Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg får dagpenger av atetat,men ønsker selvfølgelig å jobbe. Hvor går grensen for hvor mye jeg kan jobbe uten å miste retten til dagpenger? Har hørt 18 timer,men det er da veldig lite... For jeg har forstått det sånn at jeg mister alt, hvis jeg går over et visst timeantall.
Veslejenta Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Går du over 50% av det timetallet du får dagpenger for i uka, så får du ikke noe dagpenger for den uken.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Poenget med dagpenger fra Aetat er jo at der er arbeidsLEDIGHETStrygd... Du får penger fordi du ikke har jobb. Jobber du mer enn 19 timer, jobber du mer enn halv stilling. Går du inn på Aetats hjemmesider finner du mye om dette. Der står det blant annet: "Du har ikke rett til dagpenger i tidsrom du... * arbeider full tid eller arbeider mer enn 50 prosent av din fastsatte vanlige arbeidstid. Vær oppmerksom på at dagpengene stanses automatisk dersom du arbeider mer enn 50 prosent av din vanlige arbeidstid i minst seks uker." Vanlig arbeidsuke er vel 37.5 timer. Halvparten av dette, altså 50%, er 18.75 timer. Det er maks hva du kan jobbe uten å miste dagpenger.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Synes nesten det er litt "slemt" siden det er vi skattebetalere som jobber full tid som betaler ut dagpengene dine, og siden du VIL jobbe uansett, hva er vitsen da? Samme med de som opptar barnehageplass og går arbeidsledig, og tar opp plassen til andre som trenger den, men det er en annen diskusjon.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Synes nesten det er litt "slemt" siden det er vi skattebetalere som jobber full tid som betaler ut dagpengene dine, og siden du VIL jobbe uansett, hva er vitsen da? Samme med de som opptar barnehageplass og går arbeidsledig, og tar opp plassen til andre som trenger den, men det er en annen diskusjon. ← Arbeidsledighetstrygd er en rettighet man har opparbeidet seg, ikke "snylting".
Gjest gjest1 Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Synes nesten det er litt "slemt" siden det er vi skattebetalere som jobber full tid som betaler ut dagpengene dine, og siden du VIL jobbe uansett, hva er vitsen da? Samme med de som opptar barnehageplass og går arbeidsledig, og tar opp plassen til andre som trenger den, men det er en annen diskusjon. ← Nå har vel kanskje de arbeidsledige/arbeidssøkende også betalt skatt den tiden de har jobbet, og kommer til å fortsette med dette når de igjen er i arbeid. Man betaler også skatt av a-trygden, selv om det ikke er penger man tjener. men altså; man betaler skatt av inntekten sin nettopp for at man skal kunne benytte seg av godene slik som a-trygden er, dersom man blir stående uten jobb i en periode. jeg ser skatten jeg betaler som en forsikring som sikrer meg hvis noe skulle skje. Og da skal man vel kunne motta det man har betalt for, eller hva? Og de som allerede har en barnehageplass, men blir arbeidsledige. Når man er arbeidsledig, er man arbeidssøkende - det vil i praksis si at man skal være tilgjengelig for intervjuer og aktiv jobbsøking, og også for å kunne ta en jobb som dukker opp. Den dagen jobbtilbudet ligger der kan man ikke si; jeg kan ikke ta den, jeg har ikke barnepass.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Poenget med dagpenger fra Aetat er jo at der er arbeidsLEDIGHETStrygd... Du får penger fordi du ikke har jobb. Jobber du mer enn 19 timer, jobber du mer enn halv stilling. Går du inn på Aetats hjemmesider finner du mye om dette. Der står det blant annet: "Du har ikke rett til dagpenger i tidsrom du... * arbeider full tid eller arbeider mer enn 50 prosent av din fastsatte vanlige arbeidstid. Vær oppmerksom på at dagpengene stanses automatisk dersom du arbeider mer enn 50 prosent av din vanlige arbeidstid i minst seks uker." Vanlig arbeidsuke er vel 37.5 timer. Halvparten av dette, altså 50%, er 18.75 timer. Det er maks hva du kan jobbe uten å miste dagpenger. ← Men så vidt jeg husker blir du også trukket i dagpenger for de dagene/timene du jobber.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 Går du over 50% av det timetallet du får dagpenger for i uka, så får du ikke noe dagpenger for den uken. ← Men blir denne 50 prosenten avregnet pr uke eller pr 14 dag, som er meldekortperioden?
_Anki_ Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 Du kan jobbe 18,75 timer i uka, da får du dagpenger for de dagene du ikke jobber den uka. Eller du kan velge å jobbe 4 (fulle) dager ene uka og ikke noe neste uke, og da får du betalt for 5 dager. Mister en dag da. (på 14 dager) Hvis jeg jobber 6 dager på 2 uker så mister jeg dagpengene for de 2 ukene, men tjener 10 kr mer på lønna enn hvis jeg skulle hatt dagpenger. Synes systemet til aetat er så utrolig innvikla og teit, skulle vært lov til å jobba så mye man ville og fått betalt for de dagene man ikke jobba. Sånn som det er nå takker folk nei til å jobbe noen dager i uka for de mister dagpengene. Har man boliglån og sånt og man er alene kan man ikke leve på ei 50% lønn.
bethen Skrevet 3. oktober 2005 #11 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Jeg har en veninne som får dagpenger fra aetat. Hun har i tillegg en vikarjobb. De dagene hun jobber skriver hun ikke på meldekortet. selv om hun har jobbet mye et par uker mister hun likevel ikke retten til dagpenger, fordi det kan være perioder der hun ikke får noe jobb i det hele tatt. Synes det høres helt greit ut jeg... Endret 3. oktober 2005 av bethen
_Anki_ Skrevet 3. oktober 2005 #12 Skrevet 3. oktober 2005 Tja litt kjipt for ho da hvis det blir merka og ho mister all rett til dagpenger, da må ho leve på vikarjobben bare
Snuppelure Skrevet 3. oktober 2005 #13 Skrevet 3. oktober 2005 Det som er sykt med denne ordning er at den teller timer du jobber ikke kr. du tjener. Da jeg var arbeidledig freelancet jeg 1-2 dager i uken og tjente 3-5.000 pr oppdrag. Alikevel kunne jeg helt lovlig heve dagpenger for resten av uken. Men da jeg jobbet som lærervikar fikk jeg mer i trekk for de timene jeg jobbet enn det jeg fikk utbetalt.... Det er det syke med systemet! Med en inntekt på over 20-40.000 i måneden fikk jeg fortsatt trygd. Men om jeg ønsket å bidra i lokalmiljøet ble jeg straffet med ca 20 kr. mindre i timen Skjønn det den som kan.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. oktober 2005 #14 Skrevet 4. oktober 2005 Når man jobber som freelancer bør man egentlig regne om pengene man får inn til den timelønna man hadde før man ble arbeidsledig, og føre timer etter det. Man taper på det på "kjappe" jobber, men som freelancer risikerer man fort det motsatte, nemlig at man jobber i flere dager for en liten betaling, og da tjener man på det igjen. Selv har jeg fått beregnet aetatpengene mine utifra en latterlig lav arbeidstid, pga ustabil jobb det siste året, så jeg mister alle pengene dersom jeg jobber mer enn 6 timer en uke. Så deltid vil ikke lønne seg i det hele tatt for meg. Aetats system har mange svakheter...
Gjest Også en arbeidssøker Skrevet 4. oktober 2005 #15 Skrevet 4. oktober 2005 Tja litt kjipt for ho da hvis det blir merka og ho mister all rett til dagpenger, da må ho leve på vikarjobben bare ← Jeg forsto det slik at hun skriver på meldekortet at hun har jobbet, tror innsenderen mener at hun ikke "krever"/(skriver) dagpenger på meldekortet de dagene hun jobber. Jeg fikk brev etter å ha jobba seks uker uten dagpenger, at jeg mista dagpengene. Ringte da til Aetat og fikk vite at jeg trenger ikke SØKE dagpenger på nytt når denne midlertidige jobben min utgår, da melder jeg meg igjen og fortsetter på dagpengene jeg allerede har fått innvilget. Uten karensdager, som man har når man første gang søker dagpenger. Kan ha inntil 52 ukers avbrekk/jobb. Men er dere sikre på at det er 50% jobb i løpet av en uke eller i en meldekortperiode (to uker)? Det kom nemlig noen nye regler i sommer....
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #16 Skrevet 4. oktober 2005 Men er dere sikre på at det er 50% jobb i løpet av en uke eller i en meldekortperiode (to uker)? Det kom nemlig noen nye regler i sommer.... ← Følgende er hentet fra Aetats nettsider: "Det er et vilkår for å få utbetalt dagpenger at arbeidstiden er redusert med minst 50%. I dag beregnes denne arbeidstidsreduksjonen uke for uke. Fra 1. juli 2005 vil arbeidstidsreduksjonen beregnes for hele meldeperioden, dvs. for en 14-dagers periode. Dette vil tilsvare beregningsmåten for arbeidstidsreduksjon som gjelder for attføringspenger."
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2005 #17 Skrevet 4. oktober 2005 Og så er det vel slik at de stipulerer et antall timer som gjelder som full arbeidstid i hvert tilfelle? For den som har gått i normal 37,5 t/uke, vil dette være 18.75, men for andre kan andre timesatser gjelde.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #18 Skrevet 4. oktober 2005 Da jeg fikk arbeidsledighetstrygd ble min normalarbeidstid beregnet utifra hvor mye jeg hadde jobbet i de siste 52 ukene før jeg ble arbeidsledig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå