Gå til innhold

Sykemeldt selvstendig næringsdrivende. Hvor lenge måtte du vente før sykepengene kom?

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt nå, 100% og har vær det i 31 dager. Alt av søknad og vedlegg til sykepengesøknaden er sendt inn. Det begynner å knipe med penger…bare lurte på hvor lenge andre måtte vente før en fikk utbetalt sykepenger?

Anonymkode: c85f1...2e5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sykemeldt nå, 100% og har vær det i 31 dager. Alt av søknad og vedlegg til sykepengesøknaden er sendt inn. Det begynner å knipe med penger…bare lurte på hvor lenge andre måtte vente før en fikk utbetalt sykepenger?

Du får dem mellom 20-25. hver mnd. Vanligvis den 25.

Anonymkode: 84d90...d57

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du får dem mellom 20-25. hver mnd. Vanligvis den 25.

Takk for svar. Gjelder dette første utbetaling også? Frykter det er maaange uker saksbehandlingstid? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Gjelder dette første utbetaling også? Frykter det er maaange uker saksbehandlingstid? 

Ja. Så lenge du har levert inn søknad og skjema før den 20., og alt stemmer så blir sykepengene utbetalt i løpet av maks 5 dager. 

Hva slags sykeforsikring har du(evt)?

Er det AS uten forsikring? må du ikke betale de 16 første dagene fra eget selskap?

Anonymkode: 6fa02...1f0

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva slags sykeforsikring har du(evt)?

Er det AS uten forsikring? må du ikke betale de 16 første dagene fra eget selskap?

ENK. Har ikke sykeforsikring. Så dekker de første 17(?) dagene selv. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ENK. Har ikke sykeforsikring. Så dekker de første 17(?) dagene selv. 

Ok. Men får du 100% fra dag 17?

Jeg hadde enk for noen få år siden og tegnet en privat forsikring for å få dekket

100% fra dag 17. Husker ikke om det var 65 eller 75% den gangen.

Håper(og antar) dette er forandret☺️

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uten forsikring, får man da 66% av inntekt fra dag 17? Er selvstendig næringsdrivende selv, uten forsikring.

Anonymkode: 19b2d...da9

Ble så nyskjerrig at jeg så på nav. Ser ut som om de som har ENK får 80% av sykepengegrunnlaget, og frilansere 100%(?). I alle dager…Korriger meg om dette er feil(skulle vært likt).

I AS har man rett på 100% fra dag 17, forutsatt at man har tatt ut lønn. Utbytte er ikke med i grunnlag da det ikke er pensjonsgivende inntekt.

Noen grundere med AS tar ut lite for å bli likvide; tar ofte en tid før bedriften får overskudd. Og så blir de syke🥲

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ok. Men får du 100% fra dag 17?

Jeg hadde enk for noen få år siden og tegnet en privat forsikring for å få dekket

100% fra dag 17. Husker ikke om det var 65 eller 75% den gangen.

Håper(og antar) dette er forandret☺️

Jeg tror jeg får 80% fra dag 17. jeg burde ha forsikring, etterpåklokskap. 

snakket akkurat med nav. Har vært sykemeldt siden 20/9. søknaden jeg har sendt inn er 20/9-5/10, det vil si en søknad som ikke gir meg noe utbetalt uansett….siden det er innen de 17 dagene. får ikke søkt om penger fra 6/10-31/10 før 1.november og så kommer saksbehandlingstid etterpå. Da går det mange uker 😞 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror jeg får 80% fra dag 17. jeg burde ha forsikring, etterpåklokskap. 

snakket akkurat med nav. Har vært sykemeldt siden 20/9. søknaden jeg har sendt inn er 20/9-5/10, det vil si en søknad som ikke gir meg noe utbetalt uansett….siden det er innen de 17 dagene. får ikke søkt om penger fra 6/10-31/10 før 1.november og så kommer saksbehandlingstid etterpå. Da går det mange uker 😞 

Kjedelig…er det rom for å ta ut et forskudd/lån?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...