Gå til innhold

samboer ser ned på andre som ikke tar høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han studerer juss, og jeg er går ingeniør. Men jeg har aldri i mitt liv definert folks personlighet eller ragn ut i fra hva de studerer eller er utdanna som. Det er jo ikke min business  i det hele tatt. Ja, kan spørre om hva folk studerer eller jobber med, men det er fordi det er interessant å høre på hva folk jobber med, og noen ganger forteller de en god historie fra jobb. Min kjæreste, han kategoriserer folk med det samme. Det her går meg sykt på nervene.

Han kan finne på å si "Å herregud. h*n er jo så jævlig intelligent. Hvorfor gidder h*n å jobbe med det der??" Eller "Jeg skjønner ikke hvorfor noen skulle velge å studere det? man er jo tett om man velger slikt". Jeg synes det er arroganse, og selvopptatthet, når man henger med folk ut ifra deres jobb eller utdanning. Hva er det med folk som tenker sånn, hvorfor har de denne tankegangen? Jeg var så skolelei at jeg vurderte å bli bonde på VGs, og da fikk jeg faen meg høre det. "Du har så høyt snitt, og dette er hva du ønsker å waste livet ditt på?"

Anonymkode: 4fe16...a3e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar ingeniørutdanning fordi jeg hadde realfag på Vgs, og fant ut at jeg ville bli det underveis på Vgs. 

Skrevet

Alle har noen rare fakter, og formeninger om andres liv. Om dette er hans éne ting, så hadde jeg bare ignorert det :P. Er selvfølgelig ikke noe han har noe med, men så lenge han har sosial intelligens nok til å kun «bli frustrert» over det når han sammen med deg - så.. jaja :P det kunne vært verre tenker jeg 😂

Du kan jo bare si det som det er; vi trenger smarte folk i alle yrker. Heller en intelligent elektriker enn en som feilkobler hele huset og lager ei brannbombe. :) 

• Liker 12
Skrevet
Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Alle har noen rare fakter, og formeninger om andres liv. Om dette er hans éne ting, så hadde jeg bare ignorert det :P. Er selvfølgelig ikke noe han har noe med, men så lenge han har sosial intelligens nok til å kun «bli frustrert» over det når han sammen med deg - så.. jaja :P det kunne vært verre tenker jeg 😂

Du kan jo bare si det som det er; vi trenger smarte folk i alle yrker. Heller en intelligent elektriker enn en som feilkobler hele huset og lager ei brannbombe. :) 

Heller en sykepleier som kan regne ut infusjonshastiger, utblandingsforhold, doseringer og mengde, enn en sykepleier som tar livet av deg pga en kommafeil 😆

• Liker 15
Skrevet

Han er nok en kar jeg ikke hadde giddet å ha som kompis ihvertfall. Virker jo egentlig som han er snørrhoven og bortskjemt. 

• Liker 18
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (Akkurat nå):

Han er nok en kar jeg ikke hadde giddet å ha som kompis ihvertfall. Virker jo egentlig som han er snørrhoven og bortskjemt. 

Han har mye penger, men særlig bortskjemt er han ikke. Mye av det kommer av hardt arbeid. Men jeg blir passe irriterert av noen kommentarer. Noen ganger kan han til og med si at penger sier noe om en persons personlighet. Og ofte når vi prater sammen, så handler kun om penger. Hvis jeg tar opp ting med oppdragelse å gjøre, så snakker han kun om hvordan hans foreldre lærte han opp til å forvalte penger. og han snakker nesten aldri om det med hvordan man møter verden og hvordan man kan utvikle seg som best mulig person. Liksom, ja det er fint å ha kontroll på sin økonomi, fordi det kan gjøre ting enklere i hverdagen, men det er jo ikke bare det alt handler om? 

• Liker 3
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (4 minutter siden):

Helt enig.

Anonymkode: 27719...851

• Liker 2
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (4 minutter siden):

Enig. Han virker i alle fall ganske innsnevret i hodet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ned på folk som rakker ned på andre. Det virker som om han er veldig høy på seg selv. Han bør se etter egne feil før han starter og kommentere andre paga utdanning..

• Liker 13
Skrevet

Høres ut som en ureflektert snobb. Litt umoden kanskje, forhåpentligvis vokser han seg av det.

• Liker 10
Skrevet

Selv synes jeg folk skal jobbe med det de

1) ønsker å jobbe med

2) passer til å jobbe med

3) er gode til

4) liker

Hvis det viser seg at en person liker, er god til og passer som lastebilsjåfør skal h*n få være det selv om h*n la oss si var skoleflink nok til å bli advokat.

Jeg har kjent folk som mener at spesielt dersom du har veldig rike foreldre/overklassebakgrunn SKAL du ta utdannelse, og jeg har litt mer forståelse for den varianten, men selv i det tilfellet...vil personen heller være lastebilsjåfør enn advokat så la h*n være det, og respekter valget h*ns!

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at samboeren din kanskje er litt enkel. 

Det er så fryktelig mange grunner til hvorfor man velger og ta og evt. ikke ta høyere utdannelse. 

Jeg har høy utdannelse, men jobber innen noe jeg kun hadde trengt vgs til. Det er flere grunner til det. Blant annet så slipper jeg å ha noen tanker for jobb når jeg kommer hjem. Det er ingenting å gruble over. Jobben er enkel så jeg har mer energi til familieliv når jeg kommer hjem. Arbeidstidene er fine. 

Det eneste som er negativt er lønna, men jeg føler jeg har valgt livet i stedet for. 

Anonymkode: 41f1a...9d2

• Liker 8
Skrevet

For meg virker det som om det er akkurat sånn han er oppvokst og oppdratt. Han vet ikke annet, og har blitt printa inn penger i hodet av foreldrene.

Anonymkode: dee4d...316

• Liker 6
Skrevet

Jobb med noe man elsker, så har man ikke en arbeidsdag i resten av sitt liv, sies det.

Se om din samboer kan si det samme etter han har fått erfart litt av arbeidslivet, og livet generelt....  om du holder ut så lenge. Fyren snakker jo som en 9 åring.

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo prøve å forklare han at det er mange ulike grunner til at noen ikke tar utdannelse. Alle er ikke like godt stilt som din samboer. Noen har feks opplevd mye omsorgssvikt og var for psykisk syke til å ta utdanning. Noen er gjerne fysisk syke, andre er ikke så opptatt av utdannelse. Andre sliter med å fungere på skolen, selv om de egentlig er kloke mennesker. Den reformen passer bare ikke til alle. 

Ja, det er tusenvis av grunnen. Kanskje han da lærer seg å få et annet syn på det (håper det). 

Anonymkode: bb65c...684

• Liker 4
Skrevet

Snobb. Har han noen gang prøvd seg i et praktisk yrke? Man trenger faktisk litt omløp i toppen for å være rørlegger, elektriker, osv. 

Anonymkode: 51099...182

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han har mye penger, men særlig bortskjemt er han ikke. Mye av det kommer av hardt arbeid. Men jeg blir passe irriterert av noen kommentarer. Noen ganger kan han til og med si at penger sier noe om en persons personlighet. Og ofte når vi prater sammen, så handler kun om penger. Hvis jeg tar opp ting med oppdragelse å gjøre, så snakker han kun om hvordan hans foreldre lærte han opp til å forvalte penger. og han snakker nesten aldri om det med hvordan man møter verden og hvordan man kan utvikle seg som best mulig person. Liksom, ja det er fint å ha kontroll på sin økonomi, fordi det kan gjøre ting enklere i hverdagen, men det er jo ikke bare det alt handler om? 

Så han har foreldre som sitter godt i det? Så bra han har foreldre som lærte ham å forvalte penger - det er det ikke alle som har. Hvis han har en familiebakgrunn med bra økonomi og høy utdanning så har han fått en del gratis, selv om han ikke skjønner det selv. Vi har stor grad av sosial reproduksjon også i samfunnet vårt, selv om mange tror vi har full sosial mobilitet siden vi har fjernet formelle hindringer. Selv om alle formelt sett kan ta utdanning, så er det ganske enkelt å anslå sannsynligheten for hvem som gjør og ikke gjør det, og det handler i stor grad om familiebakgrunn. Når det er sagt - jeg har en venninne som er som det her. Prøver hun seg så setter jeg henne på plass. Kan du ikke prøve det? Også eksen min var litt sånn, men etter hvert sluttet han, ettersom jeg påpekte hvor dumt og arrogant det hørtes ut. Han hadde ikke utdanning, men han hadde likevel en følelse av at det fantes et hierarki på arbeidsmarkedet og at han hadde en verdig posisjon, mens andre hadde en mindre gjev jobb. Hierarkisk tenkning er dessverre også vanlig for mennesker som ikke tar utdanning, og det er bare å korrigere, tenker jeg. Bare si fra.

Anonymkode: 06ccc...7f3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vil heller ha en bra personlighet enn mye penger. En bra oppdragelse og folkeskikk kan ikke kjøpes. 

• Liker 5
Skrevet

Finnes ikke noe flauere enn en som fortsatt studerer, men likevel føler seg berettiget til å se ned på andre. Han har jo såvidt begynt på livet. Kanskje han vokser hovenheten av seg. 

• Liker 5
Skrevet

Det ser ut som om dere har veldig ulike verdier.  Min erfaring med forhold er at ulike verdier før eller siden fører til brudd. Bedre før enn siden, før barn og leilighetskjøp. Jeg tror ikke at han kommer til å «vokse det av seg» som andre her sier, de tingene du tar opp sier noe om hans helt grunnleggende syn på verden og mennesker.

Anonymkode: de7fe...43e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...