Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig sluttet i jobben for å studere fulltid. Sjefen tilbød seg å betale meg feriepengene som jeg har tjent opp i år nå i oktober. Hvordan var dette igjen? Kommer jeg bedre ut av det om jeg venter til over nyttår? Var det ikke noe med skatt og styr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tar du ut feriepengene i år, så må du betale skatt av dem.

Endret av Milah
Skrevet

Venter du til etter nyttår, betaler du ikke skatt. Får du de utbetalt nå, må du betale full skatt for de.

Skrevet

* river meg i håret *

Feriepenger er skattbare uansett når man får dem utbetalt !!!!!!!

Får du dem neste år, slipper du forskuddstrekk, men den samlede skatten blir uansett den samme.

Hvis du venter stor forskjell på inntekten iår og neste år, lønner det seg å få dem utbetalt det året du tjener minst.

Skrevet
* river meg i håret *

Feriepenger er skattbare uansett når man får dem utbetalt !!!!!!!

Får du dem neste år, slipper du forskuddstrekk, men den samlede skatten blir uansett den samme.

Hvis du venter stor forskjell på inntekten iår og neste år, lønner det seg å få dem utbetalt det året du tjener minst.

Godt det ikke bare er meg som irriterer meg :ler:;)

Skrevet

Hvordan fungerer det i praksis?

Hvis jeg velger å ta dem nå, så trekkes det 36% (som de har trukket hittil i år) på beløpet? Mens hvis jeg velger å ta dem neste år så får jeg utbetalt fullt beløp, men skatten som skulle vært på den summen jevnes ut på resten av lønnen det året? Eller...?

Gjest sjuskus
Skrevet
Hvordan fungerer det i praksis?

Hvis jeg velger å ta dem nå, så trekkes det 36% (som de har trukket hittil i år) på beløpet? Mens hvis jeg velger å ta dem neste år så får jeg utbetalt fullt beløp, men skatten som skulle vært på den summen jevnes ut på resten av lønnen det året? Eller...?

Korrekt.

Og vi er enda flere som river oss i håret ;)

Skrevet

De fleste skjønner jo hvordan det foregår da, men man merker bedre skatten om man får feriepengene utbetalt i opptjeningsåret.

Skrevet
De fleste skjønner jo hvordan det foregår da, men man merker bedre skatten om man får feriepengene utbetalt i opptjeningsåret.

Gjør nå virkelig de fleste det? Ut ifra diskusjonene som til stadighet dukker opp igjen her, og som jeg også hører fra venner/bekjente, virker det definitivt IKKE slik.

Det gjelder både skatt på feriepenger, og "redusert skatt" (som altså er redusert SKATTETREKK) før sommer og jul.

Skrevet
Gjør nå virkelig de fleste det? Ut ifra diskusjonene som til stadighet dukker opp igjen her, og som jeg også hører fra venner/bekjente, virker det definitivt IKKE slik.

Det gjelder både skatt på feriepenger, og "redusert skatt" (som altså er redusert SKATTETREKK) før sommer og jul.

Ja, jeg tror faktisk mange skjønner hvordan det foregår, men alle er ikke så flinke til å ordlegge seg og da skal alltid de som har peiling på dette forklare hvordan det egentlig er osv....

Ingen tro vel at man FÅR noe? ;)

Skrevet

Hvis man kun ser feriepengene året etter, oppført på lønnsslippen uten skattetrekk, og så kanskje ett år får de utbetalt samme året og ser på slippen at de har fått skattetrekk... så er det vel kanskje ikke så rart at denne myten om skattefrie feriepenger har oppstått? Det er jo ikke opplagt at man skatter avferiepengene når man bare avleser lønnsslipper på den måten.

Skrevet

Mange tror faktisk feriepengene er skattefrie. Og det er ikke så rart, da de omtales slik.

For å komme tilbake til spørsmålet ditt, om hva som lønner seg. Rent økonomisk vil det lønne seg for deg å få feriepengene nå. Om du setter de på konto, får du renter for 2,5 måneder. Disse rentene får arbeidsgiver dersom du venter til neste år.

I tillegg gjør du unna skattingen i år, noe som medfører at du vil kunne skatte tilsvarende lavere hver måned neste år. Disse ekstra skattekronene får du renter for neste år, dersom det medfører at du får igjen på skatten.

Så lav som renten er nå, ville jeg sett på totaløkonomien, og evnen til å spare. Dersom du bruker feriepengene nå, risikerer du å sitte uten lønn i juni neste år, og det kan bli kjipt. Sånn sett er det kanskje greit å ha dem på "sperret konto" hos arbeidsgiver og være sikker på å ha penger til sommeren?

Skrevet

Oooops - så nå at du skulle studere. Da ville jeg tatt dem ut i år, så går de ikke på fribeløpet på skattekortet neste år, om du skal jobbe ved siden av skolen.

Skrevet
Oooops - så nå at du skulle studere. Da ville jeg tatt dem ut i år, så går de ikke på fribeløpet på skattekortet neste år, om du skal jobbe ved siden av skolen.

Det kan da ikke stemme ?

Hvis hun skal studere neste år, blir jo inntekten betydelig lavere da, hun vil få lavere marginalskatt, og det vil lønne seg å ta ut feriepengene til neste år.

Skrevet

De går vel uansett ikke på fribeløpet neste år, hun får de jo utbetalt "skattefritt" neste år.

Skrevet

Nei, det gjør hun ikke. Feriepenger er ikke skattefrie, de skattes ekstra for de månedene hun jobber, og utbetales skattefritt. De er med i årsinntektsgrunnlaget, som det beregnes skatt av og som frikort regnes ut fra.

Sakset fra skatteetaten:

Du klarer deg med frikort hvis du ikke har inntekt over frikortgrensen. I dette beløpet skal all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger og fri kost og losji regnes med.  Husk å regne med annen inntekt du får utbetalt - både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år. Kommer du til å tjene mer enn fribeløpet, må du skaffe deg et vanlig skattekort.

Siden man kan tjene 29 997 kroner i frikortet, kan feriepenger utbetalt neste år velte hele regnestykket for frikort dersom hun ikke har tenkt å jobbe mye. Da vil det lønne seg for neste år å få de utbetalt i år.

Hun får kun lavere marginalskatt på penger utbetalt neste år dersom feriepengene kommer inn under toppskattberegningen inneværende år.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ett annet spørsmål: Dersom man er student og får utbetalt feriepenger fra året før, går dette utover den grensa Lånekassen tillater at man tjener ved siden av lån og stipend?

Skrevet
Nei, det gjør hun ikke. Feriepenger er ikke skattefrie, de skattes ekstra for de månedene hun jobber, og utbetales skattefritt. De er med i årsinntektsgrunnlaget, som det beregnes skatt av og som frikort regnes ut fra.

Derav anførselstegn..jeg vet at de ikke er skattefrie. Men, jeg trodde man skattet mer fordelt på 11 måneder i inneværende år, men det er altså neste år?

Skrevet
Ett annet spørsmål: Dersom man er student og får utbetalt feriepenger fra året før, går dette utover den grensa Lånekassen tillater at man tjener ved siden av lån og stipend?

ja, det er jo inntekt.

så det må også med i vurderingen; man kan maks tjene 100 000 kr mens man er student. Hvis du har tenkt å jobbe ved siden av studiene kan det være lurt å få utbetalt feriepengene i år. Hvis du ikke har tenkt å tjene noe neste år kan det være lurt å få dem utbetalt i januar slik at du ikke må skatte så mye på dem i år.

Skrevet
Derav anførselstegn..jeg vet at de ikke er skattefrie. Men, jeg trodde man skattet mer fordelt på 11 måneder i inneværende år, men det er altså neste år?

Du blir trukket mer i skatt i 11 måneder fordi det forventes at du tar ut feriepenger. Alt du tjener/får utbetalt i 2005 skatter du av i 2005.

Feriepengene er en rettighet du i utgangpunktet opptjener i 2005, men du skatter av den i 2006 når den blir utbetalt, over resterende månedslønner i 2006. Derfor må du skatte av den i 2005 dersom du får den utbetalt da. Trøsten er jo at du da skatter mindre i 2006 enn normalt.

Tenkt deg årsoppgaven din. Der står det hva du har fått utbetalt i brutto lønn. I den lønnen ligger feriepengene, og det er grunnlaget for skattetrekket ditt. Dersom du får feriepengene i år, vil det jo være to feriepengeutbetalinger i grunnlaget, og bruttolønnen din blir høyere.

Neste år er det ingen feriepenger i bruttolønnen, som da blir lavere, noe som medfører lavere skattetrekk det året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...