Der jeg jobber (staten) er det mye rom for faglig utvikling, og stadig nye faglige utfordringer. Mulighetene i det offentlige er jo veldig varierte, det finnes kjipe tørre jobber og det finnes spennende krevende oppgaver. Det er jo forskjell på å jobbe med arkiv i en liten kommune og lede oljefondet, for å sette det på spissen. 😂
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 Offentlig. Jeg har grei lønn, fleksibel arbeidsdag uten for mye stress, god pensjonsordning, og så er det veldig viktig for meg å jobbe i en IA-bedrift. Anonymkode: 7280d...68e
17.11 Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg har veldig lyst til å jobbe i det offentlige, helt enkelt fordi det høres veldig trygt ut. Jeg kan godt ha en tørr jobb med middels lønn, så lenge jeg bidrar til noe jeg føler er meningsfylt, og vet at jeg kan stå i samme jobb over flere år.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 Offentlig og privat kan være så mangt, så det kommer vel litt an på bransje. Jeg er utdannet statsviter, og mine medstudenter har blitt alt mulig. De som egentlig ville bli jurister men ikke kom inn, har typisk gått inn i det erkeprivate, mens de mest ideelle suller rundt i ok betalte ideelle organisasjoner - og de av oss som var oppriktig interessert i *statsvitenskap* holder statsmaskineriet i gang. For meg var det aldri noe spørsmål, staten og demokratiet var drømmejobben. Spennede, meningsfullt, faglig sterke kolleger, et hav av muligheter, masse artig nettverksbygging, trygt, greit betalt, god pensjon, Oslo. Anonymkode: 4a36d...af4 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Har erfaring fra begge og foretrekker helt klart det offentlige hvor jeg er nå. Har mistet to jobber i det private pga konkurs og nedbemanning. Føler jeg også ble pisket i det private, kjeft dersom jeg kom 5 min for sent, knapt med pauser, dårlig pensjon osv… liker bedre tonen i det offentlige og at jeg kan glemme jobben mellom kl 15.15 og 07.45. Også fint at det er IA- bedrift og ordnede forhold. Lønna kunne vært bedre selvsagt, men da hjelper hjelper det å tenke på at utenom de 2%, kommer det 20% itillegg på pensjonen. Min mann har kun 2% i det private og blir pisket så til de grader. Han fikk bare 2 uker sommerferie, får ikke betalt overtidstillegg osv.. 😵💫 Anonymkode: a85a0...ebd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå