A. Nonym Skrevet 20. oktober 2021 #1 Del Skrevet 20. oktober 2021 Hvor mye er det vanlig å gi i bryllupsgave fra et vennepar til brudeparet? Vi kjenner brudeparet ganske godt, jeg vil si vi er i kategorien nære venner. Vi var kun invitert i vielsen for en tid tilbake, da det var koronarestriksjoner. Bryllupsmiddagen ble avholdt med kun familie og forlovere. Nå skal brudeparet snart ha en fest med alle vennene som ikke kunne inviteres i middagen. Vi ga en gave i forbindelse med vielsen, men nå lurer jeg på om jeg bør ta med en liten gave til festen også. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Del Skrevet 20. oktober 2021 Nå er jo situasjonen litt annerledes siden dere allerede har gitt gave, så jeg ville nok ikke gitt noe stort. Har de sagt noe om ønskeliste? Jeg har nesten alltid vært i bryllup som et par der vi begge kjenner brudeparet og vi har pleid å gi gave til ca 1000kr Pleier å holde meg til det brudeparet sier de ønsker seg! Anonymkode: a6fb4...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Del Skrevet 20. oktober 2021 Det høres jo ut som en fin idè. Vi har valgt å gi 1000 kr pr deltager, altså 1000 kr hvis jeg kommer alene og 2000 kr hvis både mannen og jeg kommer. Regelen er vel at man skal betale for kuvertpris middagen. Hvis dette "kun" er fest er det kanskje ikke så dyrt for brudeparet. Siden dere allerede har gitt en gave holder det med symbolsk eller "morsom" gave. Anonymkode: fced2...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Del Skrevet 22. oktober 2021 Vi tenker 500 pr pers, så gir vanligvis gave for 1000 Anonymkode: 416ac...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 22. oktober 2021 #5 Del Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 13.21): Det høres jo ut som en fin idè. Vi har valgt å gi 1000 kr pr deltager, altså 1000 kr hvis jeg kommer alene og 2000 kr hvis både mannen og jeg kommer. Regelen er vel at man skal betale for kuvertpris middagen. Hvis dette "kun" er fest er det kanskje ikke så dyrt for brudeparet. Siden dere allerede har gitt en gave holder det med symbolsk eller "morsom" gave. Anonymkode: fced2...674 1000 kr per person er neppe nok til å dekke en kuvert i et typisk bryllup. Når det er sagt så er det absolutt mer enn nok å gi i gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. oktober 2021 #6 Del Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Jeg gav nylig hva ca kuverten kostet, 1400kr. Endret 24. oktober 2021 av O.G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Del Skrevet 24. oktober 2021 Det «vanlige» er 500kr per person, og 1000kr per person hvis man er i kategorien familie eller nære venner. De fleste gav oss det i vårt bryllup for et par år siden. Men en skal ikke tenke at det en får i gave «dekker» kuvertprisen, for den var på nesten 2000kr per pers for vår del. Og det regnet vi ikke med heller😊 men folk gir i utgangspunktet det de vil og har råd til. Anonymkode: 045f1...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #8 Del Skrevet 24. oktober 2021 Det er så underlig med folk på KG. De fleste tjener langt over gjennomsnittet hvis du leser tråder som omhandler lønn, men når det gjelder gaver da er det omtrent på et minimum av hva folk flest gir i gave.. TS! Jeg hadde gitt gave for mellom 1500-2000 kr hvis et nært vennepar hadde giftet seg. Hvis du har gitt gave i ca tilsvarende verdi tidligere så trenger du ikke gi mer til festen, hvis du f.eks ga en mer symbolsk gave, så synes jeg det er naturlig med en tilleggsgave. Anonymkode: a44f5...822 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Del Skrevet 25. oktober 2021 Sommerkommer skrev (På 22.10.2021 den 19.18): 1000 kr per person er neppe nok til å dekke en kuvert i et typisk bryllup. Når det er sagt så er det absolutt mer enn nok å gi i gave. Men nå er det heldigvid få som ber om gave verd kuvert da. Holder man bryllup må man forvente å betale for det. Gaver er hyggelig, men ville som brud aldri forventet at alle skal gi en gave verd det kuvert koster. Da hadde ingen av mine venner som er studenter hatt råd til å komme, eller de som er ufør. Mange har kostnader til utdrikningslag, klær og transport også. Så dette med "gave skal dekke kuvert" syns jeg er en skikkelig uting. Anonymkode: 416ac...b3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkommer Skrevet 25. oktober 2021 #10 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå er det heldigvid få som ber om gave verd kuvert da. Holder man bryllup må man forvente å betale for det. Gaver er hyggelig, men ville som brud aldri forventet at alle skal gi en gave verd det kuvert koster. Da hadde ingen av mine venner som er studenter hatt råd til å komme, eller de som er ufør. Mange har kostnader til utdrikningslag, klær og transport også. Så dette med "gave skal dekke kuvert" syns jeg er en skikkelig uting. Anonymkode: 416ac...b3b Ja derfor skrev jeg jo og at det er mer enn nok…? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 25. oktober 2021 #11 Del Skrevet 25. oktober 2021 Det lommeboka tillater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #12 Del Skrevet 27. oktober 2021 Jeg har kun vært i ett bryllup og der ga vi gave for ca 500 kr. Lav sum fordi dette var et bryllup flere timer unna som krevde overnatting fre-søn (brudeparet bor i nærheten av oss og øvrige venner/familie, men valgte å ha bryllupet et annet sted i landet). Vi giftet oss nylig og vil si at i gjennomsnitt fikk vi 1000 kr per person. Noen ga 300 kr pr person mens noen ga 2500 pr person. Jeg personlig ville lagt meg på 1000 kr pr person, med mindre det er et bryllup som krever reise og overnatting (= utgift for å delta). Da hadde jeg gitt mindre. Anonymkode: 81936...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A. Nonym Skrevet 31. oktober 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 31. oktober 2021 (endret) Tusen takk for mange gode svar! Jeg fikk forsåvidt bekreftet magefølelsen min av svarene som kom her. Vi gav gave for ca. 1000 kr til vielsen (fant noe til på ønskelisten til brudeparet som endte opp til å bli i underkant av 1000 kr) + at vi måtte reise ganske langt for å delta. Jeg synes egentlig dette var nok, men ønsket ikke å komme tomhendt i bryllupsfesten som var nå. Vi endte opp med å kjøpe en flaske ekte champagne til rundt 400 kr som de kan spare til bryllupsdagen sin neste år. I tillegg hadde vi noen praktiske oppgaver under selve festen som vi hjalp til med. Jeg synes det er skrekkelig vanskelig hva som er "riktig" å gi, men føler vi landet på riktig side her. Det er litt flaut å gi alt for mye også. Endret 31. oktober 2021 av A. Nonym 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå