Gå til innhold

Vente til man er 32/33 til å prøve å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg har bestemt oss for å få barn! 

Jeg er 31, han litt eldre. Jeg er normalvektig, røyker ikke, har ikke pcos eller endometriose. Jeg har heller ikke hatt klamydia eller andre ting jeg tror kan påvirke fruktbarheten. 

Har jeg tid til å vente ett år eller to med å starte prøvinga? Planen er å bare få ett barn. 

Burde jeg gå til lege og sjekke hvordan det står til med eggene osv? Og det samme for mannens sæd? Går jeg bare til fastlegen og snakker med ham om det? Eller burde jeg da gå rett til spesialist? 

Anonymkode: 7a60a...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 33 år og er gravid med mitt første barn. Mange av mine venner har fått barn i 2020 eller 2021. Vet ikke sikkert, men tror ikke noen har hatt problemer med å bli gravide. 

Jeg sluttet på p-piller da jeg var 30 år, men vi startet ikke prøvingen skikkelig før jeg var 32 år. De fleste i begynnelsen av 30-årene har ikke problemer med å bli gravide.

Anonymkode: b4162...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 31 år nå og begynner snart så er du 32 når du får barnet. Jeg hadde ikke giddet å sjekke noe i og med at dere har tenkt å kutte ut prevensjon i nærmeste framtid uansett.

Anonymkode: 8d567...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utsatte barn nummer to til 32/33, og sliter nå. Angrer som en hund, men tenkte jeg hadde god tid, for "alle" blir jo gravide oppi 30-årene nå. Det man ikke ser i det bildet, er alle de vonde historiene med endeløse prøveperioder, spontanaborter, prøverørsforsøk etc. etc. Etter jeg selv har slitt med å bli gravid, får jeg plutselig innblikk i disse historiene fra folk som jeg før trodde ble gravide på et knips. 

Men statistikken tilsier jo at det er størst sjanse for at det går bra og ikke blir for vanskelig, da. Så du må jo nesten bare vurdere om du er villig til å ta sjansen, og hvor stort tap det vil oppleves å være for deg om det skulle bli vanskelig.

Når det gjelder å sjekke seg, så har man kun rett på dette gjennom det offentlige når man har prøvd i ett år, med mindre man har symptomer som tilsier at noe skulle være galt, som manglende menstruasjoner og lignende. Så du må gå privat. Vi betalte ca 4000 kr. for full parsjekk med vannscan av eggledere. Sædprøve er enkelt og ca 1500 kr, om dere bare vil gjøre det. 

Anonymkode: 30afe...a3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 31 når vi begynte å prøvingen. Jeg var mer enn klar for barn og stresset en del med det. Hadde normal syklus helt til den mnd vi begynte å prøve, da begynte den å klusse. Ble egentlig raskt gravid(i 3. prøvemnd) med mistet i tidlig SA.

Tok så 7 mnd før jeg ble gravid igjen, syklusen var rotete og ustabil noe jeg aldri hadde opplevd. Bestilte time for sjekk hos lege, men ble altså gravid og testet positivt dagen før legetimen. Så hva som egentlig var galt disse mnd trengte jeg ikke finne ut av.

Ved de to neste graviditetene var jeg 34 og 38 og da ble jeg gravid på første forsøk begge ganger.

Anbefaler å være avslappet til prøvingen i starten, Ikke begynn med sjekking av ditt og datt. Ta anbefalte kosttilskudd, men lev ellers som normalt.

Anonymkode: 70cf5...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Samboer og jeg har bestemt oss for å få barn! 

Jeg er 31, han litt eldre. Jeg er normalvektig, røyker ikke, har ikke pcos eller endometriose. Jeg har heller ikke hatt klamydia eller andre ting jeg tror kan påvirke fruktbarheten. 

Har jeg tid til å vente ett år eller to med å starte prøvinga? Planen er å bare få ett barn. 

Burde jeg gå til lege og sjekke hvordan det står til med eggene osv? Og det samme for mannens sæd? Går jeg bare til fastlegen og snakker med ham om det? Eller burde jeg da gå rett til spesialist? 

Han er litt eldre, skriver du. Hvor mye? Har han andre risikofaktorer? I så fall kan det gi litt fred å ta en sædanalyse.

Anonymkode: 62515...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Egen erfaring tilsier at det blir vanskelig. Vi hadde vel forsøkt i en 2-3 mnd da vi ble litt utålmodige og ville ha en sjekk. "Forsøk et år til og kom tilbake" var vel svaret. Så jeg har inntrykket av at de vil at dere skal prøve en stund før sånt sjekkes. Men vet ikke om legen min var representativ eller bare litt kjip.

Anonymkode: ea4ca...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egen erfaring tilsier at det blir vanskelig. Vi hadde vel forsøkt i en 2-3 mnd da vi ble litt utålmodige og ville ha en sjekk. "Forsøk et år til og kom tilbake" var vel svaret. Så jeg har inntrykket av at de vil at dere skal prøve en stund før sånt sjekkes. Men vet ikke om legen min var representativ eller bare litt kjip.

Hvis sjekken dekkes av det offentlige så er det et kriterium at man har forsøkt i et år eller mer (eventuelt i 6 måneder for de som er over 35), men man kan gå privat og betale for en slik sjekk når tid som helst :) 

Anonymkode: 1563f...471

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter nok ikke prøving før neste år vi heller, da er jeg 31. det går faktisk ikke før da, jeg studerer borte, å jeg ønsker ikke å skilles med barnet i flere dager for å dra til studiestedet. Vi har et ønske om to, men vi får bare ta det som det kommer. Skulle gjerne startet prøving nå, om alt hadde klaffet med en gang ville jeg i det minste fått fullført bacheloren før termin, men jeg ville jo vært høygravid i det jeg skulle begynt i en jobb. Så da måtte jeg evt tatt et årsstudium for å få mer fra lånekassen da jeg ser for meg at det er verre å få en jobb når jeg kommer der med diger mage. 

Anonymkode: 8b4bf...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis sjekken dekkes av det offentlige så er det et kriterium at man har forsøkt i et år eller mer (eventuelt i 6 måneder for de som er over 35), men man kan gå privat og betale for en slik sjekk når tid som helst :) 

Anonymkode: 1563f...471

Stemmer. Litt rart, for jeg fikk dette rådet fra en privat almennlege (kry-appen eller hva det var, behandlingsforsikring gjennom jobben).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere uansett har bestemt dere, hva med å bare droppe prevensjon, ha sex som normalt og ikke tenke på det som "prøving"? Det blir fort veldig usexy med denne prøvingen, og jeg vil tro sjansen for å bli gravid er større når lidenskapen og tenningen er til stede. Mindre klinisk, og mindre press og stress.

Anonymkode: f52d0...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...