Gå til innhold

Dere som har hatt ulønnet permisjon, ble dere forsørget av mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan andre løste det økonomisk. Vi har ikke felles økonomi. 

Hvilket av følgende alternativ gjaldt for dere?

1. Mannen delte hele lønningen sin med deg. I eventuelle tilfeller hvor lønnen alene ikke strakk til, måtte begge ta like mye hver fra sin buffer/sparekonto. 

2. Mannen delte litt av lønnen sin, men du måtte også bruke av sparepengene dine mens han sparte resten av sin lønn.

3. Mannen ga deg ingenting av lønnen sin, og du måtte spare opp og forsørge deg selv med oppsparte midler.

Vil tilføye at det er snakk om en situasjon hvor mannen er veldig for å utsette barnehagestart litt og samtidig ikke ønsker ekstra permisjon selv.

Anonymkode: 7ee56...f42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 selvfølgelig

Anonymkode: 9106f...b40

• Liker 8
Skrevet

Har man ikke felles økonomi når man har barn? Dette er vel en av grunnene til at separate økonomier er helt håpløst når man lever sammen med barn. Det gir jo ingen mening? Skal du liksom spare opp for å ha råd, mens mannen din har god råd? 

Vi har felles økonomi, så aner ikke hvordan man forholder seg til slike problemstillinger.... om jeg må ha ulønnet så har vi jo penger på mannens konto til å dekke utgifter, samtidig som jeg også har mer enn nok på egen sparekonto. helt tilfeldig hvor pengene går ifra...

Anonymkode: 6cf50...3e8

• Liker 3
Skrevet

Lurer litt på det samme da vi blir nødt til å ta noe ulønnet perm selv. Vi har ikke bestemt hvem av oss som gjør det ennå da, men vi har snakket om det og jeg tror vi er ganske enige om at vi må dele på lønnen til den som jobber. 

Jeg tenker også at den i perm må klare seg uten så mye personlig shopping i den perioden, eventuelt bruke av sparepenger til dette (vi har heller ikke felles øknomi men betaler alt til hus og hjem og mat felles 50/50 fordelt, personlig handling utenom)

Vi har også snakket om å spare på forhånd like mye fra hver av oss, også kan den som er i ulønnet perm ta av den "potten" når hen er i perm for å dekke andel av felles utgifter osv. 

Vi har begge litt sparepenger også så mulig vi må ta noe av det, men jeg synes iallfall det skal være likt fra begge og ikke kun være den i perm som taper lønn + må bruke av sparepenger. 

Anonymkode: ca548...50c

Skrevet

Hvis det er han som vil utsette barnehagestart må jo han ta permisjon selv.

Anonymkode: d6d06...82f

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har man ikke felles økonomi når man har barn?

Anonymkode: 6cf50...3e8

Nei det er slettes ingen selvfølge. Jeg og min mann har ikke det selvom vi har to barn. Jeg ønsker ikke det.

Til TS: Dette er det jo ingen fasitsvar på. Her må jo dere finne ut hvordan dere kan gjøre det.

Anonymkode: e1619...7ff

• Liker 3
Skrevet

Så ja det er vel alternativ 1 jeg tenker er mest riktig.

Unntak om den ene har kjempelyst til å gå i perm og den andre ikke mener det er nødvendig og/eller at dere ikke har råd. Da tenker jeg den som pusher på om perm får ta litt mer av den økonomiske belastningen, kan ikke tvinge den andre til å forsørge at du har lyst til å være hjemme med barnet ut over "vanlig" tid (si at mor feks ønsker å gå hjemme til barnet er 2 år og far ikke er enig)

• Liker 2
Skrevet

Var ikke noe problem med separat økonomi. Vi tok bare  ut 3 måneder ulønnet permisjon hver. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles økonomi. Det vil si at alt går i det store sluket. Så i den perioden måtte han betale mer. Samtidig jobbet jeg kvelder og helger. Vi hadde i tillegg ikke sfo utgifter. (Har to skolebarn). 

Anonymkode: ef1f4...909

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er han som vil utsette barnehagestart må jo han ta permisjon selv.

Anonymkode: d6d06...82f

Det er noe vi begge vil like mye. Ts

Anonymkode: 7ee56...f42

Skrevet

Jeg sparte og betalte selv, skal sies at jeg har mye bedre økonomi enn mannen, vi deler alt som er felles likt, men har separate boliglån og kontoer ellers. Jeg har mye mer i formue enn han, så føler ikke han skal betale meg for å være hjemme. 

Anonymkode: 84446...9c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer litt på det samme da vi blir nødt til å ta noe ulønnet perm selv. Vi har ikke bestemt hvem av oss som gjør det ennå da, men vi har snakket om det og jeg tror vi er ganske enige om at vi må dele på lønnen til den som jobber. 

Jeg tenker også at den i perm må klare seg uten så mye personlig shopping i den perioden, eventuelt bruke av sparepenger til dette (vi har heller ikke felles øknomi men betaler alt til hus og hjem og mat felles 50/50 fordelt, personlig handling utenom)

Vi har også snakket om å spare på forhånd like mye fra hver av oss, også kan den som er i ulønnet perm ta av den "potten" når hen er i perm for å dekke andel av felles utgifter osv. 

Vi har begge litt sparepenger også så mulig vi må ta noe av det, men jeg synes iallfall det skal være likt fra begge og ikke kun være den i perm som taper lønn + må bruke av sparepenger. 

Begge bør jo sette ned personlig forbruk i perioden, ikke bare den som har permisjon... det blir jo ganske teit om en shopper og den andre ikke kan bruke en eneste krone ekstra. Tenk på dere begge to.

Har man barn bør man ha felles økonomi, og være enige i hvordan man fordeler godene. Alternativ 1 er eneste som gir mening for meg. Barn er felles prosjekt, da skal begge betale for det og man må dele det man har 

Anonymkode: cd40f...1cd

• Liker 6
Skrevet

Han betalte det meste. Han så heldigvis verdien av at ungene fikk bli nærmere 2 år før de begynte i barnehagen.

Anonymkode: bca07...19d

• Liker 1
Skrevet

Vi levde sparsommelig den perioden jeg var ulønnet. Han betalte selvfølgelig for alt av fellesutgifter, og jeg tok fra felleskontoen når jeg trengte det, feks til tannlege, frisør, kontaktlinser og diverse nødvendig. Vi kuttet begge ned på snacks/moro denne perioden, sånn at det skal gå an å overleve på én lønning.

Så satte jeg inn 1000 kr hver mnd på privat pensjonssparekonto til meg selv, fra felleskontoen vår. Altså med hans lønn. 

Anonymkode: ae5dd...d1f

• Liker 5
Skrevet

Ble forsørget (men kjøpte ikke noe klær, sminke osv i den perioden, bare mat) og jeg gjorde alt husarbeidet og arbeidet med babyen. Var ubehagelig og følte meg som en pest og en plage som dro økonomien ned, aldri mer. 

Anonymkode: b642a...501

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at han bør ta ulønnet permisjon i lik grad som mor og at den som er i jobb i perioden må dekke opp for alle utgifter i den perioden den andre er i permisjon. Om han ikke ønsker ta ulønnet permisjon må han dekke kostnader og tap av pensjonspoeng osv. 

• Liker 3
Skrevet

Hvem som ikke har felles økonomi? Det høres ut som oppskriften på et dårlig forhold. Trist. 

Anonymkode: f7c2f...897

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Begge bør jo sette ned personlig forbruk i perioden, ikke bare den som har permisjon... det blir jo ganske teit om en shopper og den andre ikke kan bruke en eneste krone ekstra. Tenk på dere begge to.

Har man barn bør man ha felles økonomi, og være enige i hvordan man fordeler godene. Alternativ 1 er eneste som gir mening for meg. Barn er felles prosjekt, da skal begge betale for det og man må dele det man har 

Anonymkode: cd40f...1cd

Man bør da ingenting, parforhold er forskjellige, individene også. 

Her har mannen feks. et mye høyere forbruk enn meg, han ser aldri på priser, bare plukker med seg og bruker til det er tomt. Han har også mye høyere formue enn meg, så han har jo muligheten til å "sløse" bort den løpende lønna da han uansett er sikret.

Jeg der i mot ser alltid på pris, handler minimalistisk og vil gjerne spare til pensjon og økt formue. Det blir helt feil at vi da skal ha felles økonomi hvor alt da bare hadde gått til forbruk. Blir det brudd da sitter jeg igjen med null, niks, nada, mens han fortsatt har formuen sin.

Anonymkode: f7749...bca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem som ikke har felles økonomi? Det høres ut som oppskriften på et dårlig forhold. Trist. 

Anonymkode: f7c2f...897

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man bør da ingenting, parforhold er forskjellige, individene også. 

Her har mannen feks. et mye høyere forbruk enn meg, han ser aldri på priser, bare plukker med seg og bruker til det er tomt. Han har også mye høyere formue enn meg, så han har jo muligheten til å "sløse" bort den løpende lønna da han uansett er sikret.

Jeg der i mot ser alltid på pris, handler minimalistisk og vil gjerne spare til pensjon og økt formue. Det blir helt feil at vi da skal ha felles økonomi hvor alt da bare hadde gått til forbruk. Blir det brudd da sitter jeg igjen med null, niks, nada, mens han fortsatt har formuen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...