Gå til innhold

Babyen min klarer ikke å sovne igjen på natta uten mat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 7 måneder og sover egentlig kjempebra. Legger henne kl19, og noen ganger sover hun til kl 07 dagen etter. Men som regel våkner hun ila natta for å få en flaske. Det er helt greit synes jeg. Men så hender det hun våkner kanskje bare 2-3 timer etter leggetid på kvelden, og finner ikke søvnen igjen før hun får en flaske. Hun kan umulig være så sulten allerede da, men det er det eneste som fungerer. Alle forsøk på å få henne til å sove igjen uten melk blir bare kaos og illsint baby. Noen tips? 

Anonymkode: 5f9fe...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke være sulten? Tilknytningseksperter anbefaler at man opprettholder nattamming til minst 18 mnd, og alle mine barn har diet på natt til de var nærmere 2 år. 

Nå antar jeg du ikke ammer, men jo, babyer trenger ofte mat og kos og nærhet på natt, også etter 6 mnd. Synd helsesykepleiere fortsatt sprer utdaterte råd om nattavvenning ved 6 mnd. 

Anonymkode: 3e6c3...5dc

• Liker 7
Skrevet

Det handler nok mest om vane. Nattavvenning innebærer noen netter med hyl og skrik. For de fleste blir det langt bedre etter 3 netter. 

Nattavvenning kan være tungt og vanskelig, men er ofte det som må til for at de ikke skal forvente mat på natta.

Anonymkode: c5ceb...54c

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan hun umulig være sulten?

Om det er lett å få henne til å sovne igjen med den ene flaska etter 2-3 timer, synes jeg du bare skal være glad til. Det er ikke gitt at hun sover bedre om du tar vekk flaska heller. 

Anonymkode: b0e01...d38

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun er 7 måneder og sover egentlig kjempebra. Legger henne kl19, og noen ganger sover hun til kl 07 dagen etter. Men som regel våkner hun ila natta for å få en flaske. Det er helt greit synes jeg. Men så hender det hun våkner kanskje bare 2-3 timer etter leggetid på kvelden, og finner ikke søvnen igjen før hun får en flaske. Hun kan umulig være så sulten allerede da, men det er det eneste som fungerer. Alle forsøk på å få henne til å sove igjen uten melk blir bare kaos og illsint baby. Noen tips? 

Ja, enten må du avvenne helt, eller så må du gi. Nå er det halvveis og da får du kaos og illsint baby.

Anonymkode: dd3a8...757

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan hun ikke være sulten? Tilknytningseksperter anbefaler at man opprettholder nattamming til minst 18 mnd, og alle mine barn har diet på natt til de var nærmere 2 år. 

Nå antar jeg du ikke ammer, men jo, babyer trenger ofte mat og kos og nærhet på natt, også etter 6 mnd. Synd helsesykepleiere fortsatt sprer utdaterte råd om nattavvenning ved 6 mnd. 

Anonymkode: 3e6c3...5dc

Hvilke tilknytningseksperter refererer du til? Og hva gjør man hvis barnet sover natten gjennom spedbarnsalder, slik alle mine barn har gjort? Vekker for å amme?🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 16c4d...cda

• Liker 4
Skrevet

Selv om hun ikke er sulten så kan jo flaska være det hun bruker for å roe seg ned og sovne igjen. Jeg ammet babyen min 5-10 ganger per natt på den tiden 🙃 da var han bare borti puppen en liten stund som for å sjekke at den (og jeg) var i nærheten, så sovnet han igjen. Han avvente nattammingen helt selv rundt 9 mnd, så jeg er glad for at vi ikke tok noen kamp på den fronten. 

Jeg hadde ikke nølt i det hele tatt med å gi flaske på natta en stund til, hvis det funker for dere ts. 

Anonymkode: ff6c3...971

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilke tilknytningseksperter refererer du til? Og hva gjør man hvis barnet sover natten gjennom spedbarnsalder, slik alle mine barn har gjort? Vekker for å amme?🤦🏻‍♀️

Da hadde jo ikke du barn som TS har. Hun spør hva hun skal gjøre med sitt barn og får svar på det fra den du siterte. Det gjaldt ikke deg. Det er jo supert at du har hatt barn som sover hele natta gjennom. 

Anonymkode: 8dfec...7d4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da hadde jo ikke du barn som TS har. Hun spør hva hun skal gjøre med sitt barn og får svar på det fra den du siterte. Det gjaldt ikke deg. Det er jo supert at du har hatt barn som sover hele natta gjennom. 

Anonymkode: 8dfec...7d4

Nei, det er jeg jo veldig klar over - jeg refererte til uttalelsen om at «tilknytningseksperter anbefaler nattamming til 18 måneder», da antar jeg at det er betinget i tilknytningsteori og spør litt retorisk om hva man da skal gjøre hvis barnet ikke nattammer. Får jeg en teoretisk dårligere tilknytning til barna mine?

• Liker 6
Skrevet

Vår toåring får fremdeles flaske på natta😆 hvis flaska funker, ville jeg bare fortsatt med det. 

Anonymkode: 405ce...614

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 11.28):

Da gir du henne melk. Ikke gjør det verre enn det trenger å være 😊

• Liker 4
Skrevet
~white lady~ skrev (40 minutter siden):

Da gir du henne melk. Ikke gjør det verre enn det trenger å være 😊

Takk :) 

Skrevet

Det er helt vanlig. Husk at det heller ikke handler bare om mat, men at selve matingen likevel kan roe dem mer enn uten at man gir de påfyll. Det kommer flere "gøyale" utviklingstrinn fremover så det er bare å stålsette seg for mulig kaos. Hos oss var det helt krise rundt 7 mnd, 9 mnd og 11mnd. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, det er jeg jo veldig klar over - jeg refererte til uttalelsen om at «tilknytningseksperter anbefaler nattamming til 18 måneder», da antar jeg at det er betinget i tilknytningsteori og spør litt retorisk om hva man da skal gjøre hvis barnet ikke nattammer. Får jeg en teoretisk dårligere tilknytning til barna mine?

Hvilken tilknytning går sovende barn glipp av tenker du? Det er forskjell på å starte avvenning av barn som ikke er klar for det (avvise barnets behov) og det å ha barn som sover igjennom og ikke våkner å trenger mat eller trøst eller hva som helst. Så, nei. Om barnet ditt er trygt og sover godt igjennom natten helt av seg selv så er ikke det noe som påvirker tilknytning negativt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...