Gå til innhold

Er det urovekkende at jeg ikke vet om jeg vil elske ham for alltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en litt lei samtale gående hjemme. Jeg har verdens mest romantiske kjæreste. Han er raus med vakre ord, komplimenter, kjærtegn, tjenester og gaver. Jeg er romantisk anlagt selv også, så det går selvfølgelig også motsatt vei. 

Nå er han urolig fordi han har lagt merke til at jeg aldri sier at jeg kommer til å elske ham for alltid. Saken er at det ikke er noe jeg tror at man har dekning for å si, og derfor sier jeg det heller ikke. Jeg sier at jeg elsker ham, og jeg sier også at jeg ser for meg å leve med ham for alltid. Men jeg VET jo ikke hva som kan skje. Jeg er ikke ung (45) og har opplevd skilsmisse og brudd før, og jeg vet at det som på et tidspunkt ser livsvarig ut ikke alltid blir det.

Han derimot, sier at dette er noe han VET. Og han er redd for at det at jeg ikke VET sier noe om at følelsene mine ikke er like sterke som hans. Jeg blir litt frustrert av hele greia.

Hvordan tenker dere?

Anonymkode: aa44b...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du er litt mere realitetsorientert enn han.

Ingen vet hva som vil skje i framtiden, det er kanskje romantisk å si for alltid, men det er også veldig naivt.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at du er realisten i forholdet. Han vet ikke han heller. Men han tror og håper. Man vet aldri hva fremtiden bringer. Og med brudd i fortiden, vil man huske at ting forandrer seg. Men det betyr ikke at han skal gå rundt å være redd for at du skal forlate ham. Da glemmer man å leve livet. 

• Liker 1
Skrevet

Synest det er tullete å legge så mye i ord når handlinger dag til dag viser mer. For han betyr det visst en del, men du er rasjonell i dine tanker og skal ikke si ting du ikke mener. Om det er så viktig for han med bekreftelse i ord så får du heller trygge han med ord og handling i hverdagen i stedet. Det er hans ansvar å jobbe med sine egne følelser så lenge du gir han normal trygghet vedrørende dine følelser for han. 

Anonymkode: 53bbc...c8d

• Liker 1
Skrevet

Du har rett, og han mangler selvinnsikt og/eller ærlighet. Romantisk kjærlighet er ikke betingelsesløs, så det ville alltid være omstendigheter som kan forandre på det. Det er ikke sånn som med kjærligheten til barna sine f.eks. Han kan ikke love deg dette heller, så han bør jekke seg litt ned, og ikke plassere sånne urealistiske forventninger på deg.

Anonymkode: 31406...b74

Skrevet

Lever man mentalt i fortiden; angrer man.

Lever man mentalt i fremtiden; bekymrer man.

Teknisk sett er det ingen som vet hva som skjer i fremtiden. På en annen side du tar jo stadig nye steg mot fremtiden hver dag. Er det ikke innenfor deres kontroll med stegene som taes idag med å fokusere på nuet? 

Få mannen din tilbake til nåtiden, så slutter han nok å smitte deg med sine bekymringer.

• Liker 2
Skrevet

Du er realist, han er romantiker med rosa briller på. Så lenge dere har det bra nå, bør det være mer enn godt nok. Og dette høres ut som en bagatellmessig ting man ikke bør la ødelegge et ellers godt forhold. En oppkonstruert, hypotetisk diskusjon. Det sier meg at dere ikke har særlig mange problemer og utfordringer i forholdet. Hvorfor er dette et problem for han - sånn egentlig? Tenker han at hvis han får deg til å si det han ønsker å høre, så betyr det at det er skrevet i stein? 

Jeg er nok mer som deg, og ville følt meg falsk om jeg skulle sagt at jeg skulle elske noen for evig og alltid. Man vet aldri hva som skjer rundt neste sving.

Skrevet

Det er ingen som VET det. Men vi sier det fordiom. Jeg var sammen med en da jeg var ungdom. Han sa at jeg var kjempefin, men ikke perfekt, altså. 🤦‍♂️ Han var redd for at jeg skulle bli innbilsk hvis han overdrev komplimentene. Normale folk skjønner jo at det bare er sånn folk sier. Og at hvis man skiller seg etter 17 år, så blir en ikke surere pga at en LOVET i 2021 at en skulle være sammen RESTEN av livet!

Anonymkode: 819d4...f47

• Liker 2
Skrevet

Har han vært igjennom brudd før?
Jeg kjenner meg igjen i mannen din, for jeg har vært slik selv. Og blitt trist når daværende kjæreste ikke kunne si det samme tilbake.
Nå derimot... 34 år og flere kjærlighetsbrudd og erfaringer senere forstår jeg at livet kan ta endringer man aldri ville forestilt seg, og at det derfor er UMULIG å si at man VET at man kommer til å ville elske og være sammen med den personen hele sitt liv.
Det jeg derimot har opplevd, er at dersom man har sterke følelser for noen andre, så slukner de ikke 100% selv om man ikke lengre er sammen. Jeg er fortsatt glad i eksen min. Ikke på samme måte selvfølgelig, men omsorgen og omtanken for han er fortsatt tilstede, mange år senere.

Egentlig tror jeg at kjæresten din bare ønsker trygghet og bekreftelse. Det må være mulig å få til, uten at du føler deg presset til å si nøyaktig det han vil høre.

Anonymkode: 9cf51...e6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har en litt lei samtale gående hjemme. Jeg har verdens mest romantiske kjæreste. Han er raus med vakre ord, komplimenter, kjærtegn, tjenester og gaver. Jeg er romantisk anlagt selv også, så det går selvfølgelig også motsatt vei. 

Nå er han urolig fordi han har lagt merke til at jeg aldri sier at jeg kommer til å elske ham for alltid. Saken er at det ikke er noe jeg tror at man har dekning for å si, og derfor sier jeg det heller ikke. Jeg sier at jeg elsker ham, og jeg sier også at jeg ser for meg å leve med ham for alltid. Men jeg VET jo ikke hva som kan skje. Jeg er ikke ung (45) og har opplevd skilsmisse og brudd før, og jeg vet at det som på et tidspunkt ser livsvarig ut ikke alltid blir det.

Han derimot, sier at dette er noe han VET. Og han er redd for at det at jeg ikke VET sier noe om at følelsene mine ikke er like sterke som hans. Jeg blir litt frustrert av hele greia.

Hvordan tenker dere?

Hadde sagt at INGEN vet hva fremtiden vil bringe pga at du er mer realistisk anlagt og fokuserer på her og nå og ikke hva som blir om 10år til. 

Anonymkode: 697d6...a47

• Liker 1
Skrevet

"Jeg elsker deg muligens i ca 1-55 år fra nå. Men hvis du får dødelig kreft kan det hende jeg finner meg en elsker i skjul mens jeg pleier deg ❤️"

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde sagt at INGEN vet hva fremtiden vil bringe pga at du er mer realistisk anlagt og fokuserer på her og nå og ikke hva som blir om 10år til. 

*og at du er mer realistisk og fokuserer

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har han vært igjennom brudd før?
Jeg kjenner meg igjen i mannen din, for jeg har vært slik selv. Og blitt trist når daværende kjæreste ikke kunne si det samme tilbake.
Nå derimot... 34 år og flere kjærlighetsbrudd og erfaringer senere forstår jeg at livet kan ta endringer man aldri ville forestilt seg, og at det derfor er UMULIG å si at man VET at man kommer til å ville elske og være sammen med den personen hele sitt liv.
Det jeg derimot har opplevd, er at dersom man har sterke følelser for noen andre, så slukner de ikke 100% selv om man ikke lengre er sammen. Jeg er fortsatt glad i eksen min. Ikke på samme måte selvfølgelig, men omsorgen og omtanken for han er fortsatt tilstede, mange år senere.

Egentlig tror jeg at kjæresten din bare ønsker trygghet og bekreftelse. Det må være mulig å få til, uten at du føler deg presset til å si nøyaktig det han vil høre.

Anonymkode: 9cf51...e6d

Han ønsker trygghet og bekreftelse, det er riktig, og det får han veldig mye av. Det er bare dette ene, at jeg ikke har det i meg å love og garantere noe det ikke ligger i min makt å garantere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han ønsker trygghet og bekreftelse, det er riktig, og det får han veldig mye av. Det er bare dette ene, at jeg ikke har det i meg å love og garantere noe det ikke ligger i min makt å garantere. 

Skjønner deg på mange måter, og er nok litt slik selv. Men samtidig så vet du jo at det er ingen som kommer til å holde deg ansvarlig for et slikt løfte i ettertid, og innerst inne vet vel sikkert han også at livet aldri har garantier.

Jeg tenker at du egentlig ikke har noe som helst å tape på å gi etter og servere han denne hvite løgnen siden det er så viktig for hans sjelefred. Prinsipprytteri og 100% ærlighet kan iblant skade mer enn det gagner i et forhold.

Anonymkode: 80250...e78

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare dra en hvit løgn da? Det er ikke akkurat juridisk bindende? Ingen som saksøker deg om du slår opp med han om 6 år

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du adresserer sykdommen, ikke symptomene som du gjør nå.

Ingen kan sette slike krav som din mann gjør. Absolutt ingen.

Få mannen din til å leve i nåtiden. Send han hit om du må.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner deg på mange måter, og er nok litt slik selv. Men samtidig så vet du jo at det er ingen som kommer til å holde deg ansvarlig for et slikt løfte i ettertid, og innerst inne vet vel sikkert han også at livet aldri har garantier.

Jeg tenker at du egentlig ikke har noe som helst å tape på å gi etter og servere han denne hvite løgnen siden det er så viktig for hans sjelefred. Prinsipprytteri og 100% ærlighet kan iblant skade mer enn det gagner i et forhold.

Jeg er faktisk enig her. 

Anonymkode: 73726...e58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg ser den, men jeg fungerer ikke helt sånn. Jeg synes det er ubehagelig å si ting jeg ikke kan stå inne for. Og nå som dette har blitt en samtale er det også på en måte "for sent" å si det. 

Skrevet (endret)

Normale folk skjønner jo at det bare er sånn folk sier. Og at hvis man skiller seg etter 17 år, så blir en ikke surere pga at en LOVET i 2021 at en skulle være sammen RESTEN av livet!

Prinsipprytteri og 100% ærlighet kan iblant skade mer enn det gagner i et forhold.

Enig med dere.

Trådstarter, jeg ser at flere kaller deg realisten i forholdet. Selv ville jeg nok heller kalt deg autisten i forholdet.

Nevroser og kontrollbehov er rett og slett ikke særlig godt forenlig med romantiske relasjoner.

For å snu litt på det, du forteller du har opplevd skilsmisse før. Da må du vel ha gjort deg noen tanker om hvorfor dette skjedde. Hvis det er kontrollbehovet ditt som gjorde at det tok slutt, så blir jo dette før eller siden en selvoppfyllende profeti;

Jeg klarer ikke love deg ting, fordi forholdet kan ta slutt.

Og fordi jeg ikke klarer å love ting, så tar forholdet slutt.

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 1
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (16 minutter siden):

Enig med dere.

Trådstarter, jeg ser at flere kaller deg realisten i forholdet. Selv ville jeg nok heller kalt deg autisten i forholdet.

Nevroser og kontrollbehov er rett og slett ikke særlig godt forenlig med romantiske relasjoner.

For å snu litt på det, du forteller du har opplevd skilsmisse før. Da må du vel ha gjort deg noen tanker om hvorfor dette skjedde. Hvis det er kontrollbehovet ditt som gjorde at det tok slutt, så blir jo dette før eller siden en selvoppfyllende profeti;

Jeg klarer ikke love deg ting, fordi forholdet kan ta slutt.

Og fordi jeg ikke klarer å love ting, så tar forholdet slutt.

At jeg ikke bruker ordene "for alltid" betyr ikke at jeg ikke forplikter meg til forholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...