Gå til innhold

Mister alle leiligheter til 60-talls ansienniteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk obos-medlemskap i dåpsgave i 1985. Leilighet etter leilighet mister jeg til de som ikke er med i budrunde og kjøper til barna sine, og begynner egentlig å gi opp. Noen som endelig fikk leilighet til tross for dette?

Anonymkode: 1aa4e...85f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ansiennitet siden 2013 og hadde ingen problemer med å få kjøpt i Oslo. Kanskje det varierer med hva man kjøper? Vi har barn og kjøpte 100 kvm, skal man kjøpe 30 er man sikkert mer "plaget" av foreldre som kjøper til barna sine.

Anonymkode: 26bf2...e37

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde ansiennitet siden 2013 og hadde ingen problemer med å få kjøpt i Oslo. Kanskje det varierer med hva man kjøper? Vi har barn og kjøpte 100 kvm, skal man kjøpe 30 er man sikkert mer "plaget" av foreldre som kjøper til barna sine.

Er det vet du. Jeg er barnløs og singel, og ikke råd til mer enn toroms. Skikkelig skuffet hver gang jeg vinner budrunde og mister den :( 

• Liker 1
Skrevet

Unngikk leiligheter med forkjøpsrett.... Så visste jeg hvertfall at jeg faktisk fikk den når jeg vant budrunden. 

Anonymkode: 4b9ea...2e8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Unngikk leiligheter med forkjøpsrett.... Så visste jeg hvertfall at jeg faktisk fikk den når jeg vant budrunden. 

Anonymkode: 4b9ea...2e8

Ja, men nå har jeg såpass høy ansiennitet og har ventet lenge med å kjøpe for fikk høre at jeg sikkert kommer til å ha lengst nå. Men det hjelper ikke når alle kjøper til barna så kjøper barna fra dem, visste ikke det var lov jeg. Er nesten bare forkjøpsrett her jeg bor også

Skrevet

Så rart, en venn av meg fikk kjøpt en toroms, og han var ikke medlem gang før han skulle kjøpe obos-leiligheten. Dette var i Oslo altså.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, men nå har jeg såpass høy ansiennitet og har ventet lenge med å kjøpe for fikk høre at jeg sikkert kommer til å ha lengst nå. Men det hjelper ikke når alle kjøper til barna så kjøper barna fra dem, visste ikke det var lov jeg. Er nesten bare forkjøpsrett her jeg bor også

Så det fungerer slik at noen kan kjøpe og videreselge til egne barn/barnebarn uten at forkjøpsretten kommer inn på nytt? :klo: 

Anonymkode: 595f9...05e

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Silverline said:

Så rart, en venn av meg fikk kjøpt en toroms, og han var ikke medlem gang før han skulle kjøpe obos-leiligheten. Dette var i Oslo altså.

Når var dette? Jeg har prøvd i hele høst men blir alltid slått på målstreken av de med ansiennitet fra 60-tallet

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når var dette? Jeg har prøvd i hele høst men blir alltid slått på målstreken av de med ansiennitet fra 60-tallet

Dette var i sommer.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det fungerer slik at noen kan kjøpe og videreselge til egne barn/barnebarn uten at forkjøpsretten kommer inn på nytt? :klo: 

Anonymkode: 595f9...05e

De tar den på forkjøpsrett og så videreselger til barna 

Skrevet
Just now, Silverline said:

Dette var i sommer.

Kanskje helt sinnsykt uheldig jeg da, har begynt å gi opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje helt sinnsykt uheldig jeg da, har begynt å gi opp 

Eller han som hadde flaks 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De tar den på forkjøpsrett og så videreselger til barna 

Man kan overføre ansienniteten sin til andre i familien, er vel mer sannsynlig at det er dette som blir gjort. 

Vet om flere som har fått ansiennitet fra foreldre, tanter, onkler eller besteforeldre. 

Anonymkode: 1920e...c49

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, Silverline said:

Eller han som hadde flaks 🤷‍♀️

Ja, eller det 😅

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte OBOS leilighet i mars i Oslo, var heldig trodde jeg siden ingen med ansiennitet kuppet den. Var ikke medlem selv. Var 3 roms. 

Snakket med megler nylig og da hadde en annen leilighet i etasjen under som er toroms solgt for 200.000 mer enn det jeg ga. 

For en ukes tid siden kjøpte en kompis en OBOS leilighet også. En meldte seg men han ville ikke benytte seg av ansinitetsretten så kompisen var også heldig.  Også 3 roms. 

Anonymkode: d6116...4c1

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man kan overføre ansienniteten sin til andre i familien, er vel mer sannsynlig at det er dette som blir gjort. 

Vet om flere som har fått ansiennitet fra foreldre, tanter, onkler eller besteforeldre. 

Anonymkode: 1920e...c49

Nei, er ikke det for jeg er 10 år eldre enn alle de. Selv 20-åringer har fått de jeg har vunnet budrunden på

Skrevet

Jeg kjøpte OBOS leilighet i mars i Oslo, var heldig trodde jeg siden ingen med ansiennitet kuppet den. Var ikke medlem selv. Var 3 roms. 

Snakket med megler nylig og da hadde en annen leilighet i etasjen under som er toroms solgt for 200.000 mer enn det jeg ga. 

For en ukes tid siden kjøpte en kompis en OBOS leilighet også. En meldte seg men han ville ikke benytte seg av ansinitetsretten så kompisen var også heldig.  Også 3 roms. 

Anonymkode: d6116...4c1

Håper jeg får samme flaks snart :) 

• Liker 1
Skrevet

Nei, er ikke det for jeg er 10 år eldre enn alle de. Selv 20-åringer har fått de jeg har vunnet budrunden på

Hvordan vet du at det er foreldre som kjøper til barna egentlig?👴

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Morten1 said:

Er sikkert ikke det i alle tilfellene, men når jeg har spurt om hvem som har meldt seg inn med så lang ansiennitet har megler har informert om at far eller mor har kjøpt til datter/sønn. Har sett disse unge på visningene med foreldrene og.

• Liker 1
Skrevet
Morten1 skrev (11 minutter siden):

Når man overfører ansiennitet til feks barna sine, får de ikke lenger ansiennitet enn egen fødselsdato. Nettopp for å unngå at noen har ansiennitet fra lenge før de ble født. Når man taper på forkjøp får man oppgitt den/de andres dato og da er det ganske åpenbart. Det er få 50-60-åringer som kjøper knøttsmå leiligheter i Oslo til seg selv. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...